Konspekt lekcji języka angielskiego w klasie II/III licealnej
Cele:
· rozwijanie sprawności mówienia na przykładzie ćwiczeń skoncentrowanych wokół charakterystyki postaci;
· przygotowanie do opisu postaci.
Pomoce:
· piłeczka, ksera z ćwiczeniami, nagrania magnetofonowe, nagranie video
Uczniowie siadają w kręgu na środku klasy. Nauczyciel podaje hasło person rzucając piłeczkę do jednego z uczniów. Uczniowie metodą "burzy mózgów" podają wyrazy kojarzące się z wyrazem - hasłem wyznaczając spośród siebie osobę, która ma udzielić odpowiedzi poprzez rzucenie do niej piłeczki.
Uczniowie otrzymują następujące karteczki (załącznik nr 1) z prośbą, aby w trakcie słuchania kasety zaznaczyli usłyszane informacje.
Po wysłuchaniu, zadaniem uczniów jest w parach scharakteryzować przedstawioną postać.
Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy prosząc uczniów o odliczenie do dwóch. "Jedynki" siadają razem i otrzymują zadanie, które polega na połączeniu przymiotników z podanymi rzeczownikami (załącznik nr 2). "Dwójki" zaś muszą określić i zapisać, które z podanych przymiotników określają pozytywne, a które negatywne cechy charakteru. (załącznik nr 3).
Następnie uczniowie są proszeni o znalezienie sobie partnera z grupy przeciwnej. Siadają razem, a ich zadaniem jest opisanie wyglądu zewnętrznego i charakteru wybranej osoby z klasy. Po kilku minutach każda para prezentuje opis, pozostali uczniowie odgadują, kim jest opisywana osoba.
Następnie nauczyciel wyjaśnia uczniom, jak łączyć zdania zawierających cechy podobne i różne oraz prosi uczniów, aby zgodnie z tą zasadą zapisali zdania charakteryzujące wybraną osobę. 2-3 osoby odczytują sporządzone opisy.
Nauczyciel informuje uczniów, że obejrzą krótki film video, charakteryzujący Niemców. Zadaniem uczniów jest udzielenie odpowiedzi na pytania:
· How do the British journalists working in German perceive Germans?
· What do Russians think of Germans?
· Do you agree with their opinions?
Następnie prowadzący zajęcia prowokuje krótką dyskusję, prosząc o opinię, co usłyszeliby, gdyby opisywaną nacją byli Polacy.
Nauczyciel wspólnie z uczniami ustala punkty, które należy wziąć pod uwagę przy opisie postaci i przypomina o czasach gramatycznych używanych w tego typu wypowiedzi.
Brief information about the person (his/her name, time or place you met (saw him/her).
Main body:
· physical appearance;
· personality characteristics;
· hobbies (interests), everyday activities.
Conclusion:
· your comments;
· feelings about the person.
Z kolei nauczyciel rozdaje kartki z modelowym opisem postaci, a uczniowie w każdym akapicie zaznaczają topic sentence i obok w kółeczku zapisują temat każdego akapitu (załącznik nr 4).
Uczniowie mają opisać osobę, której nigdy nie zapomną.
W przygotowaniu lekcji wykorzystano książkę Successful Writing. Upper-Intermediate, Virginia Evans. Express Publishing.
Height
quite tall
rather short
Build
well-built
thin
muscular
Age
early twenties
mid thirties
teenaged
Facial Features
oval face
high cheekbones
blue eyes
mole
Hair
curly
shot brown
wavy
Clothes
casual
formal
Personality
good-humoured
imaginative
vain
short-tempered
Activities/Hobbies
going to discos
watching old films
cooking
Match the following adjectives with the nouns below. Some adjectives can be used more than once.
broad, rosy, clear, bushy, thick, full, upturned, double, hooked, fair, crooked, thin, hollow, deep-set, curly, puffy, clean-shaven, pale, oval, spotty, dark
1.
...........................................
eyebrows
6.
face
2.
eyes
7.
lips
3.
complexion
8.
cheeks
4.
...
netcat