Szkolenie podstawowe
Celem szkolenia podstawowego strażaków ratowników Ochotniczych Straży Pożarnych jest przygotowanie do sprawnego i bezpiecznego wykonywania zadań ratowniczo-gaśniczych, w tym do samodzielnego wykonywania podstawowych czynności w ramach zastępu. Szkolenie podstawowe strażaka ratownika Ochotniczych Straży Pożarnych można realizować jednoetapowo zgodnie lub w rozbiciu na dwa moduły szkoleniowe realizowane w okresie nie dłuższym niż 2 lata. Moduły szkoleniowe należy realizować zgodnie z kolejnością określoną w niniejszej publikacji.Cześć I (KP PSP w Pabianicach realizuje dwa etapy szkoleń w jednym trybie)1. Cel szkoleniaCelem szkolenia jest przygotowanie strażaka ratownika OSP do sprawnego i bezpiecznego wykonywania zadań ratowniczo-gaśniczych, w tym nabycie umiejętności do wykonywania podstawowych czynności w ramach zastępu, podczas akcji ratowniczo-gaśniczych.2. Charakterystyka absolwentaW wyniku realizacji niniejszego programu strażak ratownik OSP powinien umieć:
§ określać zasady zapobiegania powstawaniu i rozprzestrzeniania się pożaru,
§ oceniać zachowanie się materiałów i konstrukcji budowlanych w warunkach pożaru,
§ rozpoznawać zagrożenia, mogące stanowić niebezpieczeństwo dla życia, zdrowia mienia i środowiska,
§ prowadzić działania ratownicze w ramach zastępu,
§ omawiać metody i sposoby ewakuacji oraz przeprowadzać ewakuację,
§ współdziałać w ramach pododdziałów,
§ postępować podczas uroczystości pożarniczych i państwowych.
Wymagania szczegółowe określone zostały w ramach poszczególnych tematów.Ukończenie szkolenia nie uprawnia do działań z użyciem sprzętu ochrony dróg oddechowych oraz działań z użyciem ratowniczego sprzętu mechanicznego.3. Warunki przyjęcia na szkolenie
§ a. ukończone 18 lat i nie przekroczone 55lat,
§ b. zaświadczenie lekarskie stwierdzające możliwość udziału w działaniach ratowniczych.
§ c. ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków,
§ d. skierowanie na szkolenie od zarządu Ochotniczej Straży Pożarnej potwierdzone przez właściwy organ gminy
§ e. wykształcenie co najmniej podstawowe (dotychczasowy system ośmioklasowy) lub gimnazjalne,
4. Organizacja procesu dydaktycznego
§ a. W ramach szkolenia uczestnik odbywa instruktaż ogólny i stanowiskowy w zakresie BHP.
§ b. Podstawą organizacji procesu dydaktycznego jest program szkolenia strażaka ratownika OSP część I.
§ c. Organizatorem szkolenia jest komenda powiatowa/miejska Państwowej Straży Pożarnej. Dopuszcza się realizację części zajęć w OSP wyznaczonej przez organizatora szkolenia lub z wykorzystaniem metod nauczania na odległość .
§ d. Podstawową formą szkolenia jest lekcja trwająca 45 minut. Lekcje powinny odbywać się w salach przystosowanych do prowadzenia zajęć teoretycznych (odpowiadających warunkom higieny szkolnej, odpowiednio wyposażonych w techniczne środki dydaktyczne) oraz w miejscach pozwalających na sprawną organizację ćwiczeń.
§ e. Na zajęcia należy zapewnić urządzenia i środki dydaktyczne np.: rzutnik, telewizor, odtwarzacz video, rzeczywisty sprzęt ratowniczo - gaśniczy, foliogramy, filmy dydaktyczne.
§ f. Zajęcia dydaktyczne zaleca się organizować w ilości 8 godzin lekcyjnych. Kształcenie teoretyczne powinno korelować z zajęciami praktycznymi.
§ g. Realizacja szkolenia może odbywać się w systemie dziennym bądź zaocznym.
§ h. Ukończenie szkolenia strażaków ratowników OSP część I jest równoznaczne z ukończeniem instruktażu ogólnego i stanowiskowego w zakresie BHP i powinno być udokumentowane zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§ i. Na realizację programu przewidziano:
o zajęcia dydaktyczne - teoretyczne 30 godz. w tym BHP - 11 godz,
o zajęcia dydaktyczne - praktyczne 25 godz,
o egzamin teoretyczny i praktyczny – 5 godz.
5. Wskazówki metodyczne
§ a. Realizacja poszczególnych tematów powinna przebiegać zgodnie z wyszczególnionymi zagadnieniami.
§ b. Zajęcia praktyczne należy prowadzić w grupach (4-8 osobowych), stosownie do realizowanej tematyki, uwzględniając wskazówki do poszczególnych tematów.
§ c. Zajęcia powinny być prowadzone przy zastosowaniu metod aktywizujących. Należy umiejętnie łączyć wiedzę teoretyczną z praktyką działań ratowniczo -gaśniczych. W szerokim zakresie należy korzystać z technicznych środków dydaktycznych, a także pobudzać aktywność i samodzielność poznawczą strażaków ratowników OSP.
§ d. Czynności dydaktyczne w zakresie przygotowania zajęć, ich realizacji i kontroli stopnia opanowania wiedzy przez strażaków ratowników OSP, powinny być podporządkowane osiąganiu celów szczegółowych.
§ e. Obok celów dydaktycznych, realizacja programu powinna sprzyjać osiąganiu celów wychowawczych.
§ f. Przed zajęciami praktycznymi (ćwiczeniami) należy zapoznać uczestników z tematyką i celem ćwiczeń oraz omówić ich przebieg.
§ g. Należy zwrócić uwagę na właściwą organizację zajęć praktycznych, w tym na zapewnienie niezbędnego sprzętu do realizacji założenia.
§ h. Instruktaż bieżący - ma na celu natychmiastowe usuwanie usterek zauważonych w trakcie ćwiczeń.
§ i. Instruktaż końcowy - ma charakter podsumowania zajęć. Może on być prowadzony metodą pogadanki podsumowującej ćwiczenie, podczas, której instruktor sprawdza stopień przyswojenia tematu ćwiczeń i omawia popełnione przez ćwiczących błędy, ewentualnie wskazuje prawidłowe wykonanie ćwiczenia.
§ j. Ćwiczenia każdorazowo należy zakończyć oczyszczeniem i konserwacją użytkowanego sprzętu, w celu kształtowania u strażaków ratowników OSP nawyku dbałości o sprzęt i praktycznego zaznajomienia ich z zasadami i sposobami konserwacji sprzętu pożarniczego.
§ k. W toku zajęć, należy systematycznie kontrolować stopień opanowania materiału, uwzględniając wskazówki zawarte w ramach poszczególnych tematów.
§ l. Program szkolenia strażaków ratowników OSP część I obejmuje wiadomości i umiejętności, które powinny być systematycznie uaktualniane, pogłębiane i rozszerzane przez absolwentów w toku ustawicznego doskonalenia umiejętności, prowadzonego w OSP oraz w formie samokształcenia.
§ m. Zagadnienia bezpieczeństwa i higieny pracy powinny być zintegrowane z tematyką szkolenia. W procesie nauczania należy określać istniejące i przewidywane zagrożenia oraz wskazywać sposoby bezpiecznego wykonywania zadań.
§ n. Tematy BHP powinien realizować specjalista o odpowiednich kwalifikacjach i przygotowaniu kierunkowym umożliwiającym wydanie zaświadczenia.
6. Zalecenia dotyczące oceniania i wydania zaświadczenia
§ a. W ocenianiu bieżącym dopuszcza się indywidualizację wynikającą ze specyfiki szkolenia i koncepcji dydaktycznych prowadzącego.
§ b. Podstawowymi metodami kontroli i oceny wyników nauczania powinny być pytania ustne, prace pisemne i zadania praktyczne.
§ c. Na pierwszych zajęciach prowadzący przedmiot ma obowiązek przedstawić uczestnikom kursu:
o program i zalecaną literaturę,
o zasady realizacji programu i zaliczenia szkolenia oraz sposób bieżącej kontroli wyników nauczania.
§ d. Po zakończeniu szkolenia strażacy ratownicy OSP składają egzamin obejmujący treści szkolenia strażaków ratowników OSP część I
§ e. Uczestnicy szkolenia, którzy z wynikiem pozytywnym ukończą szkolenie otrzymują zaświadczenie.
§ f. Na drugiej stronie zaświadczenia należy podać plan szkolenia.
7. Kadra dydaktyczna
Do prowadzenia zajęć dydaktycznych uprawnieni są:
§ strażacy PSP upoważnieni przez właściwego komendanta powiatowego/miejskiego,
§ specjaliści o odpowiednim przygotowaniu kierunkowym np. BHP,
§ funkcyjni Związku OSP RP posiadający odpowiednie przygotowanie merytoryczne.
8. Plan szkolenia
Temat
T
P
R
Organizacja ochotniczych straży pożarnych
1
-
Służba wewnętrzna. Musztra
2
3
Bezpieczeństwo i higiena pracy
11
Sprzęt ratowniczy i podręczny sprzęt gaśniczy
Drabiny pożarnicze
5
6
Węże, armatura wodna, sprzęt do podawania piany
Proces spalania, a pożar
Zadania strażaków w zastępie
Podstawy organizacji akcji
Goofer86