Edwin S. Porter:
· 1870-1941
· Amerykański reżyser i operator filmowy
· Pionier światowego kina
· Kinomechanik w firmie Thomasa Edisona
· Studiował sztukę opowiadania na filmach Meliesa
· Przyszedł 1896 do Edison Company i do 1902 pracował tam jako operator, filmując wydarzenia aktualne, krajobrazy i sensacyjne historyjki.
· W 1902 powstaje pierwszy jego film z zalążkami akcji Życie amerykańskiego strażaka. Porter wiąże w nim materiał dokumentalny ze scenami fikcyjnymi, przedstawiając ratowanie kobiety i jej dziecka z płonącego domu. Wykorzystuje w nim zbliżenia: ręka strażaka pociąga za dzwon alarmowy
· W późniejszych filmach udoskonala wprowadzone w Napadzie na ekspres rozgrywanie akcji jednocześnie w różnych miejscach, np. w Kleptomance (1905) przeciwstawia z krytycznym zamysłem mieszkanie bogacza i biedaka
· Wyreżyserował też:
- Życie amerykańskiego kowboja (1903),
- Więźnia Zendy (1912)
- Hrabiego Monte Christo (1913)
· Jako reżyser wykorzystał możliwości narracyjne kamery filmowej
· Stał się prekursorem konstrukcji dramaturgicznej późniejszych filmów fabularnych
· Zastosował także montaż równoległy i wielki plan
· Jego uczniem był David W. Griffith
ŻYCIE AMERYKAŃSKIEGO STRAŻAKA:
Reżyseria: Edwin S. Porter
Scenariusz: Edwin S. Porter
Zdjęcia: Edwin S. Porter
Produkcja: USA
Rok produkcji: 1902
· Pierwszy film reżysera godny uwagi
· Opowiada o tym, jak brygada nowojorskiej straży pożarnej uratowała z płonącego domu kobietę i dziecko.
· Już w sensie gatunkowym jest to dziełko niebanalne: łączy film fabularny z dokumentalnym.
· Materiałem podstawowym były wzięte z archiwum Edisona zdjęcia brygady strażackiej, przedstawiające alarm i wyjazd strażaków, które uzupełnił Porter opowiastką o matce z dzieckiem
· Prowadzenie dwóch akcji równoległych: osaczonych w płonącym budynku kobiety i dziecka oraz pędzącej na pomoc brygady strażackiej. Przy czym — ciekawe — ta równoległość ujawnia się dopiero pod koniec.
· Kolejnym chwytem jest w tym filmie rola, jedynego zresztą, zbliżenia- chodzi o bliski plan elektrycznego dzwonka alarmowego, który zaraz po drzemce komendanta zostaje włączony, zawiązując dramat i uruchamiając oba wątki akcji
· Cechy:
- Ruch wewnątrz kadrów
- Częste zmiany kątów widzenia kamery — najpierw we wnętrzu, następnie w plenerze
- Szybki montaż
- Ta sama akcja z różnych punktów widzenia
NAPAD NA EKSPRES:
Rok produkcji: 1903
Obsada: : George Barnes, Frank Hanaway, Max Aronson, Marie Murray, G. M. Anderson
· Reżyser zatrudniony w Edison Company, kręci pierwszy western
· Film zawiera wszystkie ważne dla tego gatunku elementy: kolt i pościg, kolej, sale taneczną i prerie
· Grupa bandytów wiąże telegrafistę, wsiada do pociągu i zatrzymuje go przed miastem, obrabowując podróżnych i wagon pocztowy. Bandyci znikają z łupem, święcąc swój skok, ale telegrafista zostaje uwolniony przez swoją córkę i podnosi alarm, po którym zaczyna się dziki pościg. W końcu mieszkańcy miasta po strzelaninie obezwładniają bandytów. Scena końcowa pokazuje w zbliżeniu jednego z bandytów, celującego pistoletem w kamerę.
· Akcja filmu rozwija się szybko w krótkich, zręcznie wyreżyserowanych scenach, przy czym toczy się ona jednocześnie w różnych miejscach.
· Mimo, że reżyser nie dzieli scen na poszczególne ujęcia i – wyjąwszy finał- stosuje tylko plany ogólne, uzyskuje najwyższe napięcie, którego punktem kulminacyjnym jest strzał bandyty w widzów
· Zaingurował powstanie pierwszego kina w Nowym Jorku
· Odniósł wielki sukces i wpłynął na gwałtowny rozwój sieci kin w Ameryce
· Film składa się z trzech stereotypowych członów dramatu: zawiązania, rozwinięcia, rozwiązania; czemu tu odpowiada — napad, gonitwa, ukaranie winnych
· Film operuje samymi planami ogólnymi, które z kolei cechuje wielka ruchliwość wewnątrz kadrów, łączy szybki montaż
· Mimo skrótowości i szkicowości narracji (plany ogólne pogłębiają tę szkicowość), świat w tym filmie jest „głęboki". Ludzie stale pokazywani w kontekście wnętrz i pejzaży. Poza tym, obok nich i za nimi toczy się towarzyszące im życie.
Alexa_89