Niektóre tajne wiadomości tybetańskich mistrzów.pdf

(80 KB) Pobierz
Microsoft Word - Niektóre tajne wiadomości tybetańskich mistrzów
Dr. Fr. Hartman
NIEKTÓRE TAJEMNE WIADOMOŚCI Z KOŁA TYBETAŃSKICH
MISTRZÓW
przekład z niemieckiego
I.T.A.
przejrzany i poprawiony przez
dr. E. Polańczyka
KIJÓW
L. Idzikowski
1917
PRZEDMOWA
Oryginały poniżej podanych listów pochodzą z roku, 1893 -1884 z czasów mego
pobytu w Adyar. Otrzymywałem je od mistrzów i nauczycieli H.P. Bławackiej, należących do
koła tybetańskich adeptów. Dochodziły one rąk moich w sposób tajemniczy. Z pewnych
względów dotychczas nie tyły one wydane, gdyż Bławacka mówiła: "Nie macie prawa rzucać
tajemnic nauki okultyzmu w nieuświadomione masy, które, nie znając jej podstaw, wpaść
mogą w jeszcze głębszą przepaść zabobonów".
Jak wielką prawdę słowa te zawierały najlepszym jest dowodem, że
rozpowszechnienie i fałszywe zrozumienie nauk okulistycznych wywołało powstanie
niezliczonych sekt, opartych na zabobonach. Istnieje tylko jedna jedyna* mądrość,
zastosowaniem jej jest "magia"; zaś według tego czy służy ona do celów podniosłych i
szlachetnych, czy też do niskich i egoistycznych, dzielimy ją na magię "białą" boską i magię
"czarną" - sztukę diabelską, która oczywiście do wiecznej prowadzi zguby. Dlatego to
zachowanie w zupełnym milczeniu świętych tajemnic, których pilnie strzegli uczeni po
wszystkie czasy, było prostym spełnieniem obowiązku miłości bliźniego, aby ustrzec
nieświadomy tłum przed niebezpieczeństwem demoralizacji.
Dziś poniekąd warunki się zmieniły: takie same listy, jak te, o których mówimy, były
fundamentem, z którego powstały takie dzieła jak Sinnettsa "Buddyzm ezoteryczny", oraz
mnóstwo innych podobnych prac, które zawierają zarówno wiele głębokich prawd, jako ten i
fantastycznych pojęć. Dziś zatem nie ma powodu pozbawiać możności poznania tych
oryginalnych listów takich ludzi, którzy według wszelkiego prawdopodobieństwa są już
oswojeni z literaturą okultystyczną, jak np. z wydawnictwem "Kwiaty lotosu" i inne.
Załączone uwagi mają na celu wyjaśnianie mniej zrozumiałych ustępów tekstu.
1.Dążenie do wtajemniczenia.
Nie wciskaj się do naszego koła. Trzeba, abyś się przygotowywał do tego by się stać
uczniem mistrzów; lecz nie pożądaj tego, a czekaj cierpliwie, aż łaska ta spłynie na ciebie.
Nie pożądaj tego, co pociąga za sobą trud l nieznane ci niebezpieczeństwo. Wielu wpraszało
się do nas na uczniów, lecz ze wszystkich, którzy poddani byli próbom, ani jeden ich nie
wytrzymał. Światło bowiem duchowe, spływające przy wtajemniczeniu, ma tę właściwość, że
odsłania wnętrze człowieka i wówczas ujawniają się cnoty, jako też Ł zarodki występków. /
Ukryte złe skłonności prowadzą do odpowiednich uczynków, a rezultatem tego może być
szaleństwo lab zbrodnia. Z pięciu uczniów /Chela/, którzy się nam narzucili, trzech zostało
zbrodniarzami, dwóch zaś dostało obłędu. Jeden z ostatnich samobójstwem ustrzegł się od
stokroć straszliwszego losu, bo od popadniecie w czarną magię. Szukaj czystości i cnoty i
prowadź święte życie. To czego nie osiągniesz przez wolę własną i pożądanie, otrzymasz
przez łaskę, gdy dojrzeje nieśmiertelna twa dusza, która właśnie jest światłem prawdziwego
poznania.
l/ Gdy słońce padnie na rolę zwilżoną deszczem ,wnet wyrastają w niej wszystkie
ziarna pożytecznych, jako też i trujących roślin. Podobnie dzieje się z ludzką duszą, gdy
światło duchowe ją przeniknie. Wtedy giną pozory i wszelka obłuda: co było utajone, staje
się widocznym. Wówczas może się ujawnić zarówno "Bóg, jak i szatan. Dlatego Co uzyskanie
okultystycznej siły jest niebezpieczne dla ludzi, nie umiejących się opanować, bo im większą
osiągną wyżynę, tym głębszy może być upadek.
Człowiek jest złożony z myśli i myśl go prowadzi. Jedyną dla niego rzeczywistością,
jest jego własny subiektywny /podmiotowy/ świat, a nawet jego fizyczne istnienie, gdyż o
całym otaczającym go świecie może on wiedzieć tylko to, co dochodzi do jego świadomości.
Dla okultysty ten subiektywny świat staje się coraz wyraźniejszą rzeczywistością, im więcej
uczy się świat obiektywny, zewnętrzny uważać jako złudzenie; aż wreszcie uzna
Parabrahmę, jako jedyną Prawdę i Istotę wszystkiego. Tak wiec każdy człowiek, chcący
poznać wszystkie tajemne /żywe/ siły natury, powinien całą swoją energię zastosować ku
urzeczywistnieniu najwyższego ideału, przez ofiarę samego siebie, miłość ludzkości, boską
życzliwość względem wszystkich stworzeń, oraz wszystkie cnoty, które na tym świecie
osiągnąć można. Do nich to dążyć winien bez wytchnienia, w czyn je wprowadzając.
Im więcej człowiek usiłować będzie podnieść się do tego idealnego stopnia, tym
hartowniejszą stanie się jego wola i gdy tym sposobem zostanie mistrzem w opanowaniu
siebie i nauczy się stać o własnej sile - to nawet ciało jego osiągnie pewne właściwości, które
nakażą instynktownie spełniać to tylko, co najwyższemu odpowiada ideałowi, przy czym
spełnione czyny podwójnie wzmacniać będą jego wolę - w zastosowaniu prawa, które rządzi
całą przyrodą - prawem akcji i reakcji.
W nauce okultyzmu nie chodzi bynajmniej O puste teorie, lecz o praktyczne wyniki.
Ludzkość, jako masa, jest bowiem na niskim stopniu rozwoju, lecz idzie naprzód po drodze
udoskonalenia. Do tego celu zbliżać się będzie tym pewniej, im zdolniejszą się stanie do
subtelnego pojmowania prawdy, im bliższym będzie jej stosunek do przyrody. Człowiek
będzie doskonałym, jeśli energia, która w nim tkwi, zharmonizuje się z energią Kosmosu.
Celem ewolucji jest przemiana ducha ludzkiego i ostateczne jego połączenie z wiecznością.
Należałoby stworzyć intelektualne bractwo, które miałoby ten cel nieustannie przed oczyma;
każdy jego członek powinien by wysoko stawiać ten ideał, będący prawdziwą istotą
człowieka.
Tam gdzie chodzi o poprowadzenie ludzi na drodze mądrości - dobry przykład dużo
potężniej działa, niż nauka. Przez ujednostajnienie wzajemnego wpływu osiąga się w świecie
ducha jak najlepsze rezultaty, które wtedy mogą się uzewnętrznić.1/. Pierwszym krokiem na
drodze do doskonałości jest osiągnięcie wewnętrznej czystości. Nie jest to dziełem chwili, ani
dnia, ani roku nawet; konieczne są tu następujące jedna za drugą reinkarnacje, w których
muszą być usunięte przyczyny; które sięgają poprzednich bytów, a stojące w odwrotnym
stosunku do uduchowienia. Jeśli jednak tęsknota ucznia za wyższym życiem nie jest tylko
chwilowym, sentymentalnym nastrojem, lub wprost chęcią zadowolenia naukowej ciekawości
- lecz silnym postanowieniem opanowania swojej natury, wówczas energia zdobyta przez
niego będzie mu towarzyszyć przez cały szereg reinkarnacji, aż go wreszcie doprowadzi do
pożądanego celu.
K.H. 1/ To właśnie jest celem każdego "teozoficznego związku". Wszystko poza tym
wskazuje tylko sposoby osiągnięcia, tego.
3. Pojecie czasu w materii i duchu
Przeciąg czasu, który ludzka monada / jednostka/ przed nową reinkarnacją spędza
w Devachanie / w Niebie/ z naszego ziemskiego punktu widzenia wydaje się znacznie
dłuższym, niż czas pobytu jej na ziemi. Z punktu widzenia duszy uwolnionej z powłoki
cielesnej, rzecz się ma zupełnie inaczej. Ody Yoga znajduje się w stanie Samadhi, to
wówczas mogą przejść całe lata, które mu się wydawać będą jako dnie, lub nawet jako
chwile, -w wieczności bowiem nie ma pojęcia czasu ./ Energia w zastosowaniu do
powierzchni astralnej, wywołuje działania, trwające o wiele dłużej niż na powierzchni
fizycznej; ponieważ w pierwszym wypadku tarcie wywołane drganiem jest znacznie słabsze,
a zatem energia nie tak szybko się wyczerpuje.
Tak więc np. podźwięk uderzenia dzwonu jest dla ludzkiego ucha uchwytnym tylko
w ciągu paru minut; tenże sam jednak dźwięk może być dosłyszalnym astralnie przez
przeciąg całych godzin, a drgania w sferze ducha trwać mogą znacznie dłużej. /. Długość
czasu, który spędza ludzka dusza w Devachan czyli w boskiej krainie /Raj/ zależy od stopnia
rozwoju, od impulsów, które wykazała na fizycznej powierzchni, a także od jej aspiracji.
Istnieje olbrzymia różnica pomiędzy życiem astralnym a życiem duchowym. Kiedy element
duchowości zjawia się w monadzie/ gdy poczucie boskości zaczyna świtać w duszy i
występuje w życiu/ to czas jej pobytu w raju będzie dużo dłuższy. Jednakże fałszywym jest
mniemanie, że skierowanie myśli na szlachetne a pożyteczne dzieło posiada mniejszą
wartość, niż szperanie w transcendentalnych kwestiach. Prawdziwa mądrość leży w tym, by
znaleźć w sobie pełną świadomość. Marzenia są to bańki mydlane nie ma w nich siły
duchowej."/ S.R. 1/ Powszechnie wiadomym jest, że we śnie przez jedną chwilę przeżywa
się takie wypadki, które na jawie wypełniłyby całe ludzkie życie.
1/ Tak więc złe wspomnienia w Kama loca / czyściec/ łatwiej mijają, jeśli na drodze
spirytyzmu nie są odnawiane. Dusza od nich uwolniona przechodzi w wyższą sferę, a
towarzyszą jej szlachetniejsze wrażenia i wyobraźnia, z których sama stwarza sobie swoje
niebo.
2/ Fantazje, wytryskające z mózgu, są bezduszne. Siła życiowa jest tylko w ten, co
człowiek sercem odczuje.
4. Co należy rozumieć pod nazwą "ludzka monada".
Powyższe pytanie obejmuje całą podstawę nauki. okultyzmu: pojęcia ludzkiej
monady nie należy utożsamiać z siódmym pierwiastkiem / principlun/ /Atma albo Logos/
Weźmy jako przykład słońce; okultyzm uczy, że to co zeń promieniuje, jako światło i słońce
rozszerza się jednakowo w nieskończone przestrzenie. Ciało słoneczne jest niby płomiennym
środkiem, w którym owa materia świetlna i ciepło-dajna jest skondensowana i z niego
promieniuje. Podobnie dzieje się z parabrahmą, którą jest również jednym powszechnym
elementem i za każdym razem gdy gen wytryskuje świetlana duchowa istota, czyli aktywna
siła, to jest identyczną z parabrahmą, lecz w rodzaju swoim inną 1/. We wszystkim jest
jedno życie, które można nazwać wolą przyrody i przejawia się w całym wszechświecie
istnieniem i stanem świadomości. Działa ono we wszystkich formach, we wszystkich
przejawach przyrody i gdy istoty owe osiągną pewien stopień rozwoju, wstępuje w nich owo
pozornie różnorodne życie i dochodzą do pewnej indywidualności. To się nazywa "monadą" /
duchem niebiańskim/. Gdyby takowa nie była ściśle w swym istnieniu z powszechnym
"Logos" związaną - nie mogłaby być nieśmiertelną; przez związek z boskim "Logos" dusza
ludzka osiąga nieśmiertelność. Monada jest energią siódmego pryncypu, który działa za
pomocą szóstego. /
1/ Również "Logos" /Chreetos/" jednorodzony Syn Boski" jest Bogiem i Stanowi
Jedność z "Ojcem" jest jednak odrębnością, jako taki. W człowieku odrodzonym przez ducha
jest cząstka Boskiej osobowości ucieleśniona. Jego prawdziwa treść wewnętrzna jest boską.
Patrz Jan I. 1-14 Koloss. 1-27 Korynt XV 53 - 55.
2/ Aby uniknąć nieporozumień musimy nauczyć się rozróżniać niebiańską część
ducha/ Budhi Manas/ od ziemskiej /Karna Manas/:podobnie pomiędzy boskim duchem
/Atma/ i ziemskim intelektem, który pochodzi od ducha ziemskiego, będącego odwrotnym
odbiciem ducha boskiego, a tym samym do pewnego stopnia złudzeniem.
5. Stan duszy po śmierci. /
Dusza po rozłączeniu z ciałem nie zaraz przechodzi do nieba /Devachan/. Po
większej części musi ona oderwać się przedtem od tego, co ją z ziemskim istnieniem wiąże.
Dusze dobre i czyste prawie nie odczuwają tego stanu przejściowego /Kamaloca/, który dla
nich prawdopodobnie trwa ledwo kilka godzin. Jeżeli na skutek jakichś przyczyn fizycznych
umiera dziecko, którego monadą wyczerpała Karmę tj. następstwo wiążących działań na ten
czas dusza jego stosownie do okoliczności albo zaraz, albo po dłuższym przeciągu czasu
znowu podlega reinkarnacji. W ostatnim wypadku dusza jest przez cały czas pogrążona w
śnie bez sennych widziadeł.
Avitchi /Piekło/ jest przeciwieństwem. Devachan, ale warunki w obu wypadkach są
jednakowe. W obu wypadkach duszę opuszczają wytworzone w nim przez wolę i uczynki
formy myślowe, czy jest on w otoczeniu aniołów czy też szatanów.
Gdy istota na nowo ma być wcielona, to poprzednia forma /larwa/ rozpuszcza się i
znika. Silne wrażenia otrzymane niedługo przed śmiercią nie zostają zatarte i często w snach
się przypominają. Samobójca zwykle znowu sobie życie odbiera; ten który był powieszony
zwykle temu samemu rodzajowi śmierci podlega, to się powtarza tak długo, aż wrażenie
zupełnie zniknie.
1/ Odpowiedzi na pewne pytania.
6. Pożytek dobrych czynów w postępie duchowym.
Człowiek nieustannie zajęty pożytecznymi czynami, nie tak łatwo wpada w złe
przyzwyczajenia. Poza tym dobre czyny działają na wyższe pokłady duszy ludzkiej. Każda
myśl urzeczywistnia się uczynkiem i pociąga tym samym z astralnych przestworów
odpowiednie wpływy. Dobra myśl łączy człowieka z dobrymi wpływami i przyciąga takowe.
Złe uczynki natomiast sprowadzają działanie źródeł złej siły. Dobra myśl może nasunąć myśl
złą i związane z nią złe wpływy. Dlatego też mędrzec powinien zawsze panować nad wolą,
myślą i czynem. 7. Co nazywamy "jaźnią" /"ja"/?
Człowiek każdego ranka może być uważany za inną istotę, ponieważ jego
właściwości, wspomnienia myśli i stan jego fizyczny podlegają nieustannym przemianom;
poza tym jednak, jest w nim coś trwałego, nie podlegającego przeżyciom i to stanowi jego
całkowitość. To "coś" monada czyli "jaźń" /"Ja"/ może być porównaną do naszyjnika z pereł,
każde przeżycie /doświadczenie/ jednostki podczas różnych form jej istnienie, czyli
inkarnacji jest niby jedną z tych pereł1/.
Logos jest podstawą niezliczonej ilości monad, Które nigdy nie umierają lecz wciąż
przechodzą z istnienia ukrytego w istnienie jawne. Wszystkie ludzkie istoty, których
doświadczania / przeżycia/ duchowe monada składa w dani Logosowi osiągają przezeń
nieśmiertelność;1/ bywają jednak wypadki, że wskutek stale się powtarzających występnych
uczynków człowieka-monada jego tracąc kontakt z Logos poddaje się wpływom przeciwnego
bieguna, wówczas jaźń tego człowieka nigdy nie osiągnie nieśmiertelności. Taka monada
mogę egzystować miliony lat, nawet do końca świata. /Pralaya/ - Wreszcie jednak zostaje
przyłączona do materii kosmicznej.
Jej egzystencja jest niczym w porównaniu do życia Logosu2/. Człowiek, osoba jego
może być zabita - lecz nie może być zabitą monada. Ma ona osobną nazwę, dopóki pamięta
subiektywne przeżycie jednostki, w którą jest wcielona; gdy jednak jest ze wszystkiego
oczyszczoną - przemienia się w centrum energii3/.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin