Temat: Mecenas i niewidoma dziewczynka –spotkanie dwóch światów.
Bolesław Prus „ Katarynka”.
1. Wspólnie z klasą ustalamy kim był i jak żył pan Tomasz.
Uczniowie prezentują wybrane fragmenty z tekstu ilustrujące wygląd zewnętrzny, zainteresowania, cechy charakteru bohatera (mieli je przygotować w domu).
2. W dalszej części omawiamy historię życia niewidomej dziewczynki, również popartą właściwymi cytatami z lektury ( fragmenty te również uczniowie mieli odnaleźć na zadanie domowe)
Uzupełnienie: aby praca na lekcji przebiegała sprawnie , a nauczyciel miał kontrolę i wiedzę z zakresu poprawnie wykonanego zadania, klasę podzielić można na pół (według kolejności zapisu w dzienniku) i przydzielić jednej grupie zadanie odnalezienia fragmentów dotyczących pana Tomasza, a drugiej grupie niewidomej dziewczynki.
Prezentacje pracy uczniów nauczyciel zapisuje na tablicy w formie tabelki:
PAN TOMASZ
DZIEWCZYNKA
Starszy mężczyzna
Ośmioletnie dziecko
Zdrowy
Niewidoma od dwóch lat
Samotny, nie zdecydował się na założenie rodziny
Zajmowała się nią mama i przyjaciółka mamy
Bardzo majętny
Uboga
Wymagający wobec świata, wygodny
Nie miała wygórowanych potrzeb, do szczęścia potrzebowała bardzo niewiele
Katarynka – znienawidzona przez p. Tomasza, który cenił szlachetną sztukę, dziewczynkę napełniła niewysłowioną radością.
3. Wniosek: ten banalny i prosty instrument, który wydawał fałszywe dźwięki , przez niedopatrzenie stróża zasadniczo zmienił stosunek do życia naszych bohaterów.
Z samolubnego i wygodnego mężczyzny zmienił się w człowieka zauważającego potrzeby i pragnienia innych, który dla szczęścia dziewczynki był w stanie zrezygnować ze swoich długoletnich przyzwyczajeń muzycznych i zaakceptować coś, czego nienawidził z całego serca.
NIEWIDOMA DZIEWCZYNKA
Z zamkniętej w sobie, wyizolowanej od świata i emocji dziewczynki, stałą się uśmiechniętą, radosną, skorą do tańca i zabawy ośmiolatką.
4. Zadanie domowe:
Zastanów się, czy w Twoim życiu wydarzyło się coś, co sprawiło, że Twój charakter i stosunek do świata uległ przemianie.
Sporządź notatkę do zeszytu.
prosze