Konspekt lekcji dla klasy IV: "Od śmiechu do łez, czyli co i jak komunikuje rysunek lub tekst"
CELE KSZTAŁCĄCE1.Poznanie roli emocji w odbiorze tekstów słownych i pozasłownych.2.Kształcenie umiejętności czytania ze zrozumieniem.3.Rozwijanie sprawności językowej poprzez wypowiedzi na określony temat.4.Poznanie znaczenia pojęcia żartu rysunkowego i informacji prasowej.5.Kształcenie umiejętności przekonującego argumentowania.CELE WYCHOWAWCZE1.Wdrażanie do samodzielnego odbioru tekstów kultury.2.Doskonalenie dyscypliny pracy.METODA NAUCZANIA1.Praca indywidualna.2.Samodzielna praca z tekstem.TYP LEKCJILekcja problemowa (z elementami ćwiczeniowej).POMOCE DYDAKTYCZNE1.Powiększony rysunek Zbigniewa Lengrena („Oddaję słuchawkę tatusiowi”) z podręcznika „To Lubię. Teksty i zadania. Książka ucznia. Klasa IV” (Z. A. Kłakówna, B. Dyduch, M. Jędrychowska, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 2000, str. 90.).2.Notatka prasowa „Z prasowej kroniki wypadków. Piesi i dzieci”. Podręcznik „To Lubię. Teksty i zadania. Książka ucznia. Klasa IV” (Z. A. Kłakówna, B. Dyduch, M. Jędrychowska, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 2000, str. 90.).3.Wycinki prasowe.TOK LEKCJI1.Czynności wstępne. Sprawdzenie obecności i gotowości uczniów do lekcji.2.Przedstawienie tematu i celów lekcji.Na dzisiejszej lekcji będziemy bardzo uważnie przyglądali się słowom, ale też rysunkom. Wszystko po to, by – z perspektywy odbiorców, czytelników – ustalić, w jaki sposób określone teksty wzbudzają w nas określone emocje, uczucia. Spróbujemy też zastanowić się nad funkcją humoru, ale też np. tragizmu w różnych przekazach (książki, gazety, reklama). Niejako przy okazji – poznamy niektóre sekrety autorów, stawiających sobie za cel straszenie, ostrzeganie czy też rozśmieszanie innych.3.Skąd w przekazach ikoniczno-werbalnych bierze się humor.Wykorzystanie powiększonego rysunku Zbigniewa Lengrena „Oddaję słuchawkę tatusiowi”:-Dzieci oglądają sam rysunek (bez podpisu) powiększony i „przyczepiony” do tablicy. Ich zadaniem jest opowiedzenie go.-Dołączenie podpisu – interpretacja całości. Efekt humorystyczny wynika ze zderzenia rysunku i słów (podpisu). Z niespodzianki.4.„Z prasowej kroniki wypadków”, czyli jak poinformować i ostrzec.-Głośne przeczytaniem notatki prasowej „Piesi i dzieci”.-Rozmowa na temat tego, co buduje „ponurą” tonację emocjonalną (dane wykorzystane w notatce, potwierdzające jej wiarygodność; domniemane źródła informacji – policja, pogotowie ratunkowe; nieszczęścia kryjące się za liczbami).5.Wykonanie zadań indywidualnych.-Każde dziecko otrzymuje jeden z wycinków prasowych, różnych w tonacji emocjonalnej (śmieszne cytaty, żarty językowe i słowne, notatki prasowe np. z rubryki „Zdarzenia”, krótkie artykuły).a)Co jest tematem tekstu czy rysunku?b)Jakie wzbudza on w Tobie emocje?c)Z czego one wynikają?-Zadania polega na odpowiedzi na następujące pytania:-Dzieci przedstawiają swoje obserwacje i wnioski.6.Podsumowanie.Użyteczność i zróżnicowanie funkcji komunikatów słownych i pozasłownych.7.Redagowanie i zapis do zeszytu notatki.Praca domowaW gazecie znajdź tekst bądź rysunek – taki, który Cię rozśmiesza lub taki, który Cię przed czymś ostrzega. Wklej go do zeszytu i wyjaśnij, dlaczego odebrałeś go w taki sposób.
prosze