Współpraca rodziców przedszkolach z oddziałami Montessori.doc

(42 KB) Pobierz

Zainteresowanie rodziców koncepcją edukacyjną, treściami programowymi oraz pomocą w realizacji zamierzeń edukacyjnych jako forma współpracy z rodzicami realizowana w przedszkolu publicznym z oddziałami Montessori.

 

Przedszkole publiczne z oddziałami Montessori w ramach współpracy z rodzicami podejmuje następujące działania, aby zainteresować ich własną koncepcją edukacyjną, programem oraz włączyć do pomocy w realizacji zamierzeń edukacyjnych:

1. Emitowanie reklamy w lokalnych stacjach radiowych:

„Jesteśmy pierwszą polską placówką, w której zaistniała metoda Marii Montessori”

Placówka w swojej reklamie kładzie szczególny nacisk na wielką rolę rodziny w procesie wychowania:

„Rodzina bez przedszkola może wiele uczynić dla dziecka, przedszkole bez rodziny niewiele”.

2. Rozprowadzanie broszur. W broszurach tych znajduje się ogólna charakterystyka placówki, zarys koncepcji edukacyjnej oraz wyszczególnione są cechy specyficzne pracy metodą Montessori, odróżniające ją od innych placówek przedszkolnych. Rodzice mogą dzięki nim poznać korzyści jakie mogą stać się udziałem ich dzieci, jeśli zdecydują się powierzyć je troskliwej opiece nauczycieli tego przedszkola. Dodatkowym atutem może być unaocznienie rodzicom tychże korzyści poprzez umieszczenie zdjęć  przedstawiających indywidualną pracę dzieci oraz wypowiedzi rodziców, których dzieci uczęszczają do tej placówki, np.:

„Nasze dzieci – Adrian i Kubuś – otoczone są bardzo troskliwą opieką, są aktywizowane twórczym działaniem, bardzo zainteresowane tym, co dzieje się w przedszkolu, widać pracę nad rozwojem intelektualnym i emocjonalnym.

mama Adriana i Kubusia

„Nasze przedszkole jest inne; atmosfera w grupie, klimat, jaki stwarzają nauczyciele, kolorystyka Sali, ustawienie mebli ułatwiające każdemu dziecku dostęp do pomocy, materiał dydaktyczny tak zróżnicowany, że nawet małe dziecko potrafi przyswoić dość trudne zagadnienia. Ciekawe jest również to, iż grupy są zróżnicowane wiekowo, co pozwala dziecku być ważnym w każdym roku jego nauki. Najpierw jest tym najmłodszym, aby potem odegrać rolę najstarszego, tym samym bardziej odpowiedzialnego”.

Mama Mirka

Broszury mogą być rozprowadzane w przedszkolach, szkołach, na uczelniach, w kościołach, przychodniach – po to aby miała do nich dostęp jak najliczniejsza rzesza rodziców.

3. Na stronie internetowej przedszkola można odnaleźć treści podobne do umieszczonych na broszurach. Korzystanie z tej strony daje rodzicom możliwość dzielenia się z innymi pomysłami dotyczącymi koncepcji edukacyjnej oraz wymiany poglądów na temat dzieci i  ich rozwoju.

4. Placówka podejmuje współpracę z Pocztą Polską w celu rozprowadzenia zaproszeń na dni otwarte odbywające się każdego roku w maju. Zaproszenia zawierają dokładną datę i godziny dni otwartych oraz ich plan (wyszczególniony w punktach).

5. Przedszkole organizuje dni otwarte. Przedsięwzięcie trwa dwa dni i obejmuje:

I DZIEŃ, którego celem jest zapoznanie rodziców z programem i treściami nauczania i wychowania realizowanymi w przedszkolu:

·         spotkanie z dyrektorem przedszkola

·         spotkania w poszczególnych salach z nauczycielami danych grup

W tym dniu nakreślony zostaje ogólny plan działalności dydaktyczno – wychowawczej placówki.

II DZIEŃ, w którym rodzice zaproszeni są wraz z dziećmi.

·         wystawa prac dzieci uczęszczających do placówki

·         możliwość przyjrzenia się indywidualnej pracy dzieci

·         oglądanie przedstawienia z udziałem dzieci z przedszkola i ich rodziców

·         zapoznanie z budynkiem i jego otoczeniem

·         oprowadzanie przybyłych dzieci przez dzieci z przedszkola

·         możliwość zdobycia informacji i wskazówek od rodziców dzieci uczęszczających do tego przedszkola

·         szczegółowe nakreślenie założeń, programów autorskich funkcjonujących w placówce oraz dziedzin, na które kładzie się w przedszkolu największy nacisk.

·         rozdawanie planów tematyki realizowanych w kolejnych miesiącach roku zagadnień.

6. Dni otwarte wieńczy zaproszenie rodziców, którzy zapisali swoje dzieci do przedszkola na pierwsze zebranie, które odbędzie się w drugim tygodniu września oraz prośba, by zgłaszali swoje pomysły dotyczące placówki na stronie internetowej lub osobiście w wyznaczonych dniach.

7. W holu głównym znajduje się gablota, w której umieszcza się zarys programu realizowanego w przedszkolu, adres strony internetowej i bieżące informacje. Każdy z oddziałów dysponuje własną gablotą, która mieści wiele szczegółowych informacji o treściach nauczania i wychowania, ciekawe wypowiedzi dzieci oraz propozycje i pomysły rodziców dotyczące programu nauczania i wychowania.

8. W drugim tygodniu września odbywa się pierwsze zebranie rodziców. Może ono przebiegać według następującego harmonogramu:

·         Prośba nauczyciela skierowana do rodziców o przedstawienie się i krótkie wypowiedzi będące charakterystyką dziecka . Słuchając tych wypowiedzi nauczyciel robi notatki. Celem tego punktu spotkania jest zgromadzenie pierwszych, bardzo ważnych, bo płynących od rodziców informacji o dzieciach.

·         Przypomnienie form i metod pracy stosowanych w przedszkolu, w celu uświadomienia rodzicom kierunku postępowania z dziećmi w domu (wyrabianie samodzielności, przestrzeganie wspólnie ustalonych zasad, konsekwencja w postępowaniu, nie wyręczanie dziecka w jego obowiązkach). Można wykorzystać jedno ze zdań wypowiedzianych przez samą Marię Montessori: „szczebel po szczeblu dziecko kroczy swoją drogą. Swe kroki wyznacza ono samo, usuwamy kamienie spod jego nóg tylko wtedy, gdy jest to konieczne”. Położenie nacisku na szczególną rolę jednomyślności rodziny i przedszkola w procesie wychowania może stanowić doskonałą mobilizację dla rodziców do realizacji głównych założeń pedagogiki Montessori.

·         Omówienie kwestii organizacyjnych na cały rok szkolny. Ten punkt obejmuje ustalenie z rodzicami terminów kolejnych zebrań, dotyczy także uroczystości i imprez przedszkolnych, przerw, wycieczek. Ważne jest uwzględnianie zdania rodziców w tych kwestiach, dlatego można zainicjować dyskusję, podkreślając (jak to miało miejsce w sloganie reklamowym), że tylko we współpracy z rodzicami nauczyciele są w stanie wiele zdziałać w kwestii wspomagania wszechstronnego rozwoju dzieci.

·         Przedstawienie rodzicom możliwości podjęcia współpracy z placówkami i instytucjami użyteczności publicznej – teatrem, kinem zakładami pracy, przychodnią. Wysłuchanie i przedyskutowanie propozycji rodziców.

·         Prośba o dostarczenie w ciągu tygodnia pisemnych wypowiedzi dotyczących możliwości zaangażowania się w realizację zamierzeń edukacyjnych placówki. Zasugerowanie prowadzenia rozmów z dziećmi dotyczących życia w przedszkolu, z położeniem nacisku na fakt, że to właśnie ich potrzeby i zainteresowania są fundamentem powstawania programów nauczania i decydują o doborze treści.

·         Poinformowanie rodziców o możliwości organizacji zebrań nie figurujących w harmonogramie, związanych np. z jakimś nagłym, ważnym wydarzeniem, jeśli wiązałoby się to z rozszerzeniem lub modyfikacją zaplanowanych treści.

·         Przypomnienie terminu kolejnego zebrania i nakreślenie ogólnego planu omawianych spraw.

9. Każde kolejne zebranie nauczyciel opiera na pomysłach i propozycjach rodziców, które poddawane są dyskusji. W kwestiach spornych może organizować głosowania. Ważne, by swoje głosy rodzice popierali racjonalnymi argumentami. Nauczyciel dba o dobrą atmosferę takich spotkań, czasem podpowiada kompromisy.

10. W większości uroczystości w placówce Montessori niezbędna jest pomoc i uczestnictwo rodziców. Nauczyciel udostępnia im taśmy z nagraniami uroczystości poprzednich roczników. Każda z takich imprez dostarcza rodzicom, dzieciom i nauczycielom wielu wzruszeń, a także dostarcza wielu cennych informacji o dziecku i jego rodzinie. Za przykład może posłużyć uroczystość odbywająca się w przedszkolu z okazji urodzin dziecka, na którą rodzic przynosi pamiątki odpowiadające kolejnym etapom jego życia i snuje opowieść o jego wczesnym dzieciństwie. Towarzyszące takiej uroczystości emocje, np. poczucie dumy z własnego dziecka motywują rodziców do pomocy w organizacji imprez i uroczystości oraz czynnego uczestniczenia w nich.

11. Bezpośrednio przed zakończeniem roku szkolnego przeprowadza się ostatnie zebranie, na którym zasygnalizowana zostaje tematyka do realizacji w kolejnym roku szkolnym. Dyrektor placówki osobiście składa rodzicom podziękowanie za ogromny wkład w pracę dydaktyczno – wychowawczą placówki, podkreślając, że są oni współtwórcami sukcesów swoich dzieci.

12. Na okres wakacji uruchomione zostaje internetowe forum dyskusyjne.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin