1892 Thomas Edison zbudował kinetoskop (aparat do utrwalenia scen ruchomych)
1894 Kazimierz Prószyński
· 1894 zbudował pleograf (aparat do zdjęć i projekcji filmów)
· 1898 biopleograf (wyświetlane były jednocześnie dwie taśmy, dzięki czemu prawie całkowicie zredukował migotanie przy odtwarzaniu filmu
· 1909 projektor filmowy (dający obraz na ekranie bez drgań i migotania światła)
· 1910 aeroskop (pierwszą ręczną kamerę)
· 1907 kinofon (aparat synchronizujący obraz filmowany z dźwiękiem)
· telefot (pozwalający przesyłać obraz na odległość)
· film „Ślizgawka w Łazienkach”
1896 Eugene Promio odkrył jazdę kamery (1-sze ujęcie z płynącej po weneckich kanałach gondoli)
Początek kina
28.12.1895 r.
W Indyjskim „Grand Cafe” w Paryżu odbył się pierwszy, publiczny, płatny (1frank) pokaz braci (Ludwika i Augusta) Lumière, obejrzało go 35 widzów. Pierwsze filmy braci Lumière były migawkami z życia.
Wyświetlono:
· „Wyjcie robotników z fabryki” (wiosna 1895) - przed własną wytwórnią błon i papierów
fotograficznych
· „Przyjazd pociągu na stację w La Ciotat” (1895) - film najgłośniejszy, który robił wielkie wrażenie dynamiką wjeżdżającego pojazdu i tłumu idącego wprost na kamerę; ludzie oglądając to –krzyczeli, uciekali z kina
· „Polewacz polany” (1896) – odbywa się akcja, pierwszy prosty prawzór komedii filmowej
· „Śniadanie dziecka” (1896) – ludzie lubili siebie oglądać
wyświetlono także parę innych miniatur dokumentalnych:
· "Kąpiel w morzu" (1895)
· "Kowale" (1895)
· "Ulica de la Republique w Lyonie" (1895)
· „Partia kart” – scenka familijna z udziałem Antoine’a, ojca braci Lumière, teścia Louisa i ich lokaja;
· „Pasażerowie opuszczają statek” (ludzie zauważają, że są filmowani)
- filmy były nieme i czarno –białe
- kamera stała w miejscu rejestrując ruch
- filmy były b. krótkie (kilka –kilkanaście min.)
- aktorami byli przypadkowi ludzie
- filmy - życiowe, codzienne sytuacje
· Bolesław Matuszewski (pierwszy polski operator kamery), który nakręcił m.in. koronacje Mikołaja II oraz pewne przypadki medyczne dla paryskich lekarzy Balleta i Brissauda (kwiecień 1898r.), co stało się początkiem filmów naukowych.
Kino Jarmarczne
(1900 - 1908)
- zwane także okresem kina wędrownego,
- kino pozbawione jeszcze stałych pomieszczeń prezentowano na targach i jarmarkach,
- kino uchodziło za prymitywną rozrywkę dla ludzi,
- filmy fantastyczne, ale także sceny z prawdziwego życia w których pokazywane były tematy przestępstwa, zdrady, namiętności i ubóstwa,
- powst. coraz więcej filmów,
- kinematograf trafia w ręce straganiarzy,
- popełniano plagiaty plagiatów,
- kino zmienia się w widowisko jarmarczne za grosze (w tedy pojawia się G. Melies)
Georges Melies
- Lata 1897-1902 uważa się za „czas Mélièsa” w rozwoju kina,
- zwano go „czarodziejem ekranu”,
- fascynowały go sztuki magiczne, prowadził teatr iluzji,
- sprawił, że ludzie przestali się nudzić,
- wymyślił reżyserię filmową,
- kręcił filmy w 1 ujęciu,
- przestawiał kamerę tylko w tedy, gdy było to zabronione,
- zawsze zachowywał ta samą odległość między kamerą a filmowanym obiektem,
- jako I-szy inscenizuje film
- angażuje aktorów,
- buduje dekoracje,
- wymyśla scenariusze,
- stosuje zdjęcia trickowe i przyspieszone, jazda kamery, ściemnienia,
- filmował ruch pojazdów na ulicy, aparat zaciął mu się na chwilę, wskutek czego na ekranie omnibus zmienił się nagle w karawan, który przez czas zatrzymania kamery wyjechał na miejsce omnibusu,
- film, jako pełnoprawna dziedzina sztuki, nie od razu znalazła uznanie elit,
- próbował odkupić kinematograf od Braci Lumiere –„na szczęście ten wynalazek nie jest na sprzedaż, gdyby był zrujnował by pana”
- 3gatunki G.M.:
· feeria – opiera się na trickach zdjęciowych i znikaniu przedmiotów czy ludzi („Zniknięcie damy”, „Kopciuszek”)
· aktualności - inscenizowane reportaże przypominające filmy fabularne („Epizody z wojny Grecji”, „Spr. Dreyfusa”)
· fantastyka naukowa - „Podróż na księżyc”
FILMY:
· „Podróż na księżyc” (1902) – 16 min.
· „Podróż do krainy możliwości”
· „Zdobycie bieguna” (1912)
· „Fantastyczny wachlarz” (1905)
· „Pan baron” (1905)
· „Diabelski zamek” (1896)
· „Zaczarowana gospoda” (1897)
· „Joanna d’Art” (1900)
· „Kopciuszek”
Brightończycy
ANGLIA
· Historia filmowa Anglików sięga ok. 1896 roku i rozpoczyna się w szkole w Brighton, skąd pochodzą George Albert Smith, James Williamson oraz Robert William Paul.
· Reprezentują oni fotograficzny punkt widzenia (kadry np. Snu Doroty przypominają ówczesne zdjęcia).
· Nie rezygnują z fabuły i reżyserii, ale wplatają w swoje filmy autentyczne życie, natomiast uliczne zakamarki traktują, jako bezpłatne dekoracje
· Jako pierwsi zaczynają oni stosować zbliżenia (Wielki Plan) gdzie twarz, ręka, czy jakiś ważny dla akcji przedmiot zajmuje cały ekran.
· James Williamson po raz pierwszy zastosował zmianę ujęć jako środek dramaturgiczny ("Napad bokserów na misję w Chinach" – 1901r.; „Dezerter”- 1903)
· George Albert Smith po raz pierwszy zastosował obok siebie zbliżenia i półzbliżenia ("Szkło powiększające babuni" – 1900r.)
· „Mysz w szkole sztuk pięknych” (1901)
FILM D'ART
· opiekę nad filmem przejmuje teatr (ludzie chcieli zarobić na filmach, ale burżuazja nie przyjdzie ogl. filmu)
· film artystyczny
· francuska wytwórnia filmowa powst. w 1908r.
· ruch postulował oparcie filmu ma literaturze ambitnej, tworzenie adaptacji scenicznych i powieściowych
· Na życzenie członków Comédie-Française bracia Lafitte zakładają w roku 1908 spółkę
Le Film d’Art.
· filmy miały opierać się na adaptacjach prawdziwych i uznanych przedstawień teatralnych
· głównym celem powołania tej spółki było poszerzenie publiczności kinowej (dotąd dość ludowej) o warstwy bardziej wykształcone
„Zabójstwo księcia Gwizjusza” (1908)- reż. A.Callmettes
„Pocałunek Judasza” (1909)
„Powrót Odyseusza”
„Szkoła włoskich monumentalistów”
„Królowa Elżbieta” (1912) - Louis Mercanton
„Cabira” (1914) - Giovanni Pastrone (Piero Fasco)
-> akcja dzieje się podczas II wojny punickiej w III w. p.n.e. W czasie wybuchu Etny na Sycylii feniccy piraci porywają małą córeczkę rzymskiego patrycjusza - Cabirię, i sprzedają ją na targu niewolników w Kartaginie. Zostaje przeznaczona (jak dorośnie) na ofiarę boga ognia. W finale jednak tytułową bohaterkę (już młodą kobietę) ze świątyni Molocha, uwalniają Fulwiusz Axilla i jego potężnie zbudowany niewolnik Maziste.
- amerykański reżyser filmowy, pionier sztuki filmowej
- precyzuje zasady narracji,
- wprowadza metodę montażu równoległego
- konsekwentnie stosuje zmiany planów
- preferował melodramat,
- wprowadził zasadę rozwiązywania konfliktów w ostatnim momencie i obowiązkowe szczęśliwe zakończenie (happy end)
- w 1935 uzyskał Oscara za całokształt twórczości
„Przygody Dolly” (1908)
„Narodziny narodu” (1915)
„Nietolerancja” (1916) wzorował się na powieściach K. Dickensa
„Złamana lilia” (1919)
„Kwiat miłości” (1920)
„Życie jest piękne” (1924)
„Walka” (1931) - Ostatni film, zrealizowany za własne pieniądze, nie był wyświetlany...
Alexa_89