KG_PSP.pdf

(2091 KB) Pobierz
Microsoft Word - KG PSP-zasady organizacji szkolen osp.doc
KOMENDA GŁÓWNA
PA İ STWOWEJ STRA ņ Y PO ņ ARNEJ
SYSTEM SZKOLENIA CZŁONKÓW OCHOTNICZYCH
STRA ņ Y PO ņ ARNYCH BIOR ġ CYCH BEZPO ĺ REDNI
UDZIAŁ W DZIAŁANIACH RATOWNICZYCH
Warszawa, 2006
188411305.002.png 188411305.003.png 188411305.004.png
W opracowaniu systemu szkolenia stra Ň aków ratowników Ochotniczych Stra Ň y
Po Ň arnych brali udział:
I. Pracami merytorycznymi nad programem kierował:
nadbryg. Wiesław Le Ļ niakiewicz
II. Autorzy
1. bryg. mgr in Ň . Waldemar Blicharz - CS PSP Cz ħ stochowa
2. st. kpt. mgr in Ň . Robert Łazaj - CS PSP Cz ħ stochowa
3. mgr in Ň . Jan Kielin - CS PSP Cz ħ stochowa
4. st. bryg. in Ň . Zbigniew Cz ħ pi ı ski - KP PSP w Puławach
5. bryg. mgr in Ň . Janusz Szylar KP PSP w Lipsku
6. st. kpt. mgr in Ň . Jacek Borowski - KG PSP
III. Opracowanie metodyczne i redakcyjne
1. mgr Magdalena Stajszczak
2. kpt. mgr in Ň . Robert ņ uczek
IV. Konsultacje z Zarz Ģ dem Głównym Zwi Ģ zku Ochotniczych Stra Ň y Po Ň arnych RP
1. Janusz Bonecki
2. Stanisław Mikulak
3. Tomasz Por ħ ba
4. Jerzy Olejnik
2
 
Warszawa, 11 maja 2006 roku
WPROWADZENIE
Ustawy o ochronie przeciwpo Ň arowej i Pa ı stwowej Stra Ň y Po Ň arnej z sierpnia 1991
roku przypisały Pa ı stwowej Stra Ň y Po Ň arnej wiod Ģ c Ģ rol ħ w sprawach ochrony
przeciwpo Ň arowej oraz organizacji krajowego systemu ratowniczo-ga Ļ niczego (KSRG).
W skład systemu wchodz Ģ wytypowane Ochotnicze Stra Ň e Po Ň arne, spełniaj Ģ c
wiod Ģ ca rol ħ w systemie reagowania gminy i powiatu. Pozostałe Ochotnicze Stra Ň e
Po Ň arne mimo, Ň e nie wchodz Ģ w skład Krajowego Systemu Ratowniczo - Ga Ļ niczego
równie Ň uczestnicz Ģ w działaniach ratowniczych.
Zgodnie z ustaw Ģ o ochronie przeciwpo Ň arowej Ochotnicze Stra Ň e Po Ň arne s Ģ
jednostkami ochrony przeciwpo Ň arowej, a szczegółowe zadania oraz organizacj ħ okre Ļ la ich
statut, który w cz ħĻ ci dotycz Ģ cej spraw ochrony przeciwpo Ň arowej podlega uzgodnieniu
z wła Ļ ciwym terenowo komendantem powiatowym Pa ı stwowej Stra Ň y Po Ň arnej. Ich
podstawowymi zadaniami wynikaj Ģ cymi ze statutu s Ģ m. in.:
− prowadzenie działalno Ļ ci maj Ģ cej na celu zapobieganie po Ň arom oraz
współdziałanie w tym zakresie z Pa ı stwow Ģ Stra ŇĢ Po Ň arn Ģ , organami
samorz Ģ dowymi i innymi podmiotami,
− udział w akcjach ratowniczych przeprowadzanych w czasie po Ň arów, zagro Ň e ı
ekologicznych zwi Ģ zanych z ochron Ģ Ļ rodowiska oraz innych kl ħ sk i zdarze ı ,
− informowanie ludno Ļ ci o istniej Ģ cych zagro Ň eniach po Ň arowych i ekologicznych
oraz sposobach ochrony przed nimi,
− działania na rzecz ochrony Ļ rodowiska.
Analiza interwencji za lata 2000 - 2004 wskazuje, Ň e Ochotnicze Stra Ň e Po Ň arne
uczestniczyły w ok. 30 % ogółu interwencji jednostek ochrony przeciwpo Ň arowej w skali
kraju. Odnosz Ģ c si ħ do ogólnej liczby po Ň arów, czy miejscowych zagro Ň e ı powstałych w skali
roku mo Ň na zauwa Ň y ę , Ň e Ochotnicze Stra Ň e Po Ň arne Ļ redniorocznie uczestniczyły
w gaszeniu ok. 40% po Ň arów i w likwidacji ok. 25% miejscowych zagro Ň e ı . Samodzielnie
Ochotnicze Stra Ň e Po Ň arne w roku 2004 ugasiły 22,4% ogółu po Ň arów i zlikwidowały 20,5%
ogółu miejscowych zagro Ň e ı .
Ochotnicze Stra Ň e Po Ň arne odgrywaj Ģ równie Ň istotn Ģ rol ħ w zakresie ochrony
ludno Ļ ci. Z przeprowadzonych przez Pa ı stwow Ģ Stra Ň Po Ň arn Ģ analiz wynika
konieczno Ļę istnienia w ka Ň dej gminie, co najmniej jednej Ochotniczej Stra Ň y Po Ň arnej
Ģ czonej do KSRG. Przedmiotowe analizy zabezpieczenia operacyjnego wskazuj Ģ równie Ň
potrzeb ħ istnienia w KSRG dwóch lub wi ħ cej Ochotniczych Stra Ň y Po Ň arnych, je Ļ li w
obszarze chronionym wyst ħ puj Ģ drogi krajowe lub autostrady, zakłady przemysłowe
magazynuj Ģ ce lub przerabiaj Ģ ce substancje niebezpieczne, obszary powodziowe oraz akweny
o przeznaczeniu rekreacyjnym, a tak Ň e inne tereny o zwi ħ kszonym zagro Ň eniu wyst Ģ pienia
stanów nagłych lub nagłych zagro Ň e ı Ļ rodowiska lub mienia.
Przeprowadzane analizy ilo Ļ ciowe i jako Ļ ciowe szkole ı oraz działa ı operacyjnych
jednoznacznie wskazuj Ģ , Ň e zadania realizowane przez Pa ı stwow Ģ Stra Ň Po Ň arn Ģ
i Ochotnicze Stra Ň e Po Ň arne wymagaj Ģ odpowiedniego poziomu wyszkolenia członków
Ochotniczych Stra Ň y Po Ň arnych bior Ģ cych bezpo Ļ redni udział w działaniach ratowniczych,
a w szczególno Ļ ci specjalistycznej wiedzy i umiej ħ tno Ļ ci. Dodatkowo coraz szerszy katalog
zagro Ň e ı oraz wymaga ı i oczekiwa ı społecze ı stwa oraz konieczno Ļę podnoszenia poziomu
jako Ļ ci prowadzonych działa ı ratowniczych wymusiły nowelizacj ħ dotychczas
3
188411305.001.png
obowi Ģ zuj Ģ cych programów szkolenia. Spowodowały równie Ň konieczno Ļę stworzenia
spójnego i przejrzystego systemu szkolenia stra Ň aków ratowników Ochotniczych Stra Ň y
Po Ň arnych. Nale Ň y zaznaczy ę , Ň e dotychczasowy system szkolenia nie uwzgl ħ dnia nowych
zada ı , z jakimi stra Ň acy ratownicy Ochotniczych Stra Ň y Po Ň arnych spotykaj Ģ si ħ podczas
działa ı ratowniczo - ga Ļ niczych. Nie obejmuje równie Ň wa Ň nych tematów i problematyki
zwi Ģ zanej ze szkoleniami specjalistycznymi oraz obowi Ģ zkiem przeszkolenia w zakresie
BHP. Dotychczasowa dominacja problematyki zapobiegania i gaszenia po Ň arów
w codziennej praktyce ratowniczej Ochotniczych Stra Ň y Po Ň arnych przenosi si ħ na
ratownictwo techniczne, szczególnie podczas zdarze ı na drogach oraz na ratownictwo
medyczne w zakresie udzielania pierwszej pomocy medycznej. Dlatego w projektowanych
programach zało Ň ono potrzeb ħ realizacji tych zada ı ju Ň na wst ħ pnym etapie.
Organizatorem szkole ı Ochotniczych Stra Ň y Po Ň arnych ma by ę w nowych
zało Ň eniach przede wszystkim komenda powiatowa lub miejska Pa ı stwowej Stra Ň y Po Ň arnej
oraz komenda wojewódzka Pa ı stwowej Stra Ň y Po Ň arnej. Powi Ģ zanie szczebla powiatowego
ze szkoleniem stra Ň aków ratowników Ochotniczych Stra Ň y Po Ň arnych na swoim terenie ma
ħ bokie uzasadnienie, a to z uwagi na przyszłe wspólne działania ratownicze, w czasie
których od realizacji poszczególnych etapów akcji i od rzetelnego ich wykonania zale Ň e ę
b ħ dzie bezpiecze ı stwo wszystkich ratowników i oczywi Ļ cie poszkodowanych. Tworz Ģ ce si ħ
w czasie szkolenia wi ħ zy mi ħ dzy prowadz Ģ cymi szkolenie funkcjonariuszami Pa ı stwowej
Stra Ň y Po Ň arnej, a jego uczestnikami, oparte na solidnej platformie wzajemnego poznania
i zaufania, dadz Ģ pozytywny rezultat w czasie prowadzenia akcji ratowniczych i ę wicze ı ,.
Zaproponowane rozwi Ģ zanie opiera si ħ na trzech poziomach, od szkolenia
podstawowego, poprzez szkolenia specjalistyczne, a sko ı czywszy na szkoleniach
dowódczych. Schemat systemu szkolenia stra Ň aków ratowników Ochotniczych Stra Ň y
Po Ň arnych przedstawia Zał Ģ cznik nr 1. Na ka Ň dym z zaproponowanych poziomów wyst ħ puj Ģ
bloki szkoleniowe, które uło Ň one s Ģ w kolejno Ļ ci chronologicznej przez co tworz Ģ tzw.
Ļ cie Ň k ħ szkoleniow Ģ .
Do opracowania nowego systemu szkolenia stra Ň aków ratowników Ochotniczych
Stra Ň y Po Ň arnych wykorzystane zostały wieloletnie do Ļ wiadczenia zdobyte w trakcie
organizacji szkole ı , w trakcie współpracy podczas działa ı ratowniczych ze stra Ň akami
ratownikami Ochotniczych Stra Ň y Po Ň arnych oraz dorobek „Programu FENIX 2020”,
którego inicjatorem było Prezydium Zarz Ģ du Głównego Zwi Ģ zku Ochotniczych Stra Ň y
Po Ň arnych RP oraz Komendant Główny Pa ı stwowej Stra Ň y Po Ň arnej. Priorytetem w trakcie
prac było sprostanie nie tylko oczekiwaniom społecze ı stwa, ale równie Ň oczekiwaniom
stra Ň aków ratowników Ochotniczych Stra Ň y Po Ň arnych.
4
I. ORGANIZACJA SYSTEMU SZKOLENIA
1. Szkolenie podstawowe
Celem szkolenia podstawowego stra Ň aków ratowników Ochotniczych Stra Ň y Po Ň arnych
jest przygotowanie do sprawnego i bezpiecznego wykonywania zada ı ratowniczo-
ga Ļ niczych, w tym do samodzielnego wykonywania podstawowych czynno Ļ ci w ramach
zast ħ pu. Szkolenie podstawowe stra Ň aka ratownika Ochotniczych Stra Ň y Po Ň arnych
mo Ň na realizowa ę jednoetapowo zgodnie z tabel Ģ nr 1 zawart Ģ w Zał Ģ czniku nr 2 lub
w rozbiciu na dwa moduły szkoleniowe zgodnie z tabel Ģ nr 2 zawart Ģ w Zał Ģ czniku nr 2,
realizowane w okresie nie dłu Ň szym ni Ň 2 lata. Moduły szkoleniowe nale Ň y realizowa ę
zgodnie z kolejno Ļ ci Ģ okre Ļ lon Ģ w Zał Ģ czniku nr 1.
Programy ramowe oraz programy szczegółowe szkolenia podstawowego zawiera
Zał Ģ cznik nr 2.
2. Szkolenia specjalistyczne
Celem szkolenia specjalistycznego jest przygotowanie stra Ň aków ratowników
Ochotniczych Stra Ň y Po Ň arnych do wykonywania działa ı z u Ň yciem sprz ħ tu
technicznego wymagaj Ģ cego umiej ħ tno Ļ ci wykraczaj Ģ cych poza obszar szkolenia
podstawowego oraz przygotowanie do udzielania pierwszej pomocy medycznej. Nabycie
specjalistycznych umiej ħ tno Ļ ci pozwala na prowadzenie działa ı ratowniczych z u Ň yciem
sprz ħ tu specjalistycznego, w który wyposa Ň one s Ģ Ochotnicze Stra Ň e Po Ň arne, zgodnie
z rodzajem zagro Ň e ı wyst ħ puj Ģ cych na własnym terenie działania oraz wykonywaniem
działa ı ratowniczych w ramach specjalistycznych grup ratowniczych.
Szkolenia specjalistyczne:
  w zakresie ratownictwa chemicznego i ekologicznego,
  z zakresu ratownictwa wysoko Ļ ciowego,
  w zakresie eksploatacji, obsługi i konserwacji samochodów z drabin Ģ
mechaniczn Ģ ,
  w zakresie eksploatacji, obsługi i konserwacji samochodów z podno Ļ nikiem,
  w zakresie ratownictwa wodnego,
  dla grup poszukiwawczo – ratowniczych,
  z zakresu kierowania ruchem drogowym,
  kurs pierwszej pomocy medycznej
dla stra Ň aków ratowników Ochotniczych Stra Ň y Po Ň arnych realizowane s Ģ zgodnie
programami szkolenia specjalistycznego dla stra Ň aków Pa ı stwowej Stra Ň y Po Ň arnej.
Programy ramowe oraz programy szczegółowe szkole ı specjalistycznych:
  z zakresu ratownictwa technicznego dla stra Ň aków ratowników Ochotniczych
Stra Ň y Po Ň arnych,
  kierowców - konserwatorów sprz ħ tu ratowniczego Ochotniczych Stra Ň y
Po Ň arnych,
  z zakresu działa ı przeciwpowodziowych oraz ratownictwa na wodach
a tak Ň e tryb organizacji szkole ı zawiera Zał Ģ cznik nr 3.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin