R-Swolkień J., Trzciński Ł.-Wprowadzenie do etnologii religii.pdf

(1353 KB) Pobierz
UNIWERSYTET JAGIELL
U N I W E R S Y T E T
J A G I E L L O Ń S K I
SKRYPTY UCZELNIANE
NR 563
JOLANTA SWOLKIEŃ, ŁUKASZ TRZCIŃSKI
WPROWADZENIE
DO ETNOLOGII RELIGII
Część I
KRAKÓW
1987
1
48146562.003.png 48146562.004.png
Recenzenci
Ewa Nowicka-Rusek
Andrzej Paluch
Skrypt jest przeznaczony dla studentów religioznawstwa
ISBB 83-233-0196-4 ISSN
0239-6017
Wykonano z gotowych dostarczonych oryginałów w
DrukarniUniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie, ul. Manifestu
Lipcowego 13
.
Wydanie I. Nakład 400 + 22 egz. Ark. wyd. 10,25
Zam. 347(87 Ark. druk. 10
Oddano do produkcji w lipcu 1987 r. D- 14(1450
Produkcję ukończono w grudniu 1987 r.
.
Cena zł. 165,-
2
'- - . .
48146562.005.png
S p i s t r e ś c i
Wstęp 5
Ewolucjonizm 9
Dyfuzjonizm 26
Socjologizm 40
Funkcjonalizm 61
Psychoanaliza 77
Strukturalizm 95
Fenomenologia religii 109
Symbolizm 123
3
48146562.006.png
W S T Ę P
Skrypt jest przeznaczony dla studentów religioznawstwa, w którego programie przewidziany jest przedmiot
"Etnologia religii" Istnieje wiele opracowań dotyczących przedmiotu i metod badawczych stosowanych w
etnologii, jednakże nie ukazało się dotychczas żadne polskie opracowanie, w całości poświęcone wprowadzeniu w
zagadnienia etnologii religii. Pojedyncze artykuły przedstawiające bądź sylwetki religioznawców etnologów, bądź
wybrane zagadnienia z zakresu pierwotnych wierzeń magicznych i religijnych nie spełniają warunku
systematycznego wykładu teorii i metod tego przedmiotu. Jedyną jak dotąd obszerniejszą pracą dotyczącą tego
zagadnienia jest książka T. Margula Sto lat nauki o religiach świata - jednakże posiada ona charakter przede
wszystkim religioznawczy, i problematyka etnologiczna jest w niej uwzględniona w niepełnym zakresie. Stąd
też zrodziła się potrzeba opracowania, które mogłoby służyć jako pomoc w uczeniu się tego przedmiotu.
Ustalenie zakresu pojęciowego terminu "etnologia religii" wiąże się z kwestią zamiennego często używania
pojęć antropologii i etnologii, w odniesieniu, jak to jest u wielu autorów, do tego samego obszaru badawczego.
Porządkując tę sprawę, można powiedzieć, że ogólnie rzecz biorąc, stosuje się w tym względzie dwa
podejścia. Pierwsze polega na rozgraniczeniu tych pojęć jako reprezentujących pokrewne, lecz nie tożsame
dziedziny wiedzy. Wtedy etnologia - to klasyfikacja ludów na podstawie ich cech środowiskowych i
kulturowych oraz opis na tej podstawie poszczególnych kultur - jest to podejście bliskie podejściu
etnograficznemu. Antropologia natomiast byłaby w tym ujęciu bliższa socjologii - jako antropologia społeczna
bada ona zachowali ludzkie, szczególnie zinstytucjonalizowane, zaś jako antropologią kulturowa kładzie
nacisk w swych badaniach na odniesienie ich do ogólnego kształtu kultury danej społeczności.
Drugie podejście dopuszcza, wobec aktualnego stanu badań w tej dziedzinie wiedzy, stosowanie
wymienionych określeń zamiennie z zastrzeżeniem, że w tradycji anglosaskiej i ostatnio także w tradycji
francuskiej używa się raczej określenia "antropologia" (społeczna, kulturowa), natomiast w tradycji niemieckiej
i radzieckiej – „etnologia" . Ponieważ przychylamy się do drugiego z wymienionych podejść,
w niniejszym skrypcie stosowane są wymiennie określenia "antropologia" oraz "etnologia".
Etnologia religii zajmuje się wierzeniami społeczności archaicznych, a takie religijnością społeczności
tradycyjnych. Tym, co określa zakres jej zainteresowań jest fakt, iż społeczności te nie posługują się pismem jako
główną formą przekazu w przekazywaniu treści magicznych i religijnych, lecz opierają się aa tradycji ustnej.
Wydawać ty się mogło, że etnolog religii, zajmujący się przede wszystkim badaniem pierwotnych systemów
światopoglądu magicznego i religijnego może zrezygnować z posługiwania się w swej praktyce poznawczej
rozwiniętymi metodami i teoriami naukowymi. Byłoby tak, być może, gdyby idąc śladem pierwszych etnologów
zakwalifikował myślenie człowieka pierwotnego do umysłowości potraktowanej dosłownie jako "prymitywna".
Jednakże często spotykana w nauce jest sytuacja, że proste, jak ty się wydawało na pierwszy rzut oka, zagadnienia
wymagają nieraz skomplikowanej aparatury badawczej i zaawansowanych teorii, rozwój etnologii, etnografii,
archeologii, lingwistyki i innych dziedzin pokazał w ostatnich latach, że umysłowość pierwotna nie stanowi mai
"prymitywnej filozofii", ani zbioru przypadkowych przesądów. W najbardziej pierwotnych wierzeniach
ujawniają się niejednokrotnie elementy skomplikowanego światopoglądu, który zrekonstruowany - ukazuje
niewystarczalność pobieżnego i jednostronnego ujęcia.
Należy podkreślić kilka istotnych w tym kontekście kwestii.
Etnologia religii stanowi integralną część etnologii, tak jak sfera wierzeń jest integralną częścią kultury
pierwotnej społeczności. W rzeczywistości bowiem trudno byłoby wskazać takie sfery życia człowieka
pierwotnego, które w jakiś sposób 1 w mniejszym lub większym stopniu ais byłyby związane bądź z magią, bądź z
religią, a zdarza się często, że magia 1 religia przenikają się wzajemnie. Ponadto trzeba też podkreślić, iż
mitologia, do której odwołują się wierzenia, stanowi trzon tradycji pierwotnych kultur. W istocie sfera sacrum jest
tu nieporównywalnie szersza i jej oddziaływania na przebieg większości procesów kulturowych jest znacznie
silniejszo niż to aa miejsce w kulturach rozwiniętych
Łatwo zauważyć, studiując opracowania etnologów, że prezentowane przez nich koncepcje pierwotnych
wierzeń są podporządkowane przyjmowanej przez nich ogólnej koncepcji kultury. Stąd też różnice w podejściu do
badania 1 określania istoty kultury znajdują odbicie takie w poglądach poszczególnych badaczy na kwestie
szczegółowe. Mamy więc do czynienia z taką sytuacją, że określone aspekty wierzeń (religia, magia, mit) nie są tak
samo rozumiane w ramach różnych orientacji. Widać więc, że poglądy dotyczące problematyki pierwotnych
wierzeń są uwikłane w system ogólnych przekonań dotyczących rozumienia społeczeństwa i koncepcji
człowieka.
Wypływa z tych uwag wniosek, że jeżeli chce się studiować systemy pierwotnych wierzeń magicznych oraz
religijnych i zrozumieć ich znaczenie, należy zaznajomić się z historią rozwoju teorii i metod badawczych
etnologii. W niniejszym opracowaniu przedstawiamy osiem kierunków, których znajomość wydaje się
4
48146562.001.png
 
konieczna w odniesieniu do problematyki etnologii religii.
W drugiej części skryptu zostanie przedstawiony wykład systematycznej etnologii religii.
5
48146562.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin