Mezua.pdf

(69 KB) Pobierz
11257903 UNPDF
Mezuza
Kto był kiedyś w żydowskim domu, zwrócił pewnie uwagę na
małe, podłużne pudełeczko zawieszone na framudze drzwi i
zastanawiał się nad jego przeznaczeniem. Czy jest to symbol
czy ozdoba, czy może amulet chroniący przed złymi mocami?
Aby odpowiedzieć na to pytanie należy zwrócić się ku
żydowskiej tradycji, której źródłem jest Tora. Znajdujemy tam
następujący werset: " Słuchaj Izraelu! Haszem Bóg nasz,
Haszem jest Jedyny. Będziesz miłował Haszem Boga twego, z
całego serca swego i z całej duszy swojej i z całej siły swojej.
Niechaj słowa te, które Ja ci dziś nakazuję, będą na twoim
sercu. Będziesz je wpajał twoim dzieciom i będziesz o nich
mówił, przebywając w swoim domu, idąc drogą, kładąc sięi
wstając. I przywiążesz je jako znak do swojej ręki i będą
między twoimi oczyma, i napiszesz je na bramach i na
odrzwiach domu twego ". Mezuza , bo tak nazywa się
pudełeczko zawieszane na futrynach żydowskich domów, jest
zatem dosłownym wypełnieniem powyższego przykazania,
symbolem i przypomnieniem. Mezuza - z hebrajskiego
"framuga", "węgar", "odrzwia", "futryna" - zawiera bowiem
arkusik pergaminu, na którym napisany jest, naturalnie po
hebrajsku, powyższy werset (Księga Powtórzonego Prawa 6.4-
9), oraz dodatkowy werset, w którym to przykazanie jest
powtórzone (Księga Powtórzonego Prawa 11,13-21) Linijki te
są równocześnie dwoma pierwszymi wierszami modlitwy
Szema , odmawianej codziennie przez bogobojnych Żydów. Oni
też wchodząc do domu i wychodząc z niego dotykają mezuzę
palcami i całują je na znak szacunku dla symbolu bożej
obecności i miłości.
Jak powinna wyglądać prawidłowa mezuza ?
Czy mezuzę wykonuje się samemu, czy kupuje? Do
przepisywania świętych tekstów takich, jak Tora, zwoje tefilin
czy ketuby , gdzie występuje imię boże, uprawniony jest tylko
sofer . Sofer to Żyd, którego zajęciem jest przepisywanie
11257903.001.png
świętych pism, z tego się też utrzymuje. Należy pamiętać, że
pominięcie choć jednej litery, pomyłka w imieniu bożym czy
kleks czyni mezuzę niekoszerną, więc choćby dlatego należy
powierzyć doświadczonemu soferowi jej wykonanie. Sposobu
sporządzania i zawieszania mezuzy dotyczą szczegółowe
przepisy. Na przykład: pergamin przeznaczony na mezuzę
musi być wykonany ze skóry koszernego (czystego)
zwierzęcia, atrament czarny i niezmywalny wodą, tekst
zawarty w 22 liniach. Zwój powinien być zwinięty od lewej
strony do prawej, tak aby rozwijając go natrafić na początek
tekstu. Podobne przepisy dotyczą zwoju Tory. Po drugiej
stronie pergaminu, na wysokości siódmej linii tekstu mezuzy
widnieją trzy litery hebrajskie, " szin " " dalet " i " jod ". Składają
się one na wyraz " Szaddaj " - "wszechmocny" - a także
stanowią pierwsze litery słów " Szomer dlatot Israel ", co znaczy
"Strzegący wrót Izraela". Zwykle w ściance mezuzy znajduje
się otwór, przez który widać ten napis. Słowo "Szaddaj"
pozwala również na rozpoznanie bez rozwijania pergaminu,
gdzie znajduje się dół, a gdzie góra mezuzy i zapobiega
powieszeniu jej do góry nogami. Zawiła i fascynująca
symbolika dotyczy tajemniczej inskrypcji znajdującej się nad
słowem " Szaddaj ", a zapisanej na odwrót: "Kozu bemuchsaz
kozu". Znajduje się ona w miejscu, gdzie po drugiej stronie
pergaminu znajduje się pierwsza linia tekstu Pięcioksięgu. Sam
napis nic nie znaczy, ale po "rozszyfrowaniu" okazuje się, że
są to słowa "Pan, Bóg nasz jest Panem", których każda litera
została zamieniona na następną literę alfabetu hebrajskiego.
W ten sposób imię boże zostaje ukryte. Z drugiej strony,
zarówno zamiana liter, jak i odwrócenie napisu symbolizuje
ruch, przemianę, przebywanie w drodze. Przemianę, jaka
dokonuje się w człowieku, gdy poszukuje nowych znaczeń i
interpretacji słów świętych pism, a jego życie duchowe staje
się dynamiczne i bogate.
Jak i gdzie zawiesić mezuzę ?
Gdy mezuza jest już gotowa, należy powiesić ją na framudze
drzwi domu. Ale czy tylko przy zewnętrznych drzwiach, czy
także przy wejściu do pokoi? A może w biurze? Może też w
samochodzie?
Przykazanie mówi: " wypiszesz je (te słowa) na odrzwiach i na
bramach domu twego ", dlatego mezuzę należy zawieszać przy
drzwiach miejsca stałego zamieszkania. Nie ma obowiązku
zawieszania mezuzy w miejscach pracy, w instytucjach
publicznych, a także w synagogach ani w sukach
wystawianych na Święto Namiotów, ponieważ nie są to
miejsca przeznaczone do stałego zamieszkania. Jednak w
Izraelu w budynkach państwowych spotkamy mezuzy , lecz
jest to bardziej siła zwyczaju niż obowiązek. Mezuzy są także
w synagogach, mimo iż nie jest to obowiązkowe,
pomieszczenia socjalne synagog powinny mieć mezuzę .
Obowiązek mezuzy dotyczy natomiast bram, zawiesza się je
przy wejściach do kamienic. Do dziś możemy oglądać mezuzy
w bramach jerozolimskiej dzielnicy Jemin Mosze, która
powstała w 1860r. Po Wojnie Sześciodniowej mezuzy zostały
zawieszone także w bramach Starego Miasta w Jerozolimie. W
okresie mandatu brytyjskiego w Palestynie powstała także
kwestia zawieszania mezuz w drzwiach cel żydowskich
więźniów politycznych w Latrun. Na ten temat powstały
responsa , (listowne odpowiedzi rabinów na zadawane im
pytania dotyczące zgodnego z halachą postępowania w
sprawach życia codziennego) napisane przez dwóch
działających wtedy rabinów - Eliezerowa, opiekującego się
więźniami w Latrun i Rabbi Uzjela, głównego sefardyjskiego
rabina Palestyny. Mezuzę zawiesza się po prawej stronie, w
jednej trzeciej wysokości drzwi, licząc od góry tak, aby
"rzucała się w oczy". Jeśli drzwi są bardzo wysokie, należy
umieścić mezuzę na linii wzroku.
Dawniej odrzwia domów były wykonywane z kamienia, dlatego
zamiast zawieszać mezuzę wykuwano podłużny ukośny otwór,
w który wkładano pergamin. Przykład takiego domu
spotykamy w Geronie w Hiszpanii, gdzie miał mieszkać
Nachmanides (wielki uczony żydowski).
Nie trzeba być wyjątkowo spostrzegawczym obserwatorem,
aby zauważyć, że mezuza zawieszana jest ukośnie. Skąd ten
zwyczaj? Jego korzenie sięgają XII wieku, kiedy to wynikł spór
między dwoma sławnymi uczonymi żydowskimi, Raszim i jego
wnukiem, Rebejnu Tamem. Pierwszy z nich polecał wiernym
pionowe zawieszanie mezuzy , podczas gdy Rebejnu Tam
twierdził, że należy ją umieszczać w pozycji pionowej.
Ponieważ dwóch równie wielkich uczonych spierało się w tej
kwestii, problem rozwiązano kompromisowo, postanawiając,
że mezuza będzie zawieszana ukośnie, skłaniając się do
wnętrza domu. Co jednak zrobić, jeśli framuga jest nierówna
lub za wąska, aby tak właśnie powiesić? Wtedy można ją
zawiesić pionowo; taki zwyczaj spotykamy wśród społeczności
sefardyjskich na Bałkanach. Zwykle w diasporze zawiesza się
mezuzę z upływem 30 dni od zamieszkania, natomiast w
Izraelu natychmiast po wprowadzeniu się. Jeśli dom zostaje
odsprzedany innemu Żydowi, mezuza musi pozostać na swoim
miejscu. Mezuzę umieszcza się przy wszystkich
pomieszczeniach, w które służą do mieszkania, wyjąwszy
łazienki, toalety, piwnice etc. Błogosławieństwo wypowiadane
przy zawieszaniu pierwszej mezuzy w głównym wejściu
dotyczy wszystkich mezuz w domu, dlatego nie wypowiada się
go przy ich zawieszaniu w pozostałych pomieszczeniach.
Mezuza powinna być otwierana dwukrotnie w ciągu siedmiu lat
dla sprawdzenia, czy tekst nie uległ zniszczeniu i czy można go
odczytać.
Symbol czy amulet?
W Średniowieczu istniał zwyczaj wypisywania na pergaminie
mezuzy kabalistycznych symboli (np. gwiazda Dawida) czy
inskrypcji (szczególnie imion aniołów). Temu zwyczajowi
kategorycznie sprzeciwiał się Majmonides, wielki autorytet
judaizmu. Twierdził on, że ci, którzy tak czynią, "nie będą mieć
udziału w świecie przyszłym" i że "w głupocie serca"
"zmieniają przykazanie", którego celem jest podkreślenie
bożej miłości, "w amulet" (traktat talmudyczny Jad , Tefilin
5,4). Mimo to istnieje w Talmudzie jeden jasny przykład
przydatności mezuzy jako amuletu, jednak wnioskując z
kontekstu, nie powinien być traktowany jako doktryna.
Dotyczy on przypadku, kiedy Raw (Rabi Jehuda ha-Nasi)
wysłał Ardawanowi mezuzę w zamian za cenny prezent, jaki
od niego otrzymał. Zdziwionemu obdarowanemu powiedział,
że mezuza "będzie go strzec". Decyzja Majmonidesa jednak
przeważyła i dziś mezuza zawiera tylko wersety biblijne.
W ludowej interpretacji mezuza traktowana jest często jako
talizman. Na przykład u Żydów jemeńskich istnieje zwyczaj
zdejmowania mezuzy w pokoju, w którym leży śmiertelnie
chora osoba, aby Anioł Śmierci przyszedł po umierającego
wcześniej i oszczędził mu niepotrzebnego cierpienia. Niektórzy
także noszą małe srebrne mezuzy na łańcuszku na szyi (choć
zapewne, podobnie jak w przypadku noszenia gwiazdy
Dawida, jest to raczej forma podkreślenia przynależności).
Istnieją zatem zwyczaje podkreślające ochronne działanie
mezuzy , należy jednak jasno podkreślić, że nie takie jest jej
przeznaczenie. Talmud wylicza mezuzę jako jeden z siedmiu
nakazów, jakie Bóg dał Izraelowi z powodu swojej miłości do
niego i zgodnie z zasadami judaizmu w taki sposób powinna
być traktowana.
Na zakończenie
Najwcześniejsze informacje dotyczące wypełniania przykazania
mezuzy pochodzą z okresu Drugiej Świątyni jerozolimskiej.
Pergamin z tekstem mezuzy został odnaleziony w Qumran, na
terenie dzisiejszego Izraela. Zawierał on jednak kilka
wersetów z Księgi Powtórzonego Prawa, a nie wyżej
wspomniany, znany dzisiaj tekst modlitwy Szema .
Samarytanie wykonują mezuzy z głazów i umieszczają je przy
głównym wejściu do domu. Na kamieniu wykuwają dziesięć
przykazań czy "dziesięć zasad stworzenia świata". Czasami
używają skrótów lub ich początkowych liter lub pojedynczych
wersetów chwalących Boga. Kamienne mezuzy tego typu
pochodzące z wczesnego okresu arabskiego lub nawet
bizantyńskiego znajdujemy na terenia dzisiejszego Izraela.
Wśród Karaitów mezuza nie jest obowiązkowa. Jednak te,
których używają, mają formę tablic dziesięciu przykazań, są
pozbawione inskrypcji i umieszczane w budynkach
publicznych, a czasami też w budynkach mieszkalnych.
Paulina Biskup
Zgłoś jeśli naruszono regulamin