Konspekt lekcji wychowawczej w klasie I c,
13.10.2011r.
1. Temat lekcji: Zagrożenia współczesnej młodzieży.
2. Cele:
· Cele dydaktyczne:
o poznawcze:
§ Poznanie zagrożeń współczesnej młodzieży.
o kształtujące:
§ Umiejętność scharakteryzowania i rozpoznania zagrożeń współczesnej młodzieży.
o wychowawcze:
§ Umiejętność współpracy w grupie.
§ Świadomość występowania zagrożeń, które głównie dotyczą młodych ludzi i w razie konieczności potrafi się przed nimi uchronić.
· Cele operacyjne – Uczeń potrafi:
o wskazać główne zagrożenia współczesnego nastolatka,
o scharakteryzować je, wymienić ich przyczyny i skutki;
o współpracować z rówieśnikami, słucha ich wypowiedzi a także dzieli się własnymi przemyśleniami;
o stworzyć listę metod, które pozwolą uchronić się przed zagrożeniami.
o uchronić się przed zagrożeniami.
3. Metody nauczania:
· burza mózgów – w części wstępnej lekcji,
· praca w grupach – w części właściwej lekcji,
· drama – w części końcowej lekcji,
4. Środki dydaktyczne:
· Karta pracy.
5. Bibliografia:
· Metodyczna:
o H. Hamer, Klucz do efektywności nauczania. Poradnik dla nauczycieli, Warszawa 1994.
Scenariusz lekcji – Szczegółowy plan lekcji w klasie I c,
I. Działania wstępne:
· działania porządkowe: powitanie, sprawdzenie obecności,
· działania właściwe:
o Burza mózgów: Uczniowie wymieniają główne zagrożenia współczesnej młodzieży, które nauczyciel zapisuje na tablicy.
II. Część właściwa:
1. Praca w grupach. Uczniowie zostają podzieleni na 5 grup. Każda z nich otrzymuje kartę pracy uwzględniającą inne zagrożenie:
· Grupa I - narkotyki: Dlaczego młodzież po nie sięga? Jakie są skutki brania narkotyków? Jak skutecznie odmawiać? Scenka: Ktoś proponuje ci narkotyki. Odrzuć jego propozycję. Uzasadnij swoją decyzję.
· Grupa II - alkohol: Dlaczego młodzież sięga po alkohol? Jakie są skutki picia alkoholu? Jak skutecznie odmawiać? Scenka: Jesteś na imprezie. Kolega namawia cię do picia alkoholu. Przekonaj go, że można dobrze się bawić bez tej używki.
· Grupa III - papierosy: Dlaczego młodzież sięga po papierosy? Jakie są skutki palenia papierosów? Jak skutecznie odmawiać? Scenka: Przekonaj kolegę, żeby nie palił w twojej obecności.
· Grupa IV - sekty: Czym są? Jakie cechy osobowości decydują o tym, że dana osoba staje się członkiem sekty? Scenka : Ukaż skutki przynależności do sekty.
· Grupa V - agresja: Czym jest? Co ją wywołuje? Jak jej zapobiegać? Scenka: Ukaż przykładowy sposób zwalczania agresji.
III. Działania końcowe:
2. Uczniowie prezentują klasie efekty swojej pracy. Nauczyciel uzupełnia wypowiedzi uczniów w oparciu o przygotowane przez siebie materiały.
chahaviah