Nastrój - gim. III.doc

(39 KB) Pobierz
opracowała Aleksandra Gadomska

opracowała   Aleksandra  Pilarska

 

 

SCENARIUSZ LEKCJI MUZYKI

(klasa III gimnazjum)

(czas trwania lekcji 45 min.)

 

 

TEMAT: Nastrój w muzyce na przestrzeni epok. Analiza wybranych

                utworów.

 

CEL GŁÓWNY LEKCJI:

Przedstawienie uczniom na podstawie wybranych utworów w jaki sposób na przestrzeni epok muzyka wpływała na nastrój człowieka

 

 

CELE OPERACYJNE LEKCJI:

 

Uczeń:

~  potrafi po kolei wymienić epoki w muzyce

~  umie wyjaśnić co to jest nastrój

~  potrafi podać wymienić nastroje człowieka

~  potrafi określić jakie nastroje panowały w poszczególnych epokach

~  potrafi na podstawie słuchanego utworu zanalizować jego charakter oraz określić jaki nastrój

     może on wywołać w człowieku

~  na podstawie słuchanych utworów potrafi dopasować z jakie epoki jest dany utwór

~  zna nazwiska najsłynniejszych kompozytorów w poszczególnych epokach

~  kształtuje swoją wyobraźnię muzyczną

~  uwrażliwia się na muzykę

~  poznaje różne oblicza muzyki

~  potrafi uwolnić emocje podczas słuchania muzyki

 

 

FORMY ORGANIZACJI PRACY UCZNIÓW:  

   ~  zbiorowa

   ~  grupowa

FORMY AKTYWNOŚCI MUZYCZNEJ:

   ~  słuchanie muzyki

METODY:

        ~  analityczno – percepcyjna

        ~  organizowania i rozwijania działalności muzycznej ucznia podczas lekcji

 

POMOCE DYDAKTYCZNE:

 

        ~  odtwarzacz CD i płyta z nagraniami:

·         J. S. Bach III Koncert brandenburski G – dur

·         J. F. Haendel Alleluja z oratorium „Mesjasz“

·         E. Grieg Koncert fortepianowy a – moll cz. I

·         A. Chaczaturian Taniec z szablami z baletu „Grajane”

·         J. Brahms Tańce węgierskie

·         K. Penderecki Tren Pamięci ofiarom Hiroszimy

        ~  podręcznik

 

PRZEBIEG LEKCJI:

 

CZYNNOŚCI ORGANIZACYJNE:

 

   Powitanie, sprawdzenie listy obecności                                                                                                                               

    Podanie tematu lekcji

 

1.     WPROWADZENIE DO TEMATU – pogadanka.

Na początek lekcji N. pyta uczniów co rozumieją przez słowo NASTRÓJ (uczniowie odpowiadają).

N. pyta każdego z nich czym dla niego jest nastrój i jakie rodzaje nastrojów znają (uczniowie odpowiadają).

Po wypowiedziach uczniów nauczyciel opowiada im jak muzyka przez wszystkie epoki wpływała na emocje człowieka, a następnie krótko podsumowuje każdą epokę przedstawiając tabelę:

 

LP.

Epoka

Cechy charakterystyczne muzyki

1.

ŚREDNIOWIECZE

skupienie, powaga, modlitwa, jedność z Bogiem

2.

RENESANS

podniosła, wzniosła, pobudzająca nastroje od radości po głęboki żal; ludzie odnajdywali w niej sens życia

3.

BAROK

oszałamiająca, bogata, wprowadzająca w zachwyt swoją potęgą (organy)

4.

KLASYCYZM

lekka, przyjemna dla ucha, ruchliwa, melodyjna, harmonijna oraz zmienna, regularna w formie.

5.

ROMANTYZM

tajemnicza, subtelna, subiektywna, emocjonalna, fantastyczna

6.

IMPRESJONIZM

muzyka wyrażała nastrój chwili, sytuacji, zdarzenia

7.

XX WIEK

szokująca, gwałtowna, dynamiczna, indywidualna, przejmująca

 

          ROZWINIĘCIE

          Po wprowadzeniu do tematu N. prezentuje utwory.

          Zadaniem uczniów jest wysłuchanie w skupieniu a następnie po wysłuchaniu każdego z

          nich określenie w jaki nastrój wprowadziła go ta muzyka (utwory prezentowane są tylko

          raz).

          Po każdym fragmencie muzycznym nauczyciel daje chwilę do namysłu, a następnie pyta po

          kolei uczniów jak przeżyli tą muzykę (uczniowie opowiadają o swoim nastroju).

          N. proponuje aby utworzyli podobną tabelę i do niej wpisywali swe odczucia podczas

          słuchania utworów.

          Jako pierwszy N. prezentuje utwór  J. S. Bacha  III Koncert brandenburski G – dur ( ok. 2

          min.). Uczniowie wsłuchują się uważnie, poczym opowiadają o swoich nastrojach.

          Kolejnym utworem jest fragment  J. F. Haendel’ a  Alleluja z oratorium „Mesjasz“

          (ponownie po opisaniu swoich wrażeń wpisują w tabelę). Jako trzeci U. wysłuchali

          E. Grieg’ a  Koncert fortepianowy a – moll cz. I .

          Czwartym dziełem muzycznym był  Taniec z szablami z baletu „Grajane” A. Chaczaturian’a,

          a kolejnym Tańce węgierskie  J. Brahms’a.

 

          Wszystkie te utwory kojarzyły się przeważnie z pozytywnymi nastrojami toteż na koniec

          N. pragnąc zszokować wszystkich U. zaprezentował utwór, który już w samym tytule

          budził pewien niepokój  Tren Pamięć ofiarom Hiroszimy K. Pendereckiego bacznie

          obserwując reakcje uczniów na ten utwór. Reakcje były takie jakie N. z góry założył, tzn.

          lęk, strach, gniew, zszokowanie, niepokój, złość, niezrozumienie.

          W ten sposób N. pragnął udowodnić, że muzyka ma różne oblicze, różne przesłania ale

          odczucia w człowieku mogą być różne ponieważ nastrój w człowieku budzi się

         spontanicznie. Jednak aby go wywołać musi zadziałać pewna siła w tym przypadku siła

          i moc muzyki.

 

          PODSUMOWANIE

          Na koniec lekcji N. raz jeszcze powraca do pytania czym jest nastrój i jaki jest cel muzyki

          tworzonej w poszczególnych epokach.

          Każda epoka historyczna miała swoje założenia estetyczne, oparte na stosunku człowieka

          do religii, przyrody, sztuki. Założenia te narzucały kompozytorom określone ramy twórcze:

          formalne, brzmieniowe, harmoniczne, nastrojowe. Wywoływanie odpowiedniego nastroju

          było zawsze jednym z najważniejszych celów kompozycji muzycznych. Są utwory wesołe,

          humorystyczne, są poważne, tragiczne, a także sentymentalne i smutne. Niektóre z nich

          imitują śpiew ptaków, odgłosy wiosny, burzy czy innych zjawisk przyrody. Znamy też

          utwory programowe opiewające treść literacką, są dzieła wytworne, eleganckie i takie które

          mają działanie uspokajające. Istnieją wreszcie utwory mające pobudzić do tańca i ruchu.

 

CZYNNOŚCI ORGANIZACYJNE: 

  Spakowanie przyborów i podręczników                                                                

       Pożegnanie klasy                                                                                                                                                                  

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin