Scenariusz lekcji języka angielskiego z wykorzystaniem aktywnych metod w nauczaniu gramatyki
Cele:
· stworzenie uczniom sytuacji w klasie możliwie realnych pozwalających ćwiczenie czasu Present Perfect;
· ćwiczenie form czasowników regularnych i nieregularnych w zdaniach pytających, przeczących i twierdzących.
Pomoce:
· kolorowe plansze Czynności - PWiS;
· ksera z ćwiczeniami;
· kasety;
· karteczki, plakaty;
· widokówki z różnych stron świata;
· przedmioty.
Uczniowie ćwiczą czasowniki nieregularne stojąc na środku klasy. Nauczyciel podaje czasownik, np. write, a wskazany uczeń podaje pozostałe formy i wyznacza innego ucznia podając inny czasownik.
Praca z kolorowymi planszami. Nauczyciel stawia pytania uczniom, czy osoby na obrazkach wykonały daną czynność, czy nie. Uczniowie odpowiadają na pytania, następnie pracują w parach zadając pytania i odpowiadając na nie.
Nauczyciel przydziela uczniów do grup roboczych (uczniowie otrzymują karteczki z rysunkami zwierząt (załącznik nr 1), a ich zadaniem jest poprzez zadawanie pytań znalezienie swojej grupy. Miejsce pracy grup wyznaczają plakaty rozwieszone w różnych częściach klasy z wizerunkiem danego zwierzęcia.
Uczniowie otrzymują kartki, na których widnieje pokój (załącznik nr 2). Wykorzystując podane słownictwo budują zdania informujące, czy mieszkaniec tego pokoju wykonał już podane czynności, czy też jeszcze nie. Nauczyciel przyznaje punkty za dobrze wykonane zadanie.
Uczniowie zostają poinformowani, że za chwilę usłyszą pewne dźwięki. Na podanym materiale (załącznik nr 3) mają zaznaczyć kolejność czynności, a następnie napisać o tym, co się właśnie stało. Nauczyciel sprawdza i przydziela punkty.
Uczniowie otrzymują karteczki (załącznik nr 4) z informacją, że mają znaleźć osoby, które: poznały sławną postać, zjadły dzisiaj jabłko, opowiedziały dowcip i które przeczytały interesującą książkę. Następnie uczniowie są proszeni, aby wstali i poruszając się po klasie przeprowadzały krótkie wywiady. Wspólnie podsumowują wywiady i zapisują zdania w zeszycie.
Nauczyciel układa przedmioty na stole lub krześle. Uczniowie przyglądają się uważnie. Następnie są proszeni o zamknięcie oczu. Prowadzący w tym czasie dokonuje pewnych zmian ( np. wkłada zapałki do pudełka, wypija kawę, wrzuca papier do kosza itp.). Zadaniem uczniów jest odgadnięcie tych zmian (przez cały czas budując zdania w czasie Present Perfect )
Uczniowie wstają i oglądają ponumerowane widokówki przyczepione do ścian. Grupowo decydują, jaką wybrać. Decyzję podejmują w tajemnicy przed innymi grupami. Następnie siadają i piszą kartki do swoich kolegów, z miejsca, będącego na wybranej widokówce, opisując, co już zobaczyli, zrobili, zwiedzili oraz co jeszcze zamierzają zrobić. Następnie sekretarz grupy odczytuje treść kartki, a pozostałe grupy podają numer widokówki przedstawiającej opisywane miejsce. Punkty dostaje zarówno grupa, która odgadła opisywane miejsce, jak i ta, która pisała kartkę (za dobry opis). Uczniowie przyczepiają opisy pod widokówkami.
Przewidywane problemy:
· uczniowie mogą mieć problemy z poprawnym budowaniem zdań;
· mogą mieć braki w słownictwie;
· mogą też posługiwać się (w szczególności podczas prac w grupach) językiem polskim.
W przygotowaniu lekcji wykorzystano książkę ENTERPRISE 2. Elementary, Virginia Evans, Jenny Dooley. Express Publishing.
Find a person who
S1
S2
has met a famous person
has eaten an apple do day
has told a funny joke
has read an interesting book
Opracowanie: Urszula Tokarska-Łokić
1
netcat