SCENARIUSZ ZAJĘĆ
kształcenie zintegrowane
klasa IIf
Krąg tematyczny : Zaczarowana zima
TEMAT: Woda zamarznięta w chmurach.
Zapis w dzienniku:
Zabawy kreatywne.
Wysłuchanie czytanego przez nauczyciela wiersza: "Co można rzec
o śniegu" H. Szayerowej. Wyszukiwanie w wierszu czasowników dotyczących śniegu. Wypowiedzi nt wyglądu śniegu. Gromadzenie przymiotników opisujących śnieg. Rodzina wyrazów. Redagowanie wiersza o śniegu.
Stany skupienia wody. Krążenie wody w przyrodzie. - doświadczenia
Ilustrowanie wybranego fragm. wiersza białą farbą na ciemnym tle.
Rozwiązywanie zdań matematycznych. Rozwijanie giętkości myślenia. Obliczenia w zakresie 100. Ćwiczenia wprowadzające do obliczania obwodu prostokąta.
ZADANIA:
· Wzbogacanie słownika.
· Rozwijanie sprawności językowej - tworzenie wyrażeń opisujących cechy śniegu i czynności wykonywane przez śnieg, budowanie rodziny wyrazów, ćwiczenia ortograficzne.
· Wprowadzenie pojęć: stan gazowy, ciekły i stały oraz warunków ich powstawania
· Przypomnienie wiadomości o krążeniu wody w przyrodzie.
· Zastosowanie elementów procesu badawczego w poznawaniu zjawisk przyrodniczych.
· Odkrywanie własnych możliwości twórczych oraz przezwyciężanie barier poznawczo - emocjonalnych i motywacyjnych utrudniających aktywność twórczą.
· Rozwijanie płynności i giętkości myślenia, wyobraźni oraz ekspresji plastycznej.
· Wykorzystanie umiejętności matematycznych w czynnościach praktycznych. Obliczenia w zakresie 100, wprowadzenie do obliczania obwodu prostokąta.
· Rozwijanie wyobraźni przestrzennej.
· Kształtowanie emocjonalnej więzi z przyrodą .
METODA: heurystyczna, doświadczenie, praca z tekstem, działalność praktyczna.
FORMY: Zespołowa , indywidualna.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
tekst: "Co można rzec o śniegu" H. Szayerowej. (Czytam s72), plansza przedstawiająca krążenie wody w przyrodzie, czajnik z gorącą wodą, termos z kawałkami lodu lub śniegu, talerzyk, gadawka, plakietki ze śnieżynkami w 6 kolorach (po 4 z każdego) i 12 podwójnych wzorach, kartki z ćwiczeniami: serwetka, płatek śniegu, pocięty na części wiersz o płatkach śniegu, tekst z lukami.
Przygotowanie:
Ławki ustawione po cztery bokiem do tablicy.
Uczniowie otrzymują przed zajęciami plakietkę ze śnieżynką w wylosowanym przez siebie kolorze.
PRZEBIEG:
1. Rozmowa w kręgu: Za co lubimy zimę?
2. Zabawa ruchowa: Naśladowanie zimowej pogody. /Uczymy się bawiąc
cz.II s. 77/
3. Praca z tekstem : "Co można rzec o śniegu" H. Szayerowej. /Czytam s 72-73/
- Wysłuchanie czytanego przez nauczyciela wiersza
- Sprawdzenie zrozumienia przeczytanego tekstu - wypowiedzi dzieci na temat treści.
Formułowanie odpowiedzi na pytania :
· Co poetka mówi o śniegu?
· Jaki jest nastrój tego utworu?
- Ćwiczenie sprawności językowej.
· Wyszukiwanie w wierszu czasowników dotyczących śniegu. Wypowiedzi nt wyglądu śniegu. Gromadzenie przymiotników opisujących śnieg. (Czytam s. 73 ćw.2,3)
· Rodzina wyrazów.
4. Stany skupienia wody.
- Doświadczenie: Nauczyciel wyjmuje z termosu śnieg lub lód.
· Pytania badawcze:
Þ Co można zrobić z tym śniegiem (lodem)? /dotknąć, wziąć w ręce, ulepić kulkę, postukać/
Þ Co zostanie ze śniegu po stopnieniu ? /woda/
Þ Co się stanie, gdy postawimy talerzyk z rozpuszczonym śniegiem na kaloryferze? /wyparuje/
· Wniosek:
Woda może występować w trzech postaciach : ciekłej, stałej i gazowej. (Obserwuję s. 80)
- Wypowiedzi uczniów na temat: Gdzie w przyrodzie występuje woda w stanach skupienia?
ciekłym (oceany, morza, jeziora, rzeki , stawy)
stałym (góry lodowe, lodowce )
gazowym (para wodna, mgła, chmury)
5. Krążenie wody w przyrodzie
- Co się dzieje z wodą parującą ze zbiorników wodnych?
· Doświadczenie - Parowanie wody z czajnika (Para wodna powstała w wyniku zagotowania się wody osiada na przykrywce i skrapla się).
· Wyciąganie wniosków przez analogię (wykorzystanie planszy poglądowej .
· Ćwiczenie rozluźniające - drama - Przedstawienie za pomocą ciała historii kropli wody.
· Uzupełnianie tekstu z lukami podanymi wyrazami. (praca w grupach czteroosobowych powstałych w wyniku dobrania się dzieci ze względu na kolor plakietki ze śnieżynką). Przepisywanie tekstu do zeszytu.
6. Zabawy matematyczne
- Ćwiczenie spostrzegawczości
· Porównywanie i wyszukiwanie dwóch jednakowych płatków śniegu.
- Przygotowanie do obliczania obwodu prostokąta
· Obliczenie ile centymetrów koronki potrzeba na obszycie zimowej serwety.
7. Ćwiczenie wyobraźni i ekspresji plastycznej - plastyczny i poetycki obraz płatków śniegu
· Układanie z pociętych części wiersza o płatkach śniegu. (praca w parach powstałych w wyniku doboru dwóch jednakowych śnieżynek na plakietkach). Przepisywanie wiersza do zeszytu.
8. Malowanie z wyobraźni: Śnieżynka. - malowanie białą farbą na ciemnym tle.
9. Ćwiczenie matematyczne
· Kolorowanie obrazka przedstawiającego płatek śniegu zgodnie z kodem. - obliczenia w zakresie 100.
10. Podsumowanie wiadomości zdobytych w ciągu dnia .
11. Zadanie i wyjaśnienie pracy domowej.
Nauczyć się czytać wiersz: „Co można rzec o śniegu”
Wykonanie ćwiczeń ortograficznych - pisownia wyrazów z zanikiem dźwięczności (Czytam s. 73, ćw.4)
Zadanie dla chętnych: Napisać wiersz o śniegu.
POMOCE:
paruje
wsiąka
śniegu
mgły
deszczu
spływa
chmury
spada
Woda deszczowa i ze śniegu ................
do rzek, stawów, jezior, częściowo także
.................... w ziemię. Potem ..............
tworząc .............. i .............. . Następnie
ponownie ................. na ziemię
w postaci .............. lub ............ .
Płatek śniegu
to deszcz owinięty śnieżną pierzynką.
Podczas zawieruchy
jest on małą kruszynką.
Płatek śniegu spada i taje,
a zima wciąż tych płatków
dodaje, dodaje, dodaje... .
Opracowanie : Barbara Jazłowiecka
robocza
klasa II
Zabawa ruchowa: Naśladowanie zimowej pogody.
2. Praca z tekstem : "Co można rzec o śniegu" H. Szayerowej.
· Wyszukiwanie w wierszu czasowników dotyczących śniegu. Gromadzenie przymiotników opisujących śnieg.
3. Stany skupienia wody.
...
Belfra