4-6_m3_L03.pdf
(
107 KB
)
Pobierz
mod3A.qxd
CZŁOWIEK I JEGO ZDROWIE
LEKCJA 3
Temat: „Higiena osobista
– dlaczego musimy jej przestrzegać?”
Higieniczny tryb życia zależy w dużym stopniu od każdego człowieka.
Zaniedbania higieniczne stanowią bezpośrednie zagrożenie dla prawidłowego
funkcjonowania organizmu, a w konsekwencji dla naszego bezpieczeństwa.
Formy realizacji:
•
przyroda,
•
œcie¿ka prozdrowotna,
•
godzina wychowawcza,
Cele ogólne:
•
utrwalenie odpowiednich nawyków i umiejêtnoœci dotycz¹cych higieny osobistej,
•
uœwiadomienie potrzeby przestrzegania higieny osobistej.
Cele szczegółowe:
Uczeñ:
•
potrafi podaæ zasady higieny osobistej,
•
wie, jak przestrzegaæ zdrowego stylu ¿ycia,
•
rozumie, jak wa¿ny dla zdrowia jest w³aœciwy dobór odzie¿y i obuwia,
•
potrafi podaæ choroby, które s¹ skutkiem nieprzestrzegania zasad higieny (zatrucia pokarmowe, choroby
odzwierzêce, paso¿ytnicze),
•
rozumie znaczenie higieny osobistej dla funkcjonowania organizmu.
•
jest œwiadomy nieustannego kontaktu z drobnoustrojami oraz zagro¿eñ z tego wynikaj¹cych,
•
potrafi wyjaœniæ, czym grozi niew³aœciwe od¿ywianie i niehigieniczny tryb ¿ycia,
•
potrafi stosowaæ zasady higieny w codziennym ¿yciu.
Metody nauczania:
•
krzy¿ówka,
•
ankieta edukacyjna,
•
rymowanki.
Pomoce dydaktyczne:
•
plakat z has³em,
•
wiersz o zdrowiu,
•
arkusz brystolu, mazaki,
•
karta pracy.
Formy pracy:
•
indywidualna,
•
grupowa.
152
MODUŁ III
PLAN ZAJĘĆ:
1. Czynnoœci organizacyjne:
•
sprawdzenie listy obecnoœci,
•
podzielenie klasy na 5 grup.
2. Nauczyciel rozwija plakat z mottem lekcji:
MOTTO:„Szlachetne zdrowie, nikt siê nie dowie jako smakujesz, a¿ siê zepsujesz” (
Jan Kochanowski
)
3. Ka¿da grupa stara siê podaæ 3 skojarzenia, dotycz¹ce treœci plakatu, np.:
choroby
odpornoϾ
choroby paso¿ytnicze
higiena
organizm
choroby odzwierzêce
zapobieganie
paso¿yty
czystoϾ
profilaktyka
choroby „brudnych r¹k”
zdrowa ¿ywnoœæ
W ten sposób uczniowie sami odgaduj¹, jaka bêdzie tematyka lekcji i cel zajêæ.
4. Na proœbê nauczyciela, wytypowany uczeñ odczytuje wiersz na temat zdrowia:
TAK, CZY NIE?
(
S³owa – Janina Golczowa
)
Kiedy ktoœ ma brudne rêce
Gdy przed grzebieniem zmyka,
i rêkami tymi je,
p³acze, ¿e mu w³osy rwie,
czy powiecie, ¿e to zdrowo,
czy go za to pochwalicie,
moi drodzy?
moi drodzy?
Bo ja nie, nie, nie!
Bo ja nie, nie, nie!
Kiedy ktoœ nie myje z¹bków,
Komu woda, myd³o, szczotka
szczotki, proszku ani tknie,
niepotrzebne i nie w smak,
potem biega do dentysty,
czy nazwiecie go brudasem
czy wam ¿al go?
moi drodzy?
Bo mnie nie, nie, nie!
Bo ja tak, tak, tak!
5. Na podstawie przeczytanego wiersza ka¿da grupa stara siê u³o¿yæ rymowankê na temat zdrowego stylu ¿ycia i higieny
osobistej. Rymowankê nale¿y napisaæ na arkuszach brystolu i zilustrowaæ odpowiednim rysunkiem.
PRZYK£ADOWE RYMOWANKI
:
KTO SIÊ CHÊTNIE ORAZ CZÊSTO MYJE
MA£O CIERPI, D£UGO ¯YJE!
KIEDY ZNAJDÊ SIÊ W £AZIENCE
NAJPIERW SIUSIU, POTEM RÊCE.
WODA I MYD£O
TO NAJLEPSZE PACHNID£O!
W ZDROWYM CIELE
ZDROWY DUCH.
6. Ka¿dy uczeñ otrzymuje karty pracy i odpowiada na zawarte w nich pytania
7. Uczniowie rozwi¹zuj¹ krzy¿ówkê z has³em „higiena"
HIGIENA
– to nauka zajmuj¹ca siê badaniem wp³ywu œrodowiska na zdrowie fizyczne i psychiczne cz³owieka oraz
stosowaniem œrodków zmierzaj¹cych do poprawy stanu jego zdrowia.
153
CZŁOWIEK I JEGO ZDROWIE
MATERIAŁY POMOCNICZE DLA NAUCZYCIELA
MATERIAŁ POMOCNICZY NR 1
Higiena jako nauka zajmuje siê obserwacj¹ i badaniem zale¿noœci pomiêdzy ¿yciem i zdrowiem cz³owieka, a czynnika-
mi œrodowiska zewnêtrznego. Znajomoœæ zasad higieny, a szczególnie higieny osobistej, jest, zatem niezmiernie przy-
datna w pielêgnowaniu zdrowia, wyjaœnia wiele spraw i daje praktyczne wskazówki, jak postêpowaæ w³aœciwie.
W³aœciwe pielêgnowanie skóry umo¿liwia dobre wype³nianie wszystkich jej funkcji oraz chroni j¹ przed uszkodzeniami,
py³em, kurzem, œrodkami chemicznymi, wydalinami i innymi czynnikami. Skórê zanieczyszczaj¹ tak¿e wytwory w³asne:
z³uszczaj¹cy siê naskórek, pot, nadmierna iloœæ ³oju. Wszystko to razem tworzy brud, stanowi¹cy doskona³e pod³o¿e dla
rozwoju zarazków.
Czysta skóra spe³nia wszystkie swoje funkcje lepiej ni¿ brudna. Dlatego tak wa¿ne jest codzienne mycie ca³ego cia³a
w ciep³ej wodzie z myd³em oraz za pomoc¹ szczotki, g¹bki lub szorstkiej rêkawicy (koniecznie w³asnej), najlepiej w wan-
nie lub pod prysznicem. Mycie usuwa brud i uwalnia skórê od nieprzyjemnego zapachu. Szczególnie dok³adnie nale¿y
myæ te wszystkie czêœci cia³a, które najsilniej siê poc¹ i najbardziej brudz¹, a wiêc rêce, stopy, pachy, a u osoby oty³ej
– miejsca pomiêdzy wszystkimi fa³dami skóry.
Dla zdrowia najkorzystniejsza jest k¹piel w wannie wieczorem. Ciep³a (nie gor¹ca) k¹piel ma, bowiem tak¿e dzia³anie
uspokajaj¹ce, co sprzyja zasypianiu.
Skórê nale¿y chroniæ przed uszkodzeniem, tj. skaleczeniem, pêkniêciem, zetkniêciem ze zbyt wysok¹ temperatur¹
(oparzeniem), a tak¿e zabezpieczaæ przed odmro¿eniem. Nale¿y chroniæ j¹ przed d³ugim dzia³aniem wilgoci – w tym
tak¿e przed dzia³aniem w³asnego potu. Skóra nara¿ona na d³ugie dzia³anie wilgoci ulega maceracji, co sprzyja pêkniê-
ciom i otarciom. Wszystkie ubytki s¹ wrotami zaka¿enia, przez które wnikaæ mog¹ zarazki i inne szkodliwe czynniki.
Dla dobrego funkcjonowania skóry, a tak¿e dla ca³ego organizmu, bardzo korzystne jest hartowanie. Polega ono na wywo³ywa-
niu naprzemiennego zwê¿ania i rozszerzania naczyñ krwionoœnych przez k¹piel w ciep³ej wodzie, a nastêpnie sp³ukanie cia³a
zimn¹ wod¹. Hartuj¹co wp³ywa równie¿ nacieranie ca³ego cia³a szorstk¹ rêkawic¹ umoczon¹ w s³onej wodzie. Do zabiegów
hartuj¹cych nale¿¹ te¿ k¹piele s³oneczne i wodne oraz œwie¿e powietrze. Szczególnie korzystnie na ca³y organizm dzia³aj¹
k¹piele wodne, po³¹czone z p³ywaniem. Stosowanie zabiegów hartuj¹cych, a zw³aszcza k¹pieli s³onecznych i wodnych,
wymaga jednak ostro¿noœci, tj. odpowiedniego ich dawkowania, a tak¿e brania pod uwagê ró¿nych przeciwwskazañ.
Pielêgnowanie skóry g³owy i w³osów polega na ich codziennym szczotkowaniu i czesaniu. Bardzo zalecane jest szczot-
kowanie, gdy¿ nie tylko usuwa py³ i z³uszczony naskórek, ale tak¿e wp³ywa pobudzaj¹co na ukrwienie skóry g³owy.
Wiêkszoœæ zaburzeñ pokarmowych jest wynikiem niew³aœciwych zwyczajów ¿ywieniowych, przede wszystkim niewystar-
czaj¹cej iloœci b³onnika w po¿ywieniu, pospiesznego jedzenia, a tak¿e przejadania siê. Jest to przyczyn¹ powstawania
zaparæ, niestrawnoœci i oty³oœci. Oty³oœæ jest wynikiem siedz¹cego trybu ¿ycia i systematycznego spo¿ywania pokarmów,
przekraczaj¹cych zapotrzebowanie energetyczne organizmu.
Zaburzenia czynnoœci przewodu pokarmowego mog¹ byæ wynikiem nie tylko nieprawid³owego od¿ywiania siê, lecz
równie¿ nieprawid³owego przygotowania pokarmów.
Objawami zatruæ pokarmowych s¹ nudnoœci, wymioty, biegunki. Najczêœciej zatruwamy siê surowymi jajami zaka¿onymi sal-
monell¹ (bakterie), lodami zaka¿onymi gronkowcem oraz nieœwie¿ymi produktami pokarmowymi (grzyby pleœniowe). Aby
ustrzec siê tego rodzaju zatruæ, nale¿y przyrz¹dzaæ posi³ki tylko z produktów œwie¿ych, nie poddawaæ ich ponownemu
zamro¿eniu, unikaæ spo¿ywania surowych jaj. Wa¿ne jest, aby dbaæ o czystoœæ r¹k i dobr¹ jakoœæ pokarmu, który spo¿ywamy.
Wraz z pokarmem lub wod¹ mo¿na wprowadziæ do organizmu drobnoustroje chorobotwórcze wywo³uj¹ce choroby
zakaŸne, np.: wirusowe zapalenie w¹troby (¿ó³taczka typu A), czerwonkê bakteryjn¹, dur brzuszny.
Pierwotniaki i robaki paso¿ytnicze s¹ równie¿ przyczyn¹ dolegliwoœci ze strony uk³adu pokarmowego. Zaka¿enia robaka-
mi paso¿ytniczymi nastêpuj¹ przez spo¿ycie warzyw i owoców zanieczyszczonych jajami glisty ludzkiej lub owsików,
a tak¿e surowego lub niedogotowanego miêsa, w którym znajduj¹ siê larwy tasiemców lub w³oœnia krêtego. Owsicê ³atwo
wyleczyæ. £atwiej jednak jej zapobiegaæ, przestrzegaj¹c zasad higieny i dok³adnie myj¹c owoce i warzywa przed
spo¿yciem. Lamblia to pierwotniak, który paso¿ytuje najczêœciej w pêcherzyku ¿ó³ciowym, powoduj¹c ró¿nego rodzaju
dolegliwoœci przewodu pokarmowego. ród³em zara¿enia jest zaka¿ona woda i produkty spo¿ywcze zanieczyszczone tym
paso¿ytem.
Nale¿y pamiêtaæ o tym, ¿e niektórymi choroba mo¿na zaraziæ siê od zwierz¹t – nawet tych, które s¹ z nami codziennie.
Po ka¿dej zabawie z ulubieñcem, np. psem, kotem, chomikiem, nale¿y dok³adnie umyæ rêce.
154
MODUŁ III
MATERIAŁ POMOCNICZY NR 2
ODPOWIEDZI DO ÆWICZEÑ
Ćwiczenie 1
szczoteczka do zêbów, grzebieñ, rêcznik, g¹bka do k¹pieli.
Ćwiczenie 2
3 minuty, 1 miesi¹c, raz dziennie, wymyj rêce, codziennie, posi³kiem.
Ćwiczenie 3
„Choroba brudnych r¹k” – choroby wywo³uj¹ce zatrucia pokarmowe; drobnoustroje chorobotwórcze s¹ przenoszone
poprzez brudne rêce, nie myte owoce i warzywa spo¿ywane na surowo, brudne naczynia (np. ¿ó³taczka, czerwonka).
Ćwiczenie 4
Grzybica
Grzyby
Choroba skóry
Utrzymanie cia³a w czystoœci, wycieranie
chorobotwórcze
miêdzy palcami stóp
cia³a po k¹pieli, chodzenie w klapkach na
i r¹k
basenie i pod prysznicem
Salmonelloza
Bakterie
Nudnoœci, wymioty,
Dbanie o czystoœæ r¹k, spo¿ywanie
salmonelli
biegunka, gor¹czka
œwie¿ego pokarmu
Owsica
Owsiki –
Brak apetytu,
Przestrzeganie zasad higieny, mycie
paso¿yty
md³oœci,
owoców i warzyw przed jedzeniem.
swêdzenie odbytu
Tê¿ec
Laseczki tê¿ca
Szczêkoœcisk,
szczepionka przeciwtê¿cowa
drgawki
Wszawica
Wesz g³owowa
Swêdzenie skóry
Przestrzeganie higieny osobistej,
g³owy
u¿ywanie w³asnych przyborów
toaletowych.
Ćwiczenie 5
S³owa krzy¿ówki: choroba, AIDS, angina, profilaktyka, ¿ywienie, rêcznik, brudas.
Has³o: HIGIENA
155
CZŁOWIEK I JEGO ZDROWIE
MATERIAŁY POMOCNICZE DLA UCZNIA – LEKCJA 3
Temat: „Higiena osobista
– dlaczego musimy jej przestrzegać?”
Higieniczny tryb życia zależy w dużym stopniu od każdego człowieka.
Zaniedbania higieniczne stanowią bezpośrednie zagrożenie dla prawidłowego
funkcjonowania organizmu, a w konsekwencji dla naszego bezpieczeństwa.
Ćwiczenie 1
Poni¿ej wypisano ró¿ne przedmioty, które znajduj¹ siê w ³azience. Czerwonym kolorem podkreœl
te przybory higieniczne, które ka¿dy powinien mieæ, i których nie wolno nikomu po¿yczaæ.
myd³o
grzebieñ
krem do r¹k
szczoteczka do zêbów
suszarka do w³osów
dezodorant
pasta do zêbów
rêcznik
g¹bka do k¹pieli
proszek do prania
szampon do w³osów
Ćwiczenie 2
Dokoñcz poni¿sze zdania na temat higieny osobistej. Powstanie w ten sposób dekalog zasad, które
ka¿dy cz³owiek powinien stosowaæ.
1. Szczotkuj zêby przez ............... minuty, przynajmniej 2 razy dziennie.
2. Zmieniaj szczoteczkê do zêbów na now¹, co .....................................................................
3. Myj ca³e swoje cia³o pod prysznicem lub w wannie.............................................................
4. Po wizycie w toalecie .....................................................................................................
5. Zmieniaj .............................................................................. bieliznê osobist¹.
6. Myj rêce przed ka¿dym ...................................................................................................
Ćwiczenie 3
Wyjaœnij pojêcie „choroba brudnych r¹k”.
...........................................................................................................................................
...........................................................................................................................................
...........................................................................................................................................
156
Plik z chomika:
szpila59
Inne pliki z tego folderu:
Myj ręce kolorowanka.pdf
(726 KB)
hasło- higiena osobista.JPG
(37 KB)
jak myć ręce.JPG
(92 KB)
szkolny podręcznik higieny.pdf
(13707 KB)
zasady_higieny.jpg
(961 KB)
Inne foldery tego chomika:
AIDS
choroby
DZIECKO W SZPITALU
GRYPA
JEM ZDROWO
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin