· Jakościowe – specyfiką tych badań jest bezpośredni kontakt badanego z badaczem. Koncentrują się one na subiektywnych przeżyciach badanego. Badany traktowany jest tu jako współuczestnik procesu badawczego. Mogący swobodnie interpretować swoje przeżycia i doświadczenia. Czas takiego badania uzależniony jest od potrzeb tematu i wynosi od kilku do kilkudziesięciu godzin.
· Ilościowe - model ten nazywany scjentystycznym. Badania te nie wymagają obecności dużej populacji badawczej trwają kilkanaście minut nie wymagają także bezpośredniego kontaktu badacza z badanym. Badany nie ma wpływu na interpretacje rzeczywistości bo jako osoba upoważniona do tego występuje wyłącznie badacz. Badania takie poddawane są analizie matematycznej i statystycznej, obliczane za pomocą specjalnych wzorów.
· Model eklektyczny czyli triangulacyjny - model ten łączy w sobie badania ilościowe, które stanowią jego podstawę jak i badania jakościowe które stanowią jego dopełnienie. Wymaga mniejszej populacji badawczej niż model ilościowy, również statystycznego opracowania danych jak i analizowania przeżyć osób badanych.
Model badań
Metody
Technika
Narzędzie badawcze
Jakościowa
Sondaż diagnostyczny
wywiad
Kwestionariusz wywiadu
ankieta
Kwestionariusz ankiety
obserwacja
-Dziennik obserwacji
-Arkusz obserwacji
-Dyspozycja obserwacji
Analiza dokumentu
-Dyspozycja do analizy dokumentu
Ilościowa
Eksperyment Pedagogiczny
Dziennik obserwacji
Arkusz obserwacji
Dyspozycja do analizy
Monografia pedagogiczna
Wywiad
Ankiet
Obserwacja
Dziennik, arkusz, dyspozycja do analizy obserwacji
Analiza dokumenty
Dyspozycja do analizy dokumentu
Metoda badań - jest to zespół
podjętych i teoretycznie uzasadnionych zabiegów mających regulować całokształt postępowania badacza. Do badań jakościowych i ilościowych mamy inne specyficzne metody.
Technika - jest to zespół zabiegów odpowiednio do metody badań, regulowanych praktycznymi dyrektywami.
Narzędzie badawcze - jest to przedmiot służący do realizacji określonych technik badawczych.
pukas | komentarze: 0
Natura i źródła danych jakościowych
Istota Istotą danych jakościowych jest możliwość uchwycenia badanego zjawiska z perspektywy respondenta. Źródła danych jakościowych:
· notatki z obserwacji
· transkrypcja wywiadów
· notatki terenowe
· dokumenty
Etapy analizy danych jakościowych:
1. selekcja i porządkowanie danych
2. poszukiwanie kategorii analitycznych (wybór typu kodowania)
3. analiza i interpretacja danych
4. wnioski i prezentacja wyników w teściach raportu z badań
Transkrypcja – spisanie na papier tekstu wywiadu
1. najpierw trzeba wywiad zametryczkować
2. pytania w osobnych akapitach
3. uwagi ankietera
4. miejsce na kodowanie (prawy margines)
Notatki terenowe- struktura:
· miejsce uzyskania informacji
· czas
· wydarzenie
· kto brał udział (osoba)
· ich działania i czynności
· cele
· motywy
· artykułowane odczucia
· znaczenie dla uczestników
· komentarze badacza
Badać to korzystać z tego co już wiemy by poznać to coś, czego nie wiemy. (K. Konarzewski)Badania naukowe to gół czynności naukowych, fragment procesu poznawczego, który pozwala na rozwiązanie postawionego problemu lub weryfikacją sformułowanej hipotezy. (S. Nowak)
Cechy dobrego badacza
· ciekawość szczegółu i zainteresowania syntezą
· ścisłości i swoboda
· sceptycyzm i optymizm
· bezstronność i odpowiedzialność
Prowadząc badania dobrze byłoby myśleć ze strony mężczyzny i kobiety.
Swoiste cechy badań pedagogicznych.
· wynikające z charakteru ped. jako nauki, ponad specjalnościowe ujmowanie problematyki badawczej, multidysplinarności, dyferencjacja, dwoisty charakter – dyscyplina teoretyczna raz praktyczna (nomotetyczna (cel wyjaśnienie dlaczego tak jest jak stwierdzam) i idiograficzna (w badaniach jakościowych)) twierdzenia pedagogiki są zarazem wartościujące, probabilistyczne oraz wieloaspektowe.
· osobliwość jej przedmiotu, ped. , jest jedną z nauk o człowieku- nie takim jakim jest, ale tym który się staje.
Typy badań naukowych
1. TEORETYCZNE - (badania podstawowe) – służące budowie teorii naukowej Typy badań teoretycznych:
o eksploracyjne (dostarczają wskazówek co do budowy teorii)
o weryfikacyjne (sprawdzają przewidywania teorii z myślą o jej potwierdzeniu lub podważeniu)
2. PRATYCZNE - (badania stosowane) służące usprawnieniu działania, oparte na wiedzy teoretycznej, zaadresowane do konkretnego odbiorcy Typy badań praktycznych:
o rozpoznawcze (diagnostyczne) - dostarczają odbiorcy informacji o rodzaju, zasięgi i głębokości praktycznej trudności
o ...
justyna.k62