Zagrożenia współczesnej młodzieży (Ic) - konspekt i scenariusz.docx

(19 KB) Pobierz

Konspekt lekcji wychowawczej w klasie I c,

13.10.2011r.

 

1. Temat lekcji: Zagrożenia współczesnej młodzieży.

2. Cele:             

·         Cele dydaktyczne:

o        poznawcze:

§         Poznanie zagrożeń współczesnej  młodzieży.

o        kształtujące:

§         Umiejętność scharakteryzowania i rozpoznania zagrożeń współczesnej młodzieży.

o        wychowawcze:

§         Umiejętność współpracy w grupie.

§         Świadomość występowania zagrożeń, które głównie dotyczą młodych ludzi i w razie konieczności potrafi się przed nimi uchronić.

·         Cele operacyjne – Uczeń potrafi:

o        wskazać główne zagrożenia współczesnego nastolatka,

o        scharakteryzować je, wymienić ich przyczyny i skutki;

o        współpracować z rówieśnikami, słucha ich wypowiedzi a także dzieli się własnymi przemyśleniami;

o        stworzyć listę metod, które pozwolą uchronić się przed zagrożeniami.

o        uchronić się przed zagrożeniami.

3. Metody nauczania:

·         burza mózgów – w części wstępnej lekcji,

·         praca w grupach – w części właściwej lekcji,

·         drama – w części końcowej lekcji,

4. Środki dydaktyczne:

·         Karta pracy.

5. Bibliografia:

·         Metodyczna:

o        H. Hamer, Klucz do efektywności nauczania. Poradnik dla nauczycieli, Warszawa 1994.


Scenariusz lekcji – Szczegółowy plan lekcji w klasie I c,

13.10.2011r.

 

I. Działania wstępne:

 

·         działania porządkowe: powitanie, sprawdzenie obecności,

·         działania właściwe:

o        Burza mózgów: Uczniowie wymieniają główne zagrożenia współczesnej młodzieży, które nauczyciel zapisuje na tablicy.

II. Część właściwa:

1.       Praca w grupach. Uczniowie zostają podzieleni na 5 grup. Każda z nich otrzymuje kartę pracy uwzględniającą inne zagrożenie:

 

·         Grupa I - narkotyki: Dlaczego młodzież po nie sięga? Jakie są skutki brania narkotyków? Jak skutecznie odmawiać? Scenka: Ktoś proponuje ci narkotyki. Odrzuć jego propozycję. Uzasadnij swoją decyzję.

·         Grupa II - alkohol: Dlaczego młodzież sięga po alkohol? Jakie są skutki picia alkoholu? Jak skutecznie odmawiać? Scenka: Jesteś na imprezie. Kolega namawia cię do picia alkoholu. Przekonaj go, że można dobrze się bawić bez tej używki.

·         Grupa III - papierosy: Dlaczego młodzież sięga po papierosy? Jakie są skutki palenia papierosów? Jak skutecznie odmawiać? Scenka: Przekonaj kolegę, żeby nie palił w twojej obecności.

·         Grupa IV - sekty: Czym są? Jakie cechy osobowości decydują o tym, że dana osoba staje się członkiem sekty? Scenka : Ukaż skutki przynależności do sekty.

·         Grupa V - agresja: Czym jest? Co ją wywołuje? Jak jej zapobiegać? Scenka: Ukaż przykładowy sposób zwalczania agresji.

 

III. Działania końcowe:

 

2.       Uczniowie prezentują klasie efekty swojej pracy. Nauczyciel uzupełnia wypowiedzi uczniów w oparciu o przygotowane przez siebie materiały.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin