· Kinematograf stanowił na początku źródło atrakcji, rozrywki i informacji, był wiarygodnym świadkiem konkretnego czasu i przestrzeni, od początku ugruntował sobie silny związek z rzeczywistością
· 13 marca 1896- odbył się pierwszy pokaz w Rzymie
· PIONIERZY:
- Alberto Promio- jeden z pierwszych operatorów (pracował dla Lumièrów)
- Giuseppe Filippi - pierwszy przedstawiciel Lumièrów, sieć kin, dystrybucja i produkcja filmów
- Leopoldo Fregoli - pierwsze przedsiębiorstwo kinematograficzne „Fregoligraph”
- Roberto Trocone - kupił kamerę w Paryżu i utrwalał „życie na gorąco”
- Enrico Pegan - pikantne widowiska „przeznaczone tylko dla dorosłych mężczyzn”
· Praktycznie od początku kinematografia była dotowana przez państwo i burżuazję – poglądy polityczne i chęć pełnej niezależności doprowadziły do powstania kinematografii narodowej (aby służyć wyrażaniu ideologii i sympatii politycznych).
· Prawie wszyscy znani włoscy operatorzy, technicy i optycy posiadali swoich możnych mecenasów (zajmowali się pracą dokumentującą życie tychże sponsorów).
· 1905:
- rozpoczęła się faza przemysłowa powstała „Fabryka taśm filmowych dla kinematografu”- Fioleteo Alberini i Santoni.
- Powstał pierwszy film historyczny: Zdobycie Rzymu, z pomocą operatorów z Pathé i Gaumont
· W 1906 powstaje w Turynie wytwórnia AMBROSIO:
- opierała swoje filmy na fabułach literackich
- angażowała głównie aktorów teatralnych wprawionych w stylu commedia dell’arte
· Od 1907 – zaczynają wszędzie powstawać „manufaktury kinematograficzne” konkurujące ze sobą
· 1908-Ostatnie dni Pompei
· Powstało wiele mniejszych wytwórni prowadzących działalność okazjonalną.
· Pierwszy kryzys nastąpił już w 1909 roku:
- Istniejące firmy wzajemnie wykradały sobie pomysły i twórców
- W różnych wytwórniach w tym samym czasie powstawały bardzo podobne filmy
- Dała o sobie znać cenzura
· Kino powoli stawało się potęgą:
- Narodziła się konkurencja artystyczna – prześcigano się w budowaniu wystawnych dekoracji
- Stopniowo zwiększano metraż filmów.
· W przemysł ten zaczęli inwestować bogaci przedstawiciele szlachetnych rodów à nobilitacja kina, znaczne podwyższenie się poziomu produkcji; podstawy pod kapitalistyczny system produkcji.
· Od 1910 kino poddawane było silnej presji politycznej; coraz mocniejsza stawała się konkurencja z Zachodu.
· W 1913 skończył się trudny okres kryzysu ekonomicznego, ale już wkrótce miała nadejść wojna.
· Lata 1913-1915 – okres największego rozkwitu; wielkie filmy pod względem artystycznym i megalomańskim:
v Główni reżyserowie: Enrik Guazzoni i Giovanni Pastrone
v Okres rozkwitu przemysłu:
- zatrudniano wielu pracowników
- wszystkie filmy o wysokim standardzie technicznym, dynamiczną narracją i malarską kompozycją kadrów.
v Dominowały trzy rodzaje filmowe:
1) Adaptacje oparte na arcydziełach literackich
2) Opowieści w odcinkach oparte na narracyjnej strudze gazetowego felieton
3) Ekranizacje znanych powieści (historycznych, awanturniczych, przygodowych)
v Dwie formy projekcji:
1) Spektakle złożone z kilku filmików
2) Wystawne projekcje w specjalnych kinoteatrach (współpraca ze słynnymi malarzami, kompozytorami, pisarzami)
v Narodzenie się kultu gwiazd:
- Włoski star system stworzony przez Gustava Lombardo
- Opierał się on przede wszystkim na konkurencji.
- Włoskie kino nieme było kolebką filmowych gwiazd. Tu narodziły się i podbijały serca widzów divy o dźwięcznych i często długich nazwiskach: Giovanna Terribili Gonzales, Bella Hesperia, Lyda Borelli, Pina Menichelli, Francesca Bertini, Maria i Diomira Jacobini, Soava Gallone, Helena Makowska, Diana Karenne.
- Na firmamencie filmowym Italii świeciły niemal wyłącznie kobiece gwiazdy. Ich ekranowi partnerzy byli po prostu aktorami. Może tylko z jednym wyjątkiem - do rangi gwiazdora pretendował Amleto Novelli
- Były to najczęściej femmes fatales, ale także bohaterowie społeczni, z ludu.
v W tym okresie głównym ośrodkiem produkcji był Turyn, ale także powstawało wiele mniejszych wytwórni na południu – okolice Neapolu.
v Narodził się „rodzinny” system produkcji (zaangażowane całe rodziny – manufaktura). Z czasem zostały wyparte przez star system i rządy faszystów
v W Gaumont rozpoczyna się produkcja filmów sensacyjnych pod nadzorem dziennikarza Louisa Feuillada (miał nadzór nad dwudziestoma filmami tygodniowo).Seria Takie jest życie (początki „realizmu”)- 16 filmów:
5
- Żmije
- Skaza
- Los matek
- Wiejski król Lear
- Dzielni ludzie
- Wesele starszego brata
- Most nad przepaścią
OSTATNIE DNI POMPEII:
Reżyseria: Luigi Maggi, Arturo Ambrosio
Produkcja: Włochy
Rok produkcji: 1908
· Monumentalny film historyczny na temat losów rzymskiego miasta Pompeje
· Osiąga międzynarodowy sukces
· Opisuje zagładę Pompejów od czasu wielkiego trzęsienia ziemi w 62 r. aż po wybuch Wezuwiusza w 72 r., który zasypał miasto popiołem
· Film ugruntował we Włoszech nową szkołę monumentalnych filmów historycznych
Enrico Guazzoni:
QUO VADIS:
Reżyseria: Enrico Guazzoni
Scenariusz: Enrico Guazzoni
Zdjęcia: Giovanni Vitrotti
Scenografia: Enrico Guazzoni, Camillo Innocenti
Na podstawie: powieści Henryka Sienkiewicza
Rok produkcji: 1912
Obsada: Amletto Novelli, Gustavo Serena, Lea Giunchi, Bruto Castellani
· Monumentalny film historyczny na podstawie powieści Henryka Sienkiewicza
· Film zostaje entuzjastycznie przyjęty. Na współczesnej krytyce duże wrażenie wywiera dekoracja oraz technika trickowa
· „Film rozwija wielki plastyczny obraz panującego nad światem Rzymu za czasów Nerona oraz prześladowania chrześcijan...”
· Reżyser przeciwstawia dekadenckie rozkosze pogańskich warstw wyższych żyjącym skromnie i kierującym się zasadami moralnymi chrześcijanom.
· Twórca ukazuje zło w sposób efektowny i wystawny- w obrazach zabarwionych na czerwono
· Najsłynniejsza w okresie kina niemego adaptacja powieści Henryka Sienkiewicza
· Enrico Guazzoni jest pierwszym, który budując na ekranie swój pogański Rzym, stawia wielkie, świetliste płaszczyzny między kamerą poza studio, w plener. Przestrzeń wypełnia wspaniałymi rydwanami, amforami, ozdobnymi sofami, aby dzięki tym masom przedmiotów porozstawianych z wielkim plastycznym wyczuciem na różnych planach i dzięki tysiącom różnych szczegółów stworzyć wrażenie przestrzeni
Giovanni Pastrone:
· 1883-1959
· Właściwie Piero Fosco
· Włoski reżyser i producent filmowy
· Czołowy przedstawiciel monumentalnego stylu historycznego
· Związany z filmem od 1905.
· W połowie lat 20. wycofał się z filmu, podejmując studia medyczne, by poświęcić się pracy nad wynalezieniem lekarstwa na raka
· Najwybitniejszym jego osiągnięciem była Cabiria (1914).
· Inne filmy:
- Giordano Bruno (1908)
- Upadek Troi (1910)
- Manon Lescaut (1910)
- Maciste (1915)
- Hedda Gabler (1919).
Alexa_89