kreacja-wizerunku-osoby.pdf

(198 KB) Pobierz
Microsoft Word - Kreacja wizerunku - WZ IV MiSP2.doc
KREACJA WIZERUNKU OSOBY
Magdalena Głowacka
Marzena Kruszwicka
Marta Maciejewska
Aleksandra Nowak
Grupa 16, PMiSF
Wydział ZarzĢdzanie Rok IV, AE w Poznaniu
Praca napisana pod kierunkiem Dra Jana Fazlagięa, Poznaı, grudzieı 2007.
1
Spis tre Ļ ci
I.
Wstħp
3
II.
Czym jest kreacja wizerunku?
4
III. Media narzħdziem kreacji wizerunku
8
IV. Wizerunek a etyka
9
V.
Wizerunek polityka
11
VI. Wizerunek gwiazdy
16
VII. Wizerunek w biznesie
19
VIII. Podsumowanie
23
IX. Bibliografia
24
2
I. WST Ħ P
StarajĢc siħ zgłħbię temat kreacji wizerunku nie sposób nie zastanowię siħ, co tak
naprawdħ oznacza owo pojħcie, dlatego teŇ właĻnie od tego zaczniemy. Postaramy
siħ przedstawię „definicjħ” kreacji wizerunku osobistego, a nastħpnie przejdziemy do
ukazania przebiegu „etapu” kreacji wizerunku. Spróbujemy pokazaę, od czego naleŇy
zaczĢę, tworzĢc wizerunek, a takŇe przedstawimy najistotniejsze elementy kreacji.
Jako, iŇ samo stworzenie „dobrego wizerunku” nie wystarczy, naleŇy umieę go
utrzymywaę, wspomnimy takŇe o tym jak to zrobię.
W dzisiejszym Ļwiecie „królujĢ” media, które pełniĢ takŇe istotnĢ rolħ przy tworzeniu
wizerunku. To właĻnie media sĢ sposobem kontaktu „wielkich ludzi” z ich odbiorcami.
Dlatego w kolejnej czħĻci pracy zastanowimy siħ nad rolĢ mediów w kreacji
wizerunku.
TworzĢc „odpowiedni wizerunek” staramy siħ tak kierowaę postawĢ danego
człowieka, aby była ona zgodna z oczekiwaniami odbiorców, aby siħ im podobała.
I tu powinniĻmy siħ zastanowię czy jest to zachowanie etyczne. Czy ukazujĢc
człowieka nie takim, jakim jest, ale jakim ktoĻ chce go widzieę postħpujemy
uczciwie? Dlatego teŇ w dalszej czħĻci pracy zastanowimy siħ nad etykĢ kreacji
wizerunku.
PrzedstawiajĢc pojħcie tworzenia wizerunku, elementy jego powstawania, rolħ
mediów w owym procesie czy nawet zastanawiajĢc siħ nad tym czy jest to etyczne,
istota tematu została ukazana w ujħciu bardziej teoretycznym. Dlatego teŇ, aby
pokazaę jak wyglĢda rzeczywistoĻę, nasze teoretyczne rozwaŇania poprzemy
przykładami wywiadów, przeprowadzonymi z ludŅmi „wielkiego Ļwiata”. Jako, iŇ
uwaŇamy, Ňe kreacja wizerunku jest waŇna w róŇnych dziedzinach Ňycia, dla
kaŇdego człowieka, który ma „swoich odbiorców”, przedstawimy wywiady z ludŅmi
z „trzech Ļwiatów” – Ļwiata polityki, biznesu i z Ňycia gwiazd.
3
II. CZYM JEST KREACJA WIZERUNKU?
Kreacja wizerunku – jest to Ļwiadome działanie słuŇĢce przedstawieniu naszej
osoby innym w taki sposób by postrzegały nas tak jak tego chcemy. Jest, wiħc
pewnego rodzaju autoprezentacjĢ. Wizerunek nie zaleŇy bezpoĻrednio od nas, jest
to wraŇenie, jakie nasza toŇsamoĻę, jej elementy budzĢ w umysłach odbiorców,
wĻród członków grup otoczenia. Jest czynnikiem niematerialnym i zaleŇy od
percepcji innych, od ich moŇliwoĻci postrzegania i oceny, wraŇliwoĻci na róŇnego
rodzaju bodŅce, jakich dostarczamy ukazujĢc naszĢ toŇsamoĻę. 1
Wizerunek osobisty 2 jest waŇny na wszystkich poziomach komunikacji – od
wewnĢtrzkorporacyjnej do miħdzynarodowej. KoniecznoĻę posiadania
odpowiedniego wizerunku najmocniej daje o sobie znaę w show-biznesie i w polityce.
Dla osób publicznych pytanie „czy posiadaę wizerunek czy nie” po prostu nie istnieje.
Mówimy o wizerunku:
Ukształtowanym Ň ywiołowo , który niesie ze sobĢ ogromny ładunek
negatywny i praktycznie dziĻ juŇ nie istnieje wĻród ludzi, którzy chcĢ byę
postrzegani pozytywnie. Jest to pragnienie by zaakceptowano nas takimi,
jakimi jesteĻmy. „Kochajcie mnie takiego, jakim jestem” jest ze społecznego
punktu widzenia pozycjĢ z góry przegranĢ.
Przemy Ļ lanym, kształtowanym w odpowiednim kierunku. NajczħĻciej pod
pojħciem „image” rozumie siħ wizerunek stworzony sztucznie. Nie jest to do
koıca prawdĢ, gdyŇ wizerunek powstaje przy uwzglħdnieniu cech
jednostkowych, powinien takŇe odpowiadaę moŇliwoĻciom i dĢŇeniom
człowieka. Wizerunek tworzy siħ w oparciu o indywidualne cechy
psychologiczne i fizjologiczne.
1 Bakalarski K ., Public relations a kształtowanie wizerunku mened Ň era , Scientific Publishing Group, Gda ı sk,
2004
2
4
http://www.elans.pl/article/read/wizerunek-osobisty-tworzenie-wizerunku-narzedziami-pr
Przyst ħ puj Ģ c do tworzenia wizerunku nale Ň y:
1. Oceni ę potencjał osobisty danej osoby. JeĻli jest on niewystarczajĢcy, a dany
człowiek nie ma nic do zaoferowania, to nakłady na sztucznie stworzony
wizerunek nigdy siħ nie zwrócĢ.
Tak, wiħc aby móc przystĢpię do tworzenia wizerunku danej osoby musi ona
najpierw poznaę samĢ siebie, zdaę sobie sprawħ z własnej toŇsamoĻci.
2. Drugim etapem, bħdzie badanie oczekiwa ı społecznych 3 . Musimy siħ
zastanowię, kto nas ma postrzegaę, do kogo siħ zwracamy, jakie sĢ potrzeby
naszych odbiorców. Kim jesteĻmy dla naszych „obserwatorów”? W poprzednim
etapie poznaliĻmy juŇ samych siebie, teraz musimy siħ zastanowię, w jaki sposób
nasze zalety mogĢ słuŇyę budowaniu satysfakcji i zadowolenia innych. Na ile
moŇemy byę uŇyteczni dla społeczeıstwa. Potrzeby społeczeıstwa i stereotypy
społeczne sĢ czasem oczywiste, czħĻciej jednak ujawniane sĢ podczas badaı
marketingowych grupy docelowej. Najlepsze wizerunki sĢ budowane na wiħziach
dwustronnych pomiħdzy jednostkĢ i jej grupami docelowymi. Dialog z otoczeniem
jest niezwykle waŇny. JeĻli siħ o nim zapomina nigdy nie stworzy siħ
pozytywnego wizerunku społecznego. Taka dwustronna wiħŅ zakłada przy tym
i wpływ jednostki na swoje audytorium, i skierowany w drugĢ stronħ wpływ grupy
na jednostkħ. ZbieŇnoĻę wizerunku z oczekiwaniami gwarantuje maksymalnĢ
i długĢ popularnoĻę.
3. Kolejnym etapem jest stworzenie własnej biografii. Biografia powinna zawieraę
opis drogi Ňyciowej, opowiadaę o osiĢgniħciach, klħskach, przedstawiaę poglĢdy
danej osoby, jej cele, plany na przyszłoĻę. Informacje o danej osobie docierajĢ do
odbiorców róŇnymi ĻcieŇkami, dlatego teŇ powinniĻmy przygotowaę, co waŇnego
o nas chcemy przekazaę innym.
4. Odsłoni ħ cie Ň ycia prywatnego pomaga w stworzeniu Ňywego obrazu osoby
publicznej. Stosunki w rodzinie, informacje o partnerze, zachowanie dzieci,
3 Bakalarski K., Public relations a kształtowanie wizerunku mened Ň era , Scientific Publishing Group, Gda ı sk,
2004
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin