SZKOLENIE PODSTWAOWE - OSP.doc

(161 KB) Pobierz

Szkolenie podstawowe

Celem szkolenia podstawowego strażaków ratowników Ochotniczych Straży Pożarnych jest przygotowanie do sprawnego i bezpiecznego wykonywania zadań ratowniczo-gaśniczych, w tym do samodzielnego wykonywania podstawowych czynności w ramach zastępu. Szkolenie podstawowe strażaka ratownika Ochotniczych Straży Pożarnych można realizować jednoetapowo zgodnie lub w rozbiciu na dwa moduły szkoleniowe realizowane w okresie nie dłuższym niż 2 lata. Moduły szkoleniowe należy realizować zgodnie z kolejnością określoną w  niniejszej publikacji.
Cześć I (KP PSP w Pabianicach realizuje dwa etapy szkoleń w jednym trybie)

1.    Cel szkolenia
Celem szkolenia jest przygotowanie strażaka ratownika OSP do sprawnego i bezpiecznego wykonywania zadań ratowniczo-gaśniczych, w tym nabycie umiejętności do wykonywania podstawowych czynności w ramach zastępu, podczas akcji ratowniczo-gaśniczych.

2.    Charakterystyka absolwenta
W wyniku realizacji niniejszego programu strażak ratownik OSP powinien umieć:

§         określać zasady zapobiegania powstawaniu i rozprzestrzeniania się pożaru,

§         oceniać zachowanie się materiałów i konstrukcji budowlanych w warunkach pożaru,

§         rozpoznawać zagrożenia, mogące stanowić niebezpieczeństwo dla życia, zdrowia mienia i środowiska,

§         prowadzić działania ratownicze w ramach zastępu,

§         omawiać metody i sposoby ewakuacji oraz przeprowadzać ewakuację,

§         współdziałać w ramach pododdziałów,

§         postępować podczas uroczystości pożarniczych i państwowych.

Wymagania szczegółowe określone zostały w ramach poszczególnych tematów.
Ukończenie szkolenia nie uprawnia do działań z użyciem sprzętu ochrony dróg oddechowych oraz działań z użyciem ratowniczego sprzętu mechanicznego.

3.    Warunki przyjęcia na szkolenie

§         a.    ukończone 18 lat i nie przekroczone 55lat,

§         b.    zaświadczenie lekarskie stwierdzające możliwość udziału w działaniach ratowniczych.

§         c.    ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków,

§         d.    skierowanie na szkolenie od zarządu Ochotniczej Straży Pożarnej potwierdzone przez właściwy organ gminy

§         e.    wykształcenie co najmniej podstawowe (dotychczasowy system ośmioklasowy) lub gimnazjalne,

4.    Organizacja procesu dydaktycznego

§         a.    W ramach szkolenia uczestnik odbywa instruktaż ogólny i stanowiskowy w zakresie BHP.

§         b.    Podstawą organizacji procesu dydaktycznego jest program szkolenia strażaka ratownika OSP część I.

§         c.    Organizatorem szkolenia jest komenda powiatowa/miejska Państwowej Straży Pożarnej. Dopuszcza się realizację części zajęć w OSP wyznaczonej przez organizatora szkolenia lub z wykorzystaniem metod nauczania na odległość .

§         d.    Podstawową formą szkolenia jest lekcja trwająca 45 minut. Lekcje powinny odbywać się w salach przystosowanych do prowadzenia zajęć teoretycznych (odpowiadających warunkom higieny szkolnej, odpowiednio wyposażonych w techniczne środki dydaktyczne) oraz w miejscach pozwalających na sprawną organizację ćwiczeń.

§         e.    Na zajęcia należy zapewnić urządzenia i środki dydaktyczne np.: rzutnik, telewizor, odtwarzacz video, rzeczywisty sprzęt ratowniczo - gaśniczy, foliogramy, filmy dydaktyczne.

§         f.    Zajęcia dydaktyczne zaleca się organizować w ilości 8 godzin lekcyjnych. Kształcenie teoretyczne powinno korelować z zajęciami praktycznymi.

§         g.    Realizacja szkolenia może odbywać się w systemie dziennym bądź zaocznym.

§         h.    Ukończenie szkolenia strażaków ratowników OSP część I jest równoznaczne z ukończeniem instruktażu ogólnego i stanowiskowego w zakresie BHP i powinno być udokumentowane zgodnie z obowiązującymi przepisami.

§         i.    Na realizację programu przewidziano:

o        zajęcia dydaktyczne - teoretyczne 30 godz. w tym BHP - 11 godz,

o        zajęcia dydaktyczne - praktyczne 25 godz,

o        egzamin teoretyczny i praktyczny – 5 godz.

5. Wskazówki metodyczne

§         a.    Realizacja poszczególnych tematów powinna przebiegać zgodnie z wyszczególnionymi zagadnieniami.

§         b.    Zajęcia praktyczne należy prowadzić w grupach (4-8 osobowych), stosownie do realizowanej tematyki, uwzględniając wskazówki do poszczególnych tematów.

§         c.    Zajęcia powinny być prowadzone przy zastosowaniu metod aktywizujących. Należy umiejętnie łączyć wiedzę teoretyczną z praktyką działań ratowniczo -gaśniczych. W szerokim zakresie należy korzystać z technicznych środków dydaktycznych, a także pobudzać aktywność i samodzielność poznawczą strażaków ratowników OSP.

§         d.    Czynności dydaktyczne w zakresie przygotowania zajęć, ich realizacji i kontroli stopnia opanowania wiedzy przez strażaków ratowników OSP, powinny być podporządkowane osiąganiu celów szczegółowych.

§         e.    Obok celów dydaktycznych, realizacja programu powinna sprzyjać osiąganiu celów wychowawczych.

§         f.    Przed zajęciami praktycznymi (ćwiczeniami) należy zapoznać uczestników z tematyką i celem ćwiczeń oraz omówić ich przebieg.

§         g.    Należy zwrócić uwagę na właściwą organizację zajęć praktycznych, w tym na zapewnienie niezbędnego sprzętu do realizacji założenia.

§         h.    Instruktaż bieżący - ma na celu natychmiastowe usuwanie usterek zauważonych w trakcie ćwiczeń.

§         i.    Instruktaż końcowy - ma charakter podsumowania zajęć. Może on być prowadzony metodą pogadanki podsumowującej ćwiczenie, podczas, której instruktor sprawdza stopień przyswojenia tematu ćwiczeń i omawia popełnione przez ćwiczących błędy, ewentualnie wskazuje prawidłowe wykonanie ćwiczenia.

§         j.    Ćwiczenia każdorazowo należy zakończyć oczyszczeniem i konserwacją użytkowanego sprzętu, w celu kształtowania u strażaków ratowników OSP nawyku dbałości o sprzęt i praktycznego zaznajomienia ich z zasadami i sposobami konserwacji sprzętu pożarniczego.

§         k.    W toku zajęć, należy systematycznie kontrolować stopień opanowania materiału, uwzględniając wskazówki zawarte w ramach poszczególnych tematów.

§         l.    Program szkolenia strażaków ratowników OSP część I obejmuje wiadomości i umiejętności, które powinny być systematycznie uaktualniane, pogłębiane i rozszerzane przez absolwentów w toku ustawicznego doskonalenia umiejętności, prowadzonego w OSP oraz w formie samokształcenia.

§         m.    Zagadnienia bezpieczeństwa i higieny pracy powinny być zintegrowane z tematyką szkolenia. W procesie nauczania należy określać istniejące i przewidywane zagrożenia oraz wskazywać sposoby bezpiecznego wykonywania zadań.

§         n.    Tematy BHP powinien realizować specjalista o odpowiednich kwalifikacjach i przygotowaniu kierunkowym umożliwiającym wydanie zaświadczenia.

6.    Zalecenia dotyczące oceniania i wydania zaświadczenia

§         a.    W ocenianiu bieżącym dopuszcza się indywidualizację wynikającą ze specyfiki szkolenia i koncepcji dydaktycznych prowadzącego.

§         b.    Podstawowymi metodami kontroli i oceny wyników nauczania powinny być pytania ustne, prace pisemne i zadania praktyczne.

§         c.    Na pierwszych zajęciach prowadzący przedmiot ma obowiązek przedstawić uczestnikom kursu:

o        program i zalecaną literaturę,

o        zasady realizacji programu i zaliczenia szkolenia oraz sposób bieżącej kontroli wyników nauczania.

§         d.    Po zakończeniu szkolenia strażacy ratownicy OSP składają egzamin obejmujący treści szkolenia strażaków ratowników OSP część I

§         e.    Uczestnicy szkolenia, którzy z wynikiem pozytywnym ukończą szkolenie otrzymują zaświadczenie.

§         f.    Na drugiej stronie zaświadczenia należy podać plan szkolenia.

7.    Kadra dydaktyczna

Do prowadzenia zajęć dydaktycznych uprawnieni są:

§         strażacy PSP upoważnieni przez właściwego komendanta powiatowego/miejskiego,

§         specjaliści o odpowiednim przygotowaniu kierunkowym np. BHP,

§         funkcyjni Związku OSP RP posiadający odpowiednie przygotowanie merytoryczne.

 
8. Plan szkolenia

 

Temat

T

P

R

Organizacja ochotniczych straży pożarnych

1

-

1

Służba wewnętrzna. Musztra

1

2

3

Bezpieczeństwo i higiena pracy

11

-

11

Sprzęt ratowniczy i podręczny sprzęt gaśniczy

2

1

3

Drabiny pożarnicze

1

5

6

Węże, armatura wodna, sprzęt do podawania piany

2

-

2

Proces spalania, a pożar

1

-

1

Zadania strażaków w zastępie

1

1

2

Podstawy organizacji akcji

1

-

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin