plan październik 2009.doc

(62 KB) Pobierz
Plan pracy na miesiąc wrzesień, gr

 

 

 

 

 

 

 

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PLAN PRACY DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZEJ NA MIESIĄC PAŹDZIERNIK, GRUPA III A

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TEMAT KOMPLEKSOWY: „ Zwyczaje ptaków jesienią”

 

·         Zapoznanie z jesiennymi zwyczajami ptaków.

·         Zwrócenie uwagi na jesienne zasypianie przyrody.

 

 

TEMAT DNIA

 

 

DZIAŁANIA EDUKACYJNE

 

„ O gościach, co nie przyszli na ucztę”

 

Opowiadanie nauczycielki ilustrowane sylwetami ptaków oraz krasnala Hałabały na podstawie utworu Lucyny Krzemienieckiej „ O gościach, co nie przyszli na ucztę”. Odpowiedzi dzieci na pytania problemowe, zapoznanie z ptakami, ich wyglądem i zwyczajami.

Gimnastyka.

 

 

„ Jesienne wędrówki ptaków”

 

Zdobywanie umiejętności matematycznych, przeliczanie elementów, określanie wielkości i położenia przedmiotów na podstawie opowiadania Marii Kownackiej „ Kajtkowe przygody” oraz ilustracji związanych z tematem. Karta zadaniowa.

Umuzykalnienie.

 

 

„ Przed odlotem”

 

Wyjście do ogrodu przedszkolnego w celu obserwacji ptaków – rozmowa n/t ptaków, ich zachowania jesienią, sposobu zdobywania pokarmów. Podjecie zobowiązania o dokarmianiu ptaków zimą.

Praca plastyczna – wykorzystanie w pracy ziaren słonecznika.

 

 

„ Odlot ptaków”

 

 

Opowiadanie Stanisława Kraszewskiego „ Żegnajcie przyjaciele” – uważne słuchanie tekstu czytanego przez nauczyciela, próby opowiedzenia tekstu własnymi słowami, udzielanie prawidłowych odpowiedzi na zadawane pytania.. „ Odloty ptaków” ćwiczenia z elementami pantomimy, pokazywanie plastyka ciała ptaków, naśladowanie ich przed i w trakcie lotu.

Umuzykalnienie.

 

 

„ Ptasie listy”

 

Odczytanie listu zaadresowanego do dzieci od gili i jemiołuszek przylatujących na zimę z dalekiej północy. Przypomnienie i utrwalenie informacji o ptakach. „ Ptaki” ćwiczenia dramowe.

 

 

 

 

 

Literatura:

·         L. Krzemieniecka „ Z przygód Krasnala Hałabały – O gościach, co nie przyszli na ucztę”,

·         M. Kownacka „ Kajtkowe przygody”

·         St. Kraszewski „ Żegnajcie przyjaciele”

·         M. Kownacka „ Razem ze słonkiem – złota jesień”

 

 

Zabawy ruchowe:

·         orientacyjno –porządkowa „ Spłoszone ptaki”

·         muzyczno – ruchowa „ Wiatr”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TEMAT KOMPLEKSOWY: Wszędobylskie powietrze

·         obserwacja ruchu, kierunku i siły powietrza

·         zapoznanie ze znaczeniem powietrza w życiu człowieka

·         dostrzeganie związków przyczynowo skutkowych

·         rozwijanie poczucia odpowiedzialności i troski o najbliższe otoczenie

·         rozwijanie zainteresowań technicznych i przyrodniczych poprzez wykonywanie doświadczeń.

 

 

TEMAT DNIA

 

 

DZIAŁANIA EDUKACYJNE

 

„ Gdzie jest powietrze?”

 

Zabawa badawcza „ Gdzie jest powietrze?” Przeprowadzenie z balonami, odpowiedzi dzieci na pytania problemowe. Obserwacja poruszających się gałęzi drzew. Zwrócenie uwagi na znaczenie powietrza w życiu na ziemi.

Gimnastyka.

 

 

„ O kominie, który przestał dymić.”

 

Opowiadanie nauczycielki „ O chorym kominie” z wykorzystaniem ilustracji oraz nagrań ze śpiewem ptaków, odgłosów przyrody i życia na wsi. Zwrócenie uwagi dzieci na znaczenie fabryki jako miejsca pracy oraz problemu wynikającego z jej negatywnego oddziaływania na środowisko.

Umuzykalnienie.

 

 

„ Co zanieczyszcza powietrze?”

 

Zabawa dydaktyczna – wyszukiwanie ilustracji przedstawiających powody zanieczyszczenia powietrza. Próby odpowiedzenia na pytanie „ Jak można zapobiegać zanieczyszczeniom powietrza?”.

Wykonanie razem z dziećmi pomiarów zanieczyszczenia powietrza.

Praca plastyczna „ Piękny świat”  wykonana z różnych, gotowych elementów.

 

 

„ Bawimy się powietrzem”

 

Zabawy badawcze – zapoznanie dzieci ze zjawiskiem powstawania, przenoszenia i odbierania dźwięków, rozwijanie zainteresowań technicznych i przyrodniczych poprzez wykonywanie doświadczeń.

Umuzykalnienie.

 

 

„ Piosenka Baby Jagi”

 

Słuchanie wiersza J. Kasperkowiaka „ Piosenka Baby Jagi”, wprowadzenie w radosny nastrój, zachęcanie dzieci do podejmowania działań na rzecz ochrony środowiska.

 

 

Literatura:

·         A. Siemińska „ O chorym kominie”

·         J. Kasperkowiak „ Piosenka baby Jagi”

·         Zeszyt roboczy nauczycielki

 

 

Zabawy ruchowe:

·         kółeczkowa  „ Balonik”

·         orientacyjno – porządkowa „ Wiatr i liście”

 

 

 

opracowała

Małgorzata Cacko

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin