Metody badań socjologicznych wykład 3
(05.11.2007)
Koncentralizacja-
określenie znaczeń, pojęć
wybór jednostek badania
Pojęcia
↓ ↓
Jednostka badawcza cechy
Jednostkowe zbiorowość
-jaki?, jaka? wynikające z cech
-co robi? jednostki
-relatywne cechy -agregatywne
-kontekst -globalne
Nie wynikające z cech jednostki
Zmienna-cecha jednostki, która przyjmuje co najmniej diwe wartości, pozwala rozróżniać dwie jednostki w badaniu.
ZMIENNE
Jakościowe
Ilościowe
Cechy których poszczególne stany nie da się przedstawić w liczbach. Np:
-płeć={kobieta, mężczyzna}
-kolor oczu={niebieskie, zielone}
-wyznanie religijne={islam, luteranizm}
Ciągłe
Dyskretne(skokowe)
Nie mają najmniejszej jednostki. Np:
Wzrost, dowolna liczba rzeczywista.
Np:
-liczba dzieci={1,2,3,4…}
Zbiór wartości liczb naturalnych.
Operacjonizacja;
Przykład; Trzech młodocianych badaczy dąży do tego co to jest „miłość”, znaleźli definicje i wiedzą co to jest teoretycznie(uczucie głównie fascynacji, łączenie z pragnieniem dobra osoby będącej przedmiotu uczucia). Gdy pojawia się kobieta, stawiają sobie pytanie
-Czy Marysia mnie kocha?
↓↓
Nic nie wynika, nie wystarczy przedmiot badań.
↑ Jak to rozprawić (operalizacja)
Krzyś-długie spojrzenia na lekcjach →
Zdziś- zaproszenie na prywatkę → Marysia
Jaś- fizyczna bliskość →
Przykład;
Wielkość grupy----Aktywność(liczba merytorycznych
(ilość osób w gr.) wypowiedzi na godzinę)
Jak to mierzymy? Liczymy?
Wielkość grupy-średnia liczba osób (operacyjnie)
Autorytet sołtysa --- aktywność społeczności wiejskiej
-zmienna jednostkowa w ubieganiu o fundusze unii
-As={niski(0), średni(1), wysoki(2)
Zakres zmiennej
-Autorytet= władza oparta na szacunku
I chęci (definicja teoretyczna)
Potrzebna jest ankieta, aby spytać ludzi o jego autorytet. Jednak wskaźnikami będą;
-Wps Wykonywanie poleceń sołtysa ={tak(1), nie(0)}
-Dr Poparcie drugi raz ={tak(1), nie(0)}
-Fz Formy zwracania się z szacunkiem={z szacunkiem(1), bez (0)}
-Zp Zwracanie się po poradę={tak(1), nie (0)}
Autorytet sołtysa operacyjnie
=2→ Wps=1 i Dr=1 i Fz=1 i Zp=1 Wysoki
=0→ Wps=0 i Dr=0 i Fz=0 i Zp=0 Niski
=1→ As=2 a może As=0 Średni
Operacjonizm; Bridgemon. Przeniesienie terminu z poziomu teoretycznego na operacyjny.
→ Kowariancje; współznieność, zależność. Jak się zmienia jedno , tak się zmienia drugie.
Związek pomiędzy dwoma zmiennymi
→Związek przyczynowy (wpływ)
Poziom wykształcenia---Poziom dochodów---Współzmienność
Elementy populacji
Jednostki badania
Xi wzrost
Yi waga
A1
X1
Y1
A2
X2
Y2
A3
X3
Y3
A4
X4
Y4
A5
X5
Y5
A6
X6
Y6
AN
XN
YN
1Kiedy x jest najmniejszy to y jest najmniejszy. Drugi z kolei x odpowiada drugiemu z kolei y. Idealny związek dodatni(pozytywny); kiedy rośnie jeden to rośnie drugi.
Zarobki(miesięczne)
Xi
800zł.
1200zł.
2300zł.
3800zł.
5200zł.
Prasa(dziennie)
Yi
0,2zł.
1,2 zł
3,0 zł
3,5 zł
5,2 zł
2.Idealny związek ujemny (negatywny) kierunek związku.
justyna.k62