Drogi 3_JR.pdf

(6221 KB) Pobierz
670860192 UNPDF
PROJEKTOWANIE OSI DROGI W PLANIE
1. Wprowadzenie
Oś drogi w planie projektuje się na mapach w skali 1 : 1000 oraz 1 : 500.
1 : 500 – jest skalą stosowana w przypadku konieczności dokładniejsze
go pokazania w planie większej liczby elementów przekroju poprzeczne
go, np. przy projektowaniu ulic.
Oś drogi jest to krzywa przestrzenna
Przy projektowaniu moŜna ją osobno rozpatrywać (kształtować):
w planie (w płaszczyźnie poziomej)
w przekroju podłuŜnym (w płaszczyźnie pionowej),
ale trzeba o tym pamiętać i uwzględniać (koordynować) wzajemne poło
Ŝenie elementów geometrycznych planu i przekroju podłuŜnego.
Oś drogi w planie składa się z odcinków prostych i krzywolinio
wych.
Odcinki krzywoliniowe mogą zawierać łuki kołowe lub kombinacje
łuków kołowych i krzywych.
2. Odcinki proste
Zaleca się stosowanie odcinków prostych:
na terenie płaskim lub w rozległych płaskich dolinach,
w obrębie skrzyŜowań i węzłów,
na obiektach mostowych i dojazdowych do nich,
dla zapewnienia moŜliwości wyprzedzania na dwupasowych drogach
dwukierunkowych,
gdy droga jest trasowana równolegle do prostoliniowego elementu za
gospodarowania przestrzennego, np. linii kolejowej, kanału.
1
2.1. Zaleca się, aby długość odcinka prostego, o stałym lub zmiennym,
nieograniczającym widoczności pochyleniu podłuŜnym, nie przekraczała
wartości (dla dróg o v p ≥ 60 km/h):
Zalecenie to ma na celu eliminowanie monotonności jazdy .
Jest to zabezpieczenie przed monotonnością ale są taŜ inne sposoby,
np. zastosowanie łuków wypukłych, odpowiednie zagospodarowanie pa
sa drogowego.
2.2. Przy projektowaniu nowej drogi nie zaleca się stosowanie odcinka
prostego pomiędzy blisko połoŜonymi łukami kołowymi w planie o tym
samym kierunku zwrotu.
W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się takie rozwiązanie z zale
ceniem podanym w tabeli (dla dróg o v p ≥ 60 km/h).
3. Odcinki krzywoliniowe
Stosowanie odcinków krzywoliniowych w planie jest zalecone w ce
lu:
lepszego dostosowania drogi do ukształtowania i zagospodarowania
terenu (jest to szczególnie waŜne w terenie falistym i górskim lub/i in
tensywnie zagospodarowanym),
podniesienia walorów estetycznych drogi (np. Ŝeby wyeksponować ja
kiś element architektoniczny w otoczeniu – ten element moŜe się znaj
dować na przedłuŜeniu osi trasy),
eliminacji monotonności jazdy.
2
670860192.001.png
3.1. Projektowanie łuków kołowych
W celu zapewnienia płynności i jednorodności drogi zaleca się aby:
a) wartości promieni łuków kołowych w planie były większe od najmniej
szych zalecanych (to jest waŜne przy projektowaniu nowych dróg;
wartości mniejsze dopuszcza się do stosowania w uzasadnionych
przypadkach, np. przy modernizacji istniejących odcinków),
(zaleca się stosowanie moŜliwie duŜych promieni)
dla określonej v p , R R MIN ZAL
b) dla kątów zwrotu Γ < 9 ° zaleca się stosowanie większej długości łuku
kołowego (przed wpisaniem krzywych przejściowych) niŜ podane w
tabeli
3
670860192.002.png
c) łuki kołowe następujące po odcinkach prostych spełniały warunek
podany w tabeli
Oznacza to, Ŝe im dłuŜsza prosta przed łukiem, tym łagodniej powinien
on być zaprojektowany.
d) stosunek długości promieni sąsiednich łuków kołowych nie był więk
szy niŜ podany w tabeli
4
670860192.003.png
Konstrukcja łuku kołowego
Nasze załoŜenia (dane):
odczytać (pomierzyć po przeskalowaniu z dokładnością do 1 cm) od
ległości AW oraz WB
odczytać kąt Γ ( Γ kąt zwrotu trasy).
Wyznaczamy kolejno:
odcinki stycznej głównej T,
T
=
R
tg
Γ
2
odległość Z od środka łuku do wierzchołka W, odmierzoną na dwu
siecznej (tj. jedna z metod wyznaczania tej wartości),
Z
=
R
1 Γ
1
COS
2
długość łuku kołowego Ł ,
ý =
Π R
Γ
180
odcinek krzywoliniowy moŜe pozostać w postaci tylko łuku kołowego
jeśli zastosowano odpowiednio długi promień R przy załoŜonej pręd
kości projektowej v p ,
5
670860192.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin