arie.doc

(63 KB) Pobierz
55

55. Sposób konstruowania refleksji przez Ariesa.

 

 

Aries stopniowo wybierał i sporządził pewne zespoły dokumentacyjne : literackie , liturgiczne, testamentowe , epigraficzne i ikonograficzne.

 

Nie korzystał z nich oddzielnie i kolejno – nie zamierzał wyciągać z nich ogólnych wniosków, lecz sięgał do nich równocześnie próbując trzymać się pierwotnie założonej hipotezy ,a mianowicie , że istnieje związek pomiędzy stosunkiem do śmierci a świadomością, stopniem rozumienia bytu.

Ta hipoteza wyznaczyła mu szlak ,którym podążał do końca swojej pracy. Stworzył dzięki niej pewną siatkę , która umożliwiła mu odczytanie zaszyfrowanych przesłanek , w innym przypadku niezrozumiałych albo odrębnych , nie mających ze sobą związku.

 

Jednak w czasie pracy z wykorzystaniem ogromnej ilości uprzednio zebranego materiału jego pierwotne założenie okazało się za wąskie. Pojawiło się wiele innych systemów pytań i wyjaśnień przydatnych do porządkowania bezkształtnej masy informacji o śmierci w ubiegłych stuleciach.

 

Naczelną hipotezę wzbogacił o cztery psychologiczne parametry ,których wariacje rządzą tą ogromną przestrzenią danych. Tymi parametrami są :

 

1.      Świadomość siebie,

2.      Obrona społeczeństwa przed dziką naturą ,

3.      Wiara w dalsze życie po śmierci,

4.      Wiara w istnienie zła .

 

Wyodrębnił także pięć wzorców śmierci , którym odpowiadają nazwy poszczególnych części książki :

 

1.      Umrzemy wszyscy czyli śmierć oswojona,

2.      Własna śmierć , ( XII w. - XV w. )

3.      Śmierć długa i bliska , ( XVI w. XVIII w. )

4.      Twoja śmierć,   ( XIX w. )

5.      Śmierć na opak . ( XIX w. XX w . )

 

 

 

( okresy występowania danych wzorców śmierci podane w nawiasach są czysto modelowe, ciężko jest się doszukać w tej zapyziałej książce jakichś konkretów jak ktoś czegoś nie łapie to niech wali info na gg/tlen , o ile mi będzie działać bo znów jakaś burza magnetyczna zaczyna szaleć )

 

PJ2099

 

 

 

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin