Metodologia, problem badawczy, zmienne, związki.doc

(37 KB) Pobierz
Problem badawczy



                                               Problem badawczy

 

                                                                                       Hipotezy







Uogólnianie (wnioskowanie)           TEORIA                      Plan Badawczy

 



              Analiza Danych                                                                   Pomiar







                                                  Zbieranie danych

 

 

Proces badawczy (u góry) składa się z wielu elementów, które wynikają jedne z drugich z są ze sobą nierozłączne.

 

Problem badawczy à pytanie badawcze, pytanie które nas zainspirowało do przeprowadzenia badania.

 

Hipotezy à zakładane rezultaty, możliwe rezultaty.

                    Cechy hipotezy:

  1. jasno sformułowana
  2. konkretna
  3. sprawdzalna
  4. nie wartościująca

 

Plan Badawczy à a w nim:

  1. Co będziemy badać
  2. Jak będziemy badać np. ankieta
  3. Kogo będziemy badać np. płeć, wiek, ilość badanych
  4. Miejsce badania
  5. Czas badania

 

Pomiar à rozdanie, zebranie ankiety, również zastanawiamy się nad zmianą ilości osób w badaniu, zmieniamy plan badania

 

Zabieranie danych à gromadzenie danych np. w komputerze w programach np. Excelu, Spss, Statistica, przedstawienie danych można:

  1. graficznie
  2. liczbowo
  3. opisowo
  4. procentowo

 

Analiza Danych à Uogólnienie, generalizacja, wnioskowanie à Czy badanie potwierdziło czy zaprzeczyło hipotezie

 

Zmienne

Problemy badawcze są sformułowane dzięki wykorzystaniu określonych pojęć.

Aby przejść z pojęcia na poziom empiryczny, pojęcia muszą być zmienione.

Przykład :             

·         klasa – niska, wysoka, średnia

·         oczekiwania – wysokie, niski

Zmienna zależna –(kryterialna) – jest to zmienna którą badacz stara się wyjaśnić

Zmienna niezależna –(wyjaśniająca bądź  predykcyjna) – jest zmienną za pomocą której badacz chciałby wyjaśnić zmiany wartości zmiennej zależnej.

Zmienna kontrolna – sprawdza czy obserwowany empirycznie związek między zmienną zależną a niezależną nie jest zw3iązkiem pozornym.

 

Związek pozorny – związek który można wyjaśnić za pomocą zmiennych innych niż uwzględnione w hipotezie badawczej.

 

Zmienna ciągła – nie ma swojej minimalnej jednostki np. długość

Zmienna dyskretna – zmienna która ma swoją minimalną jednostkę np. ilość dzieci w rodzinie

 

Związek między zmiennymi

W badaniu empirycznym przyjmuje się że istnieją związki między dwiema czy więcej zmiennymi, zakładamy więc że wartości jednej zmiennej mają wpływ na drugą.

 

Rodzaje związków

1.      ze względu na kierunek

·         związek dodatni (pozytywny) wraz ze wzrostem wartości jednej zmiennej rośnie wartość drugiej zmiennej

·         związek ujemny (negatywny) wraz ze wzrostem jednej zmiennej, wartość drugiej maleje i vice versa

2.      Ze względu na siłę

·         Związek doskonały (idealny) największa możliwa siła związku: wartość jednej lub więcej wartości zmiennych niezależnych dokładnie wyznacza wartość zmiennej niezależnej

·         Związek zerowy nie istnieje współzależność miedzy zmiennymi

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin