TEMAT: Wiosenna łąka.Cele ogólne:
· Wzbogacenie czynnego słownika dzieci o nazwy kwiatów i owadów żyjących na łące.
· Rozwijanie ekspresji twórczej.
· Kształcenie poczucia rytmu.
· Uczestniczenie w zabawach przygotowujących do nauki czytania wg metody I. Majchrzak.
Cele operacyjne: Dziecko potrafi:
· wypowiadać się na temat treści wiersza (5,6l.) i ilustracji (3,4l.);
· rozpoznawać i nazywać wybrane kwiaty i zwierzęta żyjące na łące (3-6l.);
· odczytać imię własne i kolegów (3-6l.);
· przeczytać wyrazy i przyporządkować je do ilustracji; starannie pokolorować obrazek (5,6l.);
· ułożyć obrazek z części, nakleić i pokolorować (4,5l.);
· pokolorować motyla i ozdobić jego skrzydła elementami geometrycznymi (3l.);
· naśladować sposób poruszania się mieszkańców łąki np. motyla, biedronki, mrówki(3-6l.);
· poruszać się w rytmie muzyki i odpowiednio reagować na przerwę;(3-6l.);
· uporządkować stanowisko po skończonej pracy (3-6l.).
Pomoce:Wiersz M. Buczkówny "Na łące", ilustracja do wiersza, kaseta z podkładem muzycznym, wstążki, emblematy: motyle, biedronki, stokrotki, maki, mrówki, jaskry, napisy: trawa, motyl, biedronka, obrazki: kwiaty, mrówki, słońce; karty do pracy indywidualnej, kredki, klej, elementy geometryczne.Metody:
· elementy metody I. Majchrzak;
· opowieść ruchowa;
· rozmowa;
· metoda zadań stawianych do wykonania.
Przebieg zajęcia:
1. Powitanie rodziców przybyłych na zajęcie . Zabawa przy piosence z kasety "Na łące". Obrazowanie treści rysunkiem.
2. Dzieci zajmują miejsca przed tablicą z ilustracją "Łąka" i słuchają wiersza M.Buczkówny "Rano na łące".
Słońce. Na łące wszyscy pracują od samego ranka: Pszczoła we wnętrzu rumianka odkurza żółty dywanik ze złotego pyłu. Mrówki – ścieżkę oczyściły
Aż świeci każde ziarnko piasku. Motyl skrzydełkami otrzepuje krople rosy z koniczyny. Osy – polerują listki jaskrów, Aż oczy bolą od blasku!
o Krótka rozmowa na temat wiersza i ilustracji w powiązaniu z wrażeniami z wycieczki na łąkę.
3. Zabawa ruchowa: "Robimy bukiety dla mamy".Nauczycielka rozrzuca na sali kwiaty z imionami dzieci. W czasie muzyki dzieci odnajdują kwiatek ze swoim imieniem i spacerują po łące, na przerwę w muzyce- wąchają kwiaty, kichają "A-psik".
4. Zabawa "Prawda czy fałsz". Nauczycielka mówi zdania o łące a dzieci określają ich logiczność: prawda – podnoszą wstążki do góry, fałsz – kładą je na kolanach.
o Na łące rośnie wysoka trawa, a w niej są biedronki, koniki polne, motyle.
o Pszczoły zbierają nektar z kwiatów i robią z nich lizaki.
o Pod ziemią długie korytarze ryje kret.
o Wiosną na łące dzieci lepią bałwana.
o Po łące przechadza się bocian i szuka żabek na śniadanie.
o A żabki chowają się przed nim w trawie i wołają kra, kra.
5. "Taniec ze wstążką"- improwizacja ruchowa do muzyki.
6. Opowieść ruchowa "Na łące". Nauczycielka opowiada o wycieczce dzieci na łąkę a dzieci ilustrują jej opowieść ruchem. Do zabawy wplata napisy ( trawa, motyl, biedronka, mak) i ilustracje (mrówki, słońce) a dzieci je odczytują.
7. Praca indywidualna przy stolikach:
o "motylki"(3l.)- malują kredkami motyla i naklejają ozdobnie elementy geometryczne;
o "biedronki"(4,5l.)- PUZZLE- układanie ,naklejanie i kolorowanie obrazka z części.
o "maki"(5l.)- Kolorowanie obrazka, wklejanie napisów: mak, biedronka, trawa, motyl w odpowiednie miejsce;
o "jaskry"(5,6l)- czytanie wyrazów (pasikonik, trawa, motyl, rumianek, słowik, biedronka) i wklejanie ich w odpowiednie miejsce, kolorowanie obrazka.
8. Taniec owadów i kwiatów na łące przy piosence "Podajmy sobie ręce".Emblematy: motylki, biedronki, jaskry, maki. Zwrotka – dzieci poruszają się swobodnie, refren – tworzą grupy wg emblematów i tańczą w kółeczkach.
9. Ewaluacja – dzieci wypowiadają się na temat zabawy, która podobała im się najbardziej i chciałyby ją powtórzyć.
marzena_kaszowska