LOGOPEDIA_PLAN PRACY.doc

(706 KB) Pobierz
• Profilaktyka (zapobieganie powstawaniu wad i czuwanie nad prawidłowym rozwojem mowy)

 

CELE:

• ocena zaburzeń mowy i komunikacji,

• diagnozowanie i korygowanie wad wymowy,

czuwanie nad prawidłowym rozwojem mowy i doskonalenie jej,
• stymulowanie rozwoju poznawczo- językowego,
• prowadzenie ćwiczeń kształtujących prawidłową mowę,

• prowadzenie ćwiczeń doskonalących mowę już ukształtowaną,
wspomaganie całościowego rozwoju dziecka,

wdrażanie do praktycznego wykorzystania nawyków poprawnej wymowy przyswojonej w toku ćwiczeń,

wdrażanie dzieci do obcowania z literaturą i sztuką oraz twórczej aktywności słownej.

 

ZADANIA:

·        Usprawnianie narządów mowy,

·        Wywołanie głosek,

·        Usunięcie wadliwych form realizacji dźwięków i wytworzenie na ich miejsce nowych prawidłowych.

METODY:

- metoda słuchowa ( uwrażliwianie słuchu pacjenta na brzmienie prawidłowej głoski, zwracanie uwagi na dostrzeganie różnic pomiędzy prawidłowym brzmieniem danej głoski, a dźwiękiem nieprawidłowym wytwarzanym przez dziecko),
- metoda wzrokowa (obserwowanie ułożenia narządów artykulacyjnych w lustrze, na rysunkach, labiogramach itp., demonstrowanie prawidłowego ułożenia narządów artykulacyjnych podczas mówienia),
- metodę fonetyczną (wykorzystuję istniejący już dźwięk i przekształcam go w dźwięk, który chcę osiągnąć),
- metoda mechaniczna (stosowanie ingerencji, mechaniczne ułożenie narządów artykulacyjnych dziecka np. ułożenie języka przy pomocy szpatułki lub palca ),
- metoda dotyku i czucia skórnego dłoni (uświadomenie dziecku, że brzmienie niektórych głosek można wyczuć np. poprzez czucie wydychanego powietrza na skórze dłoni, wyczucie drgań więzadeł głosowych na szyi w okolicach krtani itp.),

 

 

 

 

 

 Terapia logopedyczna obejmuje ćwiczenia:


 oddechowe: pogłębianie oddechu, rozruszanie przepony, wydłużanie fazy wydechowej, mówienie na wdechu, umiejętność synchronizowania pauz oddechowych z treścią wypowiedzi,
 słuchowe: usprawnianie odbioru bodźców akustycznych, rozpoznawanie wrażeń słuchowych, ćwiczenia poczucia rytmu, rozróżnianie głosek dobrze i źle wypowiedzianych,
 artykulacyjne: usprawnianie właściwego funkcjonowania narządów mowy: zręczne i celowe ruchy języka, warg i podniebienia, wywoływanie głosek w izolacji, utrwalanie ich poprawnej realizacji w wyrazach, zdaniach, nauka wierszy, piosenek z nasileniem głoski ćwiczonej,
 leksykalne: rozwijanie mowy poprzez opowiadanie historyjek obrazkowych, opowiadanie ilustracji, przeczytanego tekstu, udzielanie odpowiedzi na pytania, gry i zabawy ortofoniczne.

 

Ćwiczenia oddechowe- realizacja ćwiczeń.                                               Wszystkie ćwiczenia należy wykonywać bez wysiłku.
 

Przykłady :

Ø     Dziecko leży na podłodze z misiem lub książką na brzuchu. Lewa dłoń leży na górnej części klatki piersiowej, a prawa na brzuchu. Dziecko wdycha powietrze przez nos lub usta i nos (wyczuwa unoszenie się brzucha ku górze, lewa dłoń leży nieruchomo), wypuszcza powietrze przez usta wymawiając przeciągniętą głoskę s (brzuch opada, lewa dłoń leży nieruchomo).

 

Ø     dziecko zatyka prawą dziurkę nosa kciukiem prawej dłoni. Nabiera przez lewą dziurkę powietrze i zatrzymuje je. Następnie zatyka lewą dziurkę nosa palcem wskazującym tej samej dłoni, a odjąwszy kciuk wydycha powietrze przez prawą dziurkę. Nie odejmując palca wskazującego od lewej dziurki, wciąga powietrze przez prawą dziurkę, natychmiast zatyka ją prawym kciukiem i wydycha przez lewą dziurkę. Ćwiczenie należy wykonywać przez 2 - 3 minuty.

 

 

Ø     dziecko rozluźnia wszystkie mięśnie, opuszcza barki. Bierze głęboki wdech, spokojnie, bez wysiłku. Wydycha spokojnie. Gdy wypłynie powietrze – należy chwilę poczekać – niech nowy wdech nastąpi jakby sam przez się, jako nieuniknione zaczerpnięcie powietrza, a następujący potem wydech, niech znowu będzie swobodnym wypływem powietrza. Ćwiczenie należy powtórzyć kilka razy.

Uwaga: przy ćwiczeniu tym dziecko nie unosi barków, gdyż to właśnie powoduje oddychanie tzw. szczytowe, nieprawidłowe dla mówienia.

 

Ø     dziecko wykonuje szybki wdech przez nos i zatrzymuje powietrze przez 3 sekundy, potem wydycha powoli. Po tygodniu tego ćwiczenia należy zwiększyć pauzę do 6 sekund, po trzech tygodniach do ok. 10 sekund.

 

Ø     Unoszenie rąk w górę podczas wdechu i wolne, spokojne ich opuszczanie przy wydechu. To ćwiczenie można wykonywać z dzieckiem w pozycji leżącej, siedzącej lub stojącej;

Ø     wdech nosem, wydech ustami;

Ø     chłodzenie gorącej zupy na talerzu ( ręce ułożone na kształt głębokiego talerza), dmuchanie ciągłym strumieniem;

Ø     odtajanie zamarzniętej szyby – chuchanie ( długie ) , chuchanie na ręce , bo zmarzły;

Ø     wąchanie kwiatów;

Ø     zabawy mydlanymi bańkami;

Ø     zdmuchiwanie papieru z powierzchni gładkich i chropowatych za pomocą słomki

Ø     nadmuchiwanie balonów,

Ø     gwizdanie,

Ø     śpiewanie samogłosek, ciągów samogłoskowych.

 

Ø     dmuchanie przez słomkę na kulki styropianu umieszczone w kubeczku,

Ø     dmuchanie na piórko, piłeczkę ping-pongową, waciki, kawałki papieru,

Ø     dmuchanie wacików ustawionych w szeregu – wyścigi samochodów,

Ø     dmuchanie na watki obiema dziurkami nosa, a następnie przytykanie na przemian jednej z dziurek nosa,

Ø     dmuchanie na zapaloną świeczkę tak, aby płomień nie zgasł, tylko wygiął się, zdmuchiwanie płomienia z dużej odległości, zdmuchiwanie płomienia kilku świeczek

Ø     rozdmuchiwanie wacików

Ø     zdmuchiwanie skrawka papieru (przed siebie albo w stronę lustra, np. do celu) umieszczonego na czubku języka;

Ø     przenoszenie skrawków papieru, preparowanego ryżu (tzw. dmuchanego), albo kawałków waty za pomocą słomki (rurki) z jednego do drugiego pojemnika. Dziecko chwyta wargami słomkę lub rurkę i za pomocą wdechu powietrza łapie wybrany przedmiot, by przemieścić go w inne miejsce (uczy się wstrzymania wdechu i podparcia oddechowego), pozostawia dany przedmiot robiąc wydech;

Ø     dmuchanie na „zaczarowane drzewo” (stojak imitujący pień i konar drzewa, wykonanego z tektury, szeleszczących materiałów, różnobarwnych folii, cekinów, gałęzie drzewa wykonać można z cienkich drucików lub sztywnej żyłki) - naśladowanie odgłosów natury z użyciem głosek: „s”, „f”, „p” i innych albo onomatopei (wyrazów dźwiękonaśladowczych);

Ø     wykonanie wdechu i dość długi wydech, tj dmuchanie na podwieszony przedmiot (z kawałków lekkiej folii, waty, karbowanej bibuły albo gąbki) tak, aby jak najdłużej utrzymać ów przedmiot w oddaleniu;

Ø     huśtamy zabawkę-dziecko leży na podłodze, ma zabawkę ułożoną na brzuchu, huśta ją przy pomocy oddechu; aby zabawka nie spadła oddech musi być wolny i równy;

Ø     w pozycji leżącej na materacu: wykonanie wdechu z przyciśnięciem rąk do materaca (rozstawione palce naciskają na podłoże) i wydechu wraz z rozluźnieniem całego ciała;

Ø     dziecko trzyma w ręku trawkę (z zielonej bibuły) – wąchając trawkę wdycha powietrze nosem i równomiernie wypuszcza ustami. Dmuchanie w trawkę podczas wypuszczania powietrza ustami, następuje z różną siłą (mocno – słabo).

Ø     moja lalka śpi, uciszmy otoczenie: ciiiiii....

Ø     chuchamy na zmarznięte ręce: chuuuuu, chuuuuu....

Ø     z balonika ucieka powietrze: ssssssssssss...

Ø     szumi wiatr: szszszsz...-raz ciszej, raz głośniej

Ø     kosimy trawę: wdech i ......ciach!, wdech i ......ciach!

Ø     rąbiemy drewno: wdech i .....trrrach!, wdech i...trrrach!

Ø     lokomotywa: wypuszcza parę: pssss, szszszsz,ffff; jedzie: czczczc, szszszs; pędzi: tuf, tuf, tuf, to-tak, to-to-tak; hamuje: psssss;

Ø     zabawy ze słomką i wodą w szklance: słomkę wkładamy do szklanki z woda lub sokiem i nie dotykając powierzchni płynu wydmuchujemy w wodzie dołek; zanurzamy słomkę w wodzie i dmuchamy, wywołując bąbelki-tak aby woda „zagotowała się”,

Ø     dmuchamy na wiatraczki;

Ø     bawimy się płomieniem świecy: dmuchamy delikatnie i długo, tak aby płomień „zatańczył”;  staramy się zdmuchnąć płomień z dużej odległości; zdmuchujemy kilka świeczek jednocześnie;

Ø     dmuchamy na piórko – czyje piórko poleci wyżej;

Ø     gramy na różnych instrumentach takich jak flet, harmonijka, trąbka itp;

Ø     śpiewamy piosenki, recytujemy.

 

Ćwiczenia oddechowo-fonacyjne

 

1.     Wymawianie na jednym wydechu samogłosek:

aaaaaa

ooooo

uuuuu

eeeee

iiiii

yyyyy

2.     Łączenie po 2 samogłoski:

aoaoaoaoao

eoeoeoeoeo

iuiuiuiuiu

uauauauaua

3.     Śpiewanie samogłoski e wodząc palcem po muszli ślimaka (robimy to na jednym wydechu):

 

- głosem ciągłym eeeeeeeee

 

 

 

          - głosem przerywanym e e e e e e e e



 

 

 

 

 

 

4.     Naśladowanie szumu wiatru:

ü     jesiennego chłodnego – przedłużona artykulacja głoski ssssssssss

ü     zimowego lodowatego – przedłużona artykulacja głoski wwwwwww

ü     wiosennego ciepłego – przedłużona artykulacja głoski fffffffff

ü     letniego gorącego – przedłużona artykulacja głoski hhhhhhh

Ćwiczenie wykonujemy na jednym wydechu (wdech nosem).

5.     Naśladowanie śmiechu różnych ludzi – ćwiczenie rozruszające przeponę:

ü     staruszki: che che che

ü     kobiety – jasny: cha cha cha

ü...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin