STOSUNKI MIĘDZYNARODOWE Raport 1.pdf

(120 KB) Pobierz
Raport_01.qxd
UWAGI
O STANIE DEMOKRACJI
W POLSCE
 
 
K ONWERSATORIUM
„D OŚWIADCZENIE I P RZYSZ Ł OŚĆ
Raport nr 1/2007
UWAGI
O STANIE DEMOKRACJI
W POLSCE
Warszawa 2007
 
W skład Rady Programowej konwersatorium
„Doświadczenie i Przyszłość”
wchodzą:
Aniela Dylus
Stefan Bratkowski
Janusz Grzelak
Barbara Imiołczyk
Irena Lipowicz
Stefan Meller
Wiktor Osiatyński
Jerzy Regulski
Marek Safjan (przewodniczący)
Krystyna Starczewska
Marek Wąsowicz
Edmund Wittbrodt
Edmund Wnuk-Lipiński
Andrzej Zoll
Sekretariat:
Grzegorz Gauden
Andrzej Rosner
Cezary Windorbski
Adres:
Konwersatorium „Doświadczenie i Przyszłość”
Collegium Civitas
Pl. Defilad 1
00-901 Warszawa
www.dip.org.pl
dip@post.pl
 
I. Wprowadzenie
Polski ruch na rzecz wolności, demokracji i niepodległości
uczynił Polskę demokratycznym państwem prawa. Konstytucja,
uchwalona w roku 1997, określiła nasze państwo jako Trzecią
Rzeczpospolitą.
Fundamentem demokratycznego państwa prawa jest zasada
podziału władzy. Zasadę podziału i równowagi władz ustawodaw-
czej, wykonawczej i sądowniczej uznaje w swym art. 10 za podsta-
wę ustroju państwa polskiego Konstytucja RP. Władzę
wykonawczą powierzyła zarówno Radzie Ministrów, jak i Prezy-
dentowi RP. Ustaliła ze względną precyzją uprawnienia tego
ostatniego – wymagając jednocześnie kontrasygnaty aktów
urzędowych Prezydenta przez premiera (liczne wyjątki od tej
konieczności wylicza art. 144 Konstytucji).
Znaczenie zasady podziału władz wzrosło po drugiej wojnie
światowej. Doświadczenie totalitaryzmów nauczyło demokracje
światowe, że demokratyczne wybory wprawdzie nadają władzy
prawomocność, ale nie wykluczają przejęcia władzy przez jedną
partię lub grupę wodzowską; że każdą władzę, nawet pochodzącą
z demokratycznych wyborów, muszą ograniczać nadrzędne zasa-
dy, których nie może ona łamać ani zmieniać. Doświadczenie zaś
wielu państw demokratycznych, w tym również Polski po roku
1989, wskazuje, że często władza dąży do ograniczenia szans kon-
kurentów w kolejnych wyborach i do ograniczenia opozycji, zwła-
szcza poprzez kontrolę informacji i dostępu do mediów.
Dla przeciwdziałania tym zagrożeniom teoria i praktyka de-
mokracji uformowały szereg zasad i mechanizmów. Najważniej-
sze z nich to stojąca ponad rządami każdej większości
konstytucja danego państwa oraz międzynarodowe traktaty, re-
gulujące prawa człowieka i obywatela. W Polsce dla ewentualnej
zmiany Konstytucji RP trzeba większości dwóch trzecich Sejmu,
co praktycznie uniemożliwia zwykłej większości parlamentarnej
taką zmianę. Wszelkie ustawy muszą przestrzegać porządku kon-
stytucyjnego, na którego straży stoi Trybunał Konstytucyjny ze
5
696962651.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin