Metody badań socjologicznych wykład 3 (05.11.2007).doc

(42 KB) Pobierz
Metody badań socjologicznych 05

Metody badań socjologicznych wykład 3

(05.11.2007)

 

Koncentralizacja-

określenie znaczeń, pojęć

                                                        wybór jednostek badania

 

                                         

                                                                                    Pojęcia

                                                                                                 

     Jednostka badawcza                                                                              cechy

                                                                                                                                           

                                                                                                           Jednostkowe        zbiorowość

                                                                                                           -jaki?, jaka?            wynikające z cech

                                                                                                           -co robi?                           jednostki

                                                                                                            -relatywne cechy    -agregatywne

                                                                                                            -kontekst                              -globalne

Nie wynikające z cech jednostki

 

Zmienna-cecha jednostki, która przyjmuje co najmniej diwe wartości, pozwala rozróżniać  dwie jednostki w badaniu.

 

ZMIENNE

Jakościowe

Ilościowe

Cechy których poszczególne stany nie da się przedstawić w liczbach. Np:

-płeć={kobieta, mężczyzna}

-kolor oczu={niebieskie, zielone}

-wyznanie religijne={islam,  luteranizm}

 

Ciągłe

Dyskretne(skokowe)

Nie mają najmniejszej jednostki. Np:

Wzrost, dowolna liczba rzeczywista.

Np:

-liczba dzieci={1,2,3,4…}

Zbiór wartości liczb naturalnych.

 

 

 

Operacjonizacja;

Przykład; Trzech młodocianych badaczy dąży do tego co to jest „miłość”, znaleźli definicje i wiedzą co to jest teoretycznie(uczucie głównie fascynacji, łączenie z pragnieniem dobra osoby będącej przedmiotu uczucia). Gdy pojawia się kobieta, stawiają sobie pytanie

-Czy Marysia mnie kocha?

                       ↓↓

                              Nic nie wynika, nie wystarczy przedmiot badań.

 

                      ↑     Jak to rozprawić (operalizacja)

                           

Krzyś-długie spojrzenia na lekcjach  →

Zdziś- zaproszenie na prywatkę                                                                                                  Marysia

Jaś- fizyczna bliskość                       →

 

 

 

 

Przykład;

Wielkość grupy----Aktywność(liczba merytorycznych

                                          (ilość osób w gr.)                              wypowiedzi na godzinę)

                                                                                    ↓↓

                                                                      Jak to  mierzymy? Liczymy?

 

Wielkość grupy-średnia liczba osób (operacyjnie)

 

 

Przykład;

                                          Autorytet sołtysa                            ---              aktywność społeczności wiejskiej

                             -zmienna jednostkowa                                             w ubieganiu o fundusze unii

                                  -As={niski(0), średni(1), wysoki(2)

                                  Zakres zmiennej

                                  -Autorytet= władza oparta na szacunku

                                   I chęci (definicja teoretyczna)

 

 

Potrzebna jest ankieta, aby spytać ludzi o jego autorytet. Jednak wskaźnikami będą;

-Wps  Wykonywanie poleceń sołtysa ={tak(1), nie(0)}

-Dr      Poparcie drugi raz ={tak(1), nie(0)}

-Fz      Formy zwracania się z szacunkiem={z szacunkiem(1), bez (0)}

-Zp      Zwracanie się po poradę={tak(1), nie (0)}

 

Autorytet sołtysa operacyjnie

=2→ Wps=1 i Dr=1 i Fz=1 i Zp=1                Wysoki

=0→ Wps=0 i Dr=0 i Fz=0 i Zp=0                 Niski

=1→ As=2 a może As=0                                Średni

 

Operacjonizm; Bridgemon. Przeniesienie terminu z poziomu teoretycznego na operacyjny.

 

→ Kowariancje; współznieność, zależność. Jak się zmienia jedno , tak się zmienia drugie.

Związek pomiędzy dwoma zmiennymi

                                                                                    →Związek przyczynowy (wpływ)

 

Poziom wykształcenia---Poziom dochodów---Współzmienność

 

Elementy populacji

Jednostki badania

Xi wzrost

Yi waga

A1

X1

Y1

A2

X2

Y2

A3

X3

Y3

A4

X4

Y4

A5

X5

Y5

A6

X6

Y6

AN

XN

YN

 

 

 

 

1Kiedy x jest najmniejszy to y jest najmniejszy. Drugi z kolei x odpowiada drugiemu z kolei y. Idealny związek dodatni(pozytywny); kiedy rośnie jeden to rośnie drugi.

 

 

Zarobki(miesięczne)

Xi

800zł.

1200zł.

2300zł.

3800zł.

5200zł.

Prasa(dziennie)

Yi

0,2zł.

1,2 zł

3,0 zł

3,5 zł

5,2 zł

 

 

2.Idealny związek ujemny (negatywny) kierunek związku.

 

Zarobki(miesięczne)

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin