Peagogika specjalna – wykład 27.11.2010
Savoir vivre wobec niepełnosprawnych [Judy Cohen]:
– unikanie pochylania się nad wózkiem
– unikanie kontaktu z wózkiem (przestrzeń osobista)
– prowadzenie rozmów w pozycji siedzenia na krześle (twarzą w twarz)
– permanentne zamykanie ciągów komunikacyjnych dla niepełnosprawnych
– umieszczanie niezbędnych przedmiotów w zasięgu rąk wózkowicza
– upewnienie się o rodzaju potrzebnej pomocy przed jej udzieleniem
– uprzedzenie niewidzącego przed dotknięciem go
– poruszanie się z przeciwnej strony niepełnosprawnego niż pies przewodnik
– utrzymywanie kontaktu wzrokowego z niesłyszącym w czasie rozmowy tłumaczonej na język migowy
– unikanie protekcjonalnego traktowania upośledzonych umysłowo
Ewolucja roli chorego [Anna Titkow]
– rozpoznawanie objawów
– ocenianie ich znaczenia
– interpretacje osób trzecich
– reakcje na objawy
– reakcje na zakłócenia funkcjonowania
– przyswojenie potocznej etiologii dysfunkcji
– samoleczenie
– presja otoczenia na podjęcie leczenia
– wybór formy pomocy
– odroczenie kontaktu
– pomoc osób trzecich w nawiązaniu kontaktu
– reakcja na kontakt
– opory
– przystosowanie
– zależność
– zrozumienie zastosowanej terapii
– rezygnacja z oporu przed leczeniem
– wyjście z roli chorego
– rehabilitacja
– profilaktyka przednawrotowa
Mechanizmy obronne będące następstwem niepełnosprawności
A – Negatywne
I – Regresja rozwoju
II – Ucieczka (Izolacja) – unikanie kontaktów prowadzących do przykrych doznań
III – Projekcje – rzutowanie winy za własne niepowodzenia na osoby trzecie
IV – Rezygnacja – zaprzestanie dążenia do celu
V – Agresja
VI – Wyparcie – zanegowanie traumy
VII - opaczne reagowanie na zagrożenie (podsycanie ryzyka)
VIII – Zaprzeczenie – nieprzyznawanie się do istnienia czynnika szkodliwego (nieprzyjemnego)
IX – Ucieczka w fantazję
B – pozytywne
I – Racjonalizacja – obiektywizacja doznań i doświadczeń (pomoc z zewnątrz)
– werbalizacja
– perswazja (wyjaśnienie)
– pomoc we właściwej ocenie
– wzbudzenie zainteresowania innym celem
II – Kompensacja (także społeczna)
III – Transformacja - zmiana celu życia
Czynniki wyuczonej bezradności [Władysława Pilecka]
– oczekiwanie niepowodzenia w każdej sytuacji, która pozostaje poza kontrolą jednostki
– brak spontanicznego reagowania na bodźce nagle działające
– niezdolność do ponownego podjęcia zadania w którym odniosło się porażkę
Stymulowanie [Władysława Pilecka]
– przygotowanie środowiska
– mobilizowanie uwagi wychowanka
– selekcja bodźców (bogactwa, intensywność)
– budzenie i podtrzymywanie aktywności
– dostarczanie wzmocnień zachowań pożądanych
– porządkowanie doświadczeń dające poczucie stałości środowiska (bezpieczeństwa)
– integrowanie starych i nowych umiejętności (wiadomości)
„Zachowania dziecka stanowiące reakcję na nagłe przerwanie kontaktu z matką określane są jako zespół hospitalizacyjny. Natomiast zespół deprywacyjny to zaburzenia rozwoju psychoruchowego dziecka związane z brakiem opieki i miłości wskutek utrzymującej się nieobecności matki. [Joanna Kruk Lasocka]
Fazy przebiegu zespołu hospitalizacyjnego [Joanna Kruk Lasocka]
– protest (bezpośrednia reakcja na separację od matki trwa od jednej doby i przejawia się lękiem, krzykami, płaczem, unikaniem snu, odmawianiem spożywania pokarmów, odmówieniem wszelkiego kontaktu lub kurczowym trzymaniem się kontaktu nawiązanego)
– rozpacz (trwająca 6 – 9 dni regresja, apatia)
– wsparcie
fizjoterapia11