ściąga.doc

(169 KB) Pobierz
KONCEPCJA PRAWA WG CYCERONA:

KONCEPCJA PRAWA WG CYCERONA:

- koncepcja polis,

- państwo jest sprawą ludu, czyli ogólne zgromadzenie zespolone na podstawie uznania wspólnego prawa i dla pożytku wynikającego dla całej wspólnoty,

- państwo to naród,

- przemiany koncepcji nastąpiły w pryncypacie i dominacie,

IDEAŁ POLITYKA:

- życie wg cnót,

- polityk powinien posiadać władze i szanować cnotę mądrości,

- przestrzeganie zasad współżycia międzyludzkiego,

- polityk wydaje polecenia i zakazy ale sam musi też przestrzegać zasad prawa,

- wypełnianie swoich zadań z zachowaniem umiaru,

- powinien cechować się skromnością i spokojem.

OBOWIĄZKI POLITYKA:

- senator powinien brać udział w posiedzeniach senatu,

- powinien wypowiadać się w kwestiach merytorycznych z umiarkowaniem,

- powinien charakteryzować się znajomością państwa i prawa,

- unikanie stosowania przemocy i gwałtu,

- przestrzeganie zasad moralnych i nienaganna obyczajowość

PRZYWARY POLITYKÓW:

- są czasem złym przykładem dla społeczeństwa,

- brak wiedzy o stanie państwa,

- nadmierne zabieganie o urzędy i stosowanie przekupstwa,

- chciwość polityków,

- zaspokajanie potrzeb tylko nielicznych grup społecznych,

- stosowanie niedozwolonych metod socjotechnicznych,

- dostosowywanie retoryki politycznej wyłącznie do populistycznych potrzeb społecznych

USTRÓJ RZYMU:

I okres KRÓLEWSKI – od 753rpne do 510(509)r. P.n.e. – od założenia Rzymu przez Romulusa do wypędzenia królów etruskich

II okres REPUBLIKI – od 510(509)r. P.n.e. do 27rpne – od wypędzenia królów do początku pryncypatu

III okres PRYNCYPATU – od 16.01.27rpne do 284r – Oktawian otrzymał zaszczytny przydomek Augustus (Wspaniały)

IV okres DOMINATU – od 284r – wraz z objęciem przez Dioklecjana urzędów

KRÓLESTWO - gospodarka oparta na rolnictwie i hodowli, wymiana handlowa.

KRÓL – REX

-najwyższa władza – IMPERIUM, wspierany przez Senat, władza nad wojskiem, wymiarem sprawiedliwości, władza kapłańska, nie była to władza absolutna

-władza obieralna

-miał prawo pobierać daniny na potrzeby prowadzenia wojny, ogłaszał pobór i dowodził wojskiem

-urząd mógł zostać opróżniony jedynie w wyniku śmierci króla, następce wybierano podczas Zgromadzenia Ludowego

-w okresie bezkrólewia senat powoływał co 5 dni INTERREXA, aż do wyboru nowego króla. Podczas bezkrólewia część władzy królewskiej przechodziła na PATRES – przywódców rodów (GENS) tworzących senat

SENAT:

-członkowie to PATER FAMILIAS, wybrani przez króla, około 100 członków, później 300

-organ doradczy

-zatwierdzał uchwały kurialne obywateli

ZGROMADZENIA KURIALNE:

-COMITA CURIATA – uprawnienia religijne, administracyjne, militarne, polityczne

-przewodniczył CURIO MAXIMUS

-uchwalano ustawy ważne dla społeczeństwa i podejmowano czynności cywilnoprawne min. Sporządzano testamenty, dokonywano adopcji

KLASY SPOŁECZNE:

- 3 TRIBUS – ROMANES (Latynowie), LUCERES (Etruskowie), TITIES (Sabinowie)

- 1 TRIBUS = 10 CURIAE = 100 GENTES = 300 FAMILIAE

-Reforma SERWILUSZA TULIUSZA – końcówka okresu królewskiego: nowy podział społeczeństwa – cenzus majątkowy – 5 klas majątkowych:

1- min. 20 jugerów ziemi, wystawiała 80 centurii ciężkozbrojnej piechoty (hełm, tarcza, pancerz, nagolenniki, napierśnik, włócznia i miecz) + 18 centurii jazdy (equites)

2- min. 15 jugerów ziemi, wystawiała 20 centurii ciężkozbrojnej piechoty (hełm, tarcza, nagolenniki, napierśnik, włócznia i miecz)

3- min. 10 jugerów ziemi, wystawiała 20 centurii ciężkozbrojnej piechoty (hełm, tarcza, napierśnik, włócznia i miecz)

4- min. 5 jugerów ziemi, wystawiała 20 centurii lekkozbrojnej piechoty (włócznia i oszczep)

5- min. 2 jugery ziemi, wystawiała 30 centurii zbrojnych tylko w proce i kamień

REPUBLIKA:

RYS HISTORYCZNY – 3 podokresy:

1)od upadku królestwa do wojen punickich

-wzrost gospodarczy, terytorialny i demograficzny Rzymu, handel ograniczony do wymiany dóbr podstawowych

-wojna z Gallami w 386, zwycięstwo nad Latynami i rozwiązanie Związku Latyńskiego w 338

-podbój nowych terenów w tym Sycylii

-walka plebejuszy z patrycjuszami spowodowana różnicami w położeniu społecznym i prawnym; secesja jako instrument polityki nacisku, efektem było zrównanie uprawnień w zakresie prawa prywatnego i publicznego – LEX HORTENSIA z 286rpne – prawo plebejskie obowiązuje również patrycjuszy

2)od wojen punickich do śmierci Gaiusza Semproniusza – młodszego z braci Grakchów.

-dalszy rozwój terytorialny i demograficzny Rzymu

-zanik podziałów społecznych i powstanie nowej arystokracji – NOBILITAS,

-nowe konflikty społeczne

-Rzym staje się supermocarstwem

-rozwój handlu rzemiosła, Rzym jako centrum handlowe uwczesnego świata

-rozwój latyfundiów i zmiany w rolnictwie

3)od Grakchów do upadku republiki:

-niedostosowanie administracji do imperialnych dążeń państwa

-podział elit rządzących na OPTYMATÓW i POPULARÓW

-reformy państwa – agrarne i społeczne

-zmiana systemu głosowania z jawnego na tajne,

-ochrona obywateli przed samowolą urzędników

-powstanie AGITACJI – LIBERTAS.

REPUBLIKA:

-władza w rękach urzędników, sprawowana kadencyjnie – 1 rok, bezpłatnie na zasadach kolegialności – min. 2 urzędników posiadających te same uprawnienia (jeden ma prawo sprzeciwu do drugiego – INTERCESSIO).

-POTESTAS – władza wszystkich urzędników -prawo wydawania EDYKTÓW (tylko urzędnicy wyżsi, a z niższych edyl kurulny), zwoływania zgromadzeń ludowych i plebejskich, zwoływania senatu, nakładania kar pieniężnych

-IMPERIUM – władza KONSULA, PRETORA, DYKTATORA i MAGISTER EQUITUM – oprócz wyżej wym. mogli stosować środki przymusu bezpośredniego – aresztowanie, zatrzymanie, chłosta

-CURSUS HONORUM – zasady kariery urzędniczej, ustalona hierarchia urzędów: wejście do Senatu jedynie poprzez sprawowanie określonych urzędów, zachowanie ustalonej hierarchii, zachowanie odstępu czasowego pomiędzy sprawowaniem poszczególnych urzędów, posiadanie określonego wieku przez kandydata na dany urząd.KOLEJNOŚĆ: KWESTOR(31 lat)- EDYL(37) – PRETOR(40) – KONSUL(43)

-odpowiedzialność cywilna i karna za szkody wyrządzone podczas sprawowania urzędów, mogli zostać pociągnięci do odpowiedzialności podczas kadencji z wyjątkiem KONSULA I CENZORA (dopiero po upływie kadencji)

- MAGISTRATUS – podział na urzędników wyższych – MAGISTRATUS MAIORES (konsul, pretor, dyktator) i niższych – MAGISTRATUS MINORES.

URZĘDNICY WYŻSI – MAGISTRATUS MAIORES – władza imperium:

1. DYTATOR – DICTATOR:

-urzędnik nadzwyczajny powoływany jedynie w sytuacjach zagrożenia państwa

-kadencja trwała tylko 6m-cy, wyjątkowo dłużej

-powoływany spośród konsulów zatwierdzonych przez Senat, do zadań militarnych

-nominacja musiała być zatwierdzona przez senat

-IMPERIUM MAIUS – władza dyktatora, mógł ją wykonywać dopiero po udzieleniu mu LEX CURIATA,

-była możliwość nadzwyczajnego mianowania dyktatora na polu walki – bez „formalności”

-miał uprawnienia cywilne, administracyjne i sądownicze

-decyzje podejmował samodzielnie

-prawo do orszaku z 24 liktorów

2. KONSUL – CONSUL:

-min. 43 lata, kadencja 1 rok,

-jednocześnie było powoływanych 2 konsulów o takich samych uprawnieniach,

-wybierany na Zgromadzeniach Centurialnych którym przewodniczył urzędnik ranga wyższą lub taką samą (czyli dyktator lub konsul)

-władza IMPERIUM – wojskowa, cywilna i sądownicza

-w zakresie wł. Sądowniczej ograniczało go tzw. PROVOCATIO AD POPULUM – obywatele mogli odwoływać się od jego wyroków śmierci czy chłosty do zgromadzeń ludowych

-wybierany zawsze 15 marca

-zakres władzy podobny do władzy królewskiej

-władza kolegialna, drugiemu konsulowi przysługiwało INTERCESSIO – sprzeciw wobec decyzji współurzędującego, potem zmieniono to przez wprowadzenie zasady samodzielnego sprawowania władzy przez miesiąc

-prawo do orszaku z 12 liktorów z rózgami - FASCES, prawo do noszenia purpurowej togi w uroczystości, do zasiadania na SELLA CURULIS

3. PRETOR MIEJSKI – PRAETOR URBANUS:

-min. 40 lat, kadencja 1 rok

-władza wojskowa, sądownicza, administracyjna i cywilna

-prawo przewodzenia Zgromadzeniu Ludowym podczas wybierania urzędników niższych

-prawo wydawania edyktów w zakresie władzy sądowniczej, decydował o wszczęciu procesu lub odrzuceniu pozwu

-władza ograniczona do miasta Rzymu

-prawo do noszenia purpury w określone dni i w czasie wjazdu triumfalnego, do zasiadania na STELLA CURULIS i do orszaku liktorów niosących FASCES

 

PRAETOR PEREGRINUS:

-od 242rpne, powołany do rozstrzygania sporów pomiędzy obcokrajowcami, lub pomiędzy obcokrajowcami a obywatelami rzymskimi

URZĘDNICY NIŻSI – MAGISTRATUS MINORES – bez władzy Imperium:

1. KWESTOR - QUAESTORES:

-min. 30 lat, prowadził procesy przeciwko oskarżonym o morderstwo

-sprawował piecze nad kasą państwową, w szczególności nad przychodami i wydatkami Senatu

-pod ich opieką znajdowały się teksty uchwalonych ustaw i uchwał Senatu

-miano Kwestorów posiadali również urzędnicy posyłani przez Senat do prowincji

-odpowiedzialni przed konsulami

-od IIIwpne liczba ich została zwiększona z 4 do 8, za czasów SULLI do 20 a CEZAR podniósł do 40

-istnieli również inni Kwestorzy którzy sprawowali piecze nad np. akweduktami lub administracją w wojsku

2. CENZOR – CENSORES:

-wybierani co 5 lat na 1,5 roku na Zgromadzeniach Centurialnych

-przeprowadzali spis ludności – CENSUS POPULI – przedstawiali go senatorom lub wyższym urzędnikom

-spis dokumentował stan majątku, liczbę dzieci

-kontrolował moralność obywateli – nieprzestrzeganie zasad moralnych groziło niesławą

-osobnym zadaniem było układanie i przeglądanie listy senatorów

3. EDYL – AEDILES:

-4 równocześnie, min. 37 lat, przed objęciem stanowiska 2 letnia przerwa.

-EDYLOWIE PLEBEJSCY – spośród plebejuszy, piecza nad świątyniami

-EDYLOWIE KURULNI – tylko patrycjusze – piecza nad miejscami i placami publicznymi – targowiska, wyposażeni we władzę policyjną, mieli możliwość stosowania przymusu bezpośredniego – COERCITIO, na targowiskach byli uprawnieni do sprawdzania miar i wag, posiadali uprawnienia sądownicze co do sporów na targowiskach. Instrumentem władzy był EDYKT. Zakazywali gier hazardowych, organizowali rozrywki publiczne.

TRYBUNI LUDOWI:

-Urzędnicy powoływani dla ochrony niższych klas społecznych

-wybierani przez Zgromadzenie Plebejskie

-ich liczba zależała od potrzeb mas plebejskich

-do ich zadań należała obrona plebejuszy przed nadużyciami władzy ze strony najwyższych urzędników

-prawo do aresztowania i umieszczenia w więzieniu

-prawo do występowania z oskarżeniem przeciwko byłym urzędnikom

-mogli zgłaszać na Zgromadzeniach Plebejskich projekty ustaw

-skazywali na kary pieniężne patrycjuszy i plebejuszy

SENAT:

-organ doradczy i decyzyjny

-senatorów wyznaczał CENZOR

-kompetencje dot. Wszystkich spraw państwowych, finansów publ, ogłoszenie poboru wojskowego, wypowiedzenie wojny, administrowanie Italią i prowincjami

-przyjmował i wysyłał delegacje posłów, posłów wybierano spośród stanu senatorskiego, delegacje składały się z 2 do 5 osób, czasem nawet 10.

-ustalał kalendarz

-Wprowadzał podatki

-mianował dowódców legionów

-wysyłał wysłanników podczas operacji wojskowych

-inicjowanie kolegiów kapłańskich do wydawania stosownych dekretów

-przynależność do stanu senatorskiego nobilitowała senatora i jego rodzinę

ZGROMADZENIE LUDOWE – COMITIA:

1. ZGROMADZENIE KURIALNE – COMITIA CURIATA:

-najstarsze z pozostałych

-zwoływane przez urzędników posiadających IMPERIUM

-zadania: ogłaszanie wojny, pokoju, wybór najwyższych urzędników, dokonywanie najważniejszych aktów prawnych, sporządzanie testamentów

2. ZGROMADZENIA CENTURIALNE – COMITIA CENTURIATA:

-wprowadzone podziałem na centurie ze wzg. Na status społeczny

-powstałe wraz z pojawieniem się pieniądza bitego w Rzymie

-zarówno patrycjusze jak i plebejusze

-zadania: wymiar sprawiedliwości w sprawach karnych zagrożonych karą śmierci, wybór urzędników wyższych

3. ZGROMADZENIA TRYBUSOWE – COMITIA TRIBUTA:

-podstawą tu było miejsce zamieszkania a nie cenzus majątkowy,

-zwoływane przez konsula lub pretora,

-Uprawnienia ustawodawcze w niewielkim zakresie oraz prawo nakładania kar pieniężnych

-prawo dokonywania wyboru niższych urzędników – magistratus minores

ZGROMADZENIA PLEBEJSKIE – CONCILIA PLEBIS:

-dla plebejuszy, w celu wyboru urzędników plebejskich

-tworzenie prawa dla plebejuszy – potem prawo to obowiązywało również patrycjuszy

-prawo do wymiaru sprawiedliwości w sprawach karnych mniejszej wagi

PODZIAŁ TERYTORIALNY:

-podstawową zasadą w okresie republikańskim była dwutorowość administrowania terytoriami zależnymi od Rzymu. Inne zasady zarządzania obowiązywały w Italii inne zaś w prowincjach.

ITALIA:

-Istniejące miasta powiązane ze sobą były przymierzami, początkowo strony przymierza były równe ale w miare rosnącej potęgi Rzym poprzez takie przymierza uzależniał narody od siebie.

-Narody które nie chciały się podporządkować Rzymowi po podbiciu były traktowane jak niewolnicy, pozbawieni własnych praw i autonomii

-od IIIw miasta położone wokół Rzymu zwłaszcza w Lacjum były administracyjnie włączane do Rzymu lub zachowywały częściową autonomię – takie miasta zaczęto nazywać MUNICYPIAMI, w municypiach na dawnych terenach Etrusków istniał urząd dyktatorów, w innych na wzór konsulów utworzono urząd DUOWIRÓW.W każdym z nich funkcjonował senat, curia lub ordo decurionum

-innym typem kolonizacji były KOLONIE – miasta tworzone od początku, w których osiedlali się mieszkańcy Rzymu i Lacjum – posiadały one organizacje na wzór Rzymu.

PROWINCJE:

-były poza Italią, powstały na podstawie ustawy LEX DATA, grunty należały do narodu Rzymskiego, znoszono autonomie poszczególnych narodów i wprowadzano organizację jednolitą dla całego danego terenu.

-prowincje obłożone były podatkiem od gruntów lub dziesięciną

-na czele prowincji stał konsul lub pretor piastujący urząd w Rzymie.

-instrumentem zarządcy był edykt, miał on do dyspozycji wojsko.

PRYNCYPAT – od 16.01.27r. pne:

-istnienie podwójnej administracji państwa – obok adm. Republikańskiej powstała nowa adm. Zalezna od cesarza. Stworzenie Cesarstwa Rzymskiego, zastąpienie urzędników wybieranych urzędnikami mianowanymi

-16.01.27rpne OKTAWIAN otrzymał przydomek AUGUSTUS – wspaniały

PRINCEPS

-pierwszy obywatel, senator

-stworzył własną administrację wzorowaną na wojskowej, stworzenie sądownictwa cesarskiego

-dwoistość administracji pozwoliła na scentralizowanie władzy i skupieniu jej w rękach cesarza i jego administracji

-August otrzymał prawo układania listy senatorów, uprawnienia trybuna ludowego, miał nietykalność osobistą, prawo zwoływania Zgromadzeń Ludowych i występowania na nich z wnioskami, prawo sprzeciwu wobec uchwał senatu i innych urzędników, prawo do stosowania środków przymusu bezpośredniego – COERCITIO, decydował o wojnie i pokoju,  o zakładaniu kolonii, przyznawał obywatelstwo rzymskie, tworzył prawo, za życia wyznaczał swego następcę

-w 23r senat przyznał Augustowi władzę PROKONSULARNA – władza nad całym terytorium rzymskim, a w 12r został najwyższym kapłanem – władza sakralna

-jego władze określano – IMPERIUM MAIUS INFINITUM

CURATORES:

-  odpowiadali za bezpieczeństwo na głównych drogach tranzytowych w Italii, za budowle publiczne np. świątynie, za stan kanalizacji, za bezpieczeństwo nad Tybrem

-wszyscy CURATORES tworzyli kolegium w którym obowiązywała odpowiednia hierarchia, pochodzili oni ze stanu senatorskiego.

-najważniejszy był Curatores AQUARUM – odpowiedzialny za zaopatrzenia Rzymu w wodę pitną

-mieli prawo noszenia togi, zasiadania na krześle z kości słoniowej i byli poprzedzani w mieście przez orszak urzędników pomocniczych, a poza miastem przez liktorów

PRAEFECTI:

-duża ilość urzędników o różnych kompetencjach

-wybierani spośród kwitów

-praefecti saturni – mianowani przez Princepsa w liczbie 3, sprawowali piecze nad kasą państwową

PRAEFECTUS URBI

-dowodził 4 kohortami uzbrojonych ludzi, niewielkie uprawnienia sądownicze, kontrola nad bankierami

-bezpieczeństwo w mieście, najwyższa władza policyjna, mógł stosować przymus, mógł wyzwalać niewolników

PRAEFECTUS VIGILUM

-odpowiadał za gaszenia pożarów w Rzymie i za bezpieczeństwo miasta w nocy.

-ścigał sprawców podpaleń, mógł kazać chłostą

PRAEFECTUS ANNONAE

Odpowiadał za dostawy żywności do Rzymu, kontrolował rynek zbożowy, zajmował się dystrybucją taniego lub darmowego zboża

PRAEFECTUS AEGYPTI

-prefekt ustanowiony do zarządzania Egiptem, szerokie uprawnienia w tym sądownicze

PRAEFECTUS PRAETORIO

-odpowiadał za bezpieczeństwo osobiste cesarza, z czasem nabrał ogromnego znaczenia i zaczęto uważać go za drugą najważniejszą osobę w państwie, dowodził jednostkami stacjonującymi w Italii, urząd ten piastowali najwięksi prawnicy rzymscy.

LEGATI AUGUSTI PRO PREATORE:

-reprezentowali władzę cesarza w prowincjach

-mianowani i odwoływani przez cesarza

-wydawali edykty o charakterze generalnym i abstrakcyjnym, administracyjnym

-byli instytucją apelacyjną dla wyroków wydanych przez sądy municypalne

-mogli wymierzać kary, łącznie z karą śmierci, za wyjątkiem obywateli rzymskich

-uprawnienia związane z kultem publicznym w prowincjach, zarządzanie administracją publiczną

KANCELARIA CESARSKA:

-stanowiła najważniejszą część administracji cesarskiej

-zajmowała się przygotowaniem wszystkich czynności cesarza prywatnych jak i publicznych – porównać można ją z kancelarią prezydenta

-urzędnicy kancelarii mianowani i odwoływani byli przez cesarza

-dzieliła się na 7 departamentów

CONSILIA PRINCIPIUM

-organ doradczy cesarza

-wydawał wyroki potem potwierdzał je sam cesarz, mogli wychodzić z propozycją konstytucji

-cesarz za każdym razem mógł zmieniać skład

-zasiadali przedstawiciele senatu, kwitów, najbliższej rodziny cesarza, a także eksperci z danej dziedziny

DOMINAT ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin