28.jakość w poradnictwie zawodowym.pdf

(430 KB) Pobierz
okladka zeszyt nr28.cdr
MINISTERSTWO GOSPODARKI I PRACY
DEPARTAMENT RYNKU PRACY
Jakość w poradnictwie
zawodowym
Warszawa 2004
1
Ministerstwo Gospodarki i Pracy
Departament Rynku Pracy
ul. Tamka 1, 00ƨ349 Warszawa
Zeszyty informacyjnoƨmetodyczne doradcy zawodowego Î zeszyt 28
Jakość w poradnictwie zawodowym
Redakcja :
Grażyna MorysƨGieorgica
Projekt okładki:
Maciej Boglewski
Grażyna MorysƨGieorgica
¨Copyright by Ministerstwo Gospodarki i Pracy, Warszawa, 2004
ISBN
Wydawca:
Ministerstwo Gospodarki i Pracy
Departament Rynku Pracy
ul. Tamka 1, 00ƨ349 Warszawa
Łamanie i druk: ZWP MGiP. Zam. Nakł.
2
Spis treści
Wstęp ................................................................................................. 5
1. Badanie jakości poradnictwa, Alicja Kargul, Bożena Wojtasik ..... 156
2. Jakość poradnictwa zawodowego Î sens spotkania z doradcą,
Alicja Czerkawska .........................................................................
3. Standardy jakości usług rynku pracy na przykładzie poradnictwa
zawodowego, Mariusz Śmigiel ......................................................
3
4
Wstęp
Wysoka jakość usług w zakresie poradnictwa zawodowego staje się
obecnie przedmiotem zainteresowania wielu instytucji odpowiedzialnych
za rozwj poradnictwa zarwno w skali krajowej jak na poziomie europejƨ
skim, albowiem poradnictwu przypisuje się ogromną rolę w stymulowaniu
rozwoju zasobw ludzkich, a także w rozwiązywaniu problemw społeczƨ
nych towarzyszących bezrobociu. Rosnąca rola poradnictwa zawodowego
zadecydowała o tym, że problematyce jakości w poradnictwie zawodoƨ
wym poświęcony był kolejny Międzynarodowy Kongres IAEVG (Internaƨ
tional Association for Educational and Vocational Guidance), ktry odbył
się we wrześniu 2003 roku w Bernie. Obecni na Kongresie przedstawicieƨ
le Komisji Europejskiej Dyrekcji Generalnej Edukacji i Kultury, świata
nauki oraz praktykw poradnictwa, podkreślali potrzebę wypracowania
i ciągłego doskonalenia odpowiednich narzędzi wspomagających pracę
doradcw, podkreślano wagę doskonalenia standardw usług poradnictwa
oraz zwiększenia dostępności usług. Wskazywano rwnież na potrzebę
rozpoznania i stworzenia odpowiednich warunkw umożliwiających
wzrost kompetencji doradcw zawodowych niezbędnych do rozwoju
usług w zakresie poradnictwa zawodowego/karierowego. W Kongresie
IAEVG brali rwnież udział przedstawiciele polskich uczelni i innych inƨ
stytucji zajmujących się poradnictwem zawodowym, w tym także przedƨ
stawiciele Ministerstwa Gospodarki i Pracy.
Aby zainicjować dyskusję na ten ágorącyÑ temat Departament Rynƨ
ku Pracy zwrcił się do przedstawicieli świata nauki oraz eksperta repreƨ
zentującego zespł pracujący w ramach projektu PHARE 2001 áPoprawa
standardw jakości usług rynku pracyÑ, o przygotowanie autorskich wyƨ
powiedzi na powyższy temat. W niniejszym zeszycie prezentujemy Pańƨ
stwu trzy artykuły, ktre przedstawiają kolejno:
Î rozważania nad sytuacją problemową związaną z badaniami nad jaƨ
kością w poradnictwie zaproponowane przez prof. Alicję Kargulową
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin