Kontynuacja wykladu problemy zdrowotne uczniow.doc

(22 KB) Pobierz

EDYKACJA ZDROWOTNA I PROMOCJA ZDROWIA

 

Kontynuacja wykładu: Problemy zdrowotne uczniów.

 

TIKI

Mimowolne, przymusowe, nagłe,  szybkie, nawracające i  nierytmiczne ruchy pewnych grup  mięśni lub wokalizacje.

 

Występują częściej u chłopców  niż u dziewcząt.

Czynnikiem je nasilającym jest  stres.

 

Przyczyny mogą być związane z  czynnikami genetycznymi,  urazami okołoporodowymi,  czynnikami społecznymi.

Wyróżnia się:

a. tiki ruchowe  – mruganie  oczami,grymasy twarzy,  potrząsanie głową, wzruszanie  ramionami,

 

b. tiki głosowe  (wokalne), np.  pociąganie nosem, chrząkanie,  mlaskanie,mruczenie,

 

c. tiki czuciowe  – wąchanie  swoich rąk

 

ZABURZENIA ZACHOWANIA

Dotyczą grupy nieprawidłowości,w których podstawowym kryterium jest to, że zachowanie nie mieści się w przyjętych normach prawnych,społecznych, kulturowych. Ocena zachowań jest subiektywna i bierze się w niej pod uwagę częstość występowania danego zachowania w populacji.

Przykłady zaburzeń zachowania wg klasyfikacji ICD – 10:

 

Częste lub gwałtowne, jak na okres rozwojowy dziecka, wybuchy złości,

Mściwość,

Częste wszczynanie bójek,

Okrucieństwo wobec zwierząt,

Okrucieństwo fizyczne wobec innych,

Wagarowanie rozpoczynające się przed 13 r.ż.

 

ZALECA SIĘ LECZENIE ZINTEGROWANE – TERAPIA RODZINNA, PRZYGOTOWANIE NAUCZYCIELI DO PRACY Z UCZNIEM I INDYWIDUALNA OPIEKA PSYCHOLOGICZNA LUB PSYCHIATRYCZNA NAD DZIECKIEM.

BIBLIOGRAFIA

1. Woynarowska B., Kowalewska  A., Izdebski Z., Komosińska K.,  Biomedyczne podstawy  kształcenia i wychowania,  Warszawa 2010.

 

2. Woynarowska B. (red.),  Zdrowie i szkoła, Warszawa  2000.

 

3. Komosińska K., Biomedyczne  podstawy rozwoju i wychowania,  Olsztyn 1995.

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin