W.IV - 27.11.2010.doc

(41 KB) Pobierz

Peagogika specjalna – wykład 27.11.2010

Savoir vivre wobec niepełnosprawnych [Judy Cohen]:

                      unikanie pochylania się nad wózkiem

                      unikanie kontaktu z wózkiem (przestrzeń osobista)

                      prowadzenie rozmów w pozycji siedzenia na krześle (twarzą w twarz)

                      permanentne zamykanie ciągów komunikacyjnych dla niepełnosprawnych

                      umieszczanie niezbędnych przedmiotów w zasięgu rąk wózkowicza

                      upewnienie się o rodzaju potrzebnej pomocy przed jej udzieleniem

                      uprzedzenie niewidzącego przed dotknięciem go

                      poruszanie się z przeciwnej strony niepełnosprawnego niż pies przewodnik

                      utrzymywanie kontaktu wzrokowego z niesłyszącym w czasie rozmowy tłumaczonej na język migowy

                      unikanie protekcjonalnego traktowania upośledzonych umysłowo

 

Ewolucja roli chorego [Anna Titkow]

  1. Poznawanie objawów

                      rozpoznawanie objawów

                      ocenianie ich znaczenia

                      interpretacje osób trzecich

                      reakcje na objawy

                      reakcje na zakłócenia funkcjonowania

                      przyswojenie potocznej etiologii dysfunkcji

  1. Przyjmowanie roli chorego

                      samoleczenie

                      presja otoczenia na podjęcie leczenia

                      wybór formy pomocy

  1. Sięgnięcie po pomoc profesjonalnej służby zdrowia

                      odroczenie kontaktu

                      pomoc osób trzecich w nawiązaniu kontaktu

                      reakcja na kontakt

  1. Przemiany roli pacjenta

                      opory

                      przystosowanie

                      zależność

                      zrozumienie zastosowanej terapii

                      rezygnacja z oporu przed leczeniem

  1. Powrót do zdrowia

                      wyjście z roli chorego

                      rehabilitacja

                      profilaktyka przednawrotowa

 

Mechanizmy obronne będące następstwem niepełnosprawności

A – Negatywne

I – Regresja rozwoju

II – Ucieczka (Izolacja) – unikanie kontaktów prowadzących do przykrych doznań

III – Projekcje – rzutowanie winy za własne niepowodzenia na osoby trzecie

IV – Rezygnacja – zaprzestanie dążenia do celu

V – Agresja

VI – Wyparcie – zanegowanie traumy

VII -  opaczne reagowanie na zagrożenie (podsycanie ryzyka)

VIII – Zaprzeczenie – nieprzyznawanie się do istnienia czynnika szkodliwego (nieprzyjemnego)

IX – Ucieczka w fantazję

B – pozytywne

I – Racjonalizacja – obiektywizacja doznań i doświadczeń (pomoc z zewnątrz)

                      werbalizacja

                      perswazja (wyjaśnienie)

                      pomoc we właściwej ocenie

                      wzbudzenie zainteresowania innym celem

II – Kompensacja (także społeczna)

III – Transformacja  - zmiana celu życia

 

Czynniki wyuczonej bezradności [Władysława Pilecka]

                      oczekiwanie niepowodzenia w każdej sytuacji, która pozostaje poza kontrolą jednostki

                      brak spontanicznego reagowania na bodźce nagle działające

                      niezdolność do ponownego podjęcia zadania w którym odniosło się porażkę

 

Stymulowanie [Władysława Pilecka]

                      przygotowanie środowiska

                      mobilizowanie uwagi wychowanka

                      selekcja bodźców (bogactwa, intensywność)

                      budzenie i podtrzymywanie aktywności

                      dostarczanie wzmocnień zachowań pożądanych

                      porządkowanie doświadczeń dające poczucie stałości środowiska (bezpieczeństwa)

                      integrowanie starych i nowych umiejętności (wiadomości)

 

„Zachowania dziecka stanowiące reakcję na nagłe przerwanie kontaktu z matką określane są jako zespół hospitalizacyjny. Natomiast zespół deprywacyjny to zaburzenia rozwoju psychoruchowego dziecka związane z brakiem opieki i miłości wskutek utrzymującej się nieobecności matki. [Joanna Kruk Lasocka]

 

Fazy przebiegu zespołu hospitalizacyjnego [Joanna Kruk Lasocka]

                      protest (bezpośrednia reakcja na separację od matki trwa od jednej doby i przejawia się lękiem, krzykami, płaczem, unikaniem snu, odmawianiem spożywania pokarmów, odmówieniem wszelkiego kontaktu lub kurczowym trzymaniem się kontaktu nawiązanego)

                      rozpacz (trwająca 6 – 9 dni regresja, apatia)

                      wsparcie

Zgłoś jeśli naruszono regulamin