ustawa_bron_amunicji_99_ujednolicony.pdf

(179 KB) Pobierz
Microsoft Word - D19990549Lj.doc
©Kancelaria Sejmu s. 1/27
Dz.U. 1999 Nr 53 poz. 549
USTAWA
z dnia 21 maja 1999 r.
Opracowano na pod-
stawie: tj. Dz.U. z
2004 r. Nr 52, poz.
525, Nr 96, poz. 959.
o broni i amunicji 1)
Rozdział 1
Przepisy ogólne
Art. 1.
Ustawa określa zasady wydawania i cofania pozwoleń na broń, nabywania, rejestra-
cji, przechowywania, zbywania i deponowania broni i amunicji, przewozu przez te-
rytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz przywozu z zagranicy i wywozu za granicę
broni i amunicji, jak również zasady posiadania broni i amunicji przez cudzoziem-
ców oraz zasady funkcjonowania strzelnic.
Art. 2.
Poza przypadkami określonymi w ustawie nabywanie, posiadanie oraz zbywanie
broni i amunicji jest zabronione.
Art. 3.
Przepisy ustawy nie dotyczą:
1) broni i amunicji stanowiących uzbrojenie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej
Polskiej, Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywia-
du, Biura Ochrony Rządu , Straży Granicznej, Służby Więziennej oraz in-
nych państwowych formacji uzbrojonych, w odniesieniu do których dostęp
do broni i amunicji regulują odrębne przepisy;
2) broni i amunicji stanowiących uzbrojenie żołnierzy armii państw obcych
przebywających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w związku z
przedsięwzięciami wojskowymi realizowanymi wspólnie z Siłami Zbroj-
1) Niniejsza ustawa dokonuje w zakresie swojej regulacji wdrożenia dyrektywy 91/477/EWG z dnia
18 czerwca 1991 r. w sprawie kontroli nabywania i posiadania broni (Dz.Urz. WE L 256 z
13.09.1991).
Dane dotyczące ogłoszenia aktów prawa Unii Europejskiej, zamieszczone w niniejszej ustawie - z
dniem uzyskania przez Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii Europejskiej - dotyczą ogłosze-
nia tych aktów w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej - wydanie specjalne.
04-07-20
 
©Kancelaria Sejmu s. 2/27
nymi Rzeczypospolitej Polskiej, a także na podstawie umów i porozumień
międzynarodowych;
3) obrotu z zagranicą bronią i amunicją, technologiami i usługami mającymi
znaczenie dla obronności, bezpieczeństwa lub ważnych interesów Państwa
oraz wytwarzania, przewozu przez terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
przywozu z zagranicy i wywozu za granicę broni i amunicji w celach prze-
mysłowych lub handlowych, a także obrotu nimi na podstawie odrębnych
przepisów;
4) przemieszczania amunicji przez przedsiębiorców oraz przedsiębiorców za-
granicznych, w rozumieniu ustawy z dnia 21 czerwca 2002 r. o materiałach
wybuchowych przeznaczonych do użytku cywilnego (Dz.U. Nr 117, poz.
1007 i Nr 238, poz. 2019).
Art. 4.
1. Ilekroć w ustawie jest mowa o broni, należy przez to rozumieć:
1) broń palną, w tym broń bojową, myśliwską, sportową, gazową, alarmową i
sygnałową;
2) broń pneumatyczną;
3) miotacze gazu obezwładniającego;
4) narzędzia i urządzenia, których używanie może zagrażać życiu lub zdrowiu:
a) broń białą w postaci:
– ostrzy ukrytych w przedmiotach niemających wyglądu broni,
– kastetów i nunczaków,
– pałek posiadających zakończenie z ciężkiego i twardego materiału
lub zawierających wkładki z takiego materiału,
– pałek wykonanych z drewna lub innego ciężkiego i twardego ma-
teriału, imitujących kij bejsbolowy,
b) broń cięciwową w postaci kusz,
c) przedmioty przeznaczone do obezwładniania osób za pomocą energii
elektrycznej.
2. Ilekroć w ustawie jest mowa o amunicji, należy przez to rozumieć amunicję do
broni palnej.
3. W rozumieniu ustawy amunicją są naboje scalone i naboje ślepe przeznaczone
do strzelania z broni palnej.
Art. 5.
1. Gotowe lub obrobione istotne części broni lub amunicji uważa się za broń lub
amunicję.
2. Istotnymi częściami broni palnej i pneumatycznej są: szkielet broni, baskila, lufa,
zamek, komora zamkowa oraz bęben nabojowy.
3. Istotnymi częściami amunicji są: pociski wypełnione materiałami wybuchowy-
mi, chemicznymi środkami obezwładniającymi lub zapalającymi albo innymi
04-07-20
©Kancelaria Sejmu s. 3/27
substancjami, których działanie zagraża życiu lub zdrowiu, spłonki inicjujące
spalanie materiału miotającego i materiał miotający w postaci prochu strzelni-
czego.
Art. 6.
1. Zabronione jest dokonywanie przeróbek broni zmieniających jej rodzaj, kaliber
lub przeznaczenie, a w szczególności przerabianie broni przystosowanej wy-
łącznie do amunicji wypełnionej chemicznymi środkami obezwładniającymi lub
do amunicji ślepej, dostosowujące ją do wystrzelenia pocisku z lufy albo z ele-
mentu zastępującego lufę w wyniku działania sprężonych gazów powstających
na skutek spalania materiału miotającego.
2. Przeróbki broni, o których mowa w ust. 1, uważa się za wyrób broni.
Art. 6a.
1. Broń palna może zostać pozbawiona w sposób trwały cech użytkowych przez
uprawnionego przedsiębiorcę, zgodnie ze specyfikacją techniczną określającą
szczegółowo sposób pozbawiania cech użytkowych danego rodzaju, typu
i modelu broni, zwaną dalej „specyfikacją techniczną”, wydaną przez jednostkę
uprawnioną i zatwierdzoną przez jednostkę uprawnioną do potwierdzania po-
zbawienia broni palnej cech użytkowych.
2. Przez pozbawienie broni palnej w sposób trwały cech użytkowych, zwane dalej
„pozbawieniem cech użytkowych”, rozumie się pozbawienie cech użytkowych
wszystkich istotnych części broni palnej w taki sposób, by mimo działania sprę-
żonych gazów, powstających na skutek spalania materiału miotającego, nie była
zdolna do wystrzelenia pocisku lub substancji z lufy albo elementu ją zastępują-
cego oraz do wywołania efektu wizualnego lub akustycznego, a przywrócenie
broni cech użytkowych bez podjęcia czynności specjalistycznych nie było moż-
liwe.
3. Uprawnionym przedsiębiorcą do pozbawiania cech użytkowych jest przedsię-
biorca wykonujący działalność gospodarczą w zakresie wytwarzania broni, w
rozumieniu ustawy z dnia 22 czerwca 2001 r. o wykonywaniu działalności go-
spodarczej w zakresie wytwarzania i obrotu materiałami wybuchowymi, bronią,
amunicją oraz wyrobami i technologią o przeznaczeniu wojskowym lub policyj-
nym (Dz.U. Nr 67, poz. 679, z 2002 r. Nr 74, poz. 676 i Nr 117, poz. 1007 oraz z
2003 r. Nr 210, poz. 2036).
4. Jednostka uprawniona potwierdza pozbawienie cech użytkowych po dokonaniu
pozytywnej oceny zgodności pozbawienia cech użytkowych z odpowiednią spe-
cyfikacją techniczną. Potwierdzenie pozbawienia cech użytkowych odnotowuje
się w ewidencji broni palnej pozbawionej cech użytkowych, prowadzonej przez
tę jednostkę.
5. Broń palną pozbawioną cech użytkowych oznakowuje się w sposób wskazujący,
że została ona pozbawiona tych cech.
6. Wydanie specyfikacji technicznej, pozbawienie cech użytkowych oraz dokona-
nie oceny zgodności pozbawienia cech użytkowych z odpowiednią specyfikacją
techniczną jest odpłatne.
7. Minister właściwy do spraw wewnętrznych określi, w drodze rozporządzenia:
04-07-20
©Kancelaria Sejmu s. 4/27
1) tryb potwierdzania pozbawienia cech użytkowych i sposób znakowania
broni pozbawionej cech użytkowych oraz zakres informacji umieszczanych
w ewidencji, o której mowa w ust. 4,
2) jednostki uprawnione do:
a) wydawania specyfikacji technicznych,
b) potwierdzania pozbawienia cech użytkowych oraz zatwierdzania spe-
cyfikacji technicznej,
3) sposób postępowania z bronią palną przekazaną w celu pozbawienia cech
użytkowych, opracowania specyfikacji technicznej oraz potwierdzenia po-
zbawienia cech użytkowych przez uprawnione jednostki do:
a) pozbawiania cech użytkowych,
b) wydawania specyfikacji technicznych,
c) potwierdzania pozbawienia cech użytkowych,
4) stawki odpłatności za wydanie specyfikacji technicznej i dokonanie oceny
zgodności pozbawienia cech użytkowych z odpowiednią specyfikacją tech-
niczną.
8. Minister właściwy do spraw wewnętrznych, mając na względzie wymogi bez-
pieczeństwa i określając:
1) tryb potwierdzania pozbawienia cech użytkowych i sposób znakowania
broni pozbawionej cech użytkowych oraz zakres informacji umieszczanych
w ewidencji, o której mowa w ust. 4:
a) wprowadzi wymóg przedstawienia jednostce uprawnionej do potwier-
dzania pozbawienia cech użytkowych dokumentu wystawionego przez
jednostkę uprawnioną do pozbawiania cech użytkowych stwierdzające-
go, że broń palna została pozbawiona cech użytkowych zgodnie ze spe-
cyfikacją techniczną,
b)może wprowadzić odrębny tryb potwierdzania pozbawienia cech użyt-
kowych w odniesieniu do pojedynczych egzemplarzy broni palnej oraz
partii tej broni,
c) ustali wymagania, jakim powinno odpowiadać oznakowanie umiesz-
czone na broni palnej pozbawionej cech użytkowych, w szczególności
umożliwiające identyfikację jednostki uprawnionej do potwierdzania
pozbawienia cech użytkowych oraz egzemplarza broni,
d)uwzględni konieczność umieszczenia w ewidencji, o której mowa w
ust. 4, informacji jednoznacznie identyfikujących dany egzemplarz
broni palnej pozbawionej cech użytkowych oraz uprawnioną jednostkę,
która pozbawiła tę broń cech użytkowych,
2) jednostki uprawnione do wydawania specyfikacji technicznych - wskaże ro-
dzaje broni palnej, w odniesieniu do których dana jednostka będzie właści-
wa do wydawania specyfikacji technicznej, z uwzględnieniem posiadanego
przez tę jednostkę wyposażenia badawczego i doświadczenia w zakresie
dotyczącym właściwego rodzaju broni, tak by do wydawania specyfikacji
technicznej do danego rodzaju, typu i modelu broni była uprawniona jedna
jednostka,
04-07-20
©Kancelaria Sejmu s. 5/27
3) jednostki uprawnione do potwierdzania pozbawienia cech użytkowych oraz
zatwierdzania specyfikacji technicznej co do sposobów pozbawiania cech
użytkowych broni palnej danego rodzaju, typu i modelu - wskaże rodzaje,
typy i modele broni palnej, w odniesieniu do których dana jednostka będzie
właściwa, przy czym uwzględni warunki w zakresie wyposażenia technicz-
nego tej jednostki pozwalającego stwierdzić, czy pozbawienie broni cech
użytkowych nastąpiło zgodnie ze specyfikacją techniczną, oraz warunki
dotyczące kwalifikacji osób wykonujących czynności związane bezpośred-
nio z potwierdzaniem pozbawienia cech użytkowych,
4) sposób postępowania z bronią palną przekazaną do pozbawienia cech użyt-
kowych, opracowania specyfikacji technicznej oraz potwierdzenia pozba-
wienia cech użytkowych przez jednostki uprawnione do: pozbawiania broni
palnej cech użytkowych, wydawania specyfikacji technicznych oraz po-
twierdzania pozbawienia cech użytkowych - uwzględni specyfikę podej-
mowanych w tych jednostkach czynności oraz taką organizację tych czyn-
ności, w tym przechowywania broni palnej, aby dostęp do broni palnej był
ograniczony wyłącznie do osób bezpośrednio wykonujących te czynności,
5) stawki odpłatności za wydanie specyfikacji technicznej oraz dokonanie oce-
ny zgodności pozbawienia cech użytkowych z odpowiednią specyfikacją
techniczną - uwzględni przeciętne koszty badań i czynności związanych z
wydaniem specyfikacji technicznej dotyczącej danego rodzaju, typu i mo-
delu broni palnej oraz dokonaniem oceny zgodności pozbawienia cech
użytkowych z odpowiednią specyfikacją techniczną, włącznie z kosztem
znakowania broni.
Art. 7.
1. W rozumieniu ustawy bronią palną jest niebezpieczne dla życia lub zdrowia
urządzenie, które w wyniku działania sprężonych gazów, powstających na sku-
tek spalania materiału miotającego, jest zdolne do wystrzelenia pocisku lub sub-
stancji z lufy albo z elementu zastępującego lufę, a przez to do rażenia celów na
odległość, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. W rozumieniu ustawy bronią palną sygnałową jest urządzenie wielokrotnego
użycia, które w wyniku działania sprężonych gazów, powstających na skutek
spalania materiału miotającego, jest zdolne do wystrzelenia z lufy o kalibrze nie
mniejszym niż 25 mm substancji w postaci ładunku pirotechnicznego celem
wywołania efektu wizualnego lub akustycznego.
3. W rozumieniu ustawy bronią palną alarmową jest urządzenie wielokrotnego uży-
cia, które w wyniku działania sprężonych gazów, powstających na skutek spala-
nia materiału miotającego, wywołuje efekt akustyczny, a wystrzelona z lufy lub
elementu ją zastępującego substancja razi cel na odległość nie większą niż 1
metr.
Art. 8.
W rozumieniu ustawy bronią pneumatyczną jest niebezpieczne dla życia lub zdrowia
urządzenie, które w wyniku działania sprężonego gazu jest zdolne do wystrzelenia
pocisku z lufy lub elementu ją zastępującego i przez to zdolne do rażenia celu na
04-07-20
Zgłoś jeśli naruszono regulamin