6'1991.pdf

(2301 KB) Pobierz
419223362 UNPDF
419223362.002.png
Niepowtarzalna okazja dla modelarzy zbliżenie na prawą
szczękę Mi-24W nr 735
Close-up of starboard sharkmouth
Sztywne regulaminy wojskowe dość
często nie wytrzymują presji wydarzeń
lub fantazji ludzi zobligowanych do ich wy-
pełniania. W lotnictwie dzieje się tak np.
w dziedzinie malowania statków po-
wietrznych; w jednych państwach zdarza
się to częściej, w innych rzadziej — u nas
od pewnego czasu — coraz częściej. Tym
cenniejsza więc stała się okazja do
utrwalenia krótkotrwałego, specjalnego
malowania śmigłowca Mil Mi-24W (choć
oficjalnie jest to eksportowy Mi-35), po-
chodzącego z 3. eskadry 56. Pułku Śmig-
łowców Bojowych.
Do stacjonującego w Inowrocławiu 56.
pułku pierwsze Mi-24W dostarczono w
maju 1985. Otrzymała je 3. eskadra, która
do tej pory jest jedyną jednostką używa-
jącą tej wersji Mi-24. Śmigłowce 49. Puł-
ku Śmigłowców Bojowych z Pruszcza
Gdańskiego to nieco inne Mi-24D, a ściś-
lej wg oficjalnej nomenklatury są to eks-
portowe Mi-25.
Polscy piloci śmigłowców typu Mi-24
w skali roku spędzają w powietrzu ok.
180 h, co jest liczbą relatywnie mniejszą
od tej, jaka jest udziałem lotników za-
Dynamiczny start
rekina
Dynamie take-off performed by aircrew of 3rd Squadron
from Inowrocław AB
Ogólny widok jedynego jak dotąd w Polsce śmigłowca z ma-
lowaniem wywodzącym się z czasów II wojny światowej.
„Szczęki rekina" wymyślili Amerykanie na Dalekim Wscho-
dzie, jednak co do autorstwa pomysłu i czasu jego powstania
do dziś trwają spory
General new of the only in Polish Army Aviation
Mi-24 W Hind-E painted after the fashion of Claire Lee
Chennault's AVG aircraft of WW II
419223362.003.png
chodnich, latających na śmigłowcach. Z
drugiej jednak strony nie jest to czas
pozwalający jedynie na podtrzymanie
lotniczych umiejętności. Będziemy mogli
przekonać się o tym podczas tegoroczne-
go święta lotnictwa polskiego.
Po raz pierwszy w Polsce 4 śmigłowce
Mi-24W z 56. pułku zaprezentują podczas
święta zespołową akrobację śmigłowco-
wą. Piąty śmigłowiec z tego pułku da in-
dywidualny pokaz akrobacji. Piloci pułku
rozpoczęli trening do tego pokazu już w
maju br. Przed szczegółową publikacją
historii 56. pułku na łamach LAI odnotuj-
my tylko, że pułk ma obecnie 16 śmig-
łowców typu Mi-24W w eskadrze 3, nato-
miast eskadry 1. i 2. używają śmigłowców
PZL Mi-2.
Projekt graficzny „szczęk" na Mi-24 o-
pracował Marek Zieliński. Autor fotore-
portażu wyraża podziękowanie szefowi
sztabu PSP — gen. bryg. Henrykowi Pie-
trzakowi, dowódcy 56. pułku — ppłk. Ja-
nuszowi Tomczykowi oraz pilotom 3.
eskadry za znaczącą pomoc w zrealizo-
waniu reportażu.
Co prawda Mi-24 to nie śmigłowiec morski, czasami jednak
sytuacja wymaga zawisu nad wadą
True enough neither Mi-24D Hind-D nor Mi-24 W
Hind-E are ASW or anti-shipping Helicopters, none the
less hovering flight over water is sometimes required
Takiego lotu koszącego (nad polem rzepaku) na wysokości 2
m nie powstydziłby się żaden pilot opisanego w LAI 2'91 US
Army Aviation
NOE flight over rape field ot altitude of 2m (6.5 ft)
Robert Senkowski
419223362.004.png
„Rekin nr 735" po specjalnym locie dla Lolnictwa-Aviation International
"Shark No 735" after the special flight for Editors office of Lotnictwo-Aviation International
On August 25th during Polish Aviation Fete first time in Poland the
pilots of 56th Combat Helicopters Regiment (CHR) will show group ae-
robatics by four Mi-24W Hinds as a whole. Another single Mi-24W will
show individual aerobatics as well. It goes without saying that all this
time the pilots of 56th CHR's 3rd Sqadron are training for this out of
ordinary air display. Air Fete will take place at Poznań Airport.
Army Aviation of Polish Force is maintaining 16 Mi-24Ws. All of
them serve in the 3rd Squadron of 56th Combat Helicopters Regiment
at Inowrocław Air Base. Remaining Squadrons of this Regiment, Nos. 1
and 2 are equipped with PZL Mi-2 Hoplite utility helicopters. The first
of ordered Hind-Es was delivered to Inowrocław AB on May, 1985. Be-
sides Mi-24W Hind-Es of 56th CHR Polish Army Aviation has 13 older
models of Mi-24, i.e. Mi-24D Hind-Ds. The user of these aircraft is 49th
CHR from Pruszcz Gdański AB.
Our photographic report shows one of 56th CHR's Hind-E in the Spe-
cial (temporary) sharkmouth painting scheme. Helicopter showed on
the photos is armed with UPK-23 gun pod as an additional armament.
Mounted on the underwing pylon each UPK-23 pod contains two
GSz-23 type 23-mm cannons. Polish attack helicopter pilots of Mi-24 co-
ver approximately 180 flying hours per year as a Combat training — so-
me less than Western pilots but this is sufficient number in view of
NVG-less and
FLIR-less
restricted
Combat
capabilities
of
Mi-24D / Mi-24W.
Pożegnalne zbliżenie na „lewą szczękę" Mi-24W nr 755
The last close-up of left sharkmouth. Maybe some day such a scheme will be repeated in the
Polisk Air Force's Army Avation
© Robert Senkowski (7)
419223362.005.png
Samolot PZL-126 Mrówka został zaprojektowany ja-
ko ekonomiczny samolot gospodarczy do rozprzestrze-
niania środków biologicznych oraz małoobjętościo-
wych środków ochrony roślin drugiej i trzeciej genera-
cji. Środki te mogą być stosowane w małych dawkach;
użytkowanie do tego celu dużych samolotów jest nie-
ekonomiczne.
Konstrukcja samolotu pozwala rozszerzyć jego zasto-
sowanie o funkcje ekologiczne — poprzez zamontowa-
nie na nim lekkich urządzeń rejestrujących stan środo-
wiska naturalnego i upraw.
Możliwość uzyskania dużej wysokości i długotrwa-
łość lotu czyni go tanim retranslatorem, umożliwiają-
cym dwukierunkowe przekazywanie informacji radio-
wych na duże odległości.
The PZL-126 Mrówka airplane has been designed as
an economical farning aircraft for distributing biologi-
cal agents and low volume plant protection agents of
the second and third generation. Those agents are to
be applied in smali doses, thus operation of large air-
craft for such purposes is pointeess.
The structure of the airplane provides the possibility
of using it also for environment protection functions.
Light weight appliances can be installed and used for
registering the condition of natural environment and
cultivations.
High sendce ceiling and endurance feature the air-
plane as an inexpensive retranslator adapted to
two-way transmitting of radio informations for long di-
stances.
20 kwietnia minął rok od oblotu tech-
nicznego małego samolotu gospodarcze-
go PZL-126 Mrówka. Samolot wystarto-
wał o 10.37. W pierwszym locie Mrówkę
prowadził pilot doświadczalny Maciej
Aksler. Konstruktorem samolotu jest inż.
Andrzej Słociński.
Od 20 kwietnia 1990 do 4 kwietnia
1991 samolot wykonał 16 lotów doświad-
czalnych. Loty te dały konkretne wska-
zówki, które są wykorzystywane przy bu-
dowie drugiego, docelowego prototypu z
silnikiem seryjnym produkcji zachodniej.
Pierwszy prototyp — po pewnych uzu-
pełnieniach — mógłby być wykorzystany
np. do lotów turystycznych. Obecnie
ważniejsze jest jednak dopracowanie sa-
molotu docelowego, na niego przede
wszystkim potrzebne są pieniądze i czas.
Konstruktor postanowił zakonserwować
pierwszy prototyp, aby doczekał lepszych
czasów, a swoje siły skupił na poprawio-
nym egzemplarzu.
Drugi prototyp, mający oznaczenie
PZL-126P Mrówka, zaprojektowano wg
amerykańskich przepisów budowy samo-
lotów FAR-23.
PZL-126P jest jednomiejscowym, wol-
nonośnym dolnopłatem, wyposażonym w
przedział aparaturowy za kabiną pilota i
zamki zatrzaskowe na końcach skrzydeł
do podwieszania zespołów opryskują-
cych.
Samolot jest konstrukcji metalowej z
elementami z laminatu szklano-epoksy-
dowego z trójkołowym podwoziem z róż-
nicowymi hamulcami tarczowymi na koła
główne z golenią sprężystą, sterowanym
kółkiem przednim z amortyzatorem ole-
PZL-126 Mrówka i PZL-130 Orlik
419223362.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin