KONSPEKT
zajęć korekcyjno – kompensacyjnych
(boczne skrzywienie kręgosłupa – skolioza)
TEMAT: Wzmacnianie mięśni nadmiernie rozciągniętych i rozciąganie mięśni nadmiernie przykurczonych.
Cele główne:
1. Nauka i kształtowanie nawyku postawy skorygowanej.
2. Wzmacnianie mięśni posturalnych odpowiedzialnych za utrzymanie poprawnej postawy.
Umiejętności: rozwijanie umiejętności przyjmowania pozycji wyjściowych i wykonywania ćwiczeń z zachowaniem przeciwwskazań dla danej wady.
Cele wychowawcze: zachęcanie do aktywnego uczestnictwa w zajęciach korekcyjnych.
Wiadomości: wzbogacenie wiedzy o skoliozie i jej przeciwdziałaniu.
Miejsce ćwiczeń: sala korekcyjna.
Czas trwania: 45 minut.
Ilość ćwiczących: 14.
Wiek ćwiczących: 13÷14 lat.
Przybory i przyrządy: kocyk, gwizdek, drabinki, 5 piłek do siatkówki, skrzynia, długa skakanka,
7 hula-hop,7 piłeczek do tenisa stołowego, 2 piłki lekarskie, hantle, ławeczka, lina.
Rodzaje zadań
Opis ćwiczeń lub zabawy
Czas powtórzeń
Uwagi organizacyjno metodyczne
Sprawdzenie gotowości
do zajęć
i zorganizowanie grupy.
Zabawa ożywiająca.
CZĘŚĆ WSTĘPNA
Zbiórka, powitanie grupy („W zdrowym ciele zdrowy duch”), sprawdzenie obecności, pobranie przyborów. Podanie zadań lekcji.
„Labirynt”. Uczestnicy zabawy ustawieni w trzech szeregach z rękoma wyciągniętymi w bok, tworząc labirynt. Na sygnał prowadzącego uczestnicy wykonują zwrot tułowia o 90º w prawą stronę. Uciekający biegnie wzdłuż otwartych korytarzy nie „przecinając” rąk. Zabawa kończy się z chwila złapania uciekającego przez berka.
3 min.
Kontrola odpowiedniego stroju.
W czasie ćwiczenia powinna być utrzymana postawa skorygowana.
Rozciąganie mięśni klatki piersiowej, wzmacnianie mięśni obręczy barkowej.
Ćwiczenia mięśni głowy odcinka szyjnego kręgosłupa.
Ćwiczenie mięśni grzbietu.
Ćwiczenia mięśni pośladków i nóg.
Ćwiczenia oddechowe.
Ćwiczenia mięśni brzucha.
Ćwiczenie mięśni pośladkowych kulszowo -goleniowych.
Ćwiczenie mięśni grzbietu z elementami elongacji.
Ćwiczenia równoważne.
Ćwiczenie
z elementem antylordotycznym.
Zwisy lub podpory.
Ćwiczenie mięśni pośladkowych
Podskoki, skoki.
CZĘŚĆ GŁÓWNA.
Postawa wyjściowa: Leżenie przodem. Nogi wyprostowane złączone, głowa uniesiona wyciągnięta
w przód, wzrok skierowany w podłogę, RR wyprostowane wyciągnięte przed siebie, lekko uniesione nad podłogą. Ruch: Wykonanie ruchu jak przy pływaniu żabką:
- Przeniesienie wyprostowanych rąk w bok;
- Ugięcie rąk do pozycji skrzydełek;
- Wyprost rąk w przód.
Pozycja wyjściowa: siad skrzyżny, na sygnał
N (wzrokowy) podniesienie ręki do góry – uczniowie wykonują skłony głową w przód (na tak), podniesienie ręki w bok – uczniowie wykonują ruchy głową (na nie) w jednej linii; gdy nauczyciel wykonuje ruch wahadłowy ręką, uczniowie wykonują krążenie głowy od barku do barku..
Pozycja wyjściowa: siad skrzyżny, plecy wyprostowane, głowa wyciągnięta w górę, wzrok skierowany przed siebie, palce dłoni splecione oparte na potylicy, łokcie szeroko.
Ruch: spychanie rękoma głowy w przód, głowa oporuje.
Pozycja wyjściowa: podpór tyłem, nogi ugięte
w stawach kolanowych, stopy oparte na podłodze, dwóch współćwiczących siedzi skrzyżnie
na przeciwko siebie.
Ruch: uniesienie bioder do linii równoległej
z podłożem, toczenie piłki pod biodrami współćwiczącego.
Pozycja wyjściowa: pozycja średnia Klappa. Przed głową na podłodze leży obręcz a w niej piłeczka
do tenisa stołowego.
Ruch: wdech nosem a następnie silne dmuchnięcie
w piłeczkę tak, aby potoczyła się przy obręczy zataczając koło.
Pozycja wyjściowa: siad prosty tyłem do drabinki, biodra przy drabince, ręce w pozycji skrzydełek trzymają szczebel drabinki na wysokości głowy.
Ruch: naciskanie głowa i łokciami na drabinkę,
z oderwaniem pleców od drabinki, równoczesne uniesienie nóg do siadu równoważnego.
Pozycja wyjściowa: siad skrzyżny, ręce w pozycji „skrzydełek”.
Ruch: wdech nosem z uniesieniem rąk w górę w skos,
a następnie i wydech ustami ze skrzyżowaniem rąk na klatce piersiowej i jej uciskiem.
Metoda stacyjna: z „nadzorcą„, który wykonuje ślizgi
na kocyku i sprawdza dokładność wykonywanych ćwiczeń na stacjach.
Pozycja wyjściowa: leżenie na skrzyni po stawy biodrowe, nogi wyprostowane i złączone poza skrzynią, stopy oparte na podłodze, dłonie trzymają krawędź skrzyni.
Ruch: unoszenie wyprostowanych i złączonych nóg do poziomu i opuszczanie ich na podłogę.
Pozycja wyjściowa: leżenie przodem, nogi wyprostowane i złączone, głowa lekko uniesiona wyciągnięta w przód, wzrok skierowany w podłogę, ręce wyprostowane, wyciągnięte w bok, w dłoniach ciężarki, pod brzuchem w okolicy pępka, zrolowany kocyk.
Ruch: uniesienie rąk nad podłogę, wytrzymać.
Pozycja wyjściowa: stanie we wspięciu na palcach pod liną, ręce wyprostowane, wyciągnięte w gorę – dłonie dotykają liny.
Ruch: marsz wzdłuż liny na palcach, bez odrywania od niej dłoni.
Pozycja wyjściowa: leżenie tyłem, jedna noga zgięta
w stawach biodrowym i kolanowym.
Ruch; chwyt oburącz za kolana i przytrzymanie go przy klatce piersiowej, jeżeli zginacze uda drugiej nogi są przykurczone, to uniesie się ona nad podłoże.
Pozycja wyjściowa: leżenie przodem na piłce lekarskiej (piłka w okolicach pępka), ręce ugięte
w łokciach, dłonie oparte na podłodze. Uniesienie wyprostowanych nóg do poziomu, odpychając się rękoma od podłogi przesuwanie się po piłce w przód
i w tył.
Ruch: uniesienie wyprostowanych nóg do poziomu, odpychając się rękoma od podłogi
przesuwanie się po piłce w przód i w tył.
Pozycja wyjściowa: leżenie przodem na skośnie ustawionej ławeczce, zaczepionej o 5-7 szczebel drabinki. Nogi zgięte w stawach kolanowych pod kątem 90º . Dłonie trzymają szczebel drabinki.
Ruch: Uniesienie nóg nisko nad ławeczkę.
Zabawa „Szczur”. Uczestnicy tej zabawy stoją na obwodzie koła. Jeden uczeń stoi na środku i rozkręca skakankę. Osoby stojące na obwodzie koła wykonują podskoki obunóż, tak by uniknąć dotknięcia. Osoba dotknięta skakanką wykonuje „test ścienny” pod ścianą.
Pozycja wyjściowa: stanie na obwodzie koła trzymając się za ręce.
Ruch: wdech nosem z uniesieniem rąk w górę,
a następnie wydech ustami ze skłonem tułowia
w przód.
1 min.
10 x.
10 x
8 x
2 min.
2min.
...
magdasenwicka