atm_12_2007.pdf
(
31330 KB
)
Pobierz
290353779 UNPDF
Nr ind. 352136 ISSN 0239-6440
ZROZUM SWÓJ SAMOCHÓD Nr 12 (597) grudzieñ 2007
Cena 7,90 zl
(w tym 7% VAT)
SaaB
Silniki
z pomp¹
powietrza
BezpIeczeñStwo
VOlVO CHRONI lUDZI
tecHNIka
KATAlIZATORy
HIStorIa
30 lAT SAAbÓW
pOD CIŒNIENIEM
ZROZUM SWÓJ SAMOCHÓD Nr 7-8 (593) lipiec/sierpieñ 2007
ZROZUM SWÓJ SAMOCHÓD Nr 7-8 (593) lipiec/sierpieñ 2007
Cena 7,90 zl
(w tym 7% VAT)
Cena 7,90 zl
(w tym 7% VAT)
tUrBo
Nowy
rozdział
I
nteresujące są losy fabryki samochodów osobowych w warszawie.
Jak wspominają dobrze zorientowani, powstała w momencie, gdy już wszystkim było do-
kładnie wiadomo, że motoryzacji indywidualnej w Polsce nie będzie. Miała produkować
samochody włoskie, zaczęła od radzieckiej wersji amerykańskiego pojazdu sprzed wojny.
Mimo to lepiej lub gorzej rozwijała się, by w pewnym momencie rozrosnąć się, przynajmniej
powierzchniowo, do gigantycznych rozmiarów. W każdym razie jak na zakład mieszczący się
tak blisko centrum wielkiego miasta.
FSO miała okres radziecki, potem włoski, wreszcie koreański. Każdy kolejny nadchodził
zbyt późno, by mógł zaowocować poważnym rozwojem zakładu i marki z nim związanej. Za
czasów socjalistycznych produkcja samochodów z założenia
była nieopłacalna oraz w ogóle niesłuszna, więc FSO z chęcią
by pewnie zlikwidowano, gdyby nie działała tu podstawowa
organizacja partyjna towarzysza Gomułki. Potem, w czasie
gdy można już było na produkcji zarabiać, sytuacja jeszcze
się pogorszyła. Okazało się, że rynkowi nie można wydać po-
lecenia partyjnego, a gdy do tego doszedł z gruntu nieuczciwy
koreański „zbawiciel”, nastąpiła tragedia.
Dziś FSO jest zbyt duża jak na zadania, które przed nią stoją
i na liczbę osób, które tam pracują. Jest ich przecież wielo-
krotnie mniej niż za czasów tzw. świetności. Już na oko wi-
dać, że najlepiej na miejscu opustoszałych hal zbudować coś
pożytecznego. Nie supermarkety, bo po co komu ich tyle?
Może stadion narodowy? Zmieściłoby się ich kilka, znalazło-
by się też wybetonowane miejsce na parkingi.
Można też oczywiście, wykorzystując resztki technologii po
Koreańczykach i ostatnich znających się na rzeczy pracowni-
kach, wytwarzać (a raczej montować) samochody. Wystarczy
do tego 1/10 infrastruktury, która tam jest.
Fabryka bez zaplecza badawczego i planu rozwoju, oraz
unikająca kontaktu z własnym, krajowym rynkiem, nie ma
jednak szans na to, by rosnąć w siłę. Nie wystarczą do tego
bardzo silne związki zawodowe – nie są znane przypadki, by
działały one na korzyść zakładu. Przykładem niech będą kon-
cerny amerykańskie, które chwieją się właśnie z tego powodu.
General Motors, dumny udziałowiec nowego przedsięwzię-
cia w FSO, podał właśnie informację o kolejnych wielomi-
liardowych stratach, tylko
w ostatnim kwartale. Czy
FSO pomoże GM? Bardzo
wątpię. I tu, i tam sprawy
mają się nie najlepiej, choć
przecież nie tak samo.
Jerzy Dyszy
w grudniowym numerze
Nowości
4
Salon tokijski – same dziwne rzeczy
6
Aveo w Warszawie
7
Nowa Mazda 6
8
Technika
Technika
8
Katalizatory spalin silników
benzynowych
22
Turbodoładowanie u Saaba
32
Samochód wie lepiej –
– nowe systemy bezpieczeństwa
Katalizatory
22
Prezentacje
14
Porównanie Mercedes 220 CDI
i BMW 320d
20
Saab 9-5 Aero
28
Samochody użytkowe – Ford Transit
Technika
Właściwy wymiar
turbodoładowania u Saaba
Bezpieczeństwo
20
30 lat turbodoładowania
34
Jesień na drodze – jak bezpiecznie
poruszać się w trudnych warunkach
Historia
38
Volvo i bezpieczeństwo –
– od zarania irmy
40
Dziwny patent
54
Procon-ten
– konkurent poduszek powietrznych
52
> Napêd 4x4 <
40
Wyciągarki do samochodów
terenowych
44
Prezentacja – Subaru Impreza WRX
48
Jeep Patriot – rywal koreańskiej
i japońskiej konkurencji
52
Japończyk z Paryża,
czyli Citroën C-Crosser
Prezentacja
Citroën C
-
Cro
sser
Polecamy
> Warsztat <
55
Fota inwestuje
56
Zaaprobowane analizatory
58
Akumulatory i kondensatory
63
W następnym numerze
64
Prenumerata
2
auto
technika
motoryzacyjna
www.autotechnika.com.pl
Eksploatacja
Wyciągarki
Plik z chomika:
kielary
Inne pliki z tego folderu:
ATM_wrzesien_2009.pdf
(63387 KB)
ATM_styczen_2009.pdf
(73448 KB)
ATM_pazdziernik_2009.pdf
(70412 KB)
ATM_marzec_2009.pdf
(78241 KB)
ATM_maj_2009.pdf
(88765 KB)
Inne foldery tego chomika:
• All Data 9.9 Chrysler
• Mazda katalog części pl
• Renault Wiring Diagrams (VISU) cd1 i cd2
۩ AutoMapa 6.9 Final PL EU - NOWOŚĆ!!!
۩ Wojskowa Mapa Polski ―――――――――――――――――
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin