Subkultura Blokersów - licencjat.pdf
(
1329 KB
)
Pobierz
676020846 UNPDF
Uniwersytet Mikołaja Kopernika
Wydział Humanistyczny
Instytut Socjologii
Katarzyna Głos
nr albumu: 221036
Praca licencjacka
na kierunku Socjologia ogólna
SUBKULTURY MŁODZIEŻOWE
I ICH ZACHOWANIA DEWIACYJNE
NA PRZYKŁADZIE SUBKULTURY BLOKERSÓW
Opiekun pracy dyplomowej
Dr Krzysztof Wasielewski
Instytut Socjologii UMK
Toruń 2010
Pracę przyjmuję i akceptuję
Potwierdzam złożenie pracy dyplomowej
............................................................
data i podpis opiekuna pracy
............................................................
data i podpis pracownika dziekanatu
1
SPIS TREŚCI
WSTĘP
……………………………………………………………………………………
3
ROZDZIAŁ I
: O ZNACZENIU SOCJALIZACJI DLA ROZWOJU JEDNOSTKI…….
6
1.1.
Młodzież jako kategoria społeczna……………………………………….............6
1.2.
Socjalizacja jako czynnik kształtujący młodego człowieka………………...........7
1.3.
Kryzys tożsamości młodego człowieka w zmieniającej się rzeczywistości……..11
1.4.
Grupy rówieśnicze i subkultury jako szczególny element socjalizacji…………..13
1.5.
Subkultura - w poszukiwaniu zalążka zachowań dewiacyjnych…………….......16
ROZDZIAŁ II
: W POSZUKIWANIU ŹRÓDEŁ DEWIACJI SPOŁECZNEJ...............
20
2.1. Teoria anomii……………………………………………………………………..20
2.2. Teoria zróżnicowanych powiązań………………………………………………...23
2.3. Teoria stygmatyzacji……………………………………………………………...25
2.4. Teoria zróżnicowanych możliwości…………………….………………………...27
ROZDZIAŁ III
: OPIS BADAŃ WŁASNYCH ……….….............................................
30
3.1. Subkultura Blokersów……………………………………………………………30
3.2. Problematyka……………………………………………………………………..33
3.3. Wykorzystane metody badawcze………………………………………………...34
3.4. Dobór próby i charakterystyka obserwacji……………………...………………..36
ROZDZIAŁ IV
: SUBKULTURA BLOKERSÓW I PRZEJAWIANE PRZEZ NICH
ZACHOWANIA DEWIACYJNE. ANALIZA WYNIKÓW BADAŃ…….....................
40
4.1. Wyniki analizy treści……………………………………………………………..40
4.2. Wyniki obserwacji ……………………………………………………………….49
ZAKOŃCZENI
E………………………………………………………………………..55
BIBLIOGRAFIA
……………………………………………………………………….57
ANEKS
………………………………………………………………………………….59
2
WSTĘP
Od lat subkultury młodzieżowe są przedmiotem wielu rozważań naukowych.
Moja praca dotyczyć będzie analizy tego zjawiska poprzez pryzmat zachowań
dewiacyjnych przejawianych przez ich członków. Opisane przeze mnie zachowania
dewiacyjne skoncentrują się na przykładzie Blokersów. Są oni obecnie jedną z
najbardziej popularnych w kręgach młodzieżowych subkultur. Spróbuję na podstawie
własnego badania wskazać na zachowania autodestrukcyjne, które przynoszą szkodę
szerszej społeczności. Problemem tej pracy jest przede wszystkim fakt przejawianych
przez Blokersów zachowań dewiacyjnych i wskazanie na uwarunkowania takiego stanu
rzeczy. Blokersi są charakterystyczną subkulturą, której działania są wywoływane
między innymi przez wadliwość systemu społecznego tym między innymi słabą ofertę
kierowaną do młodzieży przez społeczeństwo. Również pomimo dużego dostępu do
edukacji, jaki jest zapewniony przez władze, nikt nie gwarantuje perspektyw
związanych z przyszłą karierą zawodową. Następowanie coraz to nowszych możliwości
i norm, służących do osiągania celów jest kolejnym dylematem młodych ludzi,
ponieważ nie nadążają za zmieniającą się w takim tempie rzeczywistością, a polityka
funkcjonuje na zasadzie wykluczenia młodzieży z podejmowania decyzji jej
dotyczących. Na dewiacyjność Blokersów wpływają także: niestabilność sytuacji
finansowej rodziny, którą dotknęło bezrobocie, brak czasu spowodowany nadmiarem
obowiązków rodziców, który powoduje, że dziecko jest poza centrum zainteresowania.
Także szkoła, pełniąca niegdyś funkcję edukacyjną i socjalizacyjną, która obecnie
skupia się tylko na kwestii nauczania, stanowi przyczynek do zachowań dewiacyjnych,
pozostawiając pełną socjalizację rodzinie i grupie rówieśniczej. Blokersi to ludzie
wyrastający w tym samym środowisku, dzielący między sobą wieloletnie
doświadczenia. Przesiąknięci nawykami, różnego rodzaju tendencjami i kulturą
zachowują się w podobny sposób, mają analogiczne aspiracje i możliwości ich
spełniania. W pracy tej interesuje mnie czy pochodzenie jednostek ma znaczenie dla
przynależności do Blokersów, czy wywodzą się oni z rodzin pełnych, rozbitych,
dysfunkcyjnych, czy rodziny członków tej subkultury plasują się na dole, a może na
górze drabiny społecznej. Na końcu zastanawiam się nad tym, jakie to zachowania
dewiacyjne przejawiają Blokersi- wagary, prostytucja, narkotyzowanie się, chuliganka,
kradzieże i tak dalej.
3
Praca składa się z pięciu rozdziałów.
Pierwszy rozdział poświęcony jest głównie pojęciom norm i wartości w procesie
socjalizacji. Postaram się przedstawić, jak duże znaczenie dla życia i postępowania
młodych ludzi ma socjalizacja oraz problemy okresu dorastania w zmieniającej się
rzeczywistości. Zacznę od przybliżenia pojęcia młodzieży jako osobnej kategorii
społecznej. Wyjaśnię, jak ważnym elementem socjalizacji jest komunikacja. W
kolejnym etapie scharakteryzuję znaczenie grup rówieśniczych i subkultur
młodzieżowych w życiu młodych ludzi. Istotny punkt pracy będzie tyczył się kryzysu
tożsamości, jakiego doświadcza młodzież na drodze poszukiwań właściwej egzystencji.
Postaram się również wykazać, jakie postawy przyjmuje młody człowiek uwikłany w
rzeczywistość, gdzie ma miejsce swego rodzaju dezorganizacja i sprzeczność pomiędzy
normami i wartościami.
W rozdziale drugim dokonam analizy wybranych przeze mnie teorii do
wyjaśnienia zachowań dewiacyjnych. Będzie to teoria anomii, teoria zróżnicowanych
powiązań, teoria stygmatyzacji oraz teoria zróżnicowanych możliwości. Będę na ich
podstawie starała się odpowiedzieć na pytanie czy młodzież wyrastająca w określonym
środowisku, pośród specyficznych kategorii ludzi, przejmuje na tyle silnie ich wzorce
postępowania, że wciela je we własne życie.
Rozdział trzeci będzie rozdziałem metodologicznym, w którym opiszę
przedmiot i cel badań, postawię hipotezy badawcze, scharakteryzuję zmienne i
wskaźniki oraz opiszę, jakie metody i techniki zastosowałam w podjętym badaniu.
Rozdział czwarty poświęcony będzie stricte subkulturze Blokersów. Na
początku opisana będzie geneza jej powstania, źródła zainteresowania oraz cechy
charakterystyczne. Co charakteryzuje Blokersów, jaki noszą ubiór, jakiej muzyki
słuchają, w jaki sposób się zachowują, jakiego języka używają. Spróbuję pokazać, co
Blokersi myślą o sobie, otaczającym ich świecie, w jaki sposób odbiera ich reszta
społeczeństwa, w którym żyją i jak wypełniają role społeczne powierzone im w toku
socjalizacji. W drugiej części rozdziału zaprezentuję wyniki analizy zebranych danych.
Głównymi kwestiami, na które poszukiwałam odpowiedzi w pracy były te
dotyczące faktu: Kim są Blokersi? Czy są młodymi ludźmi bez zasad i ambicji czy
4
raczej system społeczny kształtuje ich takimi, jakimi są? Jakie zachowania dewiacyjne
przejawiają, oraz czy można mówić o tym, że są subkulturą dewiacyjną?
5
Plik z chomika:
Nadi83
Inne pliki z tego folderu:
filipiak- od subkultury do kultury alternastywnej.pdf
(3758 KB)
Rychła - Ucieczka, bunt, twórczość. Subkultura hip-hopowa w poszukiwaniu.pdf
(1619 KB)
Prejs - Bunt nie mija.pdf
(5259 KB)
FUNKCJA I OBRAZ SUBKULTUR MŁODZIEŻOWYCH NA TLE WSPÓŁCZESNEGO SPOŁECZEŃSTWA.pdf
(213 KB)
Jedrzejewski - Od subkultur klasycznych do medialnych.pdf
(1489 KB)
Inne foldery tego chomika:
Administracja i Prawo
Angielski
Antropologia
Bałkany
Bankowość
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin