Pinokio - cykl lekcji.doc

(46 KB) Pobierz

Cykl lekcji do lektury C. Collodi Pinokio

klasa 4

1.

Temat: Jak wykonać drewnianego pajaca? – ćwiczenia w redagowaniu instrukcji.

Cele:

ü      wyszukiwać informacje w tekście;

ü      czytać ze zrozumieniem tekst literacki;

ü      posługiwać się czasownikami dokonanymi niedokonanymi;

ü      redagować instrukcję.

Umiejętności - uczeń:

ü      poznaje sposób obrazowania;

ü      tworzy tekst użytkowy;

ü      czyta ze zrozumieniem;

ü      poprawnie stosuje formy czasowników dokonanych i niedokonanych.

Tok lekcji:

1         Uczniowie szukają fragmentów tekstu, dotyczących wyglądu Pinokia i sposobu jego wykonania przez majstra Wisienkę (rozdziały 3 i 8).

2         Odczytanie fragmentów i wybranie z nich informacji – składniki z podziałem na części pajaca i części ubrania; co robił majster kolejno (tu uwzględniamy słownictwo wskazujące następstwo w czasie: następnie, dalej, po, potem…).

3         Wskazywanie czasowników nazywających czynności konieczne do wykonania pajaca (bezokolicznik – powtórzenie i utrwalenie pojęcia).

4         Powtórzenie pojęcia instrukcja i zasad jej redagowania.

5         Ustne próby tworzenia instrukcji, jak wykonać pajaca z drewna.

6         Pisemna redakcja tekstu.

7         Odczytywanie zapisanych notatek i ich korekta.

8         Wykonanie rysunku pajaca zgodnego z zebranymi informacjami.

 

2.

Temat: Prawda w słowach świerszcza wypowiedziana.

Cele:

ü      czytać ze zrozumieniem tekst literacki;

ü      interpretować tekst;

ü      wnioskować;

ü      budować własną opinię;

ü      redagować notatkę.

Umiejętności - uczeń:

ü      szuka sens uniwersalny w utworze literackim;

ü      próbuje odczytywać refleksyjnie;

ü      odkrywa i rozumie metaforyczne wypowiedzi bohatera;

ü      odczytuje sens moralny;

ü      tworzy własny tekst.

Tok lekcji:

1         Określenie pojęcia prawda (skojarzenia uczniów, próba definicji, odniesienie pojęcia do tekstu lektury).

2         Rozdanie fragmentu tekstu – rozmowa Pinokia ze świerszczem i odczytanie głośne tekstu.

3         Wydzielenie fragmentów mówionych przez świerszcza i tych, które wypowiada Pinokio (mądrości świerszcza i reakcja Pinokia). Omówienie słów bohaterów i ocena ich postawy (analiza i wnioskowanie). Jednocześnie uczniowie wskazują i nazywają emocje, jakie towarzyszą bohaterom w trakcie rozmowy.

4         Ocena uczynku Pinokia – zabicie świerszcza.

5         Jak  i gdzie w naszym życiu mogą sprawdzić się słowa świerszcza? – rozmowa z uczniami.

6         Zredagowanie własnej notatki – co dały mi słowa świerszcza? (czas – 10 minut)

7         Odczytanie głośne notatek (wskazanie błędów). Korekta tekstów w domu (sprawdzenie i ocena).

 

3.

Temat: Pinokio zaprasza gości – ćwiczenia redakcyjne.

Cele:

ü      czytać ze zrozumieniem tekst;

ü      wyszukiwać informacje;

ü      wyjaśniać sens przenośny wyrażeń frazeologicznych;

ü      redagować zaproszenie;

ü      poprawnie zapisywać tekst( data, formy grzecznościowe, nazwy własne);

ü      poznać mechanizm perswazji.

Umiejętności - uczeń:

ü      czyta ze zrozumieniem;

ü      redaguje tekst użytkowy;

ü      rozumie sens wyrażeń frazeologicznych;

ü      poznaje elementy typowe dla języka mediów – perswazja.

Tok lekcji:

1    Rozdanie uczniom informacji połączonej z fragmentami tekstu:

Pinokio zapraszał przyjaciół na śniadanie u wróżki. Niektórzy z nich ,,dali się z początku trochę prosić, ale kiedy dowiedzieli się, że bułeczki do kawy będą posmarowane masłem nie tylko z jednej, ale i z drugiej strony, zgodzili się ostatecznie mówiąc:,, Przyjdziemy, żeby ci zrobić przyjemność”
‘’.

2   Odczytanie głośne tekstu i omówienie zawartych w nim informacji. Skupiamy się na wyjaśnieniu sformułowania ,,zrobić komuś przyjemność”. Definiujemy również słowo przyjemność.

3  Powtórzenie zasad redagowania zaproszenia (jeśli klasa wcześniej nie wykonywała projektu dotyczącego zaproszenia, wprowadzamy zasady).

4   Wskazujemy w tekście informacje, które można wykorzystać w trakcie redagowania zaproszenia.

5  Wprowadzenie pojęcia perswazja i wskazujemy w tekście fragment, który może posłużyć jako element przekonujący w zaproszeniu.

6   Redagowanie tekstu zaproszenia. Odczytanie prac i ewentualna ich korekta.

7  Ostateczne wykonanie zaproszeń (praca plastyczna – kredki, ozdoby, pisaki, klej, kolorowy blok tekturowy i zapis tekstu).

8         Ocena wykonanych zaproszeń.

4.

Temat: Komizm i jego rodzaje – Pinokio C. Collodi.

Cele:

ü      wprowadzić pojęcie komizmu ( z podziałem na rodzaje);

ü      wyszukiwać informacje;

ü      czytać ze zrozumieniem;

ü      korzystać ze słowników;

ü      analizować i wnioskować;

ü      redagować notatkę.

Umiejętności - uczeń:

ü      czyta ze zrozumieniem;

ü      korzysta z rozmaitych źródeł informacji;

ü      doskonali umiejętność wnioskowania

ü      redaguje notatkę;

ü      poznaje terminy literackie.

Tok lekcji:

1         Wprowadzenie pojęcia komizm – próba zdefiniowania przez uczniów poprzez wskazywanie skojarzeń. Praca ze słownikami – Słownik języka polskiego, Słownik terminów literackich (odczytanie hasła ze słowników i szczegółowe omówienie ich treści). W trakcie rozmowy uczniowie próbują wskazać, co ich śmieszy. Należy tu uwzględnić film – wskazać, co może rozbawić w trakcie oglądania. Na podstawie rozmowy dokonujemy podziału komizmu (postaciowy, sytuacyjny, słowny). Zapis pojęcia do zeszytu.

2         Uczniowie wyszukują w tekście przykładów dla każdego rodzaju komizmu.

3         Odczytanie fragmentów i przyporządkowanie ich do rodzajów komizmu.

4         Zanotowanie przykładów do zeszytu.

5         Redagowanie notatki: Najbardziej śmieszy mnie… ( tekst ma zawierać 5 zdań z własnymi przykładami i próba argumentacji podanych przykładów) . Odczytanie prac i ewentualna korekta.

5.

Temat: Mądrości zawarte w opowieści o Pinokiu.

Cele:

ü      czytać z zrozumieniem tekst;

ü      odczytywać sens przenośny frazeologii;

ü      redagować własny tekst.

Umiejętności - uczeń:

ü      czyta ze zrozumieniem;

ü      analizuje metaforyczne znaczenie;

ü      dostrzega związek tytułu rozdziału z zawartością książki;

ü      redaguje notatkę.

Tok lekcji:

1         Uczniowie czytają tytuły rozdziałów i wskazują te, które zawierają jakąś mądrość, myśl. Analizują w trakcie rozmowy, co oznaczają i jaki mają sens. Próbują wyciągnąć wnioski i odnoszą treści do życia codziennego.

2         Dostają na kartkach wydrukowane przysłowia:

,,kradzione nie tuczy”

,,ze złej mąki chleba nie będzie”

,, kto kradnie płaszcz bliźniego, sam umiera bez koszuli”.

Rozmawiamy, co kryje się w przysłowiach (odczytywanie sensu przenośnego). Jaki związek mają z postępowaniem bohatera lektury. Próbują również odnieść sensy i wnioski do życia codziennego.

3         Redagowanie notatki: Na dzisiejszej lekcji dowiedziałem się… (czas 5 minut). Głośne czytanie tekstów. Korekta notatek.

oprac. Katarzyna Bartoń

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin