29.warsztat pracy doradcy zawodowego-komunikacja.pdf

(625 KB) Pobierz
okładka zeszytu 29 pop.cdr
MINISTERSTWO GOSPODARKI I PRACY
DEPARTAMENT RYNKU PRACY
KATARZYNA GÓRNIAK
WARSZTAT PRACY
DORADCY ZAWODOWEGO
KOMUNIKACJA
Warszawa 2004
1
 
Ministerstwo Gospodarki i Pracy
Departament Rynku Pracy
ul. Tamka 1
00-349 Warszawa
Zeszyty Informacyjno-Metodyczne Doradcy Zawodowego – zeszyt nr 29
Warsztat pracy doradcy zawodowego – komunikacja
Opracowanie:
Katarzyna Górniak
Redakcja:
Paulina Bogdańska
Projekt okładki:
Maciej Boglewski, Jacek Brzeziński
© Copyright by Ministerstwo Gospodarki i Pracy, Warszawa 2004
ISBN 83-86539-93-3
Wydawca:
Ministerstwo Gospodarki i Pracy
Departament Rynku Pracy
ul. Tamka 1
00-349 Warszawa
Publikacja wydana przy wsparciu Wspólnot Europejskich w ramach Programu
Leonardo da Vinci. Treść publikacji nie ma na celu wyrażenia stanowiska
Komisji Europejskiej.
Instytucja ta nie ponosi jakiejkolwiek odpowiedzialności za treść publikacji.
Łamanie i druk: ZWP MGiP. Zam. 172/04. Nakł. 700 egz.
2
 
Spis treści
WSTĘP....................................................................................................
7
1. Proces komunikowania się .................................................................
9
1.1. Funkcje komunikowania................................................................
12
1.3. Cechy komunikowania ..................................................................
18
1.4. Zasady skutecznej komunikacji .....................................................
20
2. Elementy procesu komunikowania się ...............................................
27
2.1. Zasady nawiązywania i podtrzymywania pozytywnych kontaktów
– budowanie pozytywnego obrazu siebie .......................................
27
2.2. Sztuka słuchania i pozyskiwania informacji ...................................
35
2.3. Skuteczny feedback, czyli udzielanie informacji zwrotnych
i wyrażanie własnej opinii..............................................................
39
2.4. Bariery komunikacyjne..................................................................
43
3 . Typy i style komunikowania ..............................................................
43
3.1. Komunikowanie jednostronne i dwustronne...................................
49
3.2. Styl oceniający, rozumiejący i badający.........................................
50
4. Komunikacja w sytuacjach trudnych i problemowych .....................
53
4.1. Obrona własnych praw – asertywność............................................
53
4.3. Reakcje na krytykę........................................................................
58
4.4. Reakcja na gniew i sprzeciw ..........................................................
59
ZAKOŃCZENIE .....................................................................................
63
BIBLIOGRAFIA .....................................................................................
64
3
1.2. Struktura aktu komunikacyjnego ...................................................
9
4.2. Skuteczne odmawianie ..................................................................
56
 
4
 
Wprowadzenie
Departament Rynku Pracy przekazuje Państwu kolejny zeszyt
z serii Zeszyty informacyjno-metodyczne doradcy zawodowego zatytu-
łowany „ Warsztat pracy doradcy zawodowego – komunikacja ”.
Zeszyt został opracowany przez Panią Katarzynę Górniak z Kole-
gium Nauk Społecznych i Administracji Politechniki Warszawskiej. Pani
Górniak prowadzi liczne zajęcia i warsztaty z zakresu skutecznego poro-
zumiewania się, zajmuje się również aktywizacją zawodową młodzieży
z terenów wiejskich.
Problematyka Zeszytu dotyczy zagadnień komunikacji interperso-
nalnej. Zachodzące zmiany i poszerzający się zakres wyzwań stojących
przed doradcami zawodowymi sprawiają, że problematyka ta nabiera co-
raz większego znaczenia i to od niej zależy, w dużej mierze, skuteczność
pracy doradcy zawodowego.
Tematyka Zeszytu dotyczy struktury i cech procesu komunikowa-
nia się. Znajdziecie tu Państwo informacje na temat zasad nawiązywania
i podtrzymywania pozytywnych kontaktów, sztuki słuchania i pozyski-
wania informacji oraz budowania pozytywnego obrazu siebie. Autorka
publikacji prezentuje typy i style komunikowania się, omawiając szcze-
gółowo każdy z nich. Szczególnie polecamy Państwu rozdział dotyczący
komunikowania się w sytuacjach trudnych i problemowych, obejmujący
zagadnienia, takie jak: reagowanie na krytykę, gniew i sprzeciw.
Mamy nadzieję, że lektura tego Zeszytu zachęci doradców za-
wodowych do poszukiwania nowych, coraz lepszych sposobów pracy
z klientem.
Departament Rynku Pracy
Ministerstwo Gospodarki i Pracy
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin