stymulacja języka najmłodszych.pdf

(297 KB) Pobierz
plakat widera logopedia 200408.cdr
Stymulacja językowa
od momentu narodzin dziecka . Spada ona
Systematyczne dawki ćwiczeń przygotowujące
Bibliografia
Michalak-Widera I., Węsierska K., 2001: Aby nasze dzieci mówiły
kolejno na barki rodziców czy opiekunów,
pięknie. Program terapii stymulującej nabywanie mowy przez dzieci
do prawidłowego wypowiadania wzorcowych
Bartkowska T., 1968: Rozwój mowy dziecka przedszkolnego jako
prawidłowo rozwijające się, jak i te, u których rozwój przebiega
najmłodszych
n a s t ę p n i e i n s t y t u c j i z a j m u j ą c y c h s i ę
wynik oddziaływań wychwawczych rodziny i przedszkola, Warszawa.
głosek języka polskiego, winny przebiegać
nieharmonijnie, Katowice.
wychowywaniem i kształceniem dziecka,
Bogdanowicz M., 1991: Ćwiczenia Hany Tymichowej usprawniające
Milewski T., 1972: Językoznawstwo, Warszawa.
dwutorowo. Z jednej strony powinny stanowić
technikę rysowania i pisania, Gdańsk.
Współczesne czasy to era komputerów, internetu
zaczynając od żłobków, kończąc na klasach
Minczakiewicz E. M.,1997: Mowa rozwój zaburzenia terapia,
klasyczny trening mowny. Z drugiej strony
Chmielewska E., 1995: Zabawy logopedyczne i nie tylko, Kielce.
i technik wirtualnych. Kontakty międzyludzkie
nauczania zintegrowanego w sześcioklasowych
Kraków.
Demel G., 1994: Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola,
należy pamiętać o umiejętnym wplataniu
szkołach podstawowych. Uświadomieni rodzice
Minczakiewicz E. M., 1998: Gdy u dziecka rozpoznano zespół
nadal jednak opierają się na elementarnych
Warszawa.
Downa, Kraków.
e l e m e n t ó w r u c h u c a ł e g o c i a ł a w r a z Dołęga Z., 2003: Promowanie rozwoju mowy w okresie dzieciństwa
podstawach komunikacji, na które składają się:
i dobrze przygotowani nauczyciele, rozwijając
Morkowska E., 1998: Ćwiczenia logopedyczne dla dzieci, Warszawa.
mówienie, rozumienie, tekst i język (Milewski
sprawność językową ucznia, pozytywnie wpływają
z   usprawnianiem małej motoryki. Przykładami
prawidłowości rozwoju, diagnozowanie i profilaktyka, Katowice.
Mystkowska H., 1959: Kształcenie wymowy dzieci w przedszkolu,
Emiluta-Rozya D., 1994: Wspomaganie rozwoju mowy dzieci w
na kształtowanie się jego mowy. Oddziaływania te
ćwiczeń bezpośrednio dotyczących czynności
1972, Malczewski 1993). Troska o prawidłowy
Warszawa.
wieku przedszkolnym, Warszawa.
rozwój mowy najmłodszego pokolenia jest istotna
pozwalają zminimalizować intencjonalne
mówienia są: terapia oddychania, usprawnianie
Nowak J., 1995: Ćwiczenia usprawniające mowę u dzieci w wieku
Franczyk A,. Krajewska K., 2002: Program psychostymulacji dzieci
przedszkolnym i wczesnoszkolnym, Bydgoszcz.
oddziaływania logopedyczne w stosunku do
nie tylko z racji potrzeby nawiązywania kontaktów
narządów mownych, recytacje z elementami
w wieku przedszkolnym z deficytami i zaburzeniami rozwoju, Kraków.
Pileccy W. i J., 2001: Kształtowanie umiejętności społecznych, [w:]
przypadków przekraczających artykulacyjną
z innymi ludźmi, lecz również dla pełnego
Gruszczyk-Kolczyńska E., 2000: Wspomaganie rozwoju
dźwiękonaśladowczymi, zabawy i czynności
Stymulacja psychoruchowego rozwoju dzieci o obniżonej sprawności
i globalnego rozwoju przyszłej dorosłej jednostki.
normę rozwojową (Jastrzębowska 2003).
umysłowego trzylatków i dzieci starszych wolniej rozwijających się,
codzienne poparte słowem, czytanie i opowiadanie
umysłowej, red. W. i J. Pileccy, Kraków, s.197-224.
Warszawa.
Mowa dziecka rozwija się prawidłowo, gdy
Dlatego też ważne i celowe jest propagowanie,
Rocławski B., 1986: Poradnik fonetyczny dla nauczycieli, Warszawa.
bajek. Powiązanie mowy z ruchem ma miejsce
Hołyńska B., 1978: Zabawy rozwijające małe dziecko, Warszawa.
jego sprawność ruchowa przebiega bez
a w konsekwencji prowadzenie różnorodnych
Sachajska E., 1987: Uczymy poprawnej wymowy, Warszawa.
podczas: zabaw paluszkowych, wyliczanek,
Jastrzębowska G., 2003: Diagnoza i terapia opóźnionego rozwoju
zakłóceń. Poszczególnym okresom kształtowania
Sawa B., 1990: Dzieci z zaburzeniami mowy, Warszawa.
ćwiczeń stymulujących rozwój mowy małego
mowy, [w:] Logopedia pytania i odpowiedzi, red. T. Gałkowski, G.
się mowy towarzyszy odpowiedni rozwój ruchowy.
deklamowaniu wierszy z obrazowaniem ich
Jastrzębowska , Opole, s. 346-363.
Skorek E. M., 2001: Oblicza wad wymowy, Warszawa.
dziecka (Mystkowska 1959, Bartkowska 1968,
Słodownik-Rycaj E., 2000: O mowie dziecka. Jak zapobiegać Kania J. T., 2001: Szkice logopedyczne, Lublin.
ruchami ciała albo symbolami graficznymi.
Roczne dziecko stawia pierwsze niepewne kroki
Hołyńska 1978, Sachajska 1981, Demel 1994,
powstawaniu nieprawidłowości w jej rozwoju, Warszawa.
Kornas-Biela D., 1993: Prenatalne uwarunkowania rozwoju mowy,
Stymulowanie językowe dzieci propagowane
i wypowiada proste słowa ze zrozumieniem.
Spałek E., Piechowicz C., 1996: Jak pomóc dziecku z wadą wymowy,
Emiluta-Rozya 1994, Chmielewska 1995, Nowak
[w:] Opieka logopedyczna od poczęcia, red. B. Rocławski, Gdańsk, s.
Dwulatek wchodzi i schodzi po schodach,
już w łonie matki (Kornas-Biela 1993, Dołęga
Kraków.
13-23.
1995, Morkowska 1998, Franczyk, Krajewska
dostawiając nogę na każdym stopniu, a jego
2003) oparte na słowie i wspomagane ruchem
Stecko E., 1996: Zaburzenia mowy u dzieci wczesne rozpoznawanie Kozłowska K., 1998: Wady wymowy możemy usunąć, Kielce.
2002). Dzięki prostej i zabawowej formie, mogą
i postępowanie logopedyczne, Warszawa.
słownik zawiera ponad 50 wyrazów (Lenneberg
fizycznym sprzyja prawidłowym kontaktom
Lenneberg E., 1980: Język w kontekście rozwoju i dojrzewania, [w:]
Szumanówna W., 1991: Rysowane wierszyki, Warszawa.
być one prowadzone także w domu przez rodziców,
1980).
Badania nad rozwojem języka dziecka, red. G.W. Shugar, M.
werbalnym, gdzie wymowa mówiącego jest
Trawińska H., 1988: Zabawy rozwijające dla małych dzieci,
Smoczyńska, Warszawa, s. 203-231.
Jednym z istotnych zadań logopedii jest
jak i innych starszych członków rodziny,
wyrazista, czysta brzmieniowo, bez naleciałości
Warszawa.
profilaktyka logopedyczna (Minczakiewicz
Malczewski J., 1993: Szkolny słownik nauki o języku, Warszawa.
z pożytkiem dla wszystkich współuczestniczących
Zaleski T., 1992: Opóźniony rozwój mowy, Warszawa.
gwarowych oraz nieprawidłowości realizacji
Michalak-Widera I., 2002: Śmieszne minki dla chłopczyka I
1997), czyli dbałość o prawidłowy rozwój mowy
w zajęciach.
dziewczynki. Ćwiczenia usprawniające mowę, Katowice.
fonetyczno fonologicznych.
Trening oddechowy
WCZESNA
STYMULACJA
JĘZYKOWA
Oddychanie jest naturalną i prawidłową, tj. przeponową
czynnością fizjologiczną w okresie niemowlęcym. Wraz
z przybieraniem postawy pionowej u dzieci następują
zmiany toru oddychania niekorzystne dla mowy (Dołęga
2003). Dzięki odpowiednim ćwiczeniom ( Rocławski
1986, Sachajska 1987, Emiluta-Rozya 1994, Franczyk,
Krajewska 2002) następuje: udrożnienie prawidłowego
typu oddychania, racjonalne zużycie powietrza podczas
mówienia i wydłużenie fazy wydechowej (Sachajska
1987).
Usprawnianie
narządów mownych
Niektóre elementy aparatu głosowo-artykulacyjnego,
tzn. język, wargi, żuchwa i podniebienie miękkie muszą
wykonywać precyzyjne i szybkie ruchy, wtedy mowa
będzie płynna i czysta brzmieniowo. Trening narządów
jest wstępem do późniejszego sprawnego ich ułożenia
podczas wypowiadania poszczególnych dźwięków,
wyrazów, zdań i dłuższych wypowiedzi. Prawidłowe
tempo mówienia u najmłodszych spowalnia słaba
sprawność narządów artykulacyjnych, dlatego też
istotne jest ich usprawnienie (Emiluta-Rozya 1994,
Spałek, Pechowicz-Kułakowska 1996, Kania 2001,
Skorek 2001, Michalak-Widera 2002).
Onomatopeje
Zleksykalizowane twory językowe (Słodownik-Rycaj
2000), czyli onomatopeje zastępują pierwsze wyrazy
małego dziecka i pozwalają na kontakty werbalne z
osobami z najbliższego otoczenia. Stanowią one także
sylaby tworzące późniejsze słowa. Wszelkie
werbalizowane zabawy z najmłodszymi oparte na
wyrazach dźwiękonaśladowczych (Sachajska 1987,
Minczakiewicz 1997, Kozłowska 1998) odgrywają
ważną role w kształtowaniu mowy dzieci.
Ćwiczenia
grafomotoryczne
MOWA
+ RUCH
Dzięki treningowi małej motoryki następuje
usprawnienie precyzyjnych ruchów ręki
n i e z b ę d n y c h d o n a u k i p i s a n i a
( B o g d a n o w i c z 1 9 9 1 ) . Ć w i c z e n i a
koordynacji wzrokowo-ruchowej u dzieci
najmłodszych należy rozpoczynać od
ćwiczeń palców i dłoni (Franczyk,
Krajewska 2002), przechodząc do zabaw
graficznych na dużych formatach, z
wykorzystaniem naturalnych surowców,
np. piasku , błota, kaszy lub masy solnej.
Werbalizacja
codziennych
czynności
Wychowywanie najmłodszych w świecie ciszy, tj.
poprzez ograniczanie do niezbędnego minimum
kontaktów słownych powoduje, iż ich rozwój
intelektualny ulega zubożeniu (Sawa 1990, Zaleski
1 9 9 2 ) . D z i e c k o u c z y s i ę m ó w i ć p o p r z e z
naśladownictwo, trzeba więc wielu bodźców słownych
dla późniejszej bogatej leksyki. Nazywanie
wykonywanych czynności, desygnatów, czy emocji
(Emiluta-Rozya 1994, Minczakiewicz 1997, Franczyk
A,. Krajewska K., 2002, Stecko 1996) pomaga w
poznawaniu świata nie tylko dzieciom prawidłowo
rozwijającym się lecz także maluchom, u których rozwój
przebiega nieharmonijnie (Michalak-Widera, Węsierska
2001).
Usprawnianie
dużej motoryki
Zestawienia przedstawiające umiejętności
ruchowe z prawidłami kształtowania się
m o w y d z i e c k a p o t w i e r d z a j ą
współzależność, której nie można
b a g a t e l i z o w a ć ( L e n n e b e rg 1 9 8 0 ) .
Aktywność ruchowa poparta słowem
wyrabia nowe umiejętności niezbędne dla
globalnego rozwoju dziecka (Franczyk,
Krajewska 2002). Zabawy gimnastyczne
wyrabiają płynność i zręczność ruchów,
ćwiczą zmysł równowagi, wdrażają do
zaradności i odwagi (Trawińska 1988).
Czytanie
i opowiadanie
Propagowanie codziennego czytania dzieciom jest
cenną inicjatywą, wspomagającą globalny rozwój
najmłodszego pokolenia. Zastępowanie obrazu
telewizyjnego lub komputerowego żywym słowem
wspiera i stymuluje rozwój werbalnej komunikacji
interpersonalnej (Pileccy 2001). Czytanie i opowiadanie
dzieciom wzbogaca ich słownictwo, rozwija wyobraźnię
i wdraża do późniejszego samodzielnego czytania
(Sachajska 1987, Michalak-Widera, Węsierska 2001).
Zabawy
paluszkowe
Obrazowanie
wierszy gestami
Rysowane
wierszyki
Wyliczanki
Przykładem kultywowanym dawniej w Polsce,
Ł ą c z e n i e t e k s t ó w r y m o w a n y c h z e
Rysowane wierszyki (Szumanówna 1991) są
Przyjemność aktywnej zabawy połączonej z
a zwłaszcza na wsi, były zabawy paluszkowe
wskazywaniem odpowiednich przedmiotów,
połączeniem słowa i odpowiednio dostosowanej
rytmiczną recytacją stanowią wyliczanki. Ćwiczą
(Zaleski 1992, Minczakiewicz 1998). Obecnie
równocześnie bawi i uczy dzieci. Wielokrotne
formy graficznej. Kreślenie symboli desygnatów
one umiejętność wybrzmiewania trudnych zbitek
zwyczaj ten traktowany jest jak anachronizm.
powtarzanie tekstów pozwala poznawać nowe
z równoczesną recytacją prostych tekstów
wyrazowych, zaznajamiają z nowymi wyrazami.
Zabawy warto wykorzystywać ze względu na
s ł o w a i ć w i c z y p a m i ę ć . N a z y w a n i e
rymowanych zmusza dziecko do śledzenia ruchu
Zabawy z wyliczankami utrwalają elementy
m o ż l i w o ś ć r o z w i j a n i a p o d s t a w o w e g o
i wskazywanie, np. poszczególnych części ciała
i słuchania tekstu. Wielokrotność powtórzeń
prozodyczne wypowiedzi niezmiernie istotne w
słownictwa dziecka, jak i zapoznawanie z
orientuje dziecko w schemacie własnego ciała
sprzyja wymawianiu przez dziecko początkowo
mówieniu (Minczakiewicz 1997). Matematyczne
różnymi fragmentami ciała malucha. Stanowią
(Minczakiewicz 1998).
ostatnich sylab w wersach, następnie wybranych
wyliczanki (Gruszczyk-Kolczyńska, Zielińska
Iwona Michalak-Widera
Katowice
one więc prosty sposób na nawiązanie kontaktu z
wyrazów i w końcu recytacji całego tekstu.
2000) dodatkowo zapoznają dziecko z cyframi i
małymi dziećmi, które jeszcze nie mówią
liczeniem.
(Minczakiewicz 1998).
71113174.004.png 71113174.005.png 71113174.006.png 71113174.007.png 71113174.001.png 71113174.002.png 71113174.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin