Cykl lekcji do lektury C. Collodi Pinokio
klasa 4
1.
Temat: Jak wykonać drewnianego pajaca? – ćwiczenia w redagowaniu instrukcji.
Cele:
ü wyszukiwać informacje w tekście;
ü czytać ze zrozumieniem tekst literacki;
ü posługiwać się czasownikami dokonanymi niedokonanymi;
ü redagować instrukcję.
Umiejętności - uczeń:
ü poznaje sposób obrazowania;
ü tworzy tekst użytkowy;
ü czyta ze zrozumieniem;
ü poprawnie stosuje formy czasowników dokonanych i niedokonanych.
Tok lekcji:
1 Uczniowie szukają fragmentów tekstu, dotyczących wyglądu Pinokia i sposobu jego wykonania przez majstra Wisienkę (rozdziały 3 i 8).
2 Odczytanie fragmentów i wybranie z nich informacji – składniki z podziałem na części pajaca i części ubrania; co robił majster kolejno (tu uwzględniamy słownictwo wskazujące następstwo w czasie: następnie, dalej, po, potem…).
3 Wskazywanie czasowników nazywających czynności konieczne do wykonania pajaca (bezokolicznik – powtórzenie i utrwalenie pojęcia).
4 Powtórzenie pojęcia instrukcja i zasad jej redagowania.
5 Ustne próby tworzenia instrukcji, jak wykonać pajaca z drewna.
6 Pisemna redakcja tekstu.
7 Odczytywanie zapisanych notatek i ich korekta.
8 Wykonanie rysunku pajaca zgodnego z zebranymi informacjami.
2.
Temat: Prawda w słowach świerszcza wypowiedziana.
ü interpretować tekst;
ü wnioskować;
ü budować własną opinię;
ü redagować notatkę.
ü szuka sens uniwersalny w utworze literackim;
ü próbuje odczytywać refleksyjnie;
ü odkrywa i rozumie metaforyczne wypowiedzi bohatera;
ü odczytuje sens moralny;
ü tworzy własny tekst.
1 Określenie pojęcia prawda (skojarzenia uczniów, próba definicji, odniesienie pojęcia do tekstu lektury).
2 Rozdanie fragmentu tekstu – rozmowa Pinokia ze świerszczem i odczytanie głośne tekstu.
3 Wydzielenie fragmentów mówionych przez świerszcza i tych, które wypowiada Pinokio (mądrości świerszcza i reakcja Pinokia). Omówienie słów bohaterów i ocena ich postawy (analiza i wnioskowanie). Jednocześnie uczniowie wskazują i nazywają emocje, jakie towarzyszą bohaterom w trakcie rozmowy.
4 Ocena uczynku Pinokia – zabicie świerszcza.
5 Jak i gdzie w naszym życiu mogą sprawdzić się słowa świerszcza? – rozmowa z uczniami.
6 Zredagowanie własnej notatki – co dały mi słowa świerszcza? (czas – 10 minut)
7 Odczytanie głośne notatek (wskazanie błędów). Korekta tekstów w domu (sprawdzenie i ocena).
3.
Temat: Pinokio zaprasza gości – ćwiczenia redakcyjne.
ü czytać ze zrozumieniem tekst;
ü wyszukiwać informacje;
ü wyjaśniać sens przenośny wyrażeń frazeologicznych;
ü redagować zaproszenie;
ü poprawnie zapisywać tekst( data, formy grzecznościowe, nazwy własne);
ü poznać mechanizm perswazji.
ü redaguje tekst użytkowy;
ü rozumie sens wyrażeń frazeologicznych;
ü poznaje elementy typowe dla języka mediów – perswazja.
1 Rozdanie uczniom informacji połączonej z fragmentami tekstu:
Pinokio zapraszał przyjaciół na śniadanie u wróżki. Niektórzy z nich ,,dali się z początku trochę prosić, ale kiedy dowiedzieli się, że bułeczki do kawy będą posmarowane masłem nie tylko z jednej, ale i z drugiej strony, zgodzili się ostatecznie mówiąc:,, Przyjdziemy, żeby ci zrobić przyjemność”‘’.
2 Odczytanie głośne tekstu i omówienie zawartych w nim informacji. Skupiamy się na wyjaśnieniu sformułowania ,,zrobić komuś przyjemność”. Definiujemy również słowo przyjemność.
3 Powtórzenie zasad redagowania zaproszenia (jeśli klasa wcześniej nie wykonywała projektu dotyczącego zaproszenia, wprowadzamy zasady).
4 Wskazujemy w tekście informacje, które można wykorzystać w trakcie redagowania zaproszenia.
5 Wprowadzenie pojęcia perswazja i wskazujemy w tekście fragment, który może posłużyć jako element przekonujący w zaproszeniu.
6 Redagowanie tekstu zaproszenia. Odczytanie prac i ewentualna ich korekta.
7 Ostateczne wykonanie zaproszeń (praca plastyczna – kredki, ozdoby, pisaki, klej, kolorowy blok tekturowy i zapis tekstu).
8 Ocena wykonanych zaproszeń.
4.
Temat: Komizm i jego rodzaje – Pinokio C. Collodi.
ü wprowadzić pojęcie komizmu ( z podziałem na rodzaje);
ü czytać ze zrozumieniem;
ü korzystać ze słowników;
ü analizować i wnioskować;
ü korzysta z rozmaitych źródeł informacji;
ü doskonali umiejętność wnioskowania
ü redaguje notatkę;
ü poznaje terminy literackie.
1 Wprowadzenie pojęcia komizm – próba zdefiniowania przez uczniów poprzez wskazywanie skojarzeń. Praca ze słownikami – Słownik języka polskiego, Słownik terminów literackich (odczytanie hasła ze słowników i szczegółowe omówienie ich treści). W trakcie rozmowy uczniowie próbują wskazać, co ich śmieszy. Należy tu uwzględnić film – wskazać, co może rozbawić w trakcie oglądania. Na podstawie rozmowy dokonujemy podziału komizmu (postaciowy, sytuacyjny, słowny). Zapis pojęcia do zeszytu.
2 Uczniowie wyszukują w tekście przykładów dla każdego rodzaju komizmu.
3 Odczytanie fragmentów i przyporządkowanie ich do rodzajów komizmu.
4 Zanotowanie przykładów do zeszytu.
5 Redagowanie notatki: Najbardziej śmieszy mnie… ( tekst ma zawierać 5 zdań z własnymi przykładami i próba argumentacji podanych przykładów) . Odczytanie prac i ewentualna korekta.
5.
Temat: Mądrości zawarte w opowieści o Pinokiu.
ü czytać z zrozumieniem tekst;
ü odczytywać sens przenośny frazeologii;
ü redagować własny tekst.
ü analizuje metaforyczne znaczenie;
ü dostrzega związek tytułu rozdziału z zawartością książki;
ü redaguje notatkę.
1 Uczniowie czytają tytuły rozdziałów i wskazują te, które zawierają jakąś mądrość, myśl. Analizują w trakcie rozmowy, co oznaczają i jaki mają sens. Próbują wyciągnąć wnioski i odnoszą treści do życia codziennego.
2 Dostają na kartkach wydrukowane przysłowia:
,,kradzione nie tuczy”
,,ze złej mąki chleba nie będzie”
,, kto kradnie płaszcz bliźniego, sam umiera bez koszuli”.
Rozmawiamy, co kryje się w przysłowiach (odczytywanie sensu przenośnego). Jaki związek mają z postępowaniem bohatera lektury. Próbują również odnieść sensy i wnioski do życia codziennego.
3 Redagowanie notatki: Na dzisiejszej lekcji dowiedziałem się… (czas 5 minut). Głośne czytanie tekstów. Korekta notatek.
oprac. Katarzyna Bartoń
prosze