Założenia (opisowo):
Przedmiot ma na celu teoretyczne (wstępne) przygotowanie studentów do zawodu nauczyciela polonisty. Przedmiot należy do bloku nadobowiązkowego realizowanego w przypadku wyboru dodatkowej oferty edukacyjnej proponowanej przez CEN i w przypadku studentów polonistyki jest niezbędny do uzyskania zaświadczenia o przygotowaniu pedagogicznym. Studenci zapoznają się z podstawowymi pojęciami i problemami dydaktyki polonistycznej, a następnie wykorzystują tę wiedzę na zajęciach metodycznych oraz podczas praktyk ciągłych i śródrocznych.
Skrócony opis: Problematyka wykładów obejmuje następujące zagadnienia:
1. Język polski jako przedmiot szkolny a dydaktyka polonistyczna
2. Koncepcje kształcenia polonistycznego
3. Edukacja polonistyczna w kontekście Podstawy programowej i standardów egzaminacyjnych
4. Program wykładnią koncepcji pedagogicznej
5. Metody nauczania na języku polskim
6. Planowanie pracy dydaktycznej na języku polskim
7. Konspekt lekcji z języka polskiego
8. Lekcja – podstawowa forma organizacyjna nauczania i uczenia się
9. Ocenianie osiągnięć uczniów
10. Rozwijanie sprawności językowej uczniów
11. Kształcenie umiejętności pisania
12. Podręcznik – podstawowa pomoc dydaktyczna
13. Uczniowie o specjalnych potrzebach edukacyjnych na języku polskim
14. Kształcenie literackie i językowe w kontekście zmian na maturze
15. Kompetencje szkolnego polonisty
Literatura:
1. Doskonalenie warsztatu nauczyciela polonisty, red. Anna Janus-Sitarz, Kraków 2005
2. Kompetencje nauczyciela polonisty we współczesnej szkole, red. E. Bańkowska, A. Mikołajczuk, Warszawa 2006
3. J. Kowalikowa, Narodziny nauczyciela polonisty. Kraków 2006
4. Polonista w szkole. Podstawy kształcenia nauczyciela polonisty, red. Anna Janus-Sitarz, Kraków 2004
5. Z. Uryga, Godziny polskiego, Warszawa-Kraków 1996: PWN
6. Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla liceów ogólnokształcących, liceów profilowanych, techników, uzupełniających liceów ogólnokształcących i techników uzupełniających. Język polski [w:] „Dziennik Ustaw” 2009 nr 4 (z 23 grudnia 2008) (zob.: www.men.waw.pl)
Efekty uczenia: Po zakończeniu wykładów student powinien:
- rozumieć specyfikę języka polskiego jako przedmiotu szkolnego;
- znać koncepcje kształcenia polonistycznego i rozumieć ich walory i ograniczenia;
- rozumieć funkcję podstawy programowej i jej rolę wobec programu nauczania i standardów wymagań nauczania;
- znać repertuar metod nauczania na języku polskim;
- znać zasady planowania i organizowania procesu kształcenia literackiego i językowego oraz konstruowania lekcji;
- znać funkcje podręczników i wiedzieć, od czego zależy ich wybór;
- wiedzieć, jakie grupy uczniów wymagają specjalnego traktowania i jak organizować z nimi pracę;
- rozumieć zależność między kształtem egzaminu a procesem kształcenia.
Kryteria oceniania: Przedmiot kończy się zaliczeniem. Warunkiem jego zdobycia jest napisanie testu sprawdzającego znajomość wprowadzonych pojęć.
krajanka29