Wprowadzenie do metodyki nauczania literatury języka polskiego - sylabus.doc

(26 KB) Pobierz

Założenia (opisowo):

Przedmiot ma na celu teoretyczne (wstępne) przygotowanie studentów do zawodu                                                      nauczyciela polonisty.
              Przedmiot należy do bloku nadobowiązkowego realizowanego w przypadku wyboru dodatkowej oferty               edukacyjnej proponowanej przez CEN i w przypadku studentów polonistyki jest niezbędny do               uzyskania zaświadczenia o przygotowaniu pedagogicznym.
              Studenci zapoznają się z podstawowymi pojęciami i problemami dydaktyki polonistycznej, a następnie               wykorzystują tę wiedzę na zajęciach metodycznych oraz podczas praktyk ciągłych i śródrocznych.


Skrócony opis: Problematyka wykładów obejmuje następujące zagadnienia:

 

1. Język polski jako przedmiot szkolny a dydaktyka polonistyczna

2. Koncepcje kształcenia polonistycznego

3. Edukacja polonistyczna w kontekście Podstawy programowej i standardów egzaminacyjnych

4. Program wykładnią koncepcji pedagogicznej

5. Metody nauczania na języku polskim

6. Planowanie pracy dydaktycznej na języku polskim

7. Konspekt lekcji z języka polskiego

8. Lekcja – podstawowa forma organizacyjna nauczania i uczenia się

9. Ocenianie osiągnięć uczniów

10. Rozwijanie sprawności językowej uczniów

11. Kształcenie umiejętności pisania

12. Podręcznik – podstawowa pomoc dydaktyczna

13. Uczniowie o specjalnych potrzebach edukacyjnych na języku polskim

14. Kształcenie literackie i językowe w kontekście zmian na maturze

15. Kompetencje szkolnego polonisty

Literatura:

1. Doskonalenie warsztatu nauczyciela polonisty, red. Anna Janus-Sitarz, Kraków 2005

2. Kompetencje nauczyciela polonisty we współczesnej szkole, red. E. Bańkowska, A. Mikołajczuk,               Warszawa 2006

3. J. Kowalikowa, Narodziny nauczyciela polonisty. Kraków 2006

4. Polonista w szkole. Podstawy kształcenia nauczyciela polonisty, red. Anna Janus-Sitarz, Kraków               2004

5. Z. Uryga, Godziny polskiego, Warszawa-Kraków 1996: PWN

6. Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla liceów ogólnokształcących, liceów profilowanych,               techników, uzupełniających liceów ogólnokształcących i techników uzupełniających. Język polski [w:]               „Dziennik Ustaw” 2009 nr 4 (z 23 grudnia 2008) (zob.: www.men.waw.pl)

Efekty uczenia:  Po zakończeniu wykładów student powinien:

              - rozumieć specyfikę języka polskiego jako przedmiotu szkolnego;

- znać koncepcje kształcenia polonistycznego i rozumieć ich walory i ograniczenia;

- rozumieć funkcję podstawy programowej i jej rolę wobec programu nauczania i standardów wymagań nauczania;

- znać repertuar metod nauczania na języku polskim;

- znać zasady planowania i organizowania procesu kształcenia literackiego i językowego oraz               konstruowania lekcji;

- znać funkcje podręczników i wiedzieć, od czego zależy ich wybór;

- wiedzieć, jakie grupy uczniów wymagają specjalnego traktowania i jak organizować z nimi pracę;

- rozumieć zależność między kształtem egzaminu a procesem kształcenia.

Kryteria oceniania: Przedmiot kończy się zaliczeniem. Warunkiem jego zdobycia jest napisanie testu sprawdzającego znajomość wprowadzonych pojęć.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin