wdsp-wyklad-13.12.2010.doc

(26 KB) Pobierz
Wprowadzenie do sztuki pradziejowej [wykład] 22

Wprowadzenie do sztuki pradziejowej [wykład] 13.12.2010

 

Wędrówka zjawisk neolitycznych z Bilskiego Wschodu

Kultura natufijska (?) – przejście z trybu osiadłego, budowa chat, pochówki, tworzenie figurek, dekoracji

Kultura post-natufijska (?) – neolit pre-ceramiczny

 

Osada Jerycho

-          nowa osada była budowana na poprzedniej, starszej

-          kształt osady półowalny

-          gęste zabudowanie domostwami

-          ziemianki ze suszonej gliny na szkielecie z drewna, czasami wykorzystywano do budowy kamień, kształt owalny lub wieloboczny

-          obronny charakter osady – mur obronny o 3m szerokości i  6m wysokości, wykuta fosa, wyposażenie muru w wieżę

-          później zaczęto stawiać czworoboczne chaty

-          dekorowanie chat  (drzwi, posadzki, okien)

-          magazyny, piece piekarskie

-          ok. 2tys. Mieszkańców

Pojawia się coraz więcej osad.

Osada Catal Höyük

-          na wzgórzu wypłaszczonym

-          domostwa czwroboczne, ciasno zbite

-          nie pełniła roli obronnej

-          tarasowy układ budowli i samej osady

-          wejścia do domostw przez dachy

-          narzędzia z obsydianu

-          wyposażenie domów: przedmioty symboliczne, związane z kultem, ściany pokrywane freskami/reliefami

-          świątynia o bogatym wyposażeniu

-          osada o charakterze świątynnym (w prawie każdym domostwie bukaniery (?) )

-          rola sępa w kulcie

-          istota głowy dla ówczesnych – głowa=człowiek

-          Magna Mater – bogini na tronie, w zagłębieniu z ziarnami zbóż kładziono jej posążek; tron bogini – wsparcie z głów lampartów (najgroźniejsze drapieżniki), noga bogini najprawdopodobniej położona na czaszce

-          dekoracje na ścianach – dominacja linii falistej, spiralnej (symbol odchodzenia, obumierania, cyklu życiowego), przedstawienia figrualne

-          starszyznę (całe ciało bądź ich głowy) chowano pod posadzką lub czaszki stawiano na półkach

-          pochówki w jamach/zagłębieniach lub w kamiennej obudowie

-          czaszki poddawane rzeźbie – oczyszczano je, wypełniano gliną i muszlami (oddanie czci człowiekowi (jego duszy?); archetypiczne pojęcie obrazu w kulcie; współegzystencja zmarłego z żywymi)

Maski z Ain Ghazal – zastępcze ciało zmarłego

Amman, Ain Ghazal (Jordania) – figury „zastępujące” zmarłych; z gliny i szkieletu i różnych innych rzeczy; szybkie, prowizoryczne budowanie figur; funkcjonowały tylko od śmierci do ceremonii pochówku; zastępowały zmarłego – podobieństwo nie było istotne; oczy malowane lub wypełnione muszlami

Catal Höyük, Ain Ghazal – idole – małe figurki dodawane do pochówku, funkcjonowały jako wota (obraz bóstwa), amulet zabezpieczający zwłoki

Bułgaria, Pazardzik (?) – idol ok. 6tys.pne, pokryty ornamentyką

Kultura Cucuteni, Rumunia, ok. 3m5tys.pne – figurki kobiet miały mnożyć żywność

Cerna Voda (?) – figurki

Iran – idol kobiecy

Kultura Cucuteni (osada) – kultura ceramiki wstęgowej rytej

Naczynia ceramiczne

-          Catal Höyük – naczynia z wymodelowaną twarzą

-          garncarstwo powtarzało wcześniejsze dokonania w zakresie gliny

-          zdobienia ceramiki za pomocą cardium

-          kształt naczyń bez stabilnego dna

Tekptor=Tekpon – praindoeuropejskie określenie rzemiślnika, ale także maga, czarownika, kogoś kto wymawia zaklęcie; w j. greckim tekta to naczynie zarówno plecione, złobione w drewnie i gliniane

Kultura Vinča, Serbia – ornamentowanie naczyń

Jassy, Rumunia – dekoracje odzwierciedlające porządek świata; trójdzielny schemat ornamentyki, podział świata na niebo, ziemię, podziemie (?)

Bronocice – naczynie z pasową dekoracją sceniczną, kultura puchatów lejkowatych, naczynia o kształtach zoomorficznych i antropomorficznych

Zgłoś jeśli naruszono regulamin