1160049466.pdf
(
98 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - Migracja zarobkowa polskich pracowników - na tle dzia³añ RPO E. Wich_.doc
Migracja zarobkowa polskich pracowników – na tle działań RPO
Elżbieta Wichrowska – Dyrektor Zespołu Prawa Pracy, Biura Rzecznik
Praw Obywatelskich, Radziejowice 4 października 2006 r.
Rzecznik Praw Obywatelskich, dr Janusz Kochanowski w swej wypowiedzi
poruszył m.in. kwestie przygotowywania obywateli polskich do podejmowania
pracy poza granicami Polski.
Rodzaje problemów, z jakimi stykają się polscy obywatele poszukujący pracy
poza jej granicami jak również ci, którzy taką pracę podejmą, wskazuje, iż ich
źródłem jest niedostateczne przygotowanie tych osób do funkcjonowania na obcych
rynkach pracy. Ważna jest bowiem świadomość osób zamierzających wyemigrować
zarobkowo o czekających ich warunkach pracy za granicą, o możliwościach
dochodzenia swych ewentualnych roszczeń, o instytucjach, do których w razie
potrzeby mogą się zwrócić i co zdaje się być najważniejsze – znajomość języka kraju
docelowego, przynajmniej na poziomie umożliwiającym komunikację międzyludzką.
W celu zbadania, jak instytucje działające na rynku pracy są przygotowane do
sprostania temu zadaniu Zespół Prawa Pracy odwiedził szereg z nich, a mianowicie :
- Urzędy Wojewódzkie: Wydziały Polityki Społecznej i Oddziały Kontroli
Zatrudnienia,
- Wojewódzkie Urzędy Pracy i ich Filie,
- Powiatowe Urzędy Pracy i ich Filie oraz prowadzone przez nie Punkty Obsługi
Bezrobotnych,
- Centra Plus,
- Gminne Centra Informacji,
- agencje pośrednictwa do pracy za granicą,
- szkoły ponadgimnazjalne (licea ogólnokształcące i zawodowe),
- organizacje społeczn,
- Ośrodki Pomocy Rodzinie,
- Miejskie Ośrodki Pomocy Społecznej.
Łącznie Zespół odwiedził 47 jednostek.
1
Ogólnie można powiedzieć, że urzędy pracy dokładają starań, aby
poszukujących pracy za granicą przygotować do tej pracy. Kandydaci otrzymują
podstawowe informacje o warunkach pracy, otrzymują ulotki informujące o
najważniejszych przepisach prawa pracy oraz zawierające telefony i adresy instytucji
kontrolujących dany rynek pracy. Organizowane są także kursy językowe (np. w
woj. świętokrzyskim kurs norweskiego, angielskiego, niemieckiego) oraz warsztaty
komputerowe. Są uczulani na konieczność przeczytania proponowanej umowy o
pracę przed jej podpisaniem (najczęstszy błąd popełniany przez podejmujących
pracę za granicą). Jednakże często kandydaci do pracy za granicą nie chcą zapoznać
się z tymi informacjami. Ich chęć wyjazdu z kraju jest tak ogromna, iż „nic ich nie jest
w stanie odstraszyć”.
Z obserwacji wojewódzkich i powiatowych urzędów pracy oraz agencji
wynika, iż osobami zdecydowanymi na wyjazd zarobkowy za granicę w wielu
przypadkach są osoby, które w sposób nieporadny poruszają się na krajowym rynku
pracy. Osoby te z reguły nie znają języka, nie mają zabezpieczenia finansowego
(mają przysłowiowy bilet w jedną stronę), nie są objęci ubezpieczeniem. Ich chęć
podjęcia pracy za granicą przesłania wszelkie inne działania. To właśnie te osoby
staja się „żerem” nieuczciwych pośredników pracy działających poza granicami
Polski (przykład Gang Krychy działający w WB).
Pracy poszukuje więcej mężczyzn niż kobiet, wymagają wyższej płacy.
Obecnie pojawiają się młode małżeństwa z wyższym wykształceniem. Pracodawcy
zagraniczni określają wiek kandydatów do pracy (np. na Cyprze do 49 lat, w Irlandii
27 – 35 lat). Osobnym zagadnieniem jest migracja kobiet. Są one bowiem narażane na
molestowanie seksualne. Zdarzają się także przypadki, że kobiety uprawiające
prostytucję jadą pod pretekstem podjęcia pracy za granicę kontynuować na tym
terenie to zajęcie, prowokując konflikt z pracodawcą (taki przypadek sygnalizowano
w Kielcach). Nie sprzyja to nawiązaniu poprawnych stosunków między pracodawcą
i migrantami.
Dużym powodzeniem cieszą się oferty Eures. Pomimo tego, ze są adresowane
głównie do ludzi młodych, korzystają z nich głównie ludzie starsi, natomiast z
pośrednictwa agencji – ludzie młodzi.
2
Wiele osób szuka pracy na własną rękę; często odbywają w urzędach pracy
jedynie szkolenia. Pomimo dużej ilości osób zainteresowanych pracą za granicą daje
się zauważyć, iż najchętniej osoby te podjęłyby pracę w Kraju. Migrację zarobkową
„nakręca” zatem brak dostatecznej ilości miejsc pracy oraz zbyt niskie zarobki.
Osoby, które skorzystały z pomocy ww. instytucji w znalezieniu pracy
często zgłaszają się po powrocie, aby się ponownie zarejestrować, aby ponownie
wyjechać do pracy za granicę. Świadczy to o tym, że poziom świadczonych usług w
tym zakresie jest pozytywnie przez nich oceniany.
Jeśli chodzi o kontrakty zagraniczne, to przeważa praca sezonowa. Czasami
nie dochodzi do zawarcie umowy z powodu wycofania się pracodawcy
zagranicznego (np. w razie zniszczenia plantacji przez przymrozki), czasami na
wyjazd nie zgłosi się poszukujący pracy. Rozwija się także współpraca na tzw.
transgranicznych rynkach pracy. Np. z partnerami czeskimi i słowackimi
organizowane jest wspólne pośrednictwo pracy, analiza i programy rynku pracy,
przygotowanie trójjęzycznego informatora o tym rynku (w nim także adresy
instytucji i przepisy regulujące stosunek pracy oraz zakładanie działalności
gospodarczej, przepisy podatkowe, warunki ubezpieczenia i zabezpieczenia
społecznego), transgraniczne targi pracy,
Zdaniem urzędów pracy przygotowanie młodzieży do wyjścia na rynek pracy
jest praktycznie zerowe. Program szkół, także wyższych jest całkowicie
niedostosowany do potrzeb współczesnego rynku pracy. Brakuje kierunków
technicznych, na wszystkich szczeblach nauczania. Szkoły starają się w ramach
swych możliwości uzupełnić braki programu wprowadzając stosowne zajęcia w
ramach obowiązujących ścieżek edukacyjnych. Młodzież uczona jest nawiązywania
umów o pracę, odwiedza pup-y. Szkoły nawiązują kontakty ze szkołami innych
państw UE co umożliwia wymianę młodzieży. Brakuje filologów (np. w Łącznej w
szkołach pracują Ukraińcy). Pojawiają się apele, aby odbudować szkolnictwo
zawodowe, zwłaszcza, że poszukiwane za granicą są takie zawody jak kierowca,
spawacz, hydraulik, murarz, ślusarz, hotelarz, gastronom, pielęgniarka.
3
Masowe wyjazdy za granicę obywateli polskich stawiają nowe wyzwania
przez Ośrodkami Pomocy Społecznej. Konieczna staje się niejednokrotnie opieka ze
strony tych placówek nad pozostawionymi w Polsce członkami rodzi. (małżonkami,
dziećmi).
Agencje zatrudnienia przechwytują najlepszych kandydatów do pracy za
granicą. Często działają na rzecz jednego rynku pracy za granicą, a nawet dla
jednego pracodawcy. Agencje sygnalizowały, iż powinny być wyposażone w
możliwość nakładania kar za bezpodstawne zrezygnowanie z już przygotowanego
wyjazdu. Brak jakichkolwiek opłat za ich działanie powoduje, iż ich klienci nie
szanują ich pracy.
łównym problemem instytucji działających na rzecz rynku pracy jest odpływ
wykwalifikowanej kadry. Jest to spowodowane głównie niskimi zarobkami.
Wyniki przeprowadzonych rozmów prowadzą do wniosku
, iż:
- obecnie trwająca migracja zarobkowa jest długotrwałym procesem, co nakłada na
państwa ojczyste szereg obowiązków w kwestii opieki, jaką winny otoczyć swoich
obywateli przebywających poza granicami kraju,
- działania instytucji funkcjonujących na rynku pracy powinny być adekwatne do
potrzeb migrujących obywateli, ale także potrzeby te im wskazywać,
- migracja ta jest spowodowana brakiem pracy lub niskimi zarobkami oferowanymi
na krajowych rynkach pracy. Zdecydowany wpływ na jej skalę ma zatem kondycja
miejscowego rynku pracy, co upoważnia do wniosku, iż każde wahnięcie na tym
rynku znajdzie (przy gwarantowanej prawem wolności wyboru miejsca pracy)
odzwierciedlenie w skali migracji zarobkowej,
- problem migracji zarobkowej w jakimś stopniu dotyczy wszystkich państw –
członków UE. Wymaga to współdziałania w kierunku zmniejszenia uciążliwości i
zapobieżenia naruszeniom prawa pracowniczych, z jakimi spotykają się pracownicy
pracujący na obcych rynkach pracy.
4
Plik z chomika:
socjologia08
Inne pliki z tego folderu:
PUBL_Miasta_w_liczbach_2005_2006.pdf
(7320 KB)
Sakson - Migracje w XX wieku.pdf
(204 KB)
raport[1].pdf
(261 KB)
PUBL_migracje_dlugookresowe_ludnosci_w_latach_1989-2002.pdf
(742 KB)
PUBL_Informacja_o_rozmiarach_i_kierunk_emigra_z_Polski_w_latach_2004_2007.pdf
(194 KB)
Inne foldery tego chomika:
Gender Studes
Metodologia
Podstawy Zarzadzania
Procesy Ludnościowe ćw
Socjologia Klasyczna ćw
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin