12.Błękitny Anioł.docx

(13 KB) Pobierz

BŁĘKITNY ANIOŁ:

 

Reżyseria: Josef von Sternberg

Scenariusz: Heinrich Mann, Karl Vollmöller, Robert Liebmann, Carl Zuckmayer

Zdjęcia: Günther Rittau

Muzyka: Frederick Hollander

Teksty piosenek: Robert Liebmann

Na podstawie: powieści Heinricha Manna "Profesor Unrat"

Produkcja: Niemcy, UFA

Rok produkcji: 1930

·         Film ten stał się milowym krokiem w karierze Marleny Dietrich .Wcieliła się tam w postać Loli Loli, zaś najsłynniejszy wówczas aktor niemiecki Emil Jannings grał profesora Immanuela Ratha.

·         Film ten okazał się wielkim wydarzeniem w historii kina światowego (Jannings otrzymał za tę rolę Oscara).

·         Pierwszy film dźwiękowy z Emilem Janningsem.

·         Akcja filmu toczy się na początku lat 20-tych w małym miasteczku niemieckim. Pracujący w męskim gimnazjum profesor Ratz, człowiek o nieco staroświeckich zasadach zakochuje się w wyuzdanej piosenkarce kabaretowej o pseudonimie Lola-Lola. Zakończony małżeństwem romans bohatera, powoduje jego powolną degradację moralną i społeczną.

·         Jedno z pierwszych arcydzieł kina dźwiękowego było początkiem wielkiej kariery Marleny Dietrich i zarazem ostatnim wybitnym filmem Josefa von Sternberga. Ten hollywoodzki reżyser, przeżywający okres świetności w okresie niemym, zajął się odtąd kręceniem konwencjonalnych melodramatów z odkrytą przez siebie gwiazdą.

·         Sternberg, który jest z pochodzenia Austriakiem, wraca do Europy i kręci wraz z UFA swoje arcydzieło

·         W filmie tym gęsto od aluzji symboli erotycznych

·         Kapitalne podsumowanie nastrojów ekspresjonizmu

·         Analiza układów, które niedługo cały świat pozna pod postacią hitleryzmu

·         Wykorzystuje dźwięk poprawnie technicznie, ale i dla budowania nastroju w pełnych napięcia scenach dialogowych

·         Filmu, który stał się milowym krokiem w karierze Marleny Dietrich

·         Lola–Lola:

-          Różniła się od dotychczasowych kobiet fatalnych kina. Mimo swojego sadyzmu, wyrachowania i instrumentalnego traktowania seksu i swych partnerów, w niektórych scenach wyczuwa się w niej tkliwość, rozterkę, może czasem rozpacz

-          Świadoma swej seksualności

-          Wulgarna

-          Bezczelna

·         Marlena pokazuje majtki- wtedy było to na granicy pornografii

·         Film pokazuje degradacje człowieka

·         Aktorzy jeszcze silnie grają mimiką

Kino poszukujące

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin