film.doc

(340 KB) Pobierz
1892 Thomas Edison zbudował kinetoskop (aparat do utrwalenia scen ruchomych)

1892    Thomas Edison zbudował kinetoskop (aparat do utrwalenia scen ruchomych)

1894    Kazimierz Prószyński

·  1894  zbudował pleograf (aparat do zdjęć i projekcji filmów)

·                                                                                         1898                 biopleograf  (wyświetlane były jednocześnie dwie taśmy, dzięki czemu prawie całkowicie zredukował migotanie przy odtwarzaniu filmu

·  1909          projektor filmowy (dający obraz na ekranie bez drgań i migotania                 światła)

·  1910                  aeroskop (pierwszą ręczną kamerę)

·  1907                  kinofon   (aparat synchronizujący obraz filmowany z dźwiękiem)

·                                                          telefot    (pozwalający przesyłać obraz na odległość)

·  film                  „Ślizgawka w Łazienkach”

 

1896 Eugene Promio odkrył jazdę kamery (1-sze ujęcie z płynącej po weneckich kanałach    gondoli)

 

Początek kina

28.12.1895 r.

 

W Indyjskim „Grand Cafe” w Paryżu odbył się pierwszy, publiczny, płatny (1frank) pokaz braci (Ludwika i Augusta) Lumière, obejrzało go 35 widzów. Pierwsze filmy braci Lumière były migawkami z życia.

 

Wyświetlono:

·  „Wyjcie robotników z fabryki” (wiosna 1895) - przed własną wytwórnią błon i papierów

                                                                                fotograficznych

·                                                                                                                                                                         „Przyjazd pociągu na stację w La Ciotat(1895) - film najgłośniejszy, który robił wielkie wrażenie dynamiką wjeżdżającego pojazdu i tłumu idącego wprost na kamerę; ludzie oglądając to –krzyczeli, uciekali z kina

·  „Polewacz polany”    (1896) – odbywa się akcja, pierwszy prosty prawzór komedii filmowej

·  „Śniadanie dziecka”  (1896) –  ludzie lubili siebie oglądać

 

wyświetlono także parę innych miniatur dokumentalnych:

·  "Kąpiel w morzu" (1895)

·  "Kowale"  (1895)

·  "Ulica de la Republique w Lyonie"  (1895)

·  „Partia kart” – scenka familijna z udziałem Antoine’a, ojca braci Lumière, teścia Louisa i ich lokaja;

·  „Pasażerowie opuszczają statek” (ludzie zauważają, że są filmowani)

 

- filmy były nieme i czarno –białe

- kamera stała w miejscu rejestrując ruch

- filmy były b. krótkie (kilka –kilkanaście min.)

- aktorami byli przypadkowi ludzie

- filmy - życiowe, codzienne sytuacje

 

·                                                                                   Bolesław Matuszewski (pierwszy polski operator kamery), który nakręcił m.in. koronacje Mikołaja II oraz pewne przypadki medyczne dla paryskich lekarzy Balleta i Brissauda (kwiecień 1898r.), co stało się początkiem filmów naukowych.


Kino Jarmarczne

(1900 - 1908)

- zwane także okresem kina wędrownego,

- kino pozbawione jeszcze stałych pomieszczeń prezentowano na targach i jarmarkach,

- kino uchodziło za prymitywną rozrywkę dla ludzi,

- filmy fantastyczne, ale także sceny z prawdziwego życia w których pokazywane były tematy przestępstwa, zdrady, namiętności i ubóstwa,

- powst. coraz więcej filmów,

- kinematograf trafia w ręce straganiarzy,

- popełniano plagiaty plagiatów,

- kino zmienia się w widowisko jarmarczne za grosze (w tedy pojawia się G. Melies)

 

 

Georges Melies

- Lata 1897-1902  uważa się za „czas Mélièsa” w rozwoju kina,

- zwano go „czarodziejem ekranu”,

- fascynowały go sztuki magiczne, prowadził teatr iluzji,

- sprawił, że ludzie przestali się nudzić,

- wymyślił reżyserię filmową,

- kręcił filmy w 1 ujęciu,

- przestawiał kamerę tylko w tedy, gdy było to zabronione,

- zawsze zachowywał ta samą odległość między kamerą a filmowanym obiektem,

- jako I-szy inscenizuje film

- angażuje aktorów,

- buduje dekoracje,

- wymyśla scenariusze,

- stosuje zdjęcia trickowe i przyspieszone, jazda kamery, ściemnienia,

- filmował ruch pojazdów na ulicy, aparat zaciął mu się na chwilę, wskutek czego na ekranie omnibus zmienił się nagle w karawan, który przez czas zatrzymania kamery wyjechał na miejsce omnibusu,

- film, jako pełnoprawna dziedzina sztuki, nie od razu znalazła uznanie elit,

- próbował odkupić kinematograf od Braci Lumiere –„na szczęście ten wynalazek nie jest na sprzedaż, gdyby był zrujnował by pana” 

                           

- 3gatunki G.M.:

·         feeria – opiera się na trickach zdjęciowych i znikaniu przedmiotów czy ludzi („Zniknięcie     damy”, „Kopciuszek”)

·         aktualności - inscenizowane reportaże przypominające filmy fabularne („Epizody z wojny Grecji”, „Spr. Dreyfusa”)

·         fantastyka naukowa - „Podróż na księżyc”

 

FILMY:

·         „Podróż na księżyc” (1902) – 16 min.

·         „Podróż do krainy możliwości”

·         „Zdobycie bieguna” (1912)

·         „Fantastyczny wachlarz” (1905)

·         „Pan baron” (1905)

·         „Diabelski zamek” (1896)

·         „Zaczarowana gospoda” (1897)

·         „Joanna d’Art” (1900)

·         „Kopciuszek”

 

Brightończycy

 

ANGLIA

·  Historia filmowa Anglików sięga ok. 1896 roku i rozpoczyna się w szkole w Brighton, skąd pochodzą George Albert Smith, James Williamson oraz Robert William Paul.

·  Reprezentują oni fotograficzny punkt widzenia (kadry np. Snu Doroty przypominają ówczesne zdjęcia).

·  Nie rezygnują z fabuły i reżyserii, ale wplatają w swoje filmy autentyczne życie, natomiast uliczne zakamarki traktują, jako bezpłatne dekoracje

·  Jako pierwsi zaczynają oni stosować zbliżenia (Wielki Plan) gdzie twarz, ręka, czy jakiś ważny dla akcji przedmiot zajmuje cały ekran.

·  James Williamson po raz pierwszy zastosował zmianę ujęć jako środek dramaturgiczny ("Napad bokserów na misję w Chinach" – 1901r.;  „Dezerter”- 1903)

·  George Albert Smith po raz pierwszy zastosował obok siebie zbliżenia i półzbliżenia ("Szkło powiększające babuni" – 1900r.)

·  Mysz w szkole sztuk pięknych” (1901)

 

 

FILM D'ART

 

·  opiekę nad filmem przejmuje teatr (ludzie chcieli zarobić na filmach, ale burżuazja nie przyjdzie ogl. filmu)

·  film artystyczny

·  francuska wytwórnia filmowa powst. w 1908r.

·  ruch postulował oparcie filmu ma literaturze ambitnej, tworzenie adaptacji scenicznych i powieściowych

·  Na życzenie członków Comédie-Française bracia Lafitte zakładają w roku 1908 spółkę

Le Film d’Art.

·  filmy miały opierać się na adaptacjach prawdziwych i uznanych przedstawień teatralnych

·  głównym celem powołania tej spółki było poszerzenie publiczności kinowej (dotąd dość ludowej) o warstwy bardziej wykształcone

 

FILMY:

Zabójstwo księcia Gwizjusza” (1908)- reż. A.Callmettes

Pocałunek Judasza” (1909)

Powrót Odyseusza

Szkoła włoskich monumentalistów

Królowa Elżbieta” (1912) - Louis Mercanton

 

Cabira” (1914) - Giovanni Pastrone (Piero Fasco)

 

-> akcja dzieje się podczas II wojny punickiej w III w. p.n.e. W czasie wybuchu Etny na Sycylii feniccy piraci porywają małą córeczkę rzymskiego patrycjusza - Cabirię, i sprzedają ją na targu niewolników w Kartaginie. Zostaje przeznaczona (jak dorośnie) na ofiarę boga ognia. W finale jednak tytułową bohaterkę (już młodą kobietę) ze świątyni Molocha, uwalniają Fulwiusz Axilla i jego potężnie zbudowany niewolnik Maziste.

 

 


GRIFFITH David Wark

- amerykański reżyser filmowy, pionier sztuki filmowej

- precyzuje zasady narracji,

- wprowadza metodę montażu równoległego

- konsekwentnie stosuje zmiany planów

- preferował melodramat,

- wprowadził zasadę rozwiązywania konfliktów w ostatnim momencie i obowiązkowe szczęśliwe zakończenie (happy end)

- w 1935 uzyskał Oscara za całokształt twórczości

 

FILMY:

Przygody Dolly” (1908)



Narodziny narodu (1915)

Nietolerancja” (1916)               wzorował się na powieściach K. Dickensa

Złamana lilia (1919)

Kwiat miłości” (1920)

Życie jest piękne (1924)

Walka” (1931) - Ostatni film, zrealizowany za własne pieniądze, nie był wyświetlany...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin