Michael P Carroll - Dziewica Maria z Lasalette i Lourdes.pdf

(299 KB) Pobierz
Microsoft Word - Michael P Carroll - Dziewica Maria z Lasalette i Lourdes
MichaelP.Carroll
NOMOS
5(1994)
DZIEWICAMARIAZLASALETTEILOURDES:
KOGOWIDZIAŁYDZIECI?
Widzenia Matki Boskiej są centralnym elementem rzymskokatolickiego kultu
Maryjnegoodconajmniejtysiącalat,zaśobjawieniawciąŜwpływająnaŜycie
wielkiejliczbykatolików.Naprzykładsanktuariazwiązanezniektórymimiejscami
cudownychobjawieńwciąŜściągająmilionypielgrzymówrocznie.Podkonieclat
siedemdziesiątych i na początku osiemdziesiątych, ponad milion pielgrzymów
rocznieodwiedzałosanktuariumwFatimiewPortugalii,zaśprawiemilionpiel
grzymówrocznieodwiedzałosanktuariumwLourdesweFrancji(Vessels,1980,s.
833;Marnham,1981,s.183).NiezaleŜnieodkatolikówobecnieodwiedzającychte
sanktuaria, o wiele więcej milionów osób zajmuje się „szerzeniem nowiny"
dotyczącejdanegoobjawienia.Samatylko„BłękitnaArmia",organizacjapoświęcona
szerzeniunowinyMatkiBoskiejFatimskiejdeklarujestanczłonkowski25minosób
w 110 krajach. Jest teŜ oczywiście wiele milionów katolików uczestniczących
rokroczniewnowennachiinnychpraktykachkultowychzwiązanychzMatkąBoską
zGwadelupy,zMatkąBoskązLourdes,itd. 1
Sameobjawieniabynajmniejniewykazująoznakzaniku.NaprzykładBillet(1973)
podaje,Ŝewokresielat19281971pojawiłosięwskalicałegoświata ! 210odrębnych
relacjizobjawieńMaryjnych.RelatywnieduŜaliczbaobjawieńMaryjnychniewiąŜesię
zŜadnymfaktemudzielaniaimpoparciaprzezKościół.Przeciwnie,Kościółodnosisię
dotychsprawbardzozachowawczo,toteŜuznanazostałajedyniewzględniemałaliczba
ztysięcytakichobjawieńitotakich,któremusząmiećtradycjętrwającąsetkilat.I
wtedynawet,„uznanie"nieoznaczaŜeKościółwymagawiarywteobjawieniaod
swychwiernych.Uznanietakieznaczy,Ŝe(1)zobjawieniem
Choćartykułtendotyczyjedyniepraktykiprzekonańreligijnych,wartowspomniećnamarginesie,Ŝe
związek z objawieniami Maryjnymi widoczny jest równieŜ w przynajmniej dwu ostatnio wydanych
powieściach,napisanychprzezznanychautorów:BrianaMoore'a(1983)iJamesaHerberta(1983).
63
723033105.002.png
niewiąŜesięnictakiego,cobyłobysprzecznezwiarąlubmoralnościąi(2)Ŝe
istniejąwystarczającedanedouznanialudzkiejwiarywrzeczywistośćobjawienia
(Graef,1963,s.8384).
Chodzi takŜe o to, Ŝe nawet nie uznane objawienia mogą równieŜ budzić
zainteresowanie.Takwięcnaprzykładwewczesnychlatachpięćdziesiątychsetki
tysięcykatolikówciągnęłydoNeccedah,wstanieWisconsin,abyusłyszećnowiny
przekazaneprzezMarięPannędlaMaryAnnVanHoof.Zaśobecniemnóstwoludzi
przyciągaBaysidewstanieNewYork,abyusłyszećYeronikęLueken,któratwierdzi,
Ŝe od początku lat siedemdziesiątych nawiedziła ją wielokrotnie Maria Panna.
Podobnie,objawieniaMaryjnewGarabandalwHiszpanii(wr.1961)orazwZeitoun
w Egipcie (pod koniec lat sześćdziesiątych) wzbudziły porównywalne
zainteresowanie 2 .śadneztychobjawieńniezostałodotąduznaneprzezKościół.
JednakŜe,pomimoduŜegoznaczeniaobjawieńMaryjnychdlatakwielukatolików,
objawieniatenieprzyciągajązbytniouwagisocjologówreligii.JesttolekcewaŜenie
dosyćzagadkowe.NiemoŜnagooczywiścieprzypisaćtemu,Ŝedoznaniawizyjne
ogólnierzeczbiorącciesząsięniewielkimzainteresowaniemtychŜesocjologów.
Przeciwnie,jednymzdominującychzagadnieńporuszanychwsocjologiireligiiw
ciąguostatnich1015latjestzagadnieniedoświadczeńmistycznych,askalesłuŜące
do pomiaru tych doświadczeń prawie w nieunikniony sposób zawierają pytania
dotyczącereligijnychwizji(ThomasiCooper,1978;Margolis,MargolisiElifson,
1979;Holm,1982).Jednak,mimoujawnionegoostatniozwiązkuzmistycyzmem,a
równieŜmimowidocznościobjawieńMaryjnychorazichwagidlatradycjirzymsko
katolickiej,literaturadotyczącatychobjawieńjest,jakpowiedziałem,nieliczna.
Literaturajakaistnieje,dajesiępodzielićnatrzykategorie.Popierwsze,istnieją
studia, głównie autorów katolickich, dotyczące zagadnienia róŜnic między
objawieniami„prawdziwymi"a„fałszywymi"(np.Thurston,1927,1933,1934;
Billet,1973).Podrugie,sątotakŜestudiatraktującefaktkonkretnegoobjawienia
Maryjnego jako dany, a następnie próbujące wyjaśnić popularność kultu, który
rozwijasięnagruncietegoobjawienia,jakoskutekwpływuszerszychzjawisk
społecznych.Przykładamitegorodzajupracmogąbyć:próbaTurneraiTurner
(1982)powiązaniakultuzLourdeszezjawiskamiwystępującymiwspołeczeństwie
postindustrialnym, róŜnorodne próby (Wolf, 1958; Lafaye, 1976, Kurtz, 1982)
uzaleŜnieniakultuzGwadelupyodproblemówspołecznychwywołanych
2 Oilewiem,pókiconiemaźródeł,któreumoŜliwiłybyanalizęobjawieńzarównowNeccedah,jaki*w
Bayside.InformacjeoobjawieniachaGarabandalmoŜnaznaleźćuPelletiera(1971).Nelson(1973)podaje
obiektywnedaneoobjawieniachwZeitoun.
64
723033105.003.png
w Meksyku przez hiszpańską konkwistę, czy praca Christiana (1982) dotycząca
objawieńwHiszpaniiepokiRenesansu.Wreszciepotrzecie,sątoprace,któreumiej
dotycząkulturozwijającegosięnagruncieobjawieniaMaryjnego,bardziejdotyczą
psychicznych procesów umoŜliwiających pojawienie się objawienia po raz
pierwszy.Carroll(1983)naleŜydoautorówtejtrzeciejkategoriitekstów.
Wewcześniejszymartykuleprzeanalizowałem50objawieńMaryjnych,któremiały
miejsce w latach 11001896. Stosując względnie klasyczne podejście psycho
analityczne, odniosłem zawartość treściową tych objawień do zaburzeń procesu
edypalnego (wywołanego z kolei przez międzykulturowe zróŜnicowania struktury
rodziny),następniezaśpokazałem,jakwynikającaztegointerpretacjamoŜeposłuŜyćdo
wyjaśniania pewnych prawidłowości związanych z objawieniami. Podejście psy
choanalityczne,zastosowanewtymartykule,bezwątpienianiewyczerpujeszeregu
podejść, jakie mogą być zastosowane w odniesieniu do objawień Maryjnych. Na
przykład, Proudfoot i Shaver (1975) uŜywają teorii atrybucji do stwierdzenia, Ŝe
wielkaliczbadoświadczeńmistycznych(niewątpliwierazemzwizjamireligijnymi)
wynikazpróbynadaniasensupewnymdoznaniom.Mocnopodejrzewam,Ŝelanso
waneprzeztychautorówpodejściemoŜeokazaćsięprzydatnewbadaniuobjawień.
W niniejszym artykule chcę jednak uczynić coś znacznie prostszego: przeana
lizować objawienia Maryjne stosując podejście uŜywane rutynowo przez psycho
logów klinicznych oraz psychiatrów, kiedy mają oni od czynienia z pacjentem
relacjonującymfaktywizji.Podejścietozawierapróbęodniesieniatreściwizjido
pewnegowydarzenialubpewnejosobyzbiograficznegodoświadczeniapacjenta.Tak
szeroko rozumiane podejście „psychodynamiczne" powinno być traktowane jako
uzupełnienieznacznieoczywistszegopodejściapsychoanalitycznego,zastosowanego
wmoimpoprzednimartykule.
Pewienproblem,związanyzpodejściempsychodynamicznym,októrymtomowa,
to ten iŜ potrzeba uwzględnienia doświadczeń biograficznych osób będących
„odbiorcami" wizji utrudnia uwzględnienie większej liczby przypadków;
szczególnie w ramach jednego artykułu. Z tego powodu, artykuł ten będzie
dotyczyćjedyniedwuprzypadków:objawienia,któregodoznałMaximinGiraudw
LaSalette we Francji w roku 1846, oraz objawień, których doznała Bernadettę
SoubirouswLourdesweFrancjiwroku1858.
Wybór tych dwu przypadków podyktowany jest wieloma względami. Po
pierwsze,kulty,którewyrosływokółtychobjawieńwydająsiębyćszczególnie
popularne(choćkultwLaSalettezdajesiębyćobecniewzaniku),copowodujeŜe
okoliczności towarzyszące samym objawieniom są dobrze udokumentowane. Po
drugie,obaobjawieniamiałymiejsceweFrancjiwstosunkowomałymodstępieczasu;
tostwarzapewnemoŜliwościzestawieńchoćoczywiście„zgubnych"
65
723033105.004.png
pośródczynnikówkulturowychihistorycznych,któreprawienapewnowpłynęłyna
treść objawień Maryjnych. Po trzecie, w obu przypadkach głównym wizjonerem
objawieniajestdziecko,cooznaczaŜeilośćinformacjibiograficznej,jakajestdo
przeanalizowania,jestmniejsza,niŜbyłobytowprzypadkuwizjoneradorosłego.
ODCZEGOZACZĄĆ
Jeśliodrzucimy a priori moŜliwość,ŜeobjawieniaMaryjnesąaktualnymiprzy
kładami boskiej interwencji (nie uczynienie tego stawia nas poza obszarem nauk
społecznych),toobjawieniatesąprawienapewno„halucynacjami"lub„iluzjami".
Choćpewneproblemyzwiązanezfenomenologiąhalucynacji(por.Straus,1962;
Rabkin,1970)czyniąkaŜdądefinicję„halucynacji"kontrowersyjną,większośćbadaczy,
zanimposłuŜysiętymterminem,wymagauwzględnieniazaistnieniadwóchrzeczy.Po
pierwsze,wizjonermusipostrzegaćbodziecsłuchowylubwzrokowy(alboobydwa),
orazwierzyćŜebodziectenrealnieistnieje(tj.ŜeniejestwyobraŜonylubistniejący
jedyniewjegoumyśle).Podrugie,osobapostronna(czytaj:psychologklinicznylub
psychiatra)niepotrafiwykryćŜadnegorodzajubodźca,któryodnosisiędopercepcji
wizjonera.RóŜnicamiędzy„halucynacją"a„iluzją"jestta,Ŝewprzypadkuiluzji
osobapostronna mole zazwyczajwykryćbodziec(lubcośwtymrodzaju),który
odnosisiędopercepcjiwizjonera.Takwięcprzeziluzjęokreślasięzwyklebłędną
percepcjębodźca,któryistniejewrzeczywistości.
WartopodkreślićturóŜnicęmiędzy„halucynacjami"a„iluzjami",poniewaŜjest
prawdopodobne,ŜeniektóreobjawieniaMaryjnesąiluzjami,aniehalucynacjami.W
wielu znanych objawieniach na przykład, obserwatorzy obecni w trakcie trwania
danegoobjawienia,którzyniewidzieliMariiPanny,stwierdzilijednakŜewidzieli
„światło"lub„blask"wokolicypojawieniasięwizji.Mogłotonastąpićnaprzykładw
przypadkuobjawieńMariiPannywPostmainweFrancjiwroku1871,wKnockw
Irlandiiwroku1979iwZeitounwEgipciewroku1968.Jeśliwięcwystąpiłw
okolicytychobjawieńpewnegorodzajubodziecfizyczny,towówczasobjawieniate
były zapewne iluzjami, a nie halucynacjami. Obecność rzeczywistego bodźca
fizycznego (o nieokreślonym charakterze) w tych przypadkach mogłaby równieŜ
tłumaczyć,dlaczegoobjawieniawPontmain,KnockiZeitounbyływidziane(lecz
niesłyszane)przezwzględnieduŜąliczbęludzi 3 .
3 NastępnymójartykułbędzieszczegółowąanalizątychobjawieńMaryjnych(jaktezPontmain,Knocki
Zeitoun),wktórychMatkaBoskajestwidziana,leczniesłyszana,iwprzypadkuktórychistniejądane
przemawiającezatym,iŜobjawieniatesąiluzjami,aniehalucynacjami(M.P.CarrolIopublikowałwroku1986
ksiąŜkę,podsumowującątewszystkieobjawieniaMaryjne;patrzBibliografia,pnyp.tłum.).
66
723033105.005.png
JednakŜezarównowprzypadkuLaSalette,jakiLourdes,niebyłoobserwatorów,
którzybyniewidzieliMariiPanny,natomiastwidzielibodziecfizycznywokolicy
zjawiska, tak więc dochodzę do wniosku, Ŝe przypadki te były prawdziwymi
halucynacjami.
Muszęjednakzaznaczyć,Ŝeokreślającteobjawieniajako„halucynacje"niemam
zamiarusugerować,iŜdoznającyichwizjonerzybylikoniecznieosobamichorymi
psychicznie.Przeciwnie,halucynacjetakieprzytrafiająsięczęstojednostkomnormalnym
(wszczególnościnormalnymdzieciom),copowszechniestwierdzaliteraturakliniczna
(por.BlissiClark,1962;Eisenberg,1962;AugiAbles,1971).Szczególneznaczenie
majądlaniniejszejpracybadania134wizjireligijnychwŚredniowieczuwEuropie,
wykonaneprzezKrollaiBachracha(1982).Głównymwynikiemtychbadańjestto,
Ŝejeślipominąćsamfaktwizji,jedynie4spośród134średniowiecznychwizjonerów
zdawałosięposiadaćjakieścechymogącewuzasadnionysposóbwskazywaćna
chorobępsychiczną.
JeśliobjawieniazLaSaletteiLourdesbyłyhalucynacjami,topierwszymnaszym
pytaniempowinnobyć:„DlaczegowkaŜdymprzypadkuwizjoner»halucynował«
wizjęMatkiBoskiej?"Kupewnemuzaskoczeniutoniejestjednaktak,gdyŜzarówno
wprzypadkuLaSalette,jakiLourdes,„pani"widzianawtrakcieobjawieńniebyła
początkowoidentyfikowanajakoMariaPanna.Identyfikacjitakiejdokonanodopiero
porozmowiewizjoneranatentematzinnymiosobami,szczególniegdybylito
przedstawiciele władz kościelnych. Tak więc pierwsze pytanie, jakie wymaga
odpowiedzi,brzmiwkaŜdymprzypadku„Kogozatemwidziałwizjoner?"
PANI Z LaSALETTE
Pierwszy z naszych przypadków dotyczy objawienia, które miało miejsce na
zboczuwzgórzawpobliŜuwioskiLaSaletteweFrancji,19września1846roku.
Zgodniezprzekazamireligijnymi 4 ,objawieniategodoznałodwojedzieci,dziew
czynka Melanie Mathieu (która miała wówczas blisko 15 lat) oraz chłopiec
MaximinGiraud(lat11).Obojebylinajęciprzezmiejscowegorolnikadopasienia
bydła, tego dnia zaś dzieci postanowiły wypasać swe bydło wspólnie. ChociaŜ
rodzinyobojgadziecimieszkaływpobliskimmiasteczkuCorps,MelanieiMaxi
Przez „przekaz religijny" rozumiem przekaz, którego autor uznaje bez zastrzeŜeń, Ŝe objawienie ma
pochodzenienadprzyrodzone.PrzekazyreligijnezLaSalettemoŜnaznaleźćuUllathorne'a(1942[1854]),
Gillete'a(1952,s.193201),Kennedyego(1960),Northcote'a(1875s.233300),Sharkey'a(1961,s.3441),
Sterna(1980)iWalsha(1906,s.305337).WsprawiebibliografiipracdotyczącychLaSalettepatrzStern
(1975).
67
723033105.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin