Pisanki, kraszanki, jajka malowane.doc

(35 KB) Pobierz

 

 

 

SCENARIUSZ ZAJĘĆ EDUKACYJNYCH

 

Osoba prowadząca: Agnieszka Bok

Data: 30.03.2010r

Grupa wiekowa: 3-4 latki

Temat kompleksowy: Wielkanocne zwyczaje

Temat dnia: Pisanki, kraszanki, jajka malowane

 

Cele operacyjne: dziecko:

- zna wielkanocną tradycję malowania jaj,

- wyróżnia wśród prezentowanych jajek: pisanki, kraszanki, oklejanki, drapanki, wydmuszki,

- kształci umiejętność dłuższej wypowiedzi,

- słucha uważnie opowiadania,

- uporządkowuje historyjkę obrazkową,

- dopasowuje połówki pisanek według wzoru,

-  przelicza zebrane jajka

- samodzielnie wykonuje pracę plastyczną.

 

Metody:

- oparte na aktywności dziecka: oglądowa, własnych doświadczeń, żywego słowa (swobodna wypowiedź, odpowiedzi na pytania), burza mózgów, praca z historyjką obrazkową, słuchanie, śpiew, taniec, aktywność ruchowa oraz plastyczna;

- oparte na aktywności nauczyciela: żywego słowa (pogadanka, czytanie historyjki, zadawanie pytań), śpiew, pokaz, pochwała.

 

Formy organizacji: indywidualna, zbiorowa

 

Środki dydaktyczne: piosenka „Pisanki”, kilka rodzajów jaj ozdobionych w różnych technikach, historyjka obrazkowa „Hoppel i Struppi”, szablony pisanek przecięte na pół, kartki z konturem zająca, kolorowy papier, klej, zapałki.

 

 

 

 

 

 

 

Przebieg zajęć:

1. Powitanie „Wielkanocne jajeczko”

Dzieci siedzą w kręgu i podają sobie kolejno pisankę, wypowiadając następujące słowa:

Wielkanocne jajeczko puszczam w krąg, niech calutkie wróci do mych rąk.

 

2. „Pisanki, kraszanki, jajka malowane” – pogadanka tematyczna

Jajka symbolizują rodzącą się do życia przyrodę. W zależności od tego, w jaki sposób są zdobione mają różne nazwy.

N. pokazują dzieciom jajka wykonane różnymi technikami. Dzieci oglądają jajka, kolejno podając je sobie do rąk:

Kraszanki albo malowanki to kolorowe jajka bez wzorków. Powstaną, kiedy ugotujemy jajka w wodzie zabarwionej roślinami, np. płatkami kwiatów, łupinami cebuli, sokiem z buraków, korą dębu lub łupinami orzecha włoskiego.

Pisanki mają różne wzory. Aby zrobić pisankę, należy rysować (dawniej mówiło się „pisać”) na skorupce gorącym, roztopionym woskiem, a następnie zanurzyć jajka w barwniku. Jako narzędzi do pisania używano szpilek, igieł, słomek i drewienek.

Oklejanki (naklejanki) są przyozdobione sitowiem, płatkami kwiatów, skrawkami kolorowego błyszczącego papieru, tkaniny itp. Nalepianki powstają, kiedy ozdabiamy skorupki jajka różnobarwnymi wycinankami z papieru.

Rysowanki, skrobanki i drapanki to jajka, które najpierw były zabarwiane, a potem wydrapywano na nich wzory.

Wydmuszki jajka puste w środku, gdyż surowe białko i żółtko zostało usunięte poprzez zrobienie dziurki w skorupce i wydmuchanie zawartości.

 

3. Zabawa ruchowa w kole do piosenki „Pisanki” (wg „Śpiewające brzdące” wyd.1, cz.2)

1. Leżą w koszyku piękne pisaneczki                            - tańczą po obwodzie koła trzymając się za ręce

Kolorowe, malowane, ładnie układane

 

Ref: Pierwsza ma kropeczki                                          - klaszczą w rytm ćwierćnut

Druga gwiazdki złote                                                        - imitują rękoma gwiazdki

A na trzeciej siedzi malowany kotek                            - imitują uszy kota

 

2. W ten wielkanocny, wielkanocny ranek              - tańczą po obwodzie koła

Poukładam w koszu śliczne jajka malowane.

 

4. Praca z historyjką obrazkową „Hoppel i Struppi” („Nauczycielka Przedszkola” 2010, nr 46)

Przed świętami zajączki mają bardzo dużo pracy, spójrzcie, czym zajmują się Hoppel
i Struppi:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- Oglądanie ilustracji prezentowanej historyjki obrazkowej – swobodne wypowiedzi dzieci na temat poszczególnych obrazków;

- Odczytanie przez nauczyciela kolejnych fragm. opowiadania – dzieci wskazują odpowiednie ilustracje i układają je według kolejności wydarzeń;

- Rozmowa na temat przygód zajączków:

1. Jakie wielkanocne zadanie dziadek Max powierzył zajączkom?

2. W jaki sposób malowali jajka?

3. Co stało się z pędzlami podarowanymi chłopcom przez dziadka?

4. W jaki sposób Hoppel i Struppi poradzili sobie bez pędzli?

5. Jak wyglądały pomalowane przez nich jajka?

 

5. Zabawa dydaktyczno-ruchowa „Wielkanocne zajączki”

Nauczycielka specjalnym zaklęciem zamienia dzieci w zajączki, by wyruszyła na poszukiwanie jajek malowanych przez Hoppela i Struppiego.

Hokus-pokus, ecie-plecie, zajączkami zostaniecie.

Już zajączków cały tłum, skacze zwinnie: szur, szur, szur.

 

Dzieci naśladują skoki zajączków, na przerwę w muzyce zbierają połówkę pisanki. Gdy wszystkie jajka zostaną już pozbierane dopasowują połówki do siebie, omawiają powstałe wzorki, a następnie przeliczają ile jaj udało im się uzbierać.

 

6. Ćwiczenia odprężające „Zajączek się myje”

Zajączki po przygodzie w malowanie jaj są całe brudne z farby. Muszą się więc domyć, by lśnić czystością w trakcie świąt. Dzieci naśladują ruchem treść wiersza:

 

Pan zajęcze myje łapki
bo są bardzo, bardzo brudne.
Myje pyszczek, myje szyje,
bo wybiera się z wizytą.

Lecz najdłużej myje uszy,
bo ma uszy bardzo dłuuuuugie.
Wodą, mydłem, mydłem woda
najpierw jedno potem drugie.

 

7. Praca plastyczna „Wielkanocny zajączek”

Dzieci otrzymują białe kartki z konturami zająca. Muszą za pomocą wydzieranki ozdobić go, a następnie przykleić mu „zapałkowe wąsy”.

             

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin