Wpływ turystyki wodnej na port i otoczenie.pdf
(
116 KB
)
Pobierz
Untitled-1
Barbara Łuczak
Wpływ turystyki wodnej na port i otoczenie
Obserwowany na światowym rynku usług turystycznych wzrost konkurencyjności
powoduje konieczność wdrażania w gospodarce turystycznej nowych rozwiązań służą-
cych wzrostowi atrakcyjności turystycznej Polski. Jednym z tych rozwiązań, sprawdzo-
nym w wielu krajach, jest wsparcie rozwoju turystyki wodnej, morskiej i śródlądowej.
Turystyka morska jest jednym z kluczowych elementów rozwoju regionów nadmor-
skich. Regiony te, w których w przeszłości główną rolę odgrywała gospodarka morska
(porty, żegluga, stocznie i rybołówstwo) obecnie poszukują nowego kierunku działania.
Aktywizacja w dziedzinie turystycznej przyczynić się powinna do poprawy stanu infra-
struktury, zmniejszenia bezrobocia, a także do intensyfikacjikontaktówmiędzy-narodo-
wych, zwłaszcza z krajami rejonu Morza Bałtyckiego.
Posiadane dziedzictwo historyczno-kulturowe, 560 kilometrowa linia brzegowa o atrak-
cyjnych turystycznie terenach i miejscowościach pasa nadmorskiego, zwłaszcza Trójmiasta,
z zabytkowym Gdańskiem, rozwijającą się dynamicznie Gdynią oraz Sopotem pełniącym
funkcję rozrywkową i uzdrowiskową, sprawia iż polskie wybrzeże może stanowić często
odwiedzany rejon Polski, nie tylko w sezonie letnim, ale i pozostałym okresie.
Turystykę morską należy rozumieć nie tylko jako system stałych, morskich połączeń
i atrakcyjnych rejsów wycieczkowych, są to również indywidualne rejsy jachtowe oraz
wiele innych form spędzania czasu na wodzie lub nad wodą, przy czym we wszystkich
przypadkach bardzo ważny jest system oferowanych na lądzie usług uwypuklających
atrakcyjność regionu. Do różnych form turystyki wodnej należą: wycieczki morskie,
pasażerska żegluga przybrzeżna, żegluga promowa oraz formy turystyki kwalifikowanej
jak: żeglarstwo, motorowodniactwo, kajakarstwo, nurkowanie, windsurfingiwędkowa-
nie. Należy zdawać sobie sprawę z tego, że turystyka wodna to również żegluga po jezio-
rach i śródlądowych drogach wodnych.
W krajach Unii korzyści ekonomiczne uzyskiwane z obsługi ruchu turystycznego są
przyczyną doceniania roli infrastruktury turystycznej oraz znaczenia jej rozbudowy.
Efektem tego jest budowa kolejnych terminali pasażerskich usytuowanych w bezpośred-
niej bliskości centrów miast oraz budowa pojemnych parkingów. Ciągłej rozbudowie pod-
lega też infrastruktura transportowa, w szczególności związana z ułatwieniem dostępu
do portów. Obok inwestycji transportowych pojawiają się również obiekty infrastruktury
turystycznej czyli: hotele, obiekty gastronomiczne oraz sprawny system informacji i usług.
Co ciekawe, oprócz inwestycji w dużych portach, równolegle prowadzone są prace nad
rozwojem mniejszych portów i przystani oraz licznych miejscowości nadmorskich pod
katem przystosowania ich do obsługi różnych form turystyki nadmorskiej (m.in. jachting,
nurkowanie, windsurfing,wędkarstwomorskie).
Atutem Polski są zarówno duże ośrodki portowe jak i, nabierające coraz większego
znaczenia przy przyjmowaniu jednostek sportowo-żeglarskich, mniejsze, lokalne porty
2
Wpływ portów morskich na funkcjonowanie i rozwój otoczenia
i przystanie położone w miejscowościach o kluczowym znaczeniu wypoczynkowym.
Jednak polski region nadmorski oferuje generalnie walory krajobrazowe, bardzo ważne
dla turystów poszukujących bliskiego kontaktu z naturą lub, jako całkowite przeciwień-
stwo, modne miejscowości wypoczynkowe, dysponujące bazą turystyczną pozwalającą na
pobyt nad morzem i rozrywkę dla określonej grupy turystów.
Turystyka morska
Historycznie patrząc, w latach 90-tych jedną z większych atrakcji turystycznych
był udział w morskich rejsach na statkach handlowych. Polscy turyści mogli korzystać
z miejsc pasażerskich na statkach liniowych. Jednak wraz z upływem czasu nastąpił
widoczny spadek liczby miejsc pasażerskich oferowanych na statkach liniowych pływają-
cych do atrakcyjnych i bardzo odległych krajów.
Obecnie polscy turyści mogą wziąć udział w rejsach wycieczkowych o dowolnym stan-
dardzie i do dowolnego zakątka świata, ale za pośrednictwem zagranicznych operatorów.
Rośnie także liczba zawinięć statków wycieczkowych nowej generacji do dużych portów
polskich, zwłaszcza Gdyni. Z każdym rokiem widać rosnące zainteresowanie Polską ze
strony wielkich światowych operatorów. Wynika to m.in. z aktywnego działania polskich
organizacji turystycznych, przedstawicieli portów i agencji żeglugowych. W 2004 roku
ponad 100 wycieczkowców zawinęło do portów Trójmiasta
1
. Największą jednostką był
wycieczkowiec Grand Princess posiadający 3,5 tys. miejsc pasażerskich.
Ruch pasażerski stanowi obecnie podstawę turystyki morskiej w Polsce. W 2003 r. na
morskich przejściach granicznych Polski o ruch graniczny promów, statków pasażer-
skich i wodolotów utrzymał się na poziomie blisko 52 tys. jednostek, analogicznie jak
w poprzednim roku (wzrost o 0,8 %). Natomiast w portach morskich zanotowano dalszy
spadek między-narodowego ruchu pasażerów (tab. 1).
W 2003 r. przyjechało do kraju o 5,9% pasażerów mniej, a wyjechało o 1,0% mniej niż
w 2002 r. Największy udział w ruchu pasażerów posiadała Baza Promowa w Świnouj-
ściu (przyjazdy i wyjazdy – po 69,5%), mimo niewielkiego spadku ruchu w stosunku do
poprzedniego roku.
Jednocześnie zwiększa się liczba zawinięć statków pasażerskich nowej generacji tzw.
wycieczkowców do polskich portów (głównie w sezonie turystycznym). Szczególnie
wyraźny jest wzrost roli portu Gdynia, który w 2003 r. odnotował 95 zawinięć, co uplaso-
wało port na ósmej pozycji pod względem najczęściej odwiedzanych przez statki pasażer-
skie portów bałtyckich (tab. 2).
1. J. Drzemczewski:
Ponad 100 wycieczkowców w portach Trójmiasta
[w:]
Namiary na Morze i Handel,
19/2004
Wpływ turystyki wodnej na port i otoczenie
3
Tab. 1. Międzynarodowy ruch pasażerów w portach morskich w 2003 r. (w tys. osób)
Porty
2001
2002
2003
Ogółem
Przyjazdy/wyjazdy
4.416,4
2.219,6/2.196,7
3.304,4
1.717,7/1.586,7
3.188,2
1.616,6/1.571,6
Gdańsk
p/w
139,6
175,7
273,7
136,6/137,1
Gdynia
p/w
289,0
362,8
394,5
201,2/193,3
Szczecin
p/w
79,9
43,7
32,5
16,1/16,3
Świnoujście
p/w
2.650,9 2.253,1
2.216,7
1.123,8/1.092,9
Nowe Warpno
p/w
1.078,8
276,4
197,9
102,1/95,8
Trzebież
p/w
104,0
142,3
43,7
22,3/21,4
Kołobrzeg
p/w
52,7
42,9
22,4
11,1/11,3
Źródło:
Rocznik Statystyczny Gospodarki Morskiej
. GUS, Szczecin, 2004
Tab. 2. Porty bałtyckie najczęściej odwiedzane przez wycieczkowce
Lp. Port Kraj
Zawinięcia Pasażerowie
2002 2003 2002 2003
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
***
18
St. Petersburg
Kopenhaga
Tallin
Sztokholm
Helsinki
Ryga
Visby
Gdynia
Kilonia
Rostock
Rosja
Dania
Estonia
Szwecja
Finlandia
Łotwa
Szwecja
Polska
Niemcy
Niemcy
212
176
165
175
186
94
106
53
63
62
263
246
234
214
168
126
116
95
80
76
142 647
173 000
127 500
135 000
127 219
108 186
78 249
26 666
52 227
77 656
204 405
368 391
202 500
202 000
127 000
180 193
102 418
58 411
93 172
95 092
Gdańsk
Polska
14
7
3 609
3 367
Źródło: Raport o stanie gospodarki morskiej w 2003 r. Instytut Morski w Gdańsku, 2004
W roku 2004 odnotowano w Gdyni 81 zawinięć, a na rok 2005 zaawizowano już ponad
100 statków. Port gdański odwiedziło w ubiegłym roku 31 statków.
4
Wpływ portów morskich na funkcjonowanie i rozwój otoczenia
Projekt Baltic Cruise
Od września 2004 roku do lipca 2007 r. trwa Baltic Cruise Project, którego uczest-
nikiem ze strony polskiej jest Gmina Gdynia i Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A.
Założeniem projektu jest promocja regionu Morza Bałtyckiego jako części świata, którą
warto odwiedzić. Nad skłonieniem armatorów do kierowania swoich statków w rejon
Morza Bałtyckiego pracują przedstawiciele 16-tu nadbałtyckich miast portowych, wśród
których jest Gdynia. Zadaniem projektu jest przekonanie turystów i armatorów, że kraje
nadbałtyckie warto odwiedzić mimo, że klimat nie bardzo wakacyjny, a plaże nie tak
atrakcyjne jak na Karaibach czy nad Morzem Śródziemnym.
Liczba dużych (do 300 m długości) statków pasażerskich wpływających na Bałtyk sys-
tematycznie rośnie. Przedstawiciele szesnastu portów z dziesięciu nadbałtyckich krajów
postanowili opracować wspólną strategię promocji regionu i standardy obsługi pasaże-
rów. Projekt zakłada, że region Morza Bałtyckiego będzie najsilniej promowany w Sta-
nach Zjednoczonych, skąd pochodzi najwięcej pasażerów cruiserów. Pierwsze oficjalne
wejście projektu w świat odbyło się w poniedziałek 14 marca 2005 roku podczas najwięk-
szych na świecie targów turystycznych Seatrade w Miami.
Projekt Baltic Cruise nie jest nastawiony na inwestycje, a zdecydowana większość
środków finansowych (ponad 1 mln euro) kierowana jest na kompanię promocyjną.
Opracowywane są foldery i teksty prasowe z informacjami o regionie morza Bałtyckiego,
tworzona jest strona internetowa (www.cruisebaltic.com). W projekcie udział biorą:
Elsinore/Helsingborg, Gdynia, Helsinki, Kalmar, Karlskrona, Klaipeda, Malmö, Oslo,
Riga, Rostock, St. Petersburg, Stockholm, Tallinn, Turku, Visby. Miasta portowe nie
konkurują ze sobą, lecz współpracują, porównując oferty i wymieniając doświadczenia.
W tym przypadku cenne może okazać się wzajemne podpatrywanie propozycji innych
portów i miast, gdyż oznacza to wzbogacenie całej oferty.
Port w Gdyni przyjmuje statki o długości do 300 m, przy czym jednostki o długości
do 160 m cumują przy Nabrzeżu Pomorskim w samym centrum miasta, a statki większe
– przy nabrzeżu Polskim lub Francuskim w głębi portu. W ubiegłym roku zdarzyło się,
że jednego dnia zawinęło do portu 6 statków wycieczkowych. Bardzo ważnym elementem
projektu jest wyznaczenie możliwie najlepszych miejsc postojowych dla wycieczkowców.
Niekoniecznie chodzi tu o budowę specjalnych nabrzeży czy budynków recepcyjnych, ale
o takie rozwiązania przestrzenne, które pozwolą w sezonie letnim przyjmować duże statki
pasażerskie zawijające na krótko, a w pozostałym okresie wykorzystywać te nabrzeża dla
celów portowych.
Projekt zakłada, że w wyniku działań informacyjnych i promocyjnych liczba pasaże-
rów odwiedzających region Morza Bałtyckiego wzrośnie o 20%, udział nadbałtyckich
portów w światowym rynku turystycznym zwiększy się o 4%, a ok. 30% pasażerów będzie
wracać w region Morza Bałtyckiego.
Gdynia wyraźnie widzi potrzebę wypracowania właściwych rozwiązań lokalizacyj-
nych dla obsługi statków pasażerskich oraz dla nowej bazy promowej. Od lat poszukiwane
jest optymalne rozwiązanie dla lokalizacji bazy promowej łączące usytuowanie blisko
centrum, możliwość płynnego wyprowadzenia z centrum ruchu samochodowego oraz
zapewnienie niezbędnych parkingów.
Badania nad tym problemem prowadzone są w Gdyni w ramach projektu Unii
Europejskiej SEBTrans-Link.
Wpływ turystyki wodnej na port i otoczenie
5
Projekt SEBTrans-Link
Głównym celem projektu jest intensyfikacjadziałańnarzeczrozwojukorytarzaPółnoc-
Południe łączącego wybrzeża Bałtyku. Istotnym elementem tych działań jest rozbudowa
infrastruktury transportowej, w szczególności budowa autostrady A1, modernizacja tras
kolejowych oraz morskich połączeń między Polską i Skandynawią.
Jednym z najważniejszych elementów programu jest budowa na terenie portu Gdynia
nowego terminalu promowego w bezpośrednim sąsiedztwie wejścia do portu (przy nabrze-
żach Polskim, Fińskim i Francuskim), który będzie przystosowany do obsługi stale rosną-
cego ruchu pasażerskiego i towarowego obsługiwanego przez linie promowe. Przy nowym
terminalu będą mogły cumować i być obsługiwane jednocześnie 3 promy. Zostanie rów-
nież wybudowana nowoczesna infrastruktura lądowa: drogi dojazdowe, połączenia kole-
jowe i budynki dla obsługi pasażerów (przedwojennemu budynkowi Dworca Morskiego
po gruntownym remoncie zostanie przywrócona jego dawna funkcja).
Jak widać – rozwój turystyki morskiej jest jednym z powodów realizacji inwestycji,
która będzie miała atrakcyjną lokalizację z punktu widzenia powiązań port-miasto oraz
zapewni dobre powiązania komunikacyjne. Budowa nowej bazy promowej polepszy stan-
dard obsługi turystów oraz spowoduje, że nabrzeża, do których przybijają statki pasażer-
skie i ich otoczenie będą przyjazne turystom.
Turystyka promowa
Od lat rozwijają się również przewozy promowe, gdzie zarówno polscy, jak i zagranicz-
ni armatorzy oferują urozmaicone rejsy o charakterze rekreacyjnym (tab. 3). W ich ofercie
znajdują się także krótkie rejsy typowo wypoczynkowe, często o tematycznym charakte-
rze (oferty typu „Weekend na morzu”, „Szwecja w jeden dzień”).
Wyraźnie widoczne jest umacnianie się pozycji armatorów zagranicznych. W wyniku
wejścia na polski rynek światowych przewoźników promowych pojawiły się nowe połą-
czenia oraz nowe, bardziej atrakcyjne oferty turystyczno-rozrywkowe. Dziwnym przy-
padkiem jest działalność linii DFDS Seaways w Polsce, która po perturbacjach związa-
nych z wyborem polskiego portu (Gdynia/Gdańsk) ostatecznie uruchomiła w paździer-
niku 2002 r. połączenie promowe na trasie Gdańsk – Trelleborg – Kopenhaga obsługi-
wane przez prom pasażersko-towarowy. Połączenie zostało zawieszone jesienią 2003 r.,
a następnie ostatecznie zlikwidowane. W ubiegłym roku połączenie zostało wznowione
przy wykorzystaniu statku typu ro-ro, umożliwiającego przewóz ciężarówek, naczep
oraz ładunków ponadgabarytowych. Uruchomione zostało również połączenie na trasie
Gdańsk – Kłajpeda – Karlshamn w ramach serwisu “PolBridge.
Plik z chomika:
dzas
Inne pliki z tego folderu:
Podstawowe zagadnienia turystyki - K. Naumowicz.pdf
(432 KB)
Podstawy Rekreacji i Turystyki - S. Toczek-Werner.pdf
(21882 KB)
Polityka morska. Cele, Zasady. Podmioty.pdf
(119 KB)
Postawy konsumentów wobec prozdrowotnej wartości żywności - Babicz.pdf
(1786 KB)
Praca_mgr_B_Danek.pdf
(4088 KB)
Inne foldery tego chomika:
Administracja Celna
Finanse, bankowość
Gospodarka
Logistyka
Marketing
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin