Bączkowski, Biedroń i inni vs. Poland-art 14 wz. z art 11 EKPCZ.pdf

(112 KB) Pobierz
Biuletyn2007_2-sklad3.indd
EUROPEJSKI TRYBUNAŁ PRAW CZŁOWIEKA
CZWARTA SEKCJA
SPRAWA BĄCZKOWSKI i INNI przeciwko POLSCE
(SKARGA nr 1543/06)
WYROK – 3 maja 2007 r.
W sprawie Bączkowski i inni przeciwko Polsce,
Europejski Trybunał Praw Człowieka (Czwarta Sekcja), zasiadając jako
Izba składająca się z następujących sędziów:
Pan Nicolas B RATZA , Przewodniczący ,
Pan J. C ASADEVALL ,
Pan S. P AVLOVSCHI ,
Pan L. G ARLICKI ,
Pani L. M IJOVIĆ ,
Pan J. Š IKUTA ,
Pani P. H IRVELÄ , sędziowie
oraz Pan T.L. E ARLY , Kanclerz Sekcji ,
obradując na posiedzeniu zamkniętym 3 kwietnia 2007 r., wydaje następujący
wyrok, który został przyjęty w tym dniu:
POSTĘPOWANIE
1. Sprawa wywodzi się ze skargi (nr 1543/06) wniesionej przeciwko Rze-
czypospolitej Polskiej do Trybunału na podstawie art. 34 Konwencji o Ochro-
nie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności („Konwencja”) przez pana
Tomasza Bączkowskiego, pana Roberta Biedronia, pana Krzysztofa Klisz-
czyńskiego, panią Ingę Kostrzewę, pana Tomasza Szypułę oraz Fundację
Równości w dniu 15 grudnia 2005 r.
2. W postępowaniu przed Trybunałem skarżący byli reprezentowani
przez profesora Zbigniewa Hołdę, prawnika praktykującego w Warszawie.
3. Rząd pozwanego państwa był reprezentowany przez swojego pełno-
mocnika pana Jakuba Wołąsiewicza z Ministerstwa Spraw Zagranicznych.
4. Skarżący zarzucili, iż ich prawo do pokojowego zgromadzenia zostało
naruszone poprzez sposób, w jaki władze krajowe zastosowały w ich sprawie
111
prawo krajowe. Zarzucili, iż nie mieli do swojej dyspozycji żadnej procedury,
która umożliwiłaby im uzyskanie ostatecznej decyzji przed zaplanowaną datą
zgromadzeń. Zarzucili również, że zostali potraktowani w sposób dyskrymi-
nacyjny, gdyż odmówiono im zgody na zorganizowanie zgromadzeń, podczas
gdy innym osobom taka zgoda została udzielona.
5. Decyzją z dnia 5 grudnia 2006 r. Trybunał stwierdził dopuszczalność
skargi. Zdecydował o połączeniu rozpoznania wstępnego zarzutu Rządu
z meritum sprawy.
6. Skarżący przedstawili kolejne pisemne uwagi (art. 59 § 1).
FAKTY
I. OKOLICZNOŚCI SPRAWY
1. Przygotowanie zgromadzeń
7. Skarżący, grupa osób oraz Fundacja Równości (pierwszy ze skarżą-
cych jest członkiem Zarządu Fundacji, upoważnionym do jej reprezentowa-
nia w niniejszej sprawie), chcieli zorganizować, w ramach Dni Równości or-
ganizowanych przez Fundację i zaplanowanych na 10-12 czerwca 2005 r.,
zgromadzenie (Paradę Równości) w Warszawie mające na celu zwrócenie
uwagi opinii publicznej na kwestię dyskryminacji mniejszości – seksualnych,
narodowych, etnicznych i religijnych – a także dyskryminacji kobiet i osób
niepełnosprawnych.
8. 10 maja 2005 r. organizatorzy odbyli spotkanie z dyrektorem Biura
Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Urzędu m. st. Warszawy. W cza-
sie tego spotkania wstępnie ustalono trasę zaplanowanego marszu.
9. W dniu 11 maja 2005 r. pan Bączkowski otrzymał instrukcję z Urzędu
m. st. Warszawy pt. „Procedura uzyskiwania zezwoleń na przeprowadzenie
imprezy”, określającą wymogi, jakie organizatorzy zgromadzenia publiczne-
go musieliby spełnić na podstawie ustawy Prawo o ruchu drogowym, jeżeli
zgromadzenie miało być „imprezą” w rozumieniu art. 65 tej ustawy.
10. 12 maja 2005 r. organizatorzy zwrócili się do Inżyniera Ruchu Urzędu
m. st. Warszawy o zezwolenie na zorganizowanie przemarszu, którego trasa
miała prowadzić od budynków Sejmu do miejsca zgromadzenia (plac Defi-
lad) w centrum Warszawy.
11. 3 czerwca 2005 r. Inżynier Ruchu m. st. Warszawy, działając
z upoważnienia Prezydenta m. st. Warszawy, odmówił wydania zezwole-
nia na zorganizowanie Parady, podając jako powód niedostarczenie przez
organizatorów „projektu organizacji ruchu” w rozumieniu art. 65a ustawy
Prawo o ruchu drogowym, do opracowania którego organizatorzy zostali
rzekomo zobowiązani.
112
12. W tym samym dniu skarżący powiadomili Prezydenta m. st. Warszawy
o stacjonarnych wiecach, które zamierzali zorganizować w dniu 12 czerwca
2005 r. na siedmiu różnych placach w Warszawie. Cztery z tych zgromadzeń
miały być poświęcone protestowi przeciwko dyskryminowaniu rozmaitych
mniejszości oraz wsparciu działań grup i organizacji walczących z dyskrymi-
nacją. Trzy inne z zaplanowanych zgromadzeń miały na celu protest przeciw-
ko dyskryminacji kobiet.
13. W dniu 9 czerwca 2005 r. Prezydent wydał decyzję zakazującą stacjo-
narnych wieców, które miały być zorganizowane przez pana Bączkowskiego,
pana Biedronia, pana Kliszczyńskiego, panią Kostrzewę, pana Szypułę oraz
jeszcze jedną osobę, pana N. (nie będącego skarżącym), udzielającego się
w różnych organizacjach pozarządowych działających na rzecz osób o orien-
tacji homoseksualnej. W swojej decyzji Prezydent oparł się na argumencie,
iż zgromadzenia organizowane zgodnie z postanowieniami ustawy z 1990 r.
Prawo o zgromadzeniach muszą odbyć się poza pasem jezdni używanym dla
ruchu drogowego. Jeżeli organizatorzy chcieliby korzystać z dróg, zastoso-
wanie miałyby surowsze przepisy. Organizatorzy chcieli użyć samochodów
do przewozu nagłośnienia. Organizatorzy nie wskazali, gdzie i w jaki sposób
te samochody byłyby zaparkowane podczas zgromadzeń, tak aby nie zakłócać
ruchu drogowego oraz jak byłoby zorganizowane przemieszczanie się osób
i tych samochodów między miejscami zgromadzeń.
14. Ponadto, jako iż zostało złożonych kilka wniosków o zgodę na zor-
ganizowanie w tym samym dniu innych zgromadzeń, których wydźwięk był
przeciwny idei oraz intencjom skarżących, należało odmówić zgody w celu
uniknięcia jakichkolwiek możliwych brutalnych starć między uczestnikami
różnych demonstracji.
15. W tym samym dniu władze miasta, działając w imieniu Prezydenta,
wyraziły zgodę na zorganizowanie, zgodnie z wnioskiem skarżących, trzech
zaplanowanych zgromadzeń dotyczących dyskryminacji kobiet.
16. Tego samego dnia władze zezwoliły na przeprowadzenie w dniu
12 czerwca 2005 r. sześciu innych demonstracji. Temat tych zgromadzeń był
następujący: „Zaostrzenie działań wobec skazanych za przestępstwo pedo-
filii”, „Przeciwko jakimkolwiek pracom nad projektem ustawy o związkach
partnerskich”, „Przeciwko propagowaniu związków partnerskich”, „Wycho-
wanie w oparciu o wartości chrześcijańskie gwarancją zdrowego społecznie
i moralnie społeczeństwa”, „Chrześcijanie respektujący prawa Boże, czyli
prawa natury, to obywatele pierwszej kategorii”, „Przeciw tendencji do adop-
cji dzieci przez pary homoseksualne”.
2. Spotkania, które odbyły się w dniu 11 czerwca 2005 r.
17. 11 czerwca 2005 r., pomimo decyzji wydanej w dniu 3 czerwca
2005 r., miała miejsce Parada. Przebiegała on trasą, która została wskazana
113
w pierwotnym wniosku z dnia 12 maja 2005 r. W Paradzie, ochranianej przez
Policję, uczestniczyło około 3000 osób.
18. Oprócz marszu dziewięć stacjonarnych zgromadzeń miało miej-
sce tego samego dnia, zgodnie z zezwoleniami wydanymi przez Prezydenta
w dniu 9 czerwca 2005 r. (zob. par. 15-16 powyżej).
3. Postępowanie odwoławcze
a) Parada
19. 28 czerwca 2005 r. Fundacja, która złożyła skargę, wniosła do Samo-
rządowego Kolegium Odwoławczego odwołanie od decyzji z dnia 3 czerwca
2005 r., odmawiającej zezwolenia na marsz. Podniesiono, iż wymóg przed-
stawienia „projektu organizacji ruchu” był bezpodstawny oraz że przed wy-
daniem odmownej decyzji skarżący nie zostali wezwani do przedstawienia
takiego dokumentu. Wskazano również, że decyzja ta oznacza nieuzasadnio-
ne ograniczenie wolności zgromadzeń oraz iż była podyktowana przyczynami
ideologicznymi, niezgodnymi z zasadami demokracji.
20. W dniu 22 sierpnia 2005 r. Samorządowe Kolegium Odwoławcze
w Warszawie uchyliło zaskarżoną decyzję, stwierdzając, iż została wyda-
na z naruszeniem prawa. Samorządowe Kolegium Odwoławcze zauważyło,
że zgodnie z mającymi zastosowanie w sprawie zapisami procedury admini-
stracyjnej władze były obowiązane do zapewnienia stronom czynnego udziału
w postępowaniu. W sprawie skarżących obowiązek ten nie został spełniony,
gdyż akta sprawy nie zawierały żadnego dowodu potwierdzającego, iż wystę-
pująca w charakterze skarżącego Fundacja została poinformowana o przysłu-
gującym jej, jako stronie postępowania, prawie dostępu do akt.
Decyzja Samorządowego Kolegium Odwoławczego następnie stanowi,
inter alia :
„W uzasadnieniu zaskarżonej decyzji organ I instancji powołuje się m. in.
na brak projektu organizacji ruchu. W myśl art. 65a ust. 3 pkt 9 organizator
imprezy jest zobowiązany opracować projekt organizacji ruchu w uzgodnieniu
z Policją – na polecenie organu zarządzającego ruchem na drodze. W aktach
sprawy nie znajduje się żadna chociażby wzmianka o tym, że organizator imprezy
takie polecenie od organu zarządzającego ruchem otrzymał. (…) Również doku-
ment “Procedura uzyskiwania zezwolenia na przeprowadzenie imprezy”, który
otrzymał od organu organizator imprezy nie zawiera wskazania o konieczności
sporządzenia projektu organizacji ruchu w tej konkretnej sprawie.
W związku z tym, że wniosek organizatora dotyczył organizowania prze-
marszu w dniu 11 czerwca 2005 r. i mając na uwadze wpływ odwołania do SKO
[wraz z aktami sprawy] w dniu 28 czerwca 2005 r. – już w dniu wpływu do organu
odwoławczego zaistniała bezprzedmiotowość postępowania”.
114
b) Zgromadzenia
21. 10 czerwca 2005 r. skarżący odwołali się do Wojewody Mazowiec-
kiego od decyzji Prezydenta z dnia 9 czerwca 2005 r. o odmowie zezwolenia
na zorganizowanie sześciu z ośmiu zaplanowanych zgromadzeń. Podnieśli,
iż zakaz zorganizowania demonstracji narusza ich wolność zgromadze-
nia zagwarantowaną przez Konstytucję oraz iż wiece miały mieć charakter
całkowicie pokojowy. Podnieśli, że zgromadzenia nie stanowiły jakiegokol-
wiek zagrożenia ani dla porządku publicznego, ani moralności publicznej.
Nie zgodzili się z argumentem przedstawionym w decyzji, iż zobowiązani byli
do przedłożenia dokumentu dotyczącego planowanej trasy między miejscami,
w których miały odbyć się zgromadzenia, podnosząc że zamierzali jedynie
zorganizować stacjonarne wiece, a nie przemieszczanie osób między miejsca-
mi zgromadzeń i nie powinni być odpowiedzialni za jakąkolwiek organizację
lub nadzór nad przemieszczaniem się.
22. 17 czerwca 2005 r. Wojewoda Mazowiecki wydał sześć identycznych
decyzji, którymi uchylił zaskarżone decyzje z dnia 9 czerwca 2005 r. zakazu-
jące przeprowadzenia zgromadzenia.
Po pierwsze, zauważono, że wydanie tych decyzji naruszyło prawo, gdyż
stronom zostały doręczone jedynie kopie tych decyzji, a nie oryginały, jak
wymagają tego przepisy postępowania administracyjnego. Następnie zauwa-
żono, że Prezydent poinformował media o swojej decyzji, zanim została ona
doręczona skarżącym, co wyraźnie narusza zasady postępowania administra-
cyjnego.
23. Następnie zauważono, że ustawa z 1990 r. Prawo o zgromadzeniach
była gwarancją wolności zgromadzeń zarówno w zakresie organizowania
zgromadzeń oraz uczestniczenia w nich. Konstytucja wyraźnie gwarantowała
wolność zgromadzeń, nie prawo. Do państwa nie należało utworzenie prawa
do zgromadzeń, jego obowiązki zostały ograniczone do zabezpieczenia poko-
jowego przebiegu zgromadzenia. W ten sposób przepisy mające zastosowanie
w sprawie nie przewidywały żadnej zgody na organizację zgromadzenia.
24. Wojewoda zauważył, że wymóg złożenia pozwolenia na zajęcie części
drogi, oparty na postanowieniach ustawy Prawo o ruchu drogowym, nie miał
podstaw prawnych w zapisach ustawy Prawo o zgromadzeniach. Prezydent
założył, że demonstracja zajęłaby część drogi, ale nie podjął żadnych kroków
w celu wyjaśnienia, czy rzeczywiście taki był zamiar organizatorów, mimo
że był do tego zobowiązany zgodnie z przepisami.
Następnie zauważono, że decyzja zakazująca zgromadzenia musi być
uznana za środek ostateczny, ponieważ radykalnie ogranicza wolność słowa.
Zasada proporcjonalności wymaga, aby jakiekolwiek ograniczenia konstytu-
cyjnie chronionych praw były dopuszczalne tylko w takim zakresie, w jakim
jest to podyktowane konkretnymi okolicznościami poszczególnej sprawy.
115
Zgłoś jeśli naruszono regulamin