PRI 2007 - osobowosc.pdf

(743 KB) Pobierz
120196178 UNPDF
Stanisław Just 
PRI 2007 ‐ osobowość 
Opracowaniepowstałena podstawietekstów na do przeczytania na ćwiczeniai 
przy pomocy materiałów nadesłanych do bazy „Zasoby Frojda” 
2007‐06‐07
120196178.003.png
Spis treści 
1 Teoria poszukiwania doznań Zuckermana..................................................................................................3 
1.1 O poszukiwaniu doznań.....................................................................................................................3 
1.2 Poszukiwanie wrażeń–podłoże psychobiologiczne............................................................................3 
1.3 Poszukiwanie wrażeń–geneza..........................................................................................................3 
1.4 Składniki wymiaru poszukiwania wrażeń............................................................................................4 
1.5 Metoda pomiaru................................................................................................................................4 
1.6 Biologiczne korelaty poszukiwania doznań.........................................................................................5 
1.7 Inne korelaty poszukiwania wrażeń....................................................................................................5 
1.8 Dodatkowe interkorelacje SS.............................................................................................................6 
1.9 Krytyka teorii Zuckermana.................................................................................................................6 
2 Teoria osobowości H. J. Eysencka..............................................................................................................7 
2.1 PEN‐geneza......................................................................................................................................7 
2.2 Podstawowe wymiary........................................................................................................................7 
2.3 Biologiczne podstawy superczynników...............................................................................................7 
2.3.1 fizjologiczne podłoże E...............................................................................................................7 
2.3.2 fizjologiczne podłoże N...............................................................................................................7 
2.3.3 biologiczne korelaty P................................................................................................................7 
2.4 Pomiar superczynników metodami kwestionariuszowymi..................................................................7 
2.5 Funkcjonalne znaczenie czynników PEN.............................................................................................8 
2.5.1 E w aspekcie funkcjonalnym.......................................................................................................8 
2.5.2 funkcjonalneznaczenie N...........................................................................................................8 
2.5.3 funkcjonalny aspekt P.................................................................................................................8 
2.6 Biologiczne korelaty PEN....................................................................................................................8 
2.6.1 Ekstrawersja:..............................................................................................................................8 
2.6.2 Neurotyzm:................................................................................................................................9 
2.6.3 Psychotyzm:...............................................................................................................................9 
2.7 Krytyka teorii Eysencka......................................................................................................................9 
3 Pięć wielkich czynników osobowości (modele Big V)................................................................................10 
3.1 Badania leksykalne...........................................................................................................................10 
3.2 Badania psychometryczne................................................................................................................10 
3.3 Struktura pięciu czynników..............................................................................................................10 
3.4 Czynniki NEOAC jako podstawowe wymiary (cechy) osobowości‐argumenty Costy i McCrae:..........10 
3.5 Typy osobowości jako specyficzna konfiguracja czynników PMO......................................................11 
4 Appendix–Eysenck kulturowo................................................................................................................12
2  
120196178.004.png 120196178.005.png
1 Teoria poszukiwania doznań Zuckermana 
1.1 O poszukiwaniudoznań 
Poszukiwanie doznań/wrażeń  – cecha definiowana poprzez poszukiwanie różnorodnych, nowych, złożonych i 
intensywnych doznań i doświadczeń, oraz gotowość do podejmowania ryzyka: fizycznego, społecznego, prawnego, oraz 
związanymi z tym ryzykiem doświadczeniami. 
Poszukiwanie wrażeń jest związane z  uczestnictwem w licznych ryzykownych sytuacjach , do których można zaliczyć: 
ryzykowne eksperymenty, sporty, praca, przestępczość, branie narkotyków i ich nadużywanie, brawurową jazdę 
samochodem, kierowanie samochodem po spożyciu alkoholu, hazard. Osoby posiadające dużą potrzebę poszukiwania 
wrażeń oceniają ryzyko jako niższe w porównaniu z osobami o niskim natężeniu tej cechy, nawet w przypadku czynności, 
których nigdy nie podejmowali, oraz przejawiają  mniejszy poziom lęku  w porównaniu z osobami o niskiej potrzebie 
poszukiwania wrażeń. Te przewidywania sprzyjają podejmowaniu ryzykownych działań przez osoby o wysokim 
zapotrzebowaniu poszukiwania doznań. 
Poszukiwanie wrażeń  jest powiązane z impulsywnością  zdefiniowaną jako tendencja do wchodzenia w nowe sytuacje, 
podejmowanie szybkich, nieprzemyślanych decyzji, reagowanie na sygnały w oczekiwaniu na potencjalne korzyści, bez 
przemyśleń oraz bez rozważenia potencjalnych kar i niepowodzeń. Impulsywność można także rozumieć jako deficyty w 
umiejętności zahamowania zachowań niebezpiecznych w poszukiwaniu korzyści. 
Impulsywność i poszukiwanie wrażeń zostały połączone w jedną cechę nadrzędną  impulsywne poszukiwanie wrażeń
Poszukiwanie wrażeń i impulsywność zwracają uwagę na istniejący konflikt korzyść–ryzyko.  
1.2 Poszukiwanie wrażeń–podłoże psychobiologiczne 
Poszukiwanie wrażeń jest ściśle związane z naszym gatunkiem. Hominidy około 100000 lat temu opuściły Afrykę i 
rozprzestrzeniały się po świecie w relatywnie krótkim czasie. Zanim zajęły się rolnictwem, żyły w grupach łowieckich 
przemieszczając się z terytorium, którego zasoby zostały wykorzystane, na nowe terytoria zasobne w pokarm. Takie życie 
było dość ryzykowne, ale ludzie zawsze czerpali przyjemność z podejmowania ryzyka w celu zdobycia korzyści
Badania bliźniąt jednojajowych dowiodły, że cecha poszukiwania wrażeń  podlega dziedziczeniu  (h2=0,6) i  brak efektu 
wspólnego środowiska.  Czynnikiem odpowiedzialnym za różnice indywid. w poszukiwaniu doznań jest pętla kora – ukł 
siatkowaty.  
1.3 Poszukiwanie wrażeń–geneza 
§  wykorzystujewprowadzone przez Hebba pojęcie optymalnego poziomu aktywacji
§  do rozbudowy biologicznej interpretacji cechy poszukiwania doznańZuckermanwykorzystał popularną tendencję 
wyjaśniania pobudzeniowej i hamującej aktywności mózgu poprzez odwołanie się do  neuroprzekazników  
(obecna w teorii Graya) ; 
§  jednym z podstawowych etapów konstrukcji teorii poszukiwania doznań było sformułowanie  10 postulatów,  z 
których najważniejszy dot. różnic indywidualnych; 
§  dla takich zachowań jak aktywność poznawcza czy motoryczna istnieje optymalny, różny u różnych ludzi poziom 
stymulacji i aktywacji . Osiągnięcie tego stanu to warunek odczuwania pozytywnego stanu emocjonalnego
§  źródłem stymulacji nie jest fizyczna wartośćstymulacji,ale jej znaczenie (różne dla jednostek); 
§  na różnice w optymalnym poziomie stymulacji wpływają takie czynniki jak wiek, przebieg uczenia się, aktualny 
poziom stymulacji, wymogi zadania, cykl dobowy, ale przede wszystkim wymogi konstytucjonalne. Do tych cech 
należą m. in reaktywność OUN i AUN. Na specyficzne kategorie bodźców oraz siła pobudzenia i hamowania w 
ośrodkowym układzienerwowym.
3  
120196178.006.png
1.4 Składniki wymiaru poszukiwania wrażeń 
Poszukiwanie doznań to cecha złożona z czterechskładników: 
 Poszukiwanie grozy i przygód [ TAS] , np.zajęcia na świeżym powietrzu, ekscytujące sporty, bunge; 
 Poszukiwanie przeżyć[ES], np.poprzez umysł i zmysły , nonkonformistyczny styl życia, nie zaplanowane podróże 
, sięganie po narkotyki; 
 Rozhamowanie [Dis] , np. najsilniej uwarunkowany biologicznie, poszukiwanie odprężenia w piciu alkoholu, 
paleniu, hazard; 
 Podatność na nudę[BS], np. awersja do rutynowych zajęć.  
1.5 Metoda pomiaru 
Analizując różnice indywidualne w potrzebie stymulacji zewnętrznej , można formuować rozmaite przewidywania 
dotyczące reakcji stresowej na deprywacje sensoryczną. Zuckerman uznał poszukiwanie doznań za czynnik ogólny a do 
pomiaru tej cechy używał SKALI POSZUKIWANIA DOZNAŃ ‐wersji  I.Wersje tej skali: 
 I wersja Skali Poszukań Doznań : 50 pozycji , miała mierzyć poszukiwanie doznań jako czynnik ogólny ‐ prosta 
potrzeba zmysłowa–u której leży potrzeba do optymalnego pobudzenia 
 II wersja krótsza, 34 pozycje, 22 wchodziły w skład ogólnej skali poszukiwania doznań , 12 specyficzne cechy 
 III wersja zawierała 50 pozycji z wersji I oraz 63 pozycje New, posłużyła do wyłonienia specyficznych składników 
cechy poszukiwania doznań. Wyłoniono 4 skale wchodzące w skład dwóch kolejnych wersji Skali Poszukiwania 
Doznań – poszukiwanie grozy i przygód, poszukiwanie przeżyć , rozhamowanie , podatność na nudę. Ost. skala 
charakterystyczna dla mężczyzn bardziej niż dla kobiet. 
Najwieksząpopularnośćzyskały jednak skaleIV i V: 
 IV zawiera 72 pozycje aktywności włączono do niej skalę ogólną z wersji II oraz 4 skale z III; 
 V nie zawiera oddzielnej skali ogólnej , wskaźnikiem czynnika ogólnego jest w tym przypadku suma wyników ze 
wszystkich4 skal, 
 kwestionariusz SSS – VI nie zdobył popularności, zawierał pozycje diagnostyczne dla tendencji do poszukiwania 
doznań na podstawie przeszłych doświadczeń oraz upragnionych doświadczeń, uwzględniał tylko 2 wymiary 
poszukiwanie grozy przygód oraz rozhamowanie . W efekcie powstał kwestionariusz zawierający 4 skale. 
Do pomiaru pięciu czynników osobowości Zuckerman używał Kwestionariusza Osobowośći Zuckermana –Kuhlmana 
(ZKPQ), w którym mierzone były:  ImpSS  (Impulsywne Poszukiwanie Wrażeń) , N‐Anx ( Neurotyzm‐Lękliwość) , Agg‐Hos  
(Agresja‐Wrogość) , A (Aktywność) i Soc (Towarzyskość). 
Dodatkowo posługiwano się Kwestionariuszem Doświadczeń Życiowych (LEQ) posiadający 6 wymiarów: nadużywanie 
alkoholu, palenie papierosów, narkotyki, stosunki seksualne, nawyki kierowania samochodem, hazard.
4  
120196178.001.png
1.6 Biologiczne korelaty poszukiwania doznań 
Autonomiczny układ nerwowy:  
Częstotliwość uderzeń serca (HR – Heart Rate)  – ulega zmianie w odpowiedzi na nowy, znaczący bodziec (odruch 
orientacyjny). U SS występuje znaczna  deceleracja  częstotliwości uderzeń serca, trwająca ok. 2‐4 sekund (bardzo silny 
odruch orientacyjny)  
Aktywność elektodermalna skóry (EDA) ‐  ulega zmianie w odpowiedzi na nowy, znaczący bodziec (odruch orientacyjny). 
U SS w odpowiedzi na nowy bodziec pojawia się znaczny  wzrost  aktywności elektodermalnej, ale następuje również 
bardzo szybki spadek (silny odruch orientacyjny, ale potem bardzo szybka habituacja do nowego bodźca)  
Centralny układ nerwowy:  
Amplituda potencjałów wywołanych (EPV – Evoked Potentials)  – obrazuje odpowiedź elektryczną mózgu na stymulację. 
U SS  wzrasta  w odpowiedzi na rosnące natężenie stymulacji; zjawisko wzmacniania stymulacji na poziomie korowym (im 
silniejszy bodziec, tym bardziej wzmacniany – oczywiście do pewnego momentu; później pojawi się hamowanie 
ochronne). Przekłada się to na „lubienie” silnych bodźców i wysoką tolerancję na ból  
Enzymy :  
Oksydaza monoaminowa (MAO) –redukuje poziom większości neurotransmiterów, głównie dopaminy. U SS niskipoziom  
MAO; wysoki poziom redukuje poziom katecholamin w UL, a więc hamuje zachowanie eksploracyjne; niski poziom MAO 
rozhamowuje!  
Neurotransmitery :  
Dopamina –odpowiada za aktywację, zachowania eksploracyjne, dobre samopoczucie; wzmacnia stymulację na poziomie 
kory! U SS wysokipoziom dopaminy, lubzwiększony jej wychwyt ze szczeliny synaptycznej.  
Serotonina  – odpowiada za dostosowanie zachowania do kontekstu, kontrolę działania, procesy hamowania; niweluje 
wpływ dopaminy!U SS niskipoziom serotoniny.  
Glutaminian  – odpowiada za kontrolę działania, procesy hamowania, odroczenie hamowania; występuje w przednim 
zakręcie obręczy (ACC) – strukturze w ogóle związanej z kontrolą i planowaniem zachowania. U SS  niski poziom  
glutaminianu.  
Hormony :  
Testosteron (i inne androgeny)  – warunkuje zachowania agresywne i seksualne, impulsywność, skłonność do rywalizacji; 
podnosi poziom m.in. dopaminy, a jego zwiększony poziom jest związany z niewydolnością układu serotoninowego 
(ujemna korelacja).U SS wysoki poziom testosteronu.  
1.7 Inne korelaty poszukiwania wrażeń 
Korelacje wskaźnika impulsywnego poszukiwania wrażeń z innymi czynnikami: 
 dodatnia korelacja z ekstrawersją i psychotyzmem Wielkiej Trójki Eysencka; 
 dodatnia korelacja z impulsywnością i agresją; 
 podejmowaniem ryzykownych przedsięwzięć w postaci: jazdy samochodem ze zbyt dużą prędkością,  brania 
narkotyków, wandalizmu; 
 ujemna korelacja z trzema skalami Multidimensional Personality Questionare (MPQ) – wielowymiarowy 
kwestionariusz osobowości obejmujący: tradycjonalizm, unikanie wyrządzania krzywdy i kontrolę; 
 dodatnia korelacja z agresją i alienacją; 
 ujemna korelacja z bliskością kontaktów społecznych;
5  
120196178.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin