Woda zamarznięta w chmurach kl II7publik.doc

(241 KB) Pobierz
KONSPEKT LEKCJI

SCENARIUSZ ZAJĘĆ

kształcenie zintegrowane

klasa IIf

 

Krąg tematyczny : Zaczarowana zima

 

TEMAT:  Woda zamarznięta w chmurach.

Zapis w dzienniku:

Zabawy kreatywne.

Wysłuchanie czytanego przez nauczyciela wiersza: "Co można rzec

o śniegu" H. Szayerowej. Wyszukiwanie w wierszu czasowników dotyczących śniegu. Wypowiedzi nt wyglądu śniegu. Gromadzenie przymiotników opisujących śnieg. Rodzina wyrazów. Redagowanie wiersza o śniegu.

Stany skupienia wody. Krążenie wody w przyrodzie. - doświadczenia

Ilustrowanie wybranego fragm. wiersza białą farbą na ciemnym tle.

Rozwiązywanie zdań matematycznych. Rozwijanie giętkości myślenia. Obliczenia w zakresie 100. Ćwiczenia wprowadzające do  obliczania obwodu prostokąta.

 

ZADANIA:

·         Wzbogacanie słownika.

·         Rozwijanie sprawności językowej - tworzenie wyrażeń opisujących cechy śniegu    i czynności wykonywane przez śnieg, budowanie rodziny wyrazów, ćwiczenia ortograficzne.

·         Wprowadzenie pojęć: stan gazowy, ciekły i stały oraz  warunków ich powstawania

·         Przypomnienie wiadomości o krążeniu wody w przyrodzie.

·         Zastosowanie elementów procesu badawczego w poznawaniu zjawisk przyrodniczych.

·         Odkrywanie własnych możliwości twórczych oraz przezwyciężanie barier poznawczo -  emocjonalnych i motywacyjnych utrudniających aktywność twórczą.

·         Rozwijanie płynności i giętkości myślenia, wyobraźni oraz ekspresji plastycznej.

·         Wykorzystanie umiejętności matematycznych w czynnościach praktycznych. Obliczenia w zakresie 100, wprowadzenie do obliczania obwodu prostokąta.

·         Rozwijanie wyobraźni przestrzennej.

·         Kształtowanie emocjonalnej więzi z przyrodą .

 

METODA: heurystyczna, doświadczenie, praca z tekstem, działalność praktyczna.

 

FORMY: Zespołowa , indywidualna.

 

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:

tekst: "Co można rzec o śniegu" H. Szayerowej. (Czytam s72), plansza przedstawiająca krążenie wody w przyrodzie, czajnik z gorącą wodą, termos z kawałkami lodu lub śniegu, talerzyk, gadawka, plakietki ze śnieżynkami  w 6 kolorach (po 4 z każdego) i 12 podwójnych wzorach, kartki z ćwiczeniami: serwetka, płatek śniegu, pocięty na części wiersz o płatkach śniegu, tekst z lukami.

 

Przygotowanie:

Ławki ustawione po cztery bokiem do tablicy.

Uczniowie otrzymują przed zajęciami plakietkę ze śnieżynką w wylosowanym przez siebie kolorze.

 

PRZEBIEG:

1.    Rozmowa w kręgu: Za co lubimy zimę?

2.    Zabawa ruchowa: Naśladowanie zimowej pogody. /Uczymy się bawiąc

cz.II s. 77/

3.    Praca z tekstem : "Co można rzec o śniegu" H. Szayerowej. /Czytam s 72-73/

-        Wysłuchanie czytanego przez nauczyciela wiersza

-        Sprawdzenie zrozumienia przeczytanego tekstu - wypowiedzi dzieci na temat treści.

Formułowanie odpowiedzi na pytania :

·                    Co poetka mówi o śniegu?

·                    Jaki jest nastrój tego utworu?

-        Ćwiczenie sprawności językowej.

·                    Wyszukiwanie w wierszu czasowników dotyczących śniegu. Wypowiedzi nt wyglądu śniegu. Gromadzenie przymiotników opisujących śnieg. (Czytam  s. 73 ćw.2,3)

·                    Rodzina wyrazów.

4.    Stany skupienia wody.

-        Doświadczenie: Nauczyciel wyjmuje z termosu śnieg lub lód.

·                    Pytania badawcze:

Þ                Co można zrobić z tym śniegiem (lodem)? /dotknąć, wziąć w ręce, ulepić kulkę, postukać/

Þ                Co zostanie ze śniegu po stopnieniu ? /woda/

Þ                Co się stanie, gdy postawimy talerzyk z rozpuszczonym śniegiem na kaloryferze? /wyparuje/

·         Wniosek: 

Woda może występować w trzech postaciach : ciekłej, stałej i gazowej. (Obserwuję s. 80)

-        Wypowiedzi uczniów na temat: Gdzie w przyrodzie występuje woda w stanach skupienia?

ciekłym (oceany, morza, jeziora, rzeki , stawy)

stałym (góry lodowe, lodowce )

gazowym (para wodna, mgła, chmury)      

                                                              

5.    Krążenie wody w przyrodzie

-        Co się dzieje z wodą parującą ze zbiorników wodnych?

·                    Doświadczenie - Parowanie wody z czajnika (Para wodna powstała                           w wyniku zagotowania się wody osiada na przykrywce i skrapla się).

·                    Wyciąganie wniosków przez analogię (wykorzystanie planszy poglądowej .

·                    Ćwiczenie rozluźniające - drama - Przedstawienie za pomocą ciała historii kropli wody.

·                    Uzupełnianie tekstu z lukami podanymi wyrazami. (praca w grupach czteroosobowych powstałych w wyniku dobrania się dzieci ze względu na kolor plakietki ze śnieżynką). Przepisywanie tekstu do zeszytu.

6.    Zabawy matematyczne

-        Ćwiczenie spostrzegawczości

·                    Porównywanie i wyszukiwanie dwóch jednakowych płatków śniegu.

-        Przygotowanie do obliczania obwodu prostokąta

·                    Obliczenie ile centymetrów koronki potrzeba na obszycie zimowej serwety.

7.    Ćwiczenie wyobraźni i ekspresji plastycznej - plastyczny i poetycki obraz płatków śniegu

·                    Układanie z pociętych części wiersza o płatkach śniegu. (praca w parach powstałych w wyniku doboru dwóch jednakowych śnieżynek na plakietkach). Przepisywanie wiersza do zeszytu.

8.    Malowanie z wyobraźni: Śnieżynka. - malowanie białą farbą na ciemnym tle.

9.    Ćwiczenie matematyczne

·                    Kolorowanie obrazka przedstawiającego płatek śniegu zgodnie z kodem. - obliczenia w zakresie 100.

10.           Podsumowanie wiadomości zdobytych w ciągu dnia .

11.           Zadanie i wyjaśnienie  pracy domowej.

Nauczyć się czytać wiersz: „Co można rzec o śniegu”

Wykonanie ćwiczeń ortograficznych - pisownia wyrazów z zanikiem dźwięczności (Czytam s. 73, ćw.4)

Zadanie dla chętnych: Napisać wiersz o śniegu.

 

POMOCE:

 

paruje

wsiąka

śniegu

mgły

deszczu

spływa

chmury

spada

 

 

 

 

Woda deszczowa i ze śniegu ................

do rzek, stawów, jezior, częściowo także

.................... w ziemię. Potem ..............

tworząc .............. i .............. . Następnie

ponownie ................. na ziemię

w postaci .............. lub ............ .

 

 

 

Płatek śniegu

to deszcz owinięty śnieżną pierzynką.

Podczas zawieruchy

jest on małą kruszynką.

Płatek śniegu spada i taje,

a zima wciąż tych płatków

dodaje, dodaje, dodaje... .

 

 

 

Opracowanie : Barbara Jazłowiecka

 

robocza

 

SCENARIUSZ ZAJĘĆ

kształcenie zintegrowane

klasa II

 

Krąg tematyczny : Zaczarowana zima

TEMAT:  Woda zamarznięta w chmurach.

 

ZADANIA:

·         Rozwijanie sprawności językowej - tworzenie wyrażeń opisujących cechy śniegu i czynności wykonywane przez śnieg, budowanie rodziny wyrazów, ćwiczenia ortograficzne.

·         Wprowadzenie pojęć: stan gazowy, ciekły i stały oraz  warunków ich powstawania

·         Przypomnienie wiadomości o krążeniu wody w przyrodzie.

·         Zastosowanie elementów procesu badawczego w poznawaniu zjawisk przyrodniczych.

·         Odkrywanie własnych możliwości twórczych oraz przezwyciężanie barier poznawczo -  emocjonalnych i motywacyjnych utrudniających aktywność twórczą.

·         Rozwijanie płynności i giętkości myślenia, wyobraźni oraz ekspresji plastycznej.

·         Wykorzystanie umiejętności matematycznych w czynnościach praktycznych. Obliczenia w zakresie 100, wprowadzenie do obliczania obwodu prostokąta.

·         Kształtowanie emocjonalnej więzi z przyrodą .

 

METODA: heurystyczna, doświadczenie, praca z tekstem, działalność praktyczna.

 

FORMY: Zespołowa , indywidualna.

 

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:

tekst: "Co można rzec o śniegu" H. Szayerowej. (Czytam s72), plansza przedstawiająca krążenie wody w przyrodzie, czajnik z gorącą wodą, termos z kawałkami lodu lub śniegu, talerzyk, gadawka, plakietki ze śnieżynkami  w 6 kolorach (po 4 z każdego) i 12 podwójnych wzorach, kartki z ćwiczeniami: serwetka, płatek śniegu, pocięty na części wiersz o płatkach śniegu, tekst z lukami.

 

PRZEBIEG:

1.    Rozmowa w kręgu: Za co lubimy zimę?

Zabawa ruchowa: Naśladowanie zimowej pogody.

2.    Praca z tekstem : "Co można rzec o śniegu" H. Szayerowej.

-        Sprawdzenie zrozumienia przeczytanego tekstu - wypowiedzi dzieci na temat treści.

-        Ćwiczenie sprawności językowej.

·                    Wyszukiwanie w wierszu czasowników dotyczących śniegu. Gromadzenie przymiotników opisujących śnieg.

·                    Rodzina wyrazów.

3.    Stany skupienia wody.

-        Doświadczenie: Nauczyciel wyjmuje z termosu śnieg lub lód.

·                    Pytania badawcze:

Þ                Co można zrobić z tym śniegiem (lodem)? /dotknąć, wziąć w ręce, ulepić kulkę, postukać/

Þ                Co zostanie ze śniegu po stopnieniu ? /woda/

Þ                Co się stanie, gdy postawimy talerzyk z rozpuszczonym śniegiem na kaloryferze? /wyparuje/

·         Wniosek: 

Woda może występować w trzech postaciach : ciekłej, stałej i gazowej. (Obserwuję s. 80)

-        Wypowiedzi uczniów na temat: Gdzie w przyrodzie występuje woda w stanach skupienia?

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin