wdsp-wyklad-22.11.2010.doc

(25 KB) Pobierz
Techniki Sztuk Plastycznych [ćwiczenia] 08

Wprowadzenie do sztuki pradziejowej [wykład] 22.11.2010

 

Kultura magdaleńska

Jaskinia w Lascaux (plan jaskini wg malowideł)

-          sanktuarium

-          malowidła dopasowane do kształtu ścian

-          nawarstwienie wyobrażeń

-          rzadko występują ryty

-          stosowanie samych konturów bądź wypełnianie ich kolorem

-          forma zwierzęca + znak

-          scena „Martwy człowiek”

Jaskinia Gellbou (?)

-          przedstawienia szamanów

Jaskinia La Marche

-          karykaturalne ryty twarzy, postaci

Jaskinia Gabillou:

-          zwierzęta

Jaskinia El Castillo

-          znaki

Jaskinia Altamira (plan jaskini)

-          abstrakcyjne, geometryczne znaki

-          wolny od malowideł obszar wejścia (też w Lascaux)

-          sporo bizonów/żubrów

-          różne pozy zwierząt

Jaskinia Cabello

-          operowanie plamą

Jaskinia La Magdalaine

-          ryt kobiety (unikalne)

Jaskinia Niaux (plan)

-          czarny kontur

-          zwierzęta z reguły w ruchu

Jaskinia Tuc d’Audoubert

-          rzeźba żubrów

Jaskinia Rouffignac

-          z reguły ryt lub czarny kontur

-          dominacja mamucich wyobrażeń

Jaskinia Kapowa/Kapowaja

-          malowidła poza obszarem Europy Zachodniej

-          podobna konwencja przedstawień

Jaskinia Ignatievska

 

Technika malowideł

-          używanie rusztowań, występów skalnych do tworzenia wyobrażeń,

-          oświetlanie wnętrz „lampkami” (spalano zwierzęcy tłuszcz)

-          rodzaj fresków – bez spoiw, wapno pochodzące ze ściany i barwnik, duża trwałość

-          odnawianie malowideł, zamalowywanie niektórych

-          wykorzystywanie naturalnych barwników (ochra, mangany) – symbolizm barwników pobieranych z natury

-          wydmuchiwanie barwników na skałę przez rurkę kościaną (powstają rozmyte plamy) – symbolizm użycia oddechu do powstania wizerunku (ożywienie go)

-          wcieranie, odciskiwanie barwnika przy pomocy zwitków skóry nasączonych barwnikiem (konkretne plamy)

-          użycie włosia do malowania

 

Symbolika malowideł:

-          na początku malowanie dla malowania, z czasem tworzenie bardziej skomplikowanych tworów bez refleksji nad tworzonymi pracami (teoria na bazie ewolucjonizmu)

-          magia sympatyczna/lowiecka/myśliwska – oddziaływanie na odległość, na rzeczywistość (np. istniejące zwierzę), na zastępnik (rysunki), poprzez uderzanie wizerunków lub nakłuwanie ich uśmiercano zwierzęta (czerwone ślady – ranienie zwierząt) < sanktuarium Trois-Freres i Peck/h(?) Marles

-          totemizm – pierwotna forma religii, pochodzenie społeczeństw od konkretnych gatunków zwierząt, gatunek=ród, wyobrażenia=totemizm (?), jaskinie często poświęcone 1 rodzajowi zwierząt=przodkom >jaskinia Rouffignac

-          Leroi-Gourhen (?) (twórca) mówił o wykorzystaniu strukturalizmu przy interpretacji malowideł; istota kontekstu w jakim znajduje się dzieło dla interpretacji; jaskinia jako logiczna, całościowa struktura (wydzielenie zasad rządzących jaskiniami); wyodrębnienie sekwencji przedstawień=motyw przewodni [żubr – koń – znak]; żubr w centrum, w wejściu, na załomach skalnych, znak występuje zawsze, jako symbol męski i żeński, zwierzęta symbolizują płeć odrębną żubr=kobieta, koń=mężczyzna

-          Szamanizm – jaskinia jako przejście pomiędzy sferą mistyczną i realną, znaki i stwory jako twory odpowiadające transom szamanów, istota ściany jaskini (symbolizm granicy światów)

Zgłoś jeśli naruszono regulamin