Zadania :
- kształtowanie umiejętności dostrzegania cech wspólnych i różniących modele prostokątów;
- werbalizacja dostrzeżonych prawidłowości geometrycznych;
- doskonalenie umiejętności wypowiadania się na podany temat;
- rozwijanie umiejętności redagowania opisu;
- zwrócenie uwagi na konieczność ochrony przyrody;
- kształcenie umiejętności czytania instrukcji wykonania pracy;
- wycinanie elementów po liniach prostych i krzywych;
- łączenie elementów przez klejenie
Cele operacyjne:
Uczeń :
- umie podać własności czworokątów
- rozróżnia wśród czworokątów prostokąty i kwadraty
- zna własności prostokąta i kwadratu
- umie przedstawić kształt prostokąta na geoplanie
- umie czytać ze zrozumieniem
- zna cechy charakterystyczne ptaków
- zna wiadomości o pingwinach i trybie ich życia
- układa słownie kilkuzdaniową wypowiedź opisująca pingwina
- rozumie czytany techniczny opis wykonania pracy plastycznej i umie zastosować go w swej pracy
- posługuje się nożyczkami w sposób bezpieczny
- umie zaginać i sklejać papier z kartonem
Metody: słowna, poglądowa, praca z tekstem, praktycznego działania
Formy: zbiorowa, indywidualna
Środki dydaktyczne:
- podręcznik Moja szkoła cz. 5, klocki Dienesa, geoplany, patyczki, gazetka tematyczna, ilustracja z pingwinem, zdania o pingwinach na kartach pracy, rozsypanki zadaniowe i wyrazowe dot. opisu pingwina - karty do pracy w poziomach, egzemplarze lektury „Zaczarowana zagroda” Cz. Centkiewicza, globus.
Czas zajęć: 90 minut
Przewodnik metodyczny do kształcenia zintegrowanego „Moja Szkoła” dla kl.II
Baścik – Kołek D. ,Wesołe karteczki dla kl.II. MAC EDUKACJA
Leksykon zwierząt od A do Z
Wiadomości ze stron www.
www.jarema.waw.pl/pokaz/antarktyda, wiem.onet.pl/wiem, www.republika.pl/terakowski, www.akwarium.gdynia.pl,
1. Praktyczne odkrywanie własności prostokątów
- ćwiczenia z klockami Dienesa ukazujące własności prostokąta, grupowanie klocków i opisywanie własności ułożonych grup
- ćwiczenia z geoplanami, przedstawianie prostokąta
- ćwiczenia z patyczkami, układanie z nich kształtu prostokąta
- zbiorowe wykonanie ćwiczenia16 s. 32 i omówienie go
ćwiczenia ruchowe z gimnastyki umysłu
- indywidualne wykonanie ćwiczenia 17 s.32, głośne odczytanie poprawionych zdań
- zbiorowe wykonanie ćwiczenia 18 s. 33
- głośne odczytanie zdań do uzupełnienia ćw. 19 s 33, omówienie jego wykonania
2. Pingwiny – wycinanie, zaginanie i sklejanie papieru z kartonem
- podanie tematu pracy, głośne odczytanie przez wybranego ucznia technicznego opisu wykonania pracy ćw. 21 s. 34
- wykonanie pingwina wg opisu
- wystawa i ocena wykonanych prac
3. Redagowanie opisu pingwina. Utrwalenie wiadomości o ptakach.
- przypomnienie i utrwalenie wiadomości o ptakach, ich charakterystyczne cechy budowy
- wykonanie ćwiczenia na karcie pracy, kolorowanie na podany kolor odpowiednich figur geometrycznych, ułożenie i odczytanie hasła (Pingwiny są ptakami, ale nie fruwają. Świetnie pływają i nurkują.)
- zapoznanie z wiadomościami o pingwinach, odczytanie głośne tekstu ćw. 20 s. 34
- praca indywidualna z kartami pracy: samodzielne odczytanie zdań o pingwinach i wykreślenie zdań fałszywych, odczytanie hasła (pingwin)
zabawa ruchowa ze śpiewem -„Pingwin”
- opisywanie wyglądu pingwinów przedstawionych na klasowej gazetce tematycznej
- uzupełnianie zdań, układanie zdań z rozsypanek opisujących pingwina Elegancika, bohatera lektury „Zaczarowana zagroda” Cz. Centkiewicza – praca indywidualna w poziomach
- odczytanie ułożonych tekstów
- omówienie pracy domowej: przyklej do zeszytu ułożony tekst, rozwiąż zagadki na karcie pracy i wykonaj ćwiczenie z domkiem s. 34
Słabo pływają.
Zawsze wracają do swoich gniazd.
P
Żyją w Afryce.
R
Doskonale pływają.
I
Żyją na Antarktydzie.
N
Zakładają gniazda na drzewach.
O
Uciekają przed srogą zimą w cieplejsze strony.
G
Są ptakami, ale nie potrafią latać.
W
Żywią się rybami.
Są pokryte futrem.
Z
Są jajorodne.
Są żyworodne.
M
Żyją samotnie.
K
Zakładają gniazda na ziemi.
Y
magoroma